MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
Kun ei ole suomenkielistä omistajan käsikirjaa, niin pitää kysyä;
Miten pelaa mesen sähköinen lisälämmitin ja missä on sen päälle kytkentä?
Missä moottorin lämpötilassa lisälämmitin toimii parhaiten?
Mistä tietää onko tämä lisälämmitin edes toimintakunnossa ja miten sen kunnon voi testata?
Tietääkö joku, mikä on korjauskustannuksen hinta?
Tuli pöljiä kysymyksiä, mutta vanha sanonta kuuluu:"kysyvä ei tieltä eksy".
Miten pelaa mesen sähköinen lisälämmitin ja missä on sen päälle kytkentä?
Missä moottorin lämpötilassa lisälämmitin toimii parhaiten?
Mistä tietää onko tämä lisälämmitin edes toimintakunnossa ja miten sen kunnon voi testata?
Tietääkö joku, mikä on korjauskustannuksen hinta?
Tuli pöljiä kysymyksiä, mutta vanha sanonta kuuluu:"kysyvä ei tieltä eksy".
Tuo lisälämmitin alkaa lämmittää jäähdytysvettä (siinä moottorin kyljessä,startin yläpuolella/imusarjan alapuolella) automaattisesti kun käynnistät kylmää konetta. Kuinka läpimäksi lämmittää - en tiedä
mutta voidaan kytkeä pois käytöstä ohjauspyörän nappuloista. Yleensä lämmittimen päälläolon huomaa siitä että kylmän koneen tyhjäkäynti on aavistuksen epätasaista lämmittimen ollessa päällä - mutta tämä kait on jonkin asteinen vika, joten konstina vähän epämääräinen. Jos lämmitin on rikki niin uusi maksaa muistaakseni satoja (400 ?).

W203CDI
Lähtee kait pois päältä n.60astessa. Ratista päälle ja pois (heater).
Sen kyllä huomaa kun siihen tulee se normi vika, eli oikosulku, on joku aamu akku täysin tyhjä.
Omaani vaihdoin itse, täällä hinta 500€ ja saksassa 250€. Vähän työläs vaihtaa kun on siellä imusarjan alla. Nosturin kanssa onnistuu jotenkin.
Sen kyllä huomaa kun siihen tulee se normi vika, eli oikosulku, on joku aamu akku täysin tyhjä.
Omaani vaihdoin itse, täällä hinta 500€ ja saksassa 250€. Vähän työläs vaihtaa kun on siellä imusarjan alla. Nosturin kanssa onnistuu jotenkin.
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
W124 300TD -92
W211 240 -02
Re:
Minun w203 CDI:ssä on sama vika, ja mielenkiinnosta vähän selvittelin minkä takia se lämmitin hajoaa... ei niiden ihan itsestään pitäisi hajota, kyllä siellä aina jokin syy takana on.Kai_L kirjoitti:Voi sen ohittaa. Ottaa lämmittimen kyljestä vaan laturilta tulevan syöttökaapelin irti. Vaatii kyllä sekin jonkun verran töitä.
Siinä lämmittimen toteutuksessa näyttäisi olevan suunnitteluvirhe, sieltä näyttää puuttuvan transienttisuoja tai vaihtoehtoisesti avalance -reitatut fetit. Starttimoottorin katkaisuvirta nimittäin indusoi siihen akkujohtimen nokkaan niin hurjan jännitepiikin, että boksissa olevat 2N0607 fetit läpilyövät ja menevät oikkariin. Ne ei kestä valmistajan mukaan kuin 55 volttia, mutta simuloinnin mukaan sinne muodostuu helposti mikrosekunttejen aikana satoja voltteja (kaapelin induktanssi n. 0.5 uH, max. virta ~800 A => 300 - 700 volttia syntyy helposti). Akun päässä jännitepiikki on simulaattorin mukaan alle 14 volttia.
Toinen vaihtoehto olisi tuoda akulta oma piuha sille boksille, sen pitäisi tulla eri reittä (L > 10 cm) jotta johdoilla ei olisi suurta induktiivistä kytkentää toisiinsa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskin%C3%A4isinduktanssi" onclick="window.open(this.href);return false;).
Mielestäni on uskomatonta että Mersu on tehnyt tuollaisen mokan; Suomessa ko. ilmiö on tunnettu ainakin 80-luvulta alkaen, sen takia mm. Mobira Talkman:issa oli 18 voltin ja 5 kilowatin TVS-diodi suojaamassa elektroniikkaa.
Älkää siis missään tapauksessa vaihtako lämmitintä uuteen ilman että ylijännitesuojausta parannetaan. Uusi erillinen syöttöjohto akulta sinne on varmasti helpoin ratkaisu. Muuten vika toistuu seuraavan kovan pakkasstartin jälkeen. Se on 100-varma.
- Hakkapeliitta
- Vakiokalustoa
- Viestit: 160
- Liittynyt: La 05.09.2009 11:48
- Paikkakunta: Tampere
Re: Re:
rikonen kirjoitti:Minun w203 CDI:ssä on sama vika, ja mielenkiinnosta vähän selvittelin minkä takia se lämmitin hajoaa... ei niiden ihan itsestään pitäisi hajota, kyllä siellä aina jokin syy takana on.Kai_L kirjoitti:Voi sen ohittaa. Ottaa lämmittimen kyljestä vaan laturilta tulevan syöttökaapelin irti. Vaatii kyllä sekin jonkun verran töitä.
Siinä lämmittimen toteutuksessa näyttäisi olevan suunnitteluvirhe, sieltä näyttää puuttuvan transienttisuoja tai vaihtoehtoisesti avalance -reitatut fetit. Starttimoottorin katkaisuvirta nimittäin indusoi siihen akkujohtimen nokkaan niin hurjan jännitepiikin, että boksissa olevat 2N0607 fetit läpilyövät ja menevät oikkariin. Ne ei kestä valmistajan mukaan kuin 55 volttia, mutta simuloinnin mukaan sinne muodostuu helposti mikrosekunttejen aikana satoja voltteja (kaapelin induktanssi n. 0.5 uH, max. virta ~800 A => 300 - 700 volttia syntyy helposti). Akun päässä jännitepiikki on simulaattorin mukaan alle 14 volttia.
Toinen vaihtoehto olisi tuoda akulta oma piuha sille boksille, sen pitäisi tulla eri reittä (L > 10 cm) jotta johdoilla ei olisi suurta induktiivistä kytkentää toisiinsa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskin%C3%A4isinduktanssi" onclick="window.open(this.href);return false;).
Mielestäni on uskomatonta että Mersu on tehnyt tuollaisen mokan; Suomessa ko. ilmiö on tunnettu ainakin 80-luvulta alkaen, sen takia mm. Mobira Talkman:issa oli 18 voltin ja 5 kilowatin TVS-diodi suojaamassa elektroniikkaa.
Älkää siis missään tapauksessa vaihtako lämmitintä uuteen ilman että ylijännitesuojausta parannetaan. Uusi erillinen syöttöjohto akulta sinne on varmasti helpoin ratkaisu. Muuten vika toistuu seuraavan kovan pakkasstartin jälkeen. Se on 100-varma.


ex-W202 200T CDI 1999
ex-W203 200T CDI 2005
ex-W203 200T CDI 2005
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Re:
Ja sata varma on että ei (tai seuraava startti -28 -36C pakkasessa ei ole tarpeeksi kova pakkanen...)rikonen kirjoitti: Älkää siis missään tapauksessa vaihtako lämmitintä uuteen ilman että ylijännitesuojausta parannetaan. Uusi erillinen syöttöjohto akulta sinne on varmasti helpoin ratkaisu. Muuten vika toistuu seuraavan kovan pakkasstartin jälkeen. Se on 100-varma.
pohjautuu ihan käytännön kokemukseen ei teoriaan, jokusen... noita suostunut uuteen vaihtamaan
kun omistajat ovat sen sinne välttämättä haluneet...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Re:
Tuo jännitepiikki tulee starttauksen lopettamisen yhteydessä ja sen voimakkuus on suoraan verrannollinen virran suuruuteen starttauksen päättyessä. Pahin tilanne on silloin kun kone ei lähde käyntiin, ja on jäykkä tai puristus on lähellä yläkuolokohtaa, kun starttaus keskeytetään. Kyse on siis huonosta tuurista ja olosuhteista.CDI203 kirjoitti:Ja sata varma on että ei (tai seuraava startti -28 -36C pakkasessa ei ole tarpeeksi kova pakkanen...)rikonen kirjoitti: Älkää siis missään tapauksessa vaihtako lämmitintä uuteen ilman että ylijännitesuojausta parannetaan. Uusi erillinen syöttöjohto akulta sinne on varmasti helpoin ratkaisu. Muuten vika toistuu seuraavan kovan pakkasstartin jälkeen. Se on 100-varma.
pohjautuu ihan käytännön kokemukseen ei teoriaan, jokusen... noita suostunut uuteen vaihtamaan
kun omistajat ovat sen sinne välttämättä haluneet...
Ajoin tuon tilanteen simulaattorissa käyttäen realistisia parametrejä (olen suunnitellut elektroniikkaa yli 25 vuotta), ja olen varma että ko. ilmiö löytyy myös oskilloskoopilla mittaamalla starttijohdon päästä. Ongelma on nimenomaan se, että lisälämmittimen sähkönsyöttö on otettu starttimottorin johdosta.
Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
.
No, sähköstä en muuta älyä, että kielellä ei kannata kokeilla ja parempi pysyä erossa ....
Muttamutta
On mulla ollu sama mersu uudesta asti, vuodesta -03 alkaen.
Joten aikalailla varmaksi tiedän, ettei tuota ole vaihdettu - ja vieläkin toimii.
Toistenkin kokemuksiin foorumilla, liittyen aiheeseen, niin tuntuisi että kymmenkunta vuotta nuo kestää, vähän niinkuin sähkökiukaatkin.
Ehkä siinä toiminnassa kuitenkin joku järki on.
Voiskohan se olla vaikka sellainen, ettei se starttausvaiheessa ota virtaa vastaan, muutenhan sitä ei riittäisi enää hehkuille, tai startille ollenkaan, sekun on se lämmitin siellä kaapelissa ensimmäisenä vastassa.
Käsitykseni mukaan latausjännitettä valvotaan - myöskin niin, että sitä on - eli käyttöjärjestelmä laittaa esitettyjen "toivomuksien" mukaisesti sähkölaitteita päälle sen verran aina kerrallaan, että lataustakin vielä "jää", jos se on nyt oikea termi, mutta ymmärrätte kuitenkin.
Sähköinen lisälämmitin on "listassa" viimeisenä, sitä kytketään toimintaan vaan silloin, kun virta riittää.
No, sähköstä en muuta älyä, että kielellä ei kannata kokeilla ja parempi pysyä erossa ....
Muttamutta
On mulla ollu sama mersu uudesta asti, vuodesta -03 alkaen.
Joten aikalailla varmaksi tiedän, ettei tuota ole vaihdettu - ja vieläkin toimii.
Toistenkin kokemuksiin foorumilla, liittyen aiheeseen, niin tuntuisi että kymmenkunta vuotta nuo kestää, vähän niinkuin sähkökiukaatkin.
Ehkä siinä toiminnassa kuitenkin joku järki on.
Voiskohan se olla vaikka sellainen, ettei se starttausvaiheessa ota virtaa vastaan, muutenhan sitä ei riittäisi enää hehkuille, tai startille ollenkaan, sekun on se lämmitin siellä kaapelissa ensimmäisenä vastassa.
Käsitykseni mukaan latausjännitettä valvotaan - myöskin niin, että sitä on - eli käyttöjärjestelmä laittaa esitettyjen "toivomuksien" mukaisesti sähkölaitteita päälle sen verran aina kerrallaan, että lataustakin vielä "jää", jos se on nyt oikea termi, mutta ymmärrätte kuitenkin.
Sähköinen lisälämmitin on "listassa" viimeisenä, sitä kytketään toimintaan vaan silloin, kun virta riittää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Re:
Juu varmaankin mallinnuksessa/teoriassa näin voi käydä mutta se on kaikkea muuta kuin 100varma seuravassa startissa tapahtuva hajoaminen ja käytänössä,rikonen kirjoitti:Tuo jännitepiikki tulee starttauksen lopettamisen yhteydessä ja sen voimakkuus on suoraan verrannollinen virran suuruuteen starttauksen päättyessä. Pahin tilanne on silloin kun kone ei lähde käyntiin, ja on jäykkä tai puristus on lähellä yläkuolokohtaa, kun starttaus keskeytetään. Kyse on siis huonosta tuurista ja olosuhteista.CDI203 kirjoitti:Ja sata varma on että ei (tai seuraava startti -28 -36C pakkasessa ei ole tarpeeksi kova pakkanen...)rikonen kirjoitti: Älkää siis missään tapauksessa vaihtako lämmitintä uuteen ilman että ylijännitesuojausta parannetaan. Uusi erillinen syöttöjohto akulta sinne on varmasti helpoin ratkaisu. Muuten vika toistuu seuraavan kovan pakkasstartin jälkeen. Se on 100-varma.
pohjautuu ihan käytännön kokemukseen ei teoriaan, jokusen... noita suostunut uuteen vaihtamaan
kun omistajat ovat sen sinne välttämättä haluneet...
Ajoin tuon tilanteen simulaattorissa käyttäen realistisia parametrejä (olen suunnitellut elektroniikkaa yli 25 vuotta), ja olen varma että ko. ilmiö löytyy myös oskilloskoopilla mittaamalla starttijohdon päästä. Ongelma on nimenomaan se, että lisälämmittimen sähkönsyöttö on otettu starttimottorin johdosta.
mainitujen olsuhteiden kohdalle osumisen mahdolisuus ? melko pieni on oltava koska käytänössä ei ole osunut kohdalle kyselin vielä kokeeksi muutamilta muiltakin joiden tiedän noita useita uusin vaihtaneen, niin ei ollut kokemusta että olisi samantien tai edes lähi aikoina hajonnut, on myös tullut useita koitettua startata eivätkä ole lähtennet käyntiin missä se on ollut eikä se lämmitin ole hajonnut "viimeksi tänään -30 jurnuti vaan"
sen lämmitimen kesto ikä vaikutais olevan ~8-10v vaihdon yhteydessä(siis jos sen vaihtaa) sille kyllä kannatta laitaa oma johto näkyville on sitten joskus kun vika uusii helppo tilapäis korjat katkasee sen johdon lisäksi useimiten se hajoaa niin että on pällä kokoajan lisksi se vällillä hajoaa syöpymällä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
En löytänyt threadistä tietoa onko noita purettu ja selvitetty onko vika tyypillisesti siinä sähköpuolessa vaiko itse vastuksessa silloin kun nuo hajoaa?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
On noita jokunen purettu sähkö puolessa on ollut vikka mikä saa sen olemaan pällä kokoajanDBFI kirjoitti:En löytänyt threadistä tietoa onko noita purettu ja selvitetty onko vika tyypillisesti siinä sähköpuolessa vaiko itse vastuksessa silloin kun nuo hajoaa?
muita vikoja on ollut vastusrikki niin että purkaa suoraan sieltä, puhki syöpyneitä ja näiden yhdistelmiä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
poistin...
Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
Joo huomasinkin että kommentoit samaa jossain toisessa threadissa. Eli ei kuitenkaan mitään kohtuudella vaihdettavia osia jos meinaisi laittaa uudelleen kuntoon. Ja webaston asennushan on jo järkevä vaihtoehto uudelle sähkövastukselle kuten jossain sanoit.CDI203 kirjoitti:
On noita jokunen purettu sähkö puolessa on ollut vikka mikä saa sen olemaan pällä kokoajan
muita vikoja on ollut vastusrikki niin että purkaa suoraan sieltä, puhki syöpyneitä ja näiden yhdistelmiä
Re: Re:
Ei muuta kuin kokeilemaan startin kiusaamista siten että kone ei ehdi kierähtää kunnolla, kyllä se sieltä ennemmin tai myöhemmin laukeeCDI203 kirjoitti:Juu varmaankin mallinnuksessa/teoriassa näin voi käydä mutta se on kaikkea muuta kuin 100varma seuravassa startissa tapahtuva hajoaminen ja käytänössä,rikonen kirjoitti:Tuo jännitepiikki tulee starttauksen lopettamisen yhteydessä ja sen voimakkuus on suoraan verrannollinen virran suuruuteen starttauksen päättyessä. Pahin tilanne on silloin kun kone ei lähde käyntiin, ja on jäykkä tai puristus on lähellä yläkuolokohtaa, kun starttaus keskeytetään. Kyse on siis huonosta tuurista ja olosuhteista.CDI203 kirjoitti:Ja sata varma on että ei (tai seuraava startti -28 -36C pakkasessa ei ole tarpeeksi kova pakkanen...)rikonen kirjoitti: Älkää siis missään tapauksessa vaihtako lämmitintä uuteen ilman että ylijännitesuojausta parannetaan. Uusi erillinen syöttöjohto akulta sinne on varmasti helpoin ratkaisu. Muuten vika toistuu seuraavan kovan pakkasstartin jälkeen. Se on 100-varma.
pohjautuu ihan käytännön kokemukseen ei teoriaan, jokusen... noita suostunut uuteen vaihtamaan
kun omistajat ovat sen sinne välttämättä haluneet...
Ajoin tuon tilanteen simulaattorissa käyttäen realistisia parametrejä (olen suunnitellut elektroniikkaa yli 25 vuotta), ja olen varma että ko. ilmiö löytyy myös oskilloskoopilla mittaamalla starttijohdon päästä. Ongelma on nimenomaan se, että lisälämmittimen sähkönsyöttö on otettu starttimottorin johdosta.
mainitujen olsuhteiden kohdalle osumisen mahdolisuus ? melko pieni on oltava koska käytänössä ei ole osunut kohdalle kyselin vielä kokeeksi muutamilta muiltakin joiden tiedän noita useita uusin vaihtaneen, niin ei ollut kokemusta että olisi samantien tai edes lähi aikoina hajonnut, on myös tullut useita koitettua startata eivätkä ole lähtennet käyntiin missä se on ollut eikä se lämmitin ole hajonnut "viimeksi tänään -30 jurnuti vaan"
sen lämmitimen kesto ikä vaikutais olevan ~8-10v vaihdon yhteydessä(siis jos sen vaihtaa) sille kyllä kannatta laitaa oma johto näkyville on sitten joskus kun vika uusii helppo tilapäis korjat katkasee sen johdon lisäksi useimiten se hajoaa niin että on pällä kokoajan lisksi se vällillä hajoaa syöpymällä

Johdon saa muuten irti yläkautta 13 mm hylsyllä, nivelellä ja n. 20 cm pitkällä räikän varrella. Paha se on ottaa, mutta kyllä se sieltä lopulta lähti. Kaapelikengän voi sitoa sinne vaikka nippusiteellä kiinni, siten että oikosulkuvaaraa ei ole.
Uutta lämmitintä sinne ei kannata laittaa, parempi kohde sille rahalle on polttoainelämmittin. Toinen vaihtoehto on korjata se vaihtamalla 1,3€ maksavat fetit ja lisätä sinne 18V / 5 kW TVS-diodi. Sen jälkeen sille voi antaa jo 10 vuoden takuun. http://fi.mouser.com/ProductDetail/Infi ... 6gyQ%3d%3d" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fi.farnell.com/littelfuse/5kp18a ... dp/1681015" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
http://aijaa.com/000899557253" onclick="window.open(this.href);return false; tuossa vielä mitään,
mutta pintaa syvemmältä löytyy.
http://aijaa.com/002039557323" onclick="window.open(this.href);return false;
Näyttääkö pahalta
Tämä on väyrysmersusta vm 2000,jossa tuo laite on lokarin päällä
mutta pintaa syvemmältä löytyy.
http://aijaa.com/002039557323" onclick="window.open(this.href);return false;
Näyttääkö pahalta
Tämä on väyrysmersusta vm 2000,jossa tuo laite on lokarin päällä
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Re:
Aikas monta kertta on startit noin tehneet...rikonen kirjoitti:Ei muuta kuin kokeilemaan startin kiusaamista siten että kone ei ehdi kierähtää kunnolla, kyllä se sieltä ennemmin tai myöhemmin laukeeCDI203 kirjoitti:Juu varmaankin mallinnuksessa/teoriassa näin voi käydä mutta se on kaikkea muuta kuin 100varma seuravassa startissa tapahtuva hajoaminen ja käytänössä,rikonen kirjoitti:Tuo jännitepiikki tulee starttauksen lopettamisen yhteydessä ja sen voimakkuus on suoraan verrannollinen virran suuruuteen starttauksen päättyessä. Pahin tilanne on silloin kun kone ei lähde käyntiin, ja on jäykkä tai puristus on lähellä yläkuolokohtaa, kun starttaus keskeytetään. Kyse on siis huonosta tuurista ja olosuhteista.CDI203 kirjoitti:Ja sata varma on että ei (tai seuraava startti -28 -36C pakkasessa ei ole tarpeeksi kova pakkanen...)rikonen kirjoitti: Älkää siis missään tapauksessa vaihtako lämmitintä uuteen ilman että ylijännitesuojausta parannetaan. Uusi erillinen syöttöjohto akulta sinne on varmasti helpoin ratkaisu. Muuten vika toistuu seuraavan kovan pakkasstartin jälkeen. Se on 100-varma.
pohjautuu ihan käytännön kokemukseen ei teoriaan, jokusen... noita suostunut uuteen vaihtamaan
kun omistajat ovat sen sinne välttämättä haluneet...
Ajoin tuon tilanteen simulaattorissa käyttäen realistisia parametrejä (olen suunnitellut elektroniikkaa yli 25 vuotta), ja olen varma että ko. ilmiö löytyy myös oskilloskoopilla mittaamalla starttijohdon päästä. Ongelma on nimenomaan se, että lisälämmittimen sähkönsyöttö on otettu starttimottorin johdosta.
mainitujen olsuhteiden kohdalle osumisen mahdolisuus ? melko pieni on oltava koska käytänössä ei ole osunut kohdalle kyselin vielä kokeeksi muutamilta muiltakin joiden tiedän noita useita uusin vaihtaneen, niin ei ollut kokemusta että olisi samantien tai edes lähi aikoina hajonnut, on myös tullut useita koitettua startata eivätkä ole lähtennet käyntiin missä se on ollut eikä se lämmitin ole hajonnut "viimeksi tänään -30 jurnuti vaan"
sen lämmitimen kesto ikä vaikutais olevan ~8-10v vaihdon yhteydessä(siis jos sen vaihtaa) sille kyllä kannatta laitaa oma johto näkyville on sitten joskus kun vika uusii helppo tilapäis korjat katkasee sen johdon lisäksi useimiten se hajoaa niin että on pällä kokoajan lisksi se vällillä hajoaa syöpymällä![]()
Johdon saa muuten irti yläkautta 13 mm hylsyllä, nivelellä ja n. 20 cm pitkällä räikän varrella. Paha se on ottaa, mutta kyllä se sieltä lopulta lähti. Kaapelikengän voi sitoa sinne vaikka nippusiteellä kiinni, siten että oikosulkuvaaraa ei ole.
Uutta lämmitintä sinne ei kannata laittaa, parempi kohde sille rahalle on polttoainelämmittin. Toinen vaihtoehto on korjata se vaihtamalla 1,3€ maksavat fetit ja lisätä sinne 18V / 5 kW TVS-diodi. Sen jälkeen sille voi antaa jo 10 vuoden takuun. http://fi.mouser.com/ProductDetail/Infi ... 6gyQ%3d%3d" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fi.farnell.com/littelfuse/5kp18a ... dp/1681015" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli montas kertaa sen mallinuksen mukaan pitää niin tehdä? (mikä hajoaa ensin virtalukko, startti, sam, startin rele, se sähköinen lämmitin)
Että hajoaa(kaikihan joskus hajoaa)
Ja juu saa sen johdon irti, katki leikaaminen onnistuu kikailemata,
Varmaankin kannattaa rajoitaa se takuu niihin vaaihdetuihiin osiin

sieltä kun menee muutakin rikki syöpymällä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
Sama juttu, lämmittimen elektroniikka palanut.
Mulla on C220 CDI, W203 ollut 6 vuotta, eikä tällaista ongelmaa ole ollut aiemmin.
Sunnuntaina 18.3.2012 akku oli tyhjä. aloin lataamaan, huomasin, että ottaa erittäin suurta virtaa. Irroitin akun kengän ja latasin akun autosta poiskytkettynä. Latautui normaalisti. Kun laitoin akunkenkää, kipinöi rajusti. Auto kuitenkin käynnistyi. Sammutin auton ja tutkin hieman kytkentöjä ja huomasin, että akun plus navasta lähtevä musta kaapeli menee moottorin päältä, keskeltä taakse, joka ottaa tuota virtaa, mutta en tiennyt mihin se johtaa.
Vein korjaamolla, jossa paikallistivat vian, elektroniikka oli päästänyt henkensä pihalle. Kertoivat kysyneensä hintaa Veholta, jossa se oli noin 750Eur.
Kiitokset hyvistä neuvoista!!
Mulla on C220 CDI, W203 ollut 6 vuotta, eikä tällaista ongelmaa ole ollut aiemmin.
Sunnuntaina 18.3.2012 akku oli tyhjä. aloin lataamaan, huomasin, että ottaa erittäin suurta virtaa. Irroitin akun kengän ja latasin akun autosta poiskytkettynä. Latautui normaalisti. Kun laitoin akunkenkää, kipinöi rajusti. Auto kuitenkin käynnistyi. Sammutin auton ja tutkin hieman kytkentöjä ja huomasin, että akun plus navasta lähtevä musta kaapeli menee moottorin päältä, keskeltä taakse, joka ottaa tuota virtaa, mutta en tiennyt mihin se johtaa.
Vein korjaamolla, jossa paikallistivat vian, elektroniikka oli päästänyt henkensä pihalle. Kertoivat kysyneensä hintaa Veholta, jossa se oli noin 750Eur.
Kiitokset hyvistä neuvoista!!
Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
Minun autossa ei ole mittaristossa heater valikkoa.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
Se paksu piuha menne startille ja jakautuu siellä lisä lämitimelle, siitä välistä poikki tai johto irti niin muuta ei tarvitse tehdäjoonapot kirjoitti:Sama juttu, lämmittimen elektroniikka palanut.
Mulla on C220 CDI, W203 ollut 6 vuotta, eikä tällaista ongelmaa ole ollut aiemmin.
Sunnuntaina 18.3.2012 akku oli tyhjä. aloin lataamaan, huomasin, että ottaa erittäin suurta virtaa. Irroitin akun kengän ja latasin akun autosta poiskytkettynä. Latautui normaalisti. Kun laitoin akunkenkää, kipinöi rajusti. Auto kuitenkin käynnistyi. Sammutin auton ja tutkin hieman kytkentöjä ja huomasin, että akun plus navasta lähtevä musta kaapeli menee moottorin päältä, keskeltä taakse, joka ottaa tuota virtaa, mutta en tiennyt mihin se johtaa.
Vein korjaamolla, jossa paikallistivat vian, elektroniikka oli päästänyt henkensä pihalle. Kertoivat kysyneensä hintaa Veholta, jossa se oli noin 750Eur.
Kiitokset hyvistä neuvoista!!
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
autossa kuitenkin on se lämmitin ?viheik kirjoitti:Minun autossa ei ole mittaristossa heater valikkoa.
niin mittariston koodaus muutos niin tulee näkyviin valikoihin ja sieltä sitten pois päältä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
Kun nyt luin tätä keskustelua niin ei tullut oikein selväksi mikä on paras vaihtoehto...
Elikkäs itselläni on mb c200 cdi (w203) vm. 2001 ja testeri näyttää elektroninen lislämmitin oikosulku tms.. Elikkäs jos tuollaisen uuden ostaa niin onko järkevintä laittaa vain uusi paikalleen ja toivoa ettei hajoa? Vai ottaa virransyöttö akun plus navalta kyseiselle lämmittimelle ja katkaista startilta tuleva "haara"?
Ja kuinka lämpimäksi tuo sitten talvella tulee tuo auto ilman kyseistä lämmitintä jos otan vain johdon irti? Tarviiko olla takki päällä ja pipo päässä että tarkenee ajella? 



Mb c200 cdi (S204) vm. 2008
EX Mb c200 cdi (w203) vm. 2001
EX Mb e200 cdi (w211) vm. 2003
EX Mb c200 cdi (w203) vm. 2001
EX Mb e200 cdi (w211) vm. 2003
Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
Johto lämmittimestä irti, tai katki startin ja lämmittimen väliltä.
Eristys niin, että ei oikosulkuvaaraa (paksu johto = suuri virta!).
Varmistu, että termostaatit (2) ovat max. 3 vuotta vanhoja, jos ei, vaihtoon alkuperäisosia käyttäen.
Tarkenee, älä laita uutta, vaikutus mitätön ja riski akun tyhjenemiselle suuri + että on kallis.
Rahat mieluummin lohkolämmittimeen ja sisälämmittimeen!
Eristys niin, että ei oikosulkuvaaraa (paksu johto = suuri virta!).
Varmistu, että termostaatit (2) ovat max. 3 vuotta vanhoja, jos ei, vaihtoon alkuperäisosia käyttäen.
Tarkenee, älä laita uutta, vaikutus mitätön ja riski akun tyhjenemiselle suuri + että on kallis.
Rahat mieluummin lohkolämmittimeen ja sisälämmittimeen!
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
Termostaati ja auto muuten kunnossa niin tarkeneeJyksy kirjoitti:Kun nyt luin tätä keskustelua niin ei tullut oikein selväksi mikä on paras vaihtoehto...Elikkäs itselläni on mb c200 cdi (w203) vm. 2001 ja testeri näyttää elektroninen lislämmitin oikosulku tms.. Elikkäs jos tuollaisen uuden ostaa niin onko järkevintä laittaa vain uusi paikalleen ja toivoa ettei hajoa? Vai ottaa virransyöttö akun plus navalta kyseiselle lämmittimelle ja katkaista startilta tuleva "haara"?
Ja kuinka lämpimäksi tuo sitten talvella tulee tuo auto ilman kyseistä lämmitintä jos otan vain johdon irti? Tarviiko olla takki päällä ja pipo päässä että tarkenee ajella?
(ihmiset kokee eri lämpötilat toki hiukan eri tavoin
mutta itse olen tarennut hyvin ajella paitahihasillaan ulko lämmön ollesa -28)
ja kaikisa ei tuota edes ole, vaikuttaa oikeastaan vain lämpenmis nopeuteen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
Selvä! Kiitokset nopeista vastauksista! Näköjään väki on aktiivista!
Elikkä rahat kannattaa sijoittaa termostaatteihin jos ei auto lämpeä... Itsellänihän auto ei ole ollu vielä talvella mutta näitä olen paljon lukenut että lämmitin rikki auto ei lämpeä mutta se siis vaikuttaa vain lämpenemisen nopeuteen? Elikkäs termostaatit ovat rikki jos moottori ei lämpeä pitkälläkään matkaa? Ajoa tulee noin 60km suunta kun kouluja käy täältä mettästä... 


Mb c200 cdi (S204) vm. 2008
EX Mb c200 cdi (w203) vm. 2001
EX Mb e200 cdi (w211) vm. 2003
EX Mb c200 cdi (w203) vm. 2001
EX Mb e200 cdi (w211) vm. 2003
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
Jos neste näytää jotenkin likaiselta/tai muuten ei ole tietoa koska viimeksi on vaihdetu niinJyksy kirjoitti:Selvä! Kiitokset nopeista vastauksista! Näköjään väki on aktiivista!Elikkä rahat kannattaa sijoittaa termostaatteihin jos ei auto lämpeä... Itsellänihän auto ei ole ollu vielä talvella mutta näitä olen paljon lukenut että lämmitin rikki auto ei lämpeä mutta se siis vaikuttaa vain lämpenemisen nopeuteen? Elikkäs termostaatit ovat rikki jos moottori ei lämpeä pitkälläkään matkaa? Ajoa tulee noin 60km suunta kun kouluja käy täältä mettästä...
Termostaatien vaihtelun yhteydesä on hyvä huuhdela systeemi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
Missä se toinen termostaatti sijaitsee? Lämmöt nousee hieman alle 60 asteeseen matka ajossa.. Mutta sitten taas kylä pyörityksessä lämmöt nousee melkein 100 asteeseen mutta siis täytyy kyllä pyörittää 2-4 tuntia ympyrää jotta lämmöt noin paljon nousee mutta sitten matka ajossa lämmöt ovat vain alle 60? Elektroninen lisälämmitin on rikki muusta ei tietoa.. Mahtaakohan pelkillä termostaattien vaihdolla parantua? 

Mb c200 cdi (S204) vm. 2008
EX Mb c200 cdi (w203) vm. 2001
EX Mb e200 cdi (w211) vm. 2003
EX Mb c200 cdi (w203) vm. 2001
EX Mb e200 cdi (w211) vm. 2003
Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin
Jyksy kirjoitti:Missä se toinen termostaatti sijaitsee?
Naapurifoorumilta löytyy
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24396" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01