Sattuipa kerran - 300 turbodieselässän kosto
Sattuipa kerran - 300 turbodieselässän kosto
Oli tänään melko mielenkiintoinen Oulun reissu. Meno matka menikin ihan mukavasti. Perillä alkoi automaatin oireilu pahentua, liikennevaloista Oululaisittain lähtiessä tahtoi automaatti luistaa ykkösellä jo pelottavan paljon. Palatessa sitten huomasin, että autoa on vaikea peruuttaa. Kas perä mennyt, meinaa mennä jumiin kun peruuttaa. Meinaa mennä myös jumiin kun moottorilla jarruttaa. Paras sattui vähän ennen Kajaania. Pitemmän matkanopeuden jälkeen ajettiin huippunopeutta vajaa kymmenen kilometriä ja kun sitten käännyin risteyksestä ja aloin kiihdyttää. Auton valtasi outo kolina. Sitten konetta tarkistamaan ja kas kummaa sehän käy vain viidellä koluttaen, huohottimesta tulee enemmän savua kuin pakoputkesta, josta siitäkin sitä tulee ihan läkäläkä-tyyliin!
Pientä naputusta oli tyhjäkäynnillä koko talven, ensin epäilin suuttimia, mutta kerkesin jo eilen arvella syyksi puristuksen puutetta yhdessä sylinterissä. Olin muuten oikeassa. Nyt pienen turbon ja 100km pikataipaleen avustamana tuo yksi syliteri sitten sanoi itsensä irti.
Täytyy sanoa, että loppujen lopuksi ihan antoisa American Car Show -reissu!
Projekti etenee ilmeisesti siten, että vaihdan autoon takaisin alkuperäisen V8-tekniikan. Perä pitänee hankkia jostakin. Ei kenelläkään satuisi olemaan w126:n 2.24 perää.
Tuon dieselin viilaan kesän aikana kuntoon ja pistän sen syksymmällä vieläkin virkeämpänä w124:n keulalle. Enkä muuten enää aja pikkuturbolla. Sitä tuo kone ei kestä. Kun tuo kone seuraavan kerran herättää pahennusta liikenteessä, on käytössä sen kokoinen turbo, ettei ainakaan se tapa konetta.
Pientä naputusta oli tyhjäkäynnillä koko talven, ensin epäilin suuttimia, mutta kerkesin jo eilen arvella syyksi puristuksen puutetta yhdessä sylinterissä. Olin muuten oikeassa. Nyt pienen turbon ja 100km pikataipaleen avustamana tuo yksi syliteri sitten sanoi itsensä irti.
Täytyy sanoa, että loppujen lopuksi ihan antoisa American Car Show -reissu!
Projekti etenee ilmeisesti siten, että vaihdan autoon takaisin alkuperäisen V8-tekniikan. Perä pitänee hankkia jostakin. Ei kenelläkään satuisi olemaan w126:n 2.24 perää.
Tuon dieselin viilaan kesän aikana kuntoon ja pistän sen syksymmällä vieläkin virkeämpänä w124:n keulalle. Enkä muuten enää aja pikkuturbolla. Sitä tuo kone ei kestä. Kun tuo kone seuraavan kerran herättää pahennusta liikenteessä, on käytössä sen kokoinen turbo, ettei ainakaan se tapa konetta.
Se tulee varmasti. Kuhan saan tuon koneen uudelleen nippuun, niin en hommaa itselleni turhaan tekemistä coolerin puutteen takia. Ei taida tuo remontti muuten olla paha. Vaparin männät eivät onneksi paljoa maksa ja niitä löytyy mukavasti käytettynä. Täytyy vain toivoa, ettei kannesta löydy hitsattavaa.
perästä?
mulla oli 280:sessä semmonen onkelma laatikossa että sillä ei meinannu päästä taaksepäin. Ei meinannu voima riittää. Epäilin kans ensin perää, mut multa oli laatikossa jotain ohi vuotoa. Peruuttaessa siä oli samalla vähän kuin ykkönenkin päällä. Lopulta rupes pakki luistaan, kun polkaspakilla kovenpaa kaasua kierrokset nousi muttei vehkeet kiihtyny.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Muutama kilometri siinä taisi tulla ajettua täysillä. Ei varmaan paria minuuttia kauempaa. Autossa oli vain viiden hengen kuorma, eikä sitä vauhtiakaan ollut kuin vasta vähän kolmattasataa. Kun korikin on kevyt ja ilmanvastus pieni, niin ei kone mitenkään ole voinut olla tiukilla.
Ennen ei huomannut mitään, mutta kun löysäsin kaasun tuosta vauhdista, rullasin risteykseen ja aloin uudelleen kiihdyttää, silloin tuli tunne että jotain on vialla.
Ajelin auton tänään tallille. Viitossylinteri on näköjään menettänyt puristuksena. Ei sieltä kuulunut juuri mitään ylimääräisiä ääniä, vain kevyt epänormaali naputus. Ajossa ei tosiaan tiedä mitään.
Erotin tänään tuon lakkoilevan koneen mersusta. Siellä se kiikkuu katosta, josko tuota jaksaisi joku päivä alkaa purkamaan. Ensin kuitenkin nostan v8:n nokalle ja lakkautan dieselveron. Sitten joutaa tutkimaan mitä tuo kone on syönyt.
Rilpo oli muuten oikeassa automaatti asiassa. Ei se perä vielä mennytkään. Automaattihan se yrittää mennä jumiin pakilla. Mielen kiintoinen ilmio jos auto perettyy mäkeä alas ja pistää pakin päälle auto pysähtyy. Tuo on kuitenkin se heikompi aski, jolle minulla ei muutenkaan ollut käyttöä Ei kukaan tuota tarvitsisi.
Se täysiä on rehellistä nopeutta aika tarkaan se mitä vakiollekin luvataan, voi olla vähän päällekin. Perä on kuitenkin 2.24, ja se menee tuota vauhtia noin 4000 kierroksilla, joten kyllä se yllättävän hyvin jaksaa vääntää.

Ajelin auton tänään tallille. Viitossylinteri on näköjään menettänyt puristuksena. Ei sieltä kuulunut juuri mitään ylimääräisiä ääniä, vain kevyt epänormaali naputus. Ajossa ei tosiaan tiedä mitään.
Erotin tänään tuon lakkoilevan koneen mersusta. Siellä se kiikkuu katosta, josko tuota jaksaisi joku päivä alkaa purkamaan. Ensin kuitenkin nostan v8:n nokalle ja lakkautan dieselveron. Sitten joutaa tutkimaan mitä tuo kone on syönyt.
Rilpo oli muuten oikeassa automaatti asiassa. Ei se perä vielä mennytkään. Automaattihan se yrittää mennä jumiin pakilla. Mielen kiintoinen ilmio jos auto perettyy mäkeä alas ja pistää pakin päälle auto pysähtyy. Tuo on kuitenkin se heikompi aski, jolle minulla ei muutenkaan ollut käyttöä Ei kukaan tuota tarvitsisi.
Se täysiä on rehellistä nopeutta aika tarkaan se mitä vakiollekin luvataan, voi olla vähän päällekin. Perä on kuitenkin 2.24, ja se menee tuota vauhtia noin 4000 kierroksilla, joten kyllä se yllättävän hyvin jaksaa vääntää.
Nyt on V8 keulalla mutta dieselvero juoksee vielä. No eipä näytä näillä bensan hinnoilla köyhälle. Kaasuvivusto löytyi kuin ihmeen kaupalla roskiksesta, joskus on tuuria.
Avasin eilen mootttorin. Viitossylinteri oli leikannut kiinni ja nelossylinterissä oli kevyt leikkaumajälki sivulla. Kannesta löytyi pieni halkeama viitosylinterin kohdalta, vakiopaikasta. Halkeama oli niin ohut, että löysin sen vasta kolmannen kerran kantta tutkiessani. Voisin kuvitella, että kansi vuotaa siitä, koska moottorin lämmöt ovat kummitelleet vähän koko ajan. Eli moottori ei oikein tuntunut koskaa löytävän sopivaa lämpötilaa, vaan mittari pyöri koko ajan 80 ja 100 viivan välillä. Viitossylinteri kummitteli oikeastaan vähän koko ajan, kylmäkäynistyksessä viitossylinteri syttyi vasta kun auto oli käynyt jonkin aikaa. Pistin sen huonosti toimivan suuttimen piikkiin, mutta puristuksen puutetta se taisi olla.
Muilta osin kunto oli myönteinen yllätys. Muissa sylintereissä oli hoonausjälket näkyvissä ja laakerit olivat todellakin kuin uudessa koneessa. Männissä ei näkynyt minkaanlaisia halkeamia, ja männänrenkaat olivat vielä kunnolla urissaan, ilman turhia välyksiä.
Taidan selvitä tästä hommasta vaihtamalla kk:n laakerit, kaksi putkea ja mäntää, männänrenkaat ja tuo kansi pitää ilmeisesti korjauttaa.
Avasin eilen mootttorin. Viitossylinteri oli leikannut kiinni ja nelossylinterissä oli kevyt leikkaumajälki sivulla. Kannesta löytyi pieni halkeama viitosylinterin kohdalta, vakiopaikasta. Halkeama oli niin ohut, että löysin sen vasta kolmannen kerran kantta tutkiessani. Voisin kuvitella, että kansi vuotaa siitä, koska moottorin lämmöt ovat kummitelleet vähän koko ajan. Eli moottori ei oikein tuntunut koskaa löytävän sopivaa lämpötilaa, vaan mittari pyöri koko ajan 80 ja 100 viivan välillä. Viitossylinteri kummitteli oikeastaan vähän koko ajan, kylmäkäynistyksessä viitossylinteri syttyi vasta kun auto oli käynyt jonkin aikaa. Pistin sen huonosti toimivan suuttimen piikkiin, mutta puristuksen puutetta se taisi olla.
Muilta osin kunto oli myönteinen yllätys. Muissa sylintereissä oli hoonausjälket näkyvissä ja laakerit olivat todellakin kuin uudessa koneessa. Männissä ei näkynyt minkaanlaisia halkeamia, ja männänrenkaat olivat vielä kunnolla urissaan, ilman turhia välyksiä.
Taidan selvitä tästä hommasta vaihtamalla kk:n laakerit, kaksi putkea ja mäntää, männänrenkaat ja tuo kansi pitää ilmeisesti korjauttaa.
Dieseli kone
Talvella meni kaverin 300 turbo dieselistä kannen tiiviste avattaessa ihmetystä herätti selvään näkyvät hoonaus jäljet kun moottorilla on ajettu 680000km sylinterit kuin uudet 

Mersulla on ajateltu, että kun kerran tekee kunnolla niin ei tarvitse joka vuosi konetta avata.kaurmi-8 kirjoitti:Talvella meni kaverin 300 turbo dieselistä kannen tiiviste avattaessa ihmetystä herätti selvään näkyvät hoonaus jäljet kun moottorilla on ajettu 680000km sylinterit kuin uudet
Mercedes-Benz - Mitä muuta terve mies voi tarvita?
Nyt on sitten lohko koneistamossa. Kaksi putkea tulee uuttaa ja loput hoonataan. Ilmeisesti tällä koneella oli sittenkin ajettu se 320 tkm, sylintereissä ei ollut kulumaa, ketkunkiristimessä oli vain alle millin urat. Parasta kuitenkin oli uuden näköiset laakerit. Ei yhtään naarmua tai edes jälkeä yhdessäkään liuskassa. Laakerit olivat kuin suoraan paketista otettu.
Kannesta löytyi kunnostettavaa. Huishalkeaman lisäksi testailin ventiilien pitämistä. Pakoventiilit vuotavat todella pahasti. Ainostaan yksi ventiili vuotaa vähän vähemmän. Tämä kone oli ollut ajamattomana pari vuotta ennen kuin ostin sen. Sitten kone pestiin ja se seisoi tallissa vielä puoli vuotta. Vamaankin kosteus on syövyttänyt pakoventiilit.
Kannesta löytyi kunnostettavaa. Huishalkeaman lisäksi testailin ventiilien pitämistä. Pakoventiilit vuotavat todella pahasti. Ainostaan yksi ventiili vuotaa vähän vähemmän. Tämä kone oli ollut ajamattomana pari vuotta ennen kuin ostin sen. Sitten kone pestiin ja se seisoi tallissa vielä puoli vuotta. Vamaankin kosteus on syövyttänyt pakoventiilit.
Eipä tullut asiaa eds ajateltua. Näkyvää kulumaa ei ollut missään, joten välykset saattavat olla aika tiukat. Koneistamo, jossa tuo homma tehdään on kyllä ammattittaitoinen, mutta ei tullut mainittua mihin käyttöön lohko tulee. Pitänee maanantaina olla yhteyksissä sinne päin ja kertoa vähän tarkemmin, etteivät innostu tekemään turhan tiukkaa konetta.
Sen verran tuli annettua konelle selkään, ettei kestävyys kyllä pelota. Ilman välijäähdytintä en kyllä ajele. Toisaalta muut pytyt olivat todella hyvät, ei mitään merkkejä turbotuksesta, joten viitonen on saattanut leikata kannessa olevan halkeaman takiakin kiinni.
Sen verran tuli annettua konelle selkään, ettei kestävyys kyllä pelota. Ilman välijäähdytintä en kyllä ajele. Toisaalta muut pytyt olivat todella hyvät, ei mitään merkkejä turbotuksesta, joten viitonen on saattanut leikata kannessa olevan halkeaman takiakin kiinni.
ässän kosto
kuinkas projekti etenee vai onko aihio jäänyt
"kesäteloille"
kansi kunnossa ?
kuullaan
"kesäteloille"
kansi kunnossa ?
kuullaan
Projekti etenee pikkuhiljaa. Sain moottorin perjantaina koneistamosta. Kaksi putkea oli vaihdettu ja lohko hoonattu. Kaikki sylinterit on sitten saman kokoisia, mainitsivat ihan kysymättä poranneensa vaihdetut putket jäljelle jääneiden mittojen mukaan.. Eli ilmeisesti homma on siellä hallussa. Siellä ihmeteltiin lohkon vähäistä kulumaa, mutta samalla myös syöpymiä, joita sitten löytyikin melkein joka pytystystä. 1 ja 2 pytystä eniten.
Kannelle en tee mitään ennen kuin alakerta on valmis. Sen verran sitä kuitenkin tutkin, että ilmeisesti pakoventiilit ovat melko syöpyneet, eivät ne ainakaan mitään pitäneet, kun niitä testasin.
Seuraavaksi on tarkoitus ruuvata lohkoon ne paljon puhutut öljysuihkut. Hain jo malliksi parit versiot. Toyotan versio vaikuttaa juuri sopivalta. VW:n öljysuihku ei minusta ylety öljykanavasta tarpeeksi kauas. Olisi varmaan hyvä saada joku kuva tai ohje, miten alkuperäinen suihku on suunnattu. Toki suunnilleen tiedän miten se pitäisi suunnata. Huomenna on tarkoitus vähän testata, kuinka japanilainen osa istuu mersun koneeseen.
Jos ne suihkut saa asennettua, niin sitten pitänee harkita myös turbokoneen mäntiä ja kiertokankia.
Sopiva turbokin on nyt sitten ilmeisesti löytynyt. Stoneheadin kanssa olin vähän puheissa noiden öljysuihkujen ja turbon suhteen. Turbo on 8-litraisesta Scaniasta Garret t04, epätarkkojen mittausten perusteella pakopuoli on 60 tai 65 ja imupuoli 55mm. Mitat ovat siis turbon aukoista mitattuja. Pakopuolella oli vielä pakokaasujarru paikallaan, joten se mitta on aika epätarkka.. Stoneheadille ei ollut ihan tarkkoja mittoja antaa, mutta se tuumi ahtimen toimivan, vaikka silloin oltiin siinä luulossa, että imupuoli olisi 47mm. Ainoa ongelma on, että turbo on pitkän seisonnan takia jumissa. Pieni laakerivälys siinä tuntuu, mutta mihinkään se ei pyöri. Se ei kuitenkaan ole ollut edes veden kanssa tekemisissä. Moottorista, josta tuo turbon on, on kampiakseli poikki, joten turbon pitäisi olla ollut ihan ajokunnossa.
Kuten sanottu seuraavana on suunitella ja asentaa öljysuihkut lohkoon, niin että tämä olisi viimeinen kerta, kun mäntiä menee vaihtoon.
Kannelle en tee mitään ennen kuin alakerta on valmis. Sen verran sitä kuitenkin tutkin, että ilmeisesti pakoventiilit ovat melko syöpyneet, eivät ne ainakaan mitään pitäneet, kun niitä testasin.
Seuraavaksi on tarkoitus ruuvata lohkoon ne paljon puhutut öljysuihkut. Hain jo malliksi parit versiot. Toyotan versio vaikuttaa juuri sopivalta. VW:n öljysuihku ei minusta ylety öljykanavasta tarpeeksi kauas. Olisi varmaan hyvä saada joku kuva tai ohje, miten alkuperäinen suihku on suunnattu. Toki suunnilleen tiedän miten se pitäisi suunnata. Huomenna on tarkoitus vähän testata, kuinka japanilainen osa istuu mersun koneeseen.
Jos ne suihkut saa asennettua, niin sitten pitänee harkita myös turbokoneen mäntiä ja kiertokankia.
Sopiva turbokin on nyt sitten ilmeisesti löytynyt. Stoneheadin kanssa olin vähän puheissa noiden öljysuihkujen ja turbon suhteen. Turbo on 8-litraisesta Scaniasta Garret t04, epätarkkojen mittausten perusteella pakopuoli on 60 tai 65 ja imupuoli 55mm. Mitat ovat siis turbon aukoista mitattuja. Pakopuolella oli vielä pakokaasujarru paikallaan, joten se mitta on aika epätarkka.. Stoneheadille ei ollut ihan tarkkoja mittoja antaa, mutta se tuumi ahtimen toimivan, vaikka silloin oltiin siinä luulossa, että imupuoli olisi 47mm. Ainoa ongelma on, että turbo on pitkän seisonnan takia jumissa. Pieni laakerivälys siinä tuntuu, mutta mihinkään se ei pyöri. Se ei kuitenkaan ole ollut edes veden kanssa tekemisissä. Moottorista, josta tuo turbon on, on kampiakseli poikki, joten turbon pitäisi olla ollut ihan ajokunnossa.
Kuten sanottu seuraavana on suunitella ja asentaa öljysuihkut lohkoon, niin että tämä olisi viimeinen kerta, kun mäntiä menee vaihtoon.
..
Meinasitko vaihtaa öljypumpun samalla, kun laitat ne öljysuihkut?
Alkup. turbokoneen öljypumppu on hieman isompi ja se ketjupyörä on pienempi siinä pumpussa.. Tarkkoja mittoja en muista, mutta ne löytyy tuolta..
Alkup. turbokoneen öljypumppu on hieman isompi ja se ketjupyörä on pienempi siinä pumpussa.. Tarkkoja mittoja en muista, mutta ne löytyy tuolta..
w115,123,124,126,210 yms.
Re: ..
Vitoskoneen turbossa on 24 hampainen käyttöpyörä öljypumpulla, kuutosesta en tiedä mutta voi olla tuo samakin.jarski kirjoitti:Meinasitko vaihtaa öljypumpun samalla, kun laitat ne öljysuihkut?
Alkup. turbokoneen öljypumppu on hieman isompi ja se ketjupyörä on pienempi siinä pumpussa.. Tarkkoja mittoja en muista, mutta ne löytyy tuolta..
Niinpäs onkin. En tullut koko hommaa edes ajatelleeksi. Tarkistelin epc:llä, niin noita pumppuja on usealla eri numerolla. Vaparikoneissa on kahta pumppua ja turbokoneissa ainakin 5:ttä erilaista, jopa sedanissa ja farkussa erilaiset.
Pumppuhommaa pitää suunnitella. Taidan nyt keskittyä pilkkomaan yhden 200d:n lohkon tutkimustarkoituksiin. Vertailin nimittäin tänään toyotan ja mersun yhteensopivuutta, ja hyvin sopivat.
Pienempi öljypumppu ei pitäisi minusta vaikuttaa muuta kuin, että mäntien jäähdytys alkaa vasta kovemmilla kierroksilla. Kuinka paljon korkeammilla, niin sitä ei tiedä varmaan kukaan.
Tietääkö muuten kukaan milla paineella Camryn turbodieselin öljysuihkut avautuvat? Kai täällä on entisiä toyotamiehiä.
Pumppuhommaa pitää suunnitella. Taidan nyt keskittyä pilkkomaan yhden 200d:n lohkon tutkimustarkoituksiin. Vertailin nimittäin tänään toyotan ja mersun yhteensopivuutta, ja hyvin sopivat.
Pienempi öljypumppu ei pitäisi minusta vaikuttaa muuta kuin, että mäntien jäähdytys alkaa vasta kovemmilla kierroksilla. Kuinka paljon korkeammilla, niin sitä ei tiedä varmaan kukaan.
Tietääkö muuten kukaan milla paineella Camryn turbodieselin öljysuihkut avautuvat? Kai täällä on entisiä toyotamiehiä.