Epäselvyyksiä oman w124 kanssa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Epäselvyyksiä oman w124 kanssa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tässä on nyt parikin kysymystä heränny mihin tarviis vastauksia :D

1. Missä se sulake niille kaikille lämmönsäätimien valoille,vaihekepin valoille ja ilmasuulakkeiden säätörullien valoille on? Käytin mittarin pois ja siellä ei kyllä ollu missään yhtään sulaketta.

2. Perän "häränsilmäpuslien" irrotus. Pitääkö perä irrottaa kokonaan tuon toimenpiteen takia vai onnistuuko vaihto jotenkin perä paikallaan? Tämä sen takia kun työmaalla on kiirettä nosturin kanssa ja pitäis tietää kannattaako tuohon hommaan nosturipaikka ehtiä.

3. Laatikon paineet. Montako kierrosta lootan paineita uskaltaa nostaa ettei mitään tuhoa tapahdu? 3 kiekkaa oon pyörittäny ja vähän lisää vielä tarviis. Onko 5-6 kierrosta liikaa onko kukaan kokeillut?

Siinä nyt pari asiaa mitä tarviis tietää :D mihinkään en selvää vastausta löytänyt hakua käyttämällä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3974
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Epäselvyyksiä oman w124 kanssa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Siekkinen kirjoitti:Tässä on nyt parikin kysymystä heränny mihin tarviis vastauksia :D

1. Missä se sulake niille kaikille lämmönsäätimien valoille,vaihekepin valoille ja ilmasuulakkeiden säätörullien valoille on? Käytin mittarin pois ja siellä ei kyllä ollu missään yhtään sulaketta.
Moro,

kahteen jälkimmäiseen kysymykseen en tiedä vastausta, mutta odotan niitä itsekin mielenkiinnolla. :)

Mutta tuohon ensimmäiseen - tässä ketjussa loppupuolella on käyttäjän Felmit lähettämä kuva, jossa se sulake näkyy näppärästi.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 88&start=0

Se on aika lailla keskivaiheilla kuvaa, mittarivalojen himmentimen yläpuolella ja toisaalta taas polttoaineen vähyyden merkkivalon polttimon alapuolella. Punainen, ja näyttää päälle päin lampun kannalta ja avataan myös samalla tavalla kuin lampun kannat. Sisällä on lampun sijaan pieneltä piirilevyltä näyttävä juttu, joka on kiinteästi kiinni punaisessa kehyksessä, eli uusi sulake sisältää sekä sen punaisen kannan että sen sisukset.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Epäselvyyksiä oman w124 kanssa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Siekkinen kirjoitti:
2. Perän "häränsilmäpuslien" irrotus. Pitääkö perä irrottaa kokonaan tuon toimenpiteen takia vai onnistuuko vaihto jotenkin perä paikallaan? Tämä sen takia kun työmaalla on kiirettä nosturin kanssa ja pitäis tietää kannattaako tuohon hommaan nosturipaikka ehtiä.
Ovat kiinni asti joten varaudu kunnollisin ulosvetotyökaluin hommaan niin ja kato ennen irroitusta miten päin ovat. Ne kumit ei oo symmetriset. Tosiaan ovat kiinni niin että perän irroitus kokonaan lienee perusteltua. Näitä kun ei pysty hakkaamaan millään vehkeellä kunnolla kun se vararengaskotelo on silleen mukavasti edessä.

Ja kun aukaiset sitä perän etummaista pulttia niin käytä ruosteenirroitinta ettei se mutteri mee rikki. Jos kiirreellä väkiste aukaisee niin melkein satavarmasti menee sököksi . Melki parasta jos tilaat kumin myös siihen kun kovettunut se kuitenkin on ja pultinkin niin voipi sitten käyttää voimaa tarvittaessa. Vaihdoin itte tuonkin kumin ja eihän se maksa paljon mitään. Pulttia en älynny mutta seuraavan kerran älyän :D

Tein itte ulosvetimen muistaakseni 8mm kierretangosta + muista hilppeistä mitä käsillä sattui olemaan ja perä oli irti tosin muista syistä.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Epäselvyyksiä oman w124 kanssa

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Jari Ke kirjoitti:Näitä kun ei pysty hakkaamaan millään vehkeellä kunnolla kun se vararengaskotelo on silleen mukavasti edessä.
Paitsi jos laskee koko kelkan takimmaisista kiinnikkeistä roikkumaan. Roikkuu siis etummaisten puslien varassa. Sen jälkeen on parempi työskennellä, kun ei oo se muhkura eessä (farkussa se on tankki).
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Epäselvyyksiä oman w124 kanssa

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

mulla ainakin 124 200d:ssä on ne sulakkeet konehuoneessa.. olisko ollut takalasi lämppärin kanssa samassa sulakkeessa tai penkinlämppäreiden
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3974
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Epäselvyyksiä oman w124 kanssa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

killerimersu kirjoitti:mulla ainakin 124 200d:ssä on ne sulakkeet konehuoneessa.. olisko ollut takalasi lämppärin kanssa samassa sulakkeessa tai penkinlämppäreiden
Juu, on sulakerasiassakin sulake mittari- ja keskikonsolin valoille. Numero 3 on se ainakin tuossa kaaviossa alla, mutta sen lisäksi on tuo mainittu mittariston takana oleva sulake, en tosin ole varma, onko se kaikissa vuosimalleissa / moottoriversioissa. Jos sulakerasiasta numero 3 menee rikki, pimenevät sekä mittariston että keskikonsolin valot (ja muutama muukin juttu, kuten etu- ja takaparkit siinä samalla). Jos taas se punainen sulake mittariston takaa on rikki, niin mittaristoon jää valot ja keskikonsoli pimenee. Käsittääkseni...

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Epäselvyyksiä oman w124 kanssa

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

juujuu.. mulla vm89 ja mä en mittariston takana ole törmänny sulakkeisiin..
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Epäselvyyksiä oman w124 kanssa

Viesti Kirjoittaja napa »

Siekkinen kirjoitti:Tässä on nyt parikin kysymystä heränny mihin tarviis vastauksia :D


2. Perän "häränsilmäpuslien" irrotus. Pitääkö perä irrottaa kokonaan tuon toimenpiteen takia vai onnistuuko vaihto jotenkin perä paikallaan? Tämä sen takia kun työmaalla on kiirettä nosturin kanssa ja pitäis tietää kannattaako tuohon hommaan nosturipaikka ehtiä.
perän irroitus on tuossa työssä se helpoin osuus :D omaan 300 E w124 vaihdettiin kaverin kanssa nuo häränsilmät viime keväänä, ja aikaa meni ihan kiitettävästi, olisko ollut sellainen 6 h homma kahteen mieheen vaikka työkaluja oli käytössä ihan kiitettävästi, paitsi tietysti sitä paineilmavasaraa, joka taitaa olla välttämätön tuon työn nopeuttamiseksi... toki tuo nyt meni tupakoinniksikin välillä kun piti miettiä miten perkele ne sais sieltä irti ilman suurempia vaurioita itse taka-akselistoon, mutta aika saa siis varata enemmän, kuin 15 min. :D (itse perän tais saada lattialle alle 15 min. kun sitä oli välpätty jo aikaisemminkin ja ruuvit siis oli herkkiä liikkumaan...)

itse kyllä ulkoistan tuon häränsilmien vaihdon, jos ne vaihtoon menisi tuossa omassa 200 E:ssä, sellaisella pajalla joka niitä vaihtelee työkseen ei aikaa tuhraannu turhaan työkalujen tekemiseen ja sadatteluun... (sama juttu käsijarru kenkien/osien kanssa, mulla menee enemmän bensaan rahaa ajaa pajalle ja takaisin, mitä niiden vaihto maksaa esim. koskisella...) joskus pitää vain oppia olla "säästämättä" väärässä paikassa :D

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Epäselvyyksiä oman w124 kanssa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos perän irroittamista ja kiinnittämistä ei lasketa niin ittellä meni vajaa tunti kun vanhat otti pois ja uudet laitto paikoilleen. Ja olivat peeveli lujassa. Uudethan menee kivuttomasti Käytin samaa työkalua irroitukseen ja paikalleenlaittoon eli sitä 8mm vai oliko 10mm jenkatankoa ja sopivia muita kiluja.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Epäselvyyksiä oman w124 kanssa

Viesti Kirjoittaja napa »

Jari Ke kirjoitti:Jos perän irroittamista ja kiinnittämistä ei lasketa niin ittellä meni vajaa tunti kun vanhat otti pois ja uudet laitto paikoilleen. Ja olivat peeveli lujassa. Uudethan menee kivuttomasti Käytin samaa työkalua irroitukseen ja paikalleenlaittoon eli sitä 8mm vai oliko 10mm jenkatankoa ja sopivia muita kiluja.
eihän ne sitten lujassa sulla edes olleet tai vaikeaa tuo homma muutenkaan... me saatiin 12 mm kierretankoa paskaksi ihan riittävästi ja vasta 16 mm alkoi kestämään... takaisin laitossa siis, pois niitä ei saanut kuin pieninä paloina sahaamalla ja taltalla hakkaamalla... ne oli jotenkin muodostaneet ajan kanssa symbioosin sen takakelkan kanssa :D

täytyy myöntää, että jokainen joka oli 2 km säteellä pajalta, kuuli varmasti mieltä me ollaan mersun insinööreistä ja niiden tekeleistä :D

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Qzaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 10.11.2010 17:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Epäselvyyksiä oman w124 kanssa

Viesti Kirjoittaja Qzaz »

killerimersu kirjoitti:juujuu.. mulla vm89 ja mä en mittariston takana ole törmänny sulakkeisiin..
Ite just tänään hypistelin 88 tenavan mittaristoa muista syistä ja sielä kyllä oli tuo sulake. Näyttää tosiaan ihan tavalliselta polttimon paikalta mutta on punainen.
190E -88
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Epäselvyyksiä oman w124 kanssa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Joo elikkä tuo sulakehomma selvis. Olihan siellä se sulake mutta luulin sitä päältä päin polttimoks :oops: paikallisissa varaosaliikkeissä ei edes tiietä tuota sulaketta niin pitää kl:stä ostaa.

Häränsilmien irrotukseen luulisin olevan riittävästi työkaluja jos nosturipaikan vaan onnistuu saamaan. Käytössä on oikea puslanirroitussarja, induktiolämmitin kelkan kuumennukseen jos sitä tarvii, paineilmataltta/vasara yms. Ajattelin sellasta taktiikkaa että laitan puslan vedätyksiin puslatyökalulla ja kuumennan kuumentimella kelkkaa vähän siitä ympäriltä ja sitten vielä yrittän hakata vasaralla niin eiköhän se irtoa :D paineilmavasaraa käytän vasta kun muuta vaihtoehtoa ei ole kun sillä rikkoo helposti jotain jos lipsahtaa. Tuo oli hyvä neuvo että jotakin voi särkyä kun perää irrottaa edestä :D mulla kun ei siihen puslaa ja pulttia ole niin varmasti olis hajonnut. Pitää ne vielä ostaa. Oon aina irrottanu perän irroittamalla vetarin ensin perän puoleisesta laipasta niin mietin että onnistuuko tuo perän irrotus niin että aukasee vaan mutterit kummankin pyörän puolelta,irrottaa kartaanin ja puottaa perän pois? Vai ottaako vetarit johonkin kiinni ettei onnistu?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin