W124 230E Automatic ei starttaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
WesiHiisi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 15.04.2011 11:28

W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja WesiHiisi »

Talven aikan on ihan hyvin toiminut kyseinen menopeli, mut nyt tässä kevään tullen ollu käynnistyksen kanssa paljon ongelmia. Vaihdoin tulpat, virranjakajan kannen ja pyörijän, sen jälkeen lähti taas nätisti. Nyt kuitenkin auto seissyt monta viikkoa pihassa kun ei tunnu saavan polttoainetta ollenkaan. Tankki on täynnä ja bensapummppu ainakin kuuleman mukaan lähtee päälle ja tekee alipainetta tankkiin. Mikä neuvoksi??
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj-rele voi taas olla syyllinen ettei se kylmäkäynnistys suuttimelle tai bensareleelle jopa anna käskyä.Eli rele auki ja tinaa kaikki kohdat uusiksi.Jos ei auta niin tuumataan lisää vaihtoehtoja mutta tämä rele ensin.Uutta ei tartter ostaa jos nyt ei ole sisältä ihan hapettunut/syöpynyt eli akun takaa alumiinikuorinen sulake päällä.

Toisekseen starttaa/käynnisty ,kumpikohan vika sulla on koska molemmista puhuttiin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
WesiHiisi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 15.04.2011 11:28

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja WesiHiisi »

Niin, siis kyllähän tuo starttaa mutta ei lähe vaan käyntiin, ja siihen tulokseen oon tullu että ei saa löpöä startatessa. Ei yhtään haise bensa vaikka ois lappu ollu lattiassa kauankin..
Eli siis se alumiinikuorinen mötikkä missä on 2 kpl 10A sulakkeita päällä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Just se rele,se ohjaa kylmäkäynnistys suutinta.rele auki ja kaikki tinaukset käyt kolvilla läpi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
WesiHiisi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 15.04.2011 11:28

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja WesiHiisi »

Ihan näin noviisina kysyn, mutta eikös se rele ole ihan kiinteä? yläkansi on kyllä muovia ja siinä on ne reiät sulakkeille, mut mistä sen uskaltaa avata? Tossa ihan piruuttani koitin sita aukoa mutta aika hankalasti aukee ja rutisee kivasti. Etten vaa riko mitään?
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja wolf »

WesiHiisi kirjoitti:Ihan näin noviisina kysyn, mutta eikös se rele ole ihan kiinteä? yläkansi on kyllä muovia ja siinä on ne reiät sulakkeille, mut mistä sen uskaltaa avata? Tossa ihan piruuttani koitin sita aukoa mutta aika hankalasti aukee ja rutisee kivasti. Etten vaa riko mitään?
Alhaalta lähtee. Pitää varovasti longistella alumiinireunja sen liitinnastakehikon ympäriltä. Sisällä on muistaakseni irrallinen eristysmuovisuikale jonka sijainti on syytä huomioida.
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

itse tänään yhden YJ-releen aukaisin,1-sulakkeella olevan.Yritin kyllä just alhaalta niitä prässäys kohtia venytellä
mutta sisusta ei lähtenyt.Yläkohdasta muovin ja alumiinin kohdalta rautasahan terällä halkaisin alumiinin ja vedin
sisustan pois..Saahan sen varmaan kasaankin mut tarkoitus oli vaan tutkia mitä tuollainen rele sisältää..
Siinä piirilevyn takana on sellainen oranssi ohut muoviläpyskä.
Mitä eroa muuten on 1-ja 2-sulakkeisella releellä?.KL-varaosa tarjosi kumpaakin vaihtoehtoa M103 300:seen.Nyt esim.
paikalla oleva releeni käy w124 230e myös.Autossa ei ole kattia eikä lambdaa.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kyllä se rele sieltä alhaalta aukeaa voi van olla vähä tiukassa 1 sulakkeinen rele jos ei ole asd perää kaksi sulakkeinen asd perällisille
Tuossa 2 sulakeisessa on enemmän noita nastoja kuin yksi sulakkeisessa yksi sulakkeisessa on 6 nastaa josta 1 tyhjä
2 sulakkeisessa on 9 nastaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
WesiHiisi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 15.04.2011 11:28

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja WesiHiisi »

Onko muuten mitään väliä kumman releen laittaa paikalleen, sen 6 pinnisen vai 9 pinnisen. Mulla on siellä se 9 pinninen nyt, mut ei ne kolme ylintä pinniä ota edes mihinkään kiinni. Ainoa ero taitaa olla se et 6 pinnisessä ei oo sitä pienempää pinniä siin alhaalla keskellä vai kuinka??
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

En oo varma tuosta releen sielunelämästä mutta jos siellä on vain tuo 6-pinninen liitin niin laittaisin tuon 6-pinnisen releen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Rise »

Minä olen lukenut, että bensapumpun rele hoitaa kylmäkäynnistyssuutinta, ei yj-rele.
Täällä tarjotaan lähes kaikkiin ongelmiin yj-relettä (useimmiten turhaan).

Kylmäkäynnistyssuutin on päällä vain starttauksen ajan.

Lorauta besaa pari ruokalusikallista määräjakajan lautaselle. Jos auto hörähtää, niin vika on
bensabsaannissa.
Vikamahdollisuutena voi olla tukossa oleva bensasuodatin ja paine-erosäädin (bensanpaine
liian alhainen). Paine muistaakseni pitää olla väh. 5 baaria.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Roobert »

Rise kirjoitti:Minä olen lukenut, että bensapumpun rele hoitaa kylmäkäynnistyssuutinta, ei yj-rele.
Täällä tarjotaan lähes kaikkiin ongelmiin yj-relettä (useimmiten turhaan).

Kylmäkäynnistyssuutin on päällä vain starttauksen ajan.

Lorauta besaa pari ruokalusikallista määräjakajan lautaselle. Jos auto hörähtää, niin vika on
bensabsaannissa.
Vikamahdollisuutena voi olla tukossa oleva bensasuodatin ja paine-erosäädin (bensanpaine
liian alhainen). Paine muistaakseni pitää olla väh. 5 baaria.
yj-rele todellakin vaikuttaa kylmäkäynnistyksen toimintaan! käynnistyssuutin on päällä startin ajan kylmänä sekä kuumana, sekä kylmänä esim. -20 asteessa se antaa 12 sekuntia lisäkakkua imusarjaan että kone jaksaa pyöriä hyvin ja kun tulee enemmän kakkua niin lisäilmaakin tarvitsee eli lisäilmaluisti tulee peliin mukaan säätelemään kierroksia jota taasen ohjaa tuo yj rele. b.pumpun rele sisältää tuon cold-start controlin eli ohjaa kyllä käynnistyssuuttimen virtoja mutta ei se yksin autoa käynnistä.
WesiHiisi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 15.04.2011 11:28

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja WesiHiisi »

Avasin tuossa kyseisen releen, ja kas kummaa. En yhtään ihmettele että ei auto lähde käyntiin. Puolet piirilevystä oli ruosteen ja hapertuman tekemässä möhnässä ja lähestulkoon koko rele oli sitä sisältä täynnä. Ulkoa kuitenkin kuin uusi. Kolvaaminen ei oikeen onnistunut niin pistimpä KL varaosiin tilauksen uudesta. Osaako joku sanoa että mitä eroa on 6 ja 9 pinnisellä releellä? Mulla autossa ollut tuo 9 pinninen mutta näyttäisi siltä että kiinni ottaa vain 6. Onko 6 pinnisessä esim sitä pienempää pinniä keskellä?
jarski_89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: To 29.12.2011 19:39

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja jarski_89 »

oleks vaihtanut sen releen? kiinnostais tietää että alkoiko pelaan. omassa 190e ssä ollut saman laista vikaa. vaihdettu bensapumppu, sytytys osat ja vaikka mitä, ei viittis enää hakuammunnalla koittaa. ja on siittä jännä vika että oli jo viiime kesänä. sitte kun alkoi pakkaset niin vika hävis ja nyt taas kun alko lämpimät kelit niin sama vika palas.
Actros3348
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 27.06.2010 21:38
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Actros3348 »

Tuota, mistäs tämä ylijänniterele löytyy? Ja mihin kaikkeen vaikuttaa? Mulla ei 320 CE puhu mitään kun avaimesta kääntää, uusi akku ja merkkivalot syttyy kyllä...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj-rele on akun takan kun otaa suojamuovin pois.Se vaikuttaa kylmäkäynnistykseen,abs,ads....
Mutta sulla ei siis startti sano mitään vai pyörii mutta ei lähde käyntiin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Rise kirjoitti:Täällä tarjotaan lähes kaikkiin ongelmiin yj-relettä (useimmiten turhaan).
Tää on kyllä niin taivaan tosi, ettei mitään rajaa...
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Actros3348
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 27.06.2010 21:38
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Actros3348 »

atlas kirjoitti:Yj-rele on akun takan kun otaa suojamuovin pois.Se vaikuttaa kylmäkäynnistykseen,abs,ads....
Mutta sulla ei siis startti sano mitään vai pyörii mutta ei lähde käyntiin?
Joo, näin juuri mutta vika pirulainen löyty! Kun lueskelin tuolta noita topicceja niin tajusin että autossani mahtaa olla ajonesto.Akun tyhjennyttyä pitää siis uuden akun kanssa avata ovet kaukosäätimellä jotta tuo ajonesto kytkeytyy pois. Kyllä prkl ihminen voi olla tyhymä!! :lol:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Huikko kirjoitti:
Rise kirjoitti:Täällä tarjotaan lähes kaikkiin ongelmiin yj-relettä (useimmiten turhaan).
Tää on kyllä niin taivaan tosi, ettei mitään rajaa...
Haloo! tämä on kuitenkin helpoin korjattavissa oleva vian aiheuttaja.Ja kuitenkin täällä tiedetään mitä se oirehtii vioittuessaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Joojoo, mutta kyllä 75% noista ohjeista vaihtaa se YJ-rele osuu harhaan, vaikka se olisi kuinka yleinen vianaiheuttaja. Itsekin noviisina aikanaan vaihdoin sen turhaan kun sitä oltiin heti ekana täällä ehdottamassa.

Sen jälkeen keskustelu rönsyilee siihen miten se avataan ja kolvataan ja itse kysyjän auton vika jää toissijaiseksi. Haet mitä tahansa käyntihäiriötopikkia, niin sisältö on pääpiirteissään tämä. Mielestäni se ei ole hyvä asia. Laita YJ-relefiltteriä vähän kovemmalle, kiitos.

Eikä mitään herneitä. Puhun tapani mukaisesti suoraan jos koen aihetta siihen.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

hävettäähän se aina toistaa itseään näissä vioissa ja yj-rele kuuluu niihin.Tarpeeksi kun täällä pyörii niin kai se sitten jätetään tulevien uusien tietäjien niskoille neuvoa kun ei itse enää kehtaa.
Uusittamaan itse en ainakaan neuvo mutta tinaamaan kylläkin ja ei sitä nyt joka vikaan tarjota vaan todennäköisiin vikoihin.
Huolto kirjaan ois helpompi laittaa että uusi yj-rele 10-vuoden välein.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Onhan tuo pienimuotoinen ongelma, mutta ehdotan yleistä "liimattua" käyntihäiriöt FAQ" -topikkia, johon voisi viitata sitten viestiketjun alussa. Siellä voisi käydä perusteellisesti läpi YJ- ja bensareleen, pumput ja muut aiheuttajat. Sen pitäisi kai painottua K/KE-jettiin sen topikin.

Se ohjeistaminenkin kokee inflaatiota kun toistaa koko ajan itseään, ei jaksa enää niin juurta jaksain selostaa asioita. Ehkä olis parempi olla vaikka kiinteä topikki joko käyntihäiriöille tai YJ-releen aiheuttamille vioille johon voisi sitten helposti viitata.

Viasta kärsivälle olisi myös sitten kaikki selkeästi yhdessä paketissa eri variaatioineen valmiina.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230E Automatic ei starttaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tämä on kyllä hyvä idea mutta onhan siitä paljon puhuttu täällä mutta ei ole vaan tullut forumille.
Toisekseen sitten tämä forum kyllä hiljenee rajusti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin