Aluvanteiden kiillotus
Aluvanteiden kiillotus
Olis aikeissa kiillottaa monoblokkien ulkokehät,on hapettumaa,hilseilyä yms.... Tarvis neuvoja kiillotukseen,työvälineet,työtavat yms. Mikä olis hyvä suoja hapettumista vastaan? Kaikki vinkit tervetulleita.
Re: Aluvanteiden kiillotus
En osaa kyllä neuvoa antaa mutta jos tähän linkin kehtaa heittää niin tuolla olis 27 sivua juttua aiheesta vanteiden kiillotus 

Jos siinä on alkuperäinen lakka niin se on tiukassa. Jos saat vanteen pyörimään niin homma hoituu kymmenen kertaa nopeemmin. Yhden kehän kiillotin niin että nostin auton perän ilmaan, mutta esp:it ja absit temppuili niin se oli sellasta välppäämistä kun pyörä lakkas välistä pyörimästä ja sitte yhtäkkiä pyöri puolta lujempaa ku toisen puolen pyörä stoppas. Sitä lakkaa saa hioda jollain aluksi tosi karkealla paperilla, jollain 60:sellä. Sitten kun lakkaa on enää vähän niin siirtyy johonkin 180 paperiin ja siitä sitten 600-800-1000-2000 ja vettä pitää tietenki käyttää. Metallinkiillotus tahnaa ja jotain villaa millä sittä sitten kiillottaa. Noi kehät kun kiillottaa hyvin niin vannekkin näyttää tuumaa suuremmalta
Se pysyy kesäkeleillä pari viikkoa kiiltävänä ja alkaa vähitellen tummua, sillä kiillotustahnalla sitten vaan hinkkaa ne uudestaan kiiltäviksi. Mitään hyvää suoja-ainetta ei oikein oo, lakka vie parhaan kiillon. Pitäis tehdä ittelle sellanen aksilan pätkä mihin saa vanteen kiinni ja toisen pään traktorin ulosottoon niin saa kätevästi kiilloteltua. Yhdeksän amg vanteen kehää pitäis kiillottaa.

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
En tiedä kuinka mahtaisi esim soodapuhallus tai 'kylmäjääpuhallus' toimia tämmöisessä tapauksessa (jälkimmäisestä en ole ihan varma oliko tämän niminen operaatio) . Netistä löytyy firmoja, jotka tekevät ko hommia, enkä usko että hinta on ihan mahdoton. Netistä löytyy myös tietoa, kuinka homma ko menetelmillä pelaa. Kannattaisi kysäistä, jos lähialueellasi löytyy ko tekijöitä. Se on varmaa, että näillä saa puhdasta. On vähän kuin hiekkapuhallus, mutta 'hellempi' toimenpide.
Itse käytin loppu silauksessa aikoinaan teräs villaa mutta laikalla ajo taitaa voittaa kiillon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Kiillotetun pinnan pyyhkäsee sinolilla niin kestää kiilto vähän pitempään
MB 300 TDT -90, E 320 CDI AVANTGARDE -00
Itse käytän Autoglymin metal polishia. Kokeilin myös autosolin metal polishia, mutta loppukiilto ei yllä autoglymin tasolle. Kokeilin myös konetta kiillotukseen, mutta totesin, että käsin hinkkaaminen monta kertaa nopeampaa. Nämä vinkit siis paljaan alulipan kiillotukseen. Ja ennen kiillotusta pahasti hapettuneet lipat saa helposti puhtaaksi rikkihappopohjaisella pesuaineella.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Mistäköhän tuota osaisi kyselläaziz kirjoitti:Ja ennen kiillotusta pahasti hapettuneet lipat saa helposti puhtaaksi rikkihappopohjaisella pesuaineella.

t. masa
http://www.jl-tuotteet.fi/teollisuus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Suolahappoahan saa apteekista niin eiköhän saisi myös rikkihappoa kun noi teollisuus aineet on tieten minimi pakkaus 200l
Tokko vanteeseen nyt paljoa menee ja laimentaa se sitten vielä.
Mitenhän suolahappo käyttäytyy kun kyllähän se normaalisti puhdistaa hyvin ainakin juotettavat pinnat?

Tokko vanteeseen nyt paljoa menee ja laimentaa se sitten vielä.
Mitenhän suolahappo käyttäytyy kun kyllähän se normaalisti puhdistaa hyvin ainakin juotettavat pinnat?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
mitäs... biltemassa litra 3,90. Akkuhappo.
BTW: itte olen siis tuolla akkuhapolla vetäny hapettumat pois. Tarttee vaa hyvät hanskat ja kyllä sitä voi trasselilla vetää mutta siitä ei ole mitää jälellä enää huomenna
BTW: itte olen siis tuolla akkuhapolla vetäny hapettumat pois. Tarttee vaa hyvät hanskat ja kyllä sitä voi trasselilla vetää mutta siitä ei ole mitää jälellä enää huomenna

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Sisäänajossa
http://www.meguiars.fi/tuotteet/muut_pinnat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Toimii tosi hyvin viimeistely aineena että kiilto pysyy tallella...
ja olen käyttänyt "paineilmasurraa" pienellä paineella ku olen korjaillut vanteita....
Toimii tosi hyvin viimeistely aineena että kiilto pysyy tallella...
ja olen käyttänyt "paineilmasurraa" pienellä paineella ku olen korjaillut vanteita....
-
- Vakiokalustoa
Kiillotin käsin ihan hyvä tuli mutta noi tulis talvi aluvanteiksi millä kannatas suojata? T:ap160@hotmail.com