W201, tyhjäkäynti heittelee.
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Muijalla samanlainen mese, ja samat mittarilukemat, ja samankaltainen tyhjäkäyntiin liittyvä ongelma. Tänään siihen vaihdettiin tuo rele kokonaan uuteen. Huomenna aamulla kuuntelen miltä tyhjäkäynti kuulostaa.
W 201 190, vm.91
Vito vm.97
Vito vm.97
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
juu-u itte vielä painiskele saman ongelman kanssa, yj-rele tuli tinattua uusiksi ja eikä se nyt siitä parantunut tai kylmäkäynistys parani. mut tyhjäkäyni ongelma ei siitä johtunut. tyhjäkäyntimoottoria kun ei oo jostain kumman syystä niin vaikee enää vikaa yrittää korjata. kävin purkaamolta hakemassa uuden tk-moottorin mut paskahan se on kiinni laittaa kun sitä sähköliitintä ei näy missään, mistähän kohtaa sähköliitin lähtee tk-moottorille?
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Noita vehkeitä on kahella erilaisella tk-moottorilla, toinen on juurikin siinä imusarjan päällä ja toinen on pystyssä koneen taka-osassa. Kurkkaapa imusarjan alta ja koneen takaa että löytyiskö mötikkää.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Mä olen sitä mieltä että auto ei käynnisty jos se tyhjäkäyntimoottori on sieltä kokonaan pois, eikä mitään muita patentteja ole tehty.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Eikö se käynnistyisi jos kaasuläppä ois sopivasti auki eli kaasua painaisi soppelisti?
Mutta joo kyllä siellä ihan varmasti tk-moottori on. Tk-motin tarkotuksenahan on juuri säätää motille menevää ilmaa kun kaasuläppä on kiinni ja jos siellä ei tk-mottia ois kaikki ilma menisi kaasuläpästä eli koneen saama ilmamäärä olisi vakio kierrosluvun pysyessä vakiona. Tällön mahtais kierrokset olla korkeet lämpösenä, jos ilma piisais kylmäkäyntiin.
Ko. tapauksessa kierrokset heittelee, joka viittais jumittavaan tk-moottoriin toisin sanoen tk-moottori ei reagoi ecun signaaliin oletetulla tavalla ja tyhjäkäyntinopeuden korjausalgoritmi ei toimi oikein.

Ko. tapauksessa kierrokset heittelee, joka viittais jumittavaan tk-moottoriin toisin sanoen tk-moottori ei reagoi ecun signaaliin oletetulla tavalla ja tyhjäkäyntinopeuden korjausalgoritmi ei toimi oikein.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
juu koneen takana on pystyssä jokin mötikkä mihin menee yks alipaineletku ja sähköliitin. ilmeisesti tämä on se tk-säädin.?
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Pitää siihen pari semmoista vähän tukevampaa letkua mennä mihin saa peukalon sisään. Yhdellä letkulla on hankala säätää mitään.thor kirjoitti:juu koneen takana on pystyssä jokin mötikkä mihin menee yks alipaineletku ja sähköliitin. ilmeisesti tämä on se tk-säädin.?
Se on siis tavallaan rajoitin sille kuinka paljon ilmaa virtaa sen säätimen läpi ja se on siis kahden letkun välissä.


Kuvassa BMW:n säädin joka on sama sähköliittimien muotoa lukuunottamatta.
Kun nyt jäljität sen sieltä, niin ota ne letkut irti ja tutki tarkkaan onko niissä halkeamia tai ovatko luhistuneet kasaan.
Varsinkin se lyhyempi letku (varaosanumero 1020944882) tuppaa menemään vanhemmiten halki aika huomaamattomasti.
Älä tutki käsikopelolla, vaan ota irti ja tutki ne kunnolla. Tuo letku maksoi muistaakseni noin 7 euroa KL-varaosan kautta.
Sitten kun se TK-moottori on kädessä, niin käyt ostamassa 2-3 spraypurkkia puhdistavaa (ei voitelevaa) elektrosprayta tai hätätilanteessa jarrukliineriä ja menet jonkun laakean astian kanssa ulos seisoskelemaan. Pidät sitä moottoria kädessä ja suihkutat niistä letkun reiistä sitten ne 2-3 putelia putkeen heilutellen ja ravistellen välillä sitä moottoria. Sieltä tulee sitä mustaa sen kolmannen purkin puoleenväliin saakka vaikkei uskoisi. Sen jälkeen se on "puhdistettu" niin hyvin kuin sen nyt voi puhdistaa ja voit kokeilla vaikuttiko asiaan.
Projekti on valmis kun huomaat ettet ole seisonut sen laakean astian yllä vaan se musta on kengilläsi.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
joo tosiaan kaksi letkua siihen mänee. nonni nyt rojektia tälle päivälle. pitää huomena infota että miten kävi! 

Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
nyt on tk-moottori putsattu ja eikä siitä nyt mittää kummempaa hyötyä ollu, en tiiä missä lie nyt ropleema, uus tk-moottori (bosch 0 280 140 161) kuitenkin maksaa sen 200€
Seuraavaksi aattelin tsekata määränjakajan kumikaukalon ja kaikki muut alipaineletkut., jos nyt ei noista homma selkiä niin johan on kumma
Huomasin tuossa et ihan kun auto kävis vähän rikkaalla niin mistä sitä pitäis säädellä ja kannattaako lähtee sorkkimaan säätöruuveja?

Seuraavaksi aattelin tsekata määränjakajan kumikaukalon ja kaikki muut alipaineletkut., jos nyt ei noista homma selkiä niin johan on kumma

Huomasin tuossa et ihan kun auto kävis vähän rikkaalla niin mistä sitä pitäis säädellä ja kannattaako lähtee sorkkimaan säätöruuveja?
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Ei kannata. Vie jonnekin missä pystyvät säätämään tai käy ammattikoululla tms missä on pakokaasutesterit.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
voisivatko ongelmat johtua lambda-anturista?
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Älähän ostele mitään lambdoja vielä.Kävi mielessä jos alipaine on suurimmillaan niin voihan siellä olla muuallakin imuvuoto eli huohotus letkut ja ruiskun alla kumikaukalo tarkkailun alle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
juu.tsekkaan ne alipaineletkut tänään!
Tossa kulutusta laskeskelin niin rauhallisessa kaupunkiajossa hörppää about 12l/100km... ei vissiin ihan normi?
Tossa kulutusta laskeskelin niin rauhallisessa kaupunkiajossa hörppää about 12l/100km... ei vissiin ihan normi?
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Tuollainen kulutus kaupunkiajossa ei ole mikään ihme, pikemminkin alakantissa varsinkin talvikelillä.thor kirjoitti:juu.tsekkaan ne alipaineletkut tänään!
Tossa kulutusta laskeskelin niin rauhallisessa kaupunkiajossa hörppää about 12l/100km... ei vissiin ihan normi?

Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
doodii. määränjakajan kumikaukalo on ehjä ja letkut siitä ympäriltä.
öö sen verran tuossa kattelin että yj-releen ku ottaa irti niin ei mitään vaikutusta moottorin käyntiin ja/tai tk-säätimen piuhan irti niin ei mitään vaikutusta käyntiin. eli onko tuo yj-rele sit oikeesti vaan paskana vaikka kolvailtu on...?
öö sen verran tuossa kattelin että yj-releen ku ottaa irti niin ei mitään vaikutusta moottorin käyntiin ja/tai tk-säätimen piuhan irti niin ei mitään vaikutusta käyntiin. eli onko tuo yj-rele sit oikeesti vaan paskana vaikka kolvailtu on...?
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Joko se on rikki tai se ei saa ollenkaan virtaa. Kone käy K-jettinä ilman elektroniikan apua. Jos on kauan käynyt, niin katti voi olla entinen.thor kirjoitti:doodii. määränjakajan kumikaukalo on ehjä ja letkut siitä ympäriltä.
öö sen verran tuossa kattelin että yj-releen ku ottaa irti niin ei mitään vaikutusta moottorin käyntiin ja/tai tk-säätimen piuhan irti niin ei mitään vaikutusta käyntiin. eli onko tuo yj-rele sit oikeesti vaan paskana vaikka kolvailtu on...?
Palaako ABS-valo mittaristossa kun laitat virrat päälle ja sammuu kun kone käy?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
No abs juttuja tässä ei oo, ja "oletus" katistakin oli väärä nyt kun sain auton ihan ilmaan asti
Elikkäs näin vähän veikkailinkin että elektroniikka ei pelaa, sama homma vielä tuon mikrokytkimen kanssa, ei reakoi mihinkään.
Mites vaikka elektroniikka ei pelaa niin kylmäkäynnistys ja kylmänä tyhjäkäynti pelee hyvin, eikös yj-rele anna virtaa sinne kylmäkäynnistys piiriin...?

Elikkäs näin vähän veikkailinkin että elektroniikka ei pelaa, sama homma vielä tuon mikrokytkimen kanssa, ei reakoi mihinkään.
Mites vaikka elektroniikka ei pelaa niin kylmäkäynnistys ja kylmänä tyhjäkäynti pelee hyvin, eikös yj-rele anna virtaa sinne kylmäkäynnistys piiriin...?
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Nii ja nyt välähti mieleen että voisiko tämä sama vika aiheuttaa myös sen kieroslukimittarin "pomppimisen" muuten siis toimii normaalisti, mutta jos heittää kaasun pohjaan ja päästää irti niin se pomppii takasin tyhjäkäynnille jne...
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
yj-rele tosiaan vaikuttaa kiekka mittariin.Se kaasuvivuston mikrokytkin toimii vain moottori jarrutuksissa ja isommilla kierroksilla ja sillä ei ole tyhjiksen kanssa mitään tekemistä.
Se että jetti käy mekaanisesti niin varmasti syö sikana bensaa,se että missä vika ettei se sähkö jetti pelaa niin on monia syitä eikä välttämättä yj-rele mutta kiekka mittari kyllä antaisi viittausta siihen.
Jos sillä ei tokene niin voi olla virtakatkoksia johdotuksesa ,lambda mykkä ,tyhjämoottori mykkä,taitaa lämpöanturikin tehdä tota että ecu tippuu pelistä,itse ecu.......saakelisti vaihto ehtoja.
Se että jetti käy mekaanisesti niin varmasti syö sikana bensaa,se että missä vika ettei se sähkö jetti pelaa niin on monia syitä eikä välttämättä yj-rele mutta kiekka mittari kyllä antaisi viittausta siihen.
Jos sillä ei tokene niin voi olla virtakatkoksia johdotuksesa ,lambda mykkä ,tyhjämoottori mykkä,taitaa lämpöanturikin tehdä tota että ecu tippuu pelistä,itse ecu.......saakelisti vaihto ehtoja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
tänään töistä päästyäni käyn noukkaa uuden yj-releen paikalliselta korjaamolta, toivottavasti ongelma poistuu tai pääsee edes vähän lähemmäksi vikaa 

Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Miten kävi?
Otsa kirjoitti:Muijalla samanlainen mese, ja samat mittarilukemat, ja samankaltainen tyhjäkäyntiin liittyvä ongelma. Tänään siihen vaihdettiin tuo rele kokonaan uuteen. Huomenna aamulla kuuntelen miltä tyhjäkäynti kuulostaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
kokeilin uutta relettä nyt sinne ja eikä ollut mitään vaikutusta asiaan. otin ecun irti ja tsekksin juotokset silmämääräisesti ja sitä oltiin juoteltu jälkeen päin, myös ruuvin kannoista näki että oltiin jo aikaisemmin availtu. osa juotoksista oli uuden näköisiä.ja osa taas tummia . ilmeisesti ecu paskana.
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Autossa kokeiltu uutta ecua ja yj.tä. Ei vaikutusta. Pitää seuraavaksi mitata et tuleeko sinne yj.lle ees virtaa. onks mesessä vielä jotain muita vippoja /releitä yms juttuja mitä kannattaa tarkistaa?
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Kannattaa kattoa että se uusi rele varmasti yhdistyy kunnolla siihen relekantaan.
190E -88
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Noniiiiiii.. Löysin tuossa vähän intoa tutkia tyhjäkäynti ongelmaa. Tein muutamia virtamittauksia ja tk-moottorille tulee virtaa 12-13.5v ja yj-releen liitoskantaa tulee myös samat. Tk-moottorille tulee kokoajan se reilu 12v oli kieroksia koneessa tai tyhjäkäynnillä. Kun iskee virrat päälle tk liittimeen tulee hetkellisesti virtaa se 12v ja sit loppuu, eli sen aikaa kun bensapumppu pyörii ja kun käynistää niin jatkuva virta. vaikka autosta on yj ja ecu irti niin tk liittimeen se ei vaikuta eli virtaa tulee... Elikkäs jos nyt oon ymmärtäny oikein oravan kokoisilla avoillani niin ecu on ilmeisesti pimeenä? Kun se kiekkamittarikin pomppii... Ja niin vaikka yj ecu tk liittimet pois niin ei vaikuta tyhjäkäyntiin eikä muutenkaan auton käyttäytymiseen.



Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Tyhjäkäynnillä kuuluu tulla vain tk-moottorille virta ja se on kanttimaista.
Katsopa vielä kaasuläpällä ruiskun alla oleva kytkin johon tulee 3johtoa,pistoke on siinä bensapaineen säätimen ja määrän jakajan välissä.
Se kytkee tyhjiksellä kaksi johtoa ,keski kierroksella ei kaiketi mitään ja täysikaasulla toi laitaiset navat mutta se selviää kun testaat.
toi voi olla myös rikki ja silloin kone ei tunnista tyhjäkäyntiä ja se viittaa siihen että ecu syöttää virtaa kokoajan tk-moottorille.
Katsopa vielä kaasuläpällä ruiskun alla oleva kytkin johon tulee 3johtoa,pistoke on siinä bensapaineen säätimen ja määrän jakajan välissä.
Se kytkee tyhjiksellä kaksi johtoa ,keski kierroksella ei kaiketi mitään ja täysikaasulla toi laitaiset navat mutta se selviää kun testaat.
toi voi olla myös rikki ja silloin kone ei tunnista tyhjäkäyntiä ja se viittaa siihen että ecu syöttää virtaa kokoajan tk-moottorille.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Elikkäs onkos tuo nyt se potenttiometri? Mites kun siihen tk liitimeen tulee virta vaikka yj ja ecukin on irti?atlas kirjoitti:Tyhjäkäynnillä kuuluu tulla vain tk-moottorille virta ja se on kanttimaista.
Katsopa vielä kaasuläpällä ruiskun alla oleva kytkin johon tulee 3johtoa,pistoke on siinä bensapaineen säätimen ja määrän jakajan välissä.
Se kytkee tyhjiksellä kaksi johtoa ,keski kierroksella ei kaiketi mitään ja täysikaasulla toi laitaiset navat mutta se selviää kun testaat.
toi voi olla myös rikki ja silloin kone ei tunnista tyhjäkäyntiä ja se viittaa siihen että ecu syöttää virtaa kokoajan tk-moottorille.
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Potikka on vielä erikseen ,senkin kyllä voisit mitata tyhjäkäynnillä lämpimänä mitä arvoa se antaa eli pistoketta vähän ulos ja yleismittarilla amppeerialueella keskimmäisestä ja jommasta kummasta reunasta pitää näyttää noin 0.70a.
Ja se kolmijohto kytkin on ruiskun alla jossa on se pää kaasuläppä,no se ei näy minnekään mutta siellä se on .Ilmamäärä lautanen on näkyvillä ja se ei ole se.mutta etsi ensin se johto niin siitä sen saa mitattua.
Ja se kolmijohto kytkin on ruiskun alla jossa on se pää kaasuläppä,no se ei näy minnekään mutta siellä se on .Ilmamäärä lautanen on näkyvillä ja se ei ole se.mutta etsi ensin se johto niin siitä sen saa mitattua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Mulla on myös havaittavissa samaa ongelmaa, tyhjäkäynti heittelee, mutta ei paljoa. Enemmänkin mietityttää se että heti kun lähtee liikkumaan niin meinaa sammua ja melkeen aina sammuukin. Ja varsinkin jos pysähtyy suoraan ajosta niin sammuu tai ainekin jää kierrokset sinne 500tienoille
Re: W201, tyhjäkäynti heittelee.
Tyhjäkäyntisäädintä(moottoria) ohjaava jännite on todellakin pulssimoduloitua joten tavan yleismittari ei oikeastaan kerro muuta kuin että jännite on. Yksinkertaistettuna tämä säätötapa on kuin säätäisi sähkömoottorin nopeutta kytkemällä ja katkomalla syöttöjännitettä. Taajuus on vain suurempi kuin mihin näppipelissä pääsee. Lisäksi on vielä tekijänä kuinka pitkään virta on päällä. Kutsutaan pulssileveysmodulaatioksi (pwm).atlas kirjoitti:Tyhjäkäynnillä kuuluu tulla vain tk-moottorille virta ja se on kanttimaista.
Katsopa vielä kaasuläpällä ruiskun alla oleva kytkin johon tulee 3johtoa,pistoke on siinä bensapaineen säätimen ja määrän jakajan välissä.
Se kytkee tyhjiksellä kaksi johtoa ,keski kierroksella ei kaiketi mitään ja täysikaasulla toi laitaiset navat mutta se selviää kun testaat.
toi voi olla myös rikki ja silloin kone ei tunnista tyhjäkäyntiä ja se viittaa siihen että ecu syöttää virtaa kokoajan tk-moottorille.