Vajaan vuoden kestänyt turbodiesel-4Maticin etsintä taitaa olla nyt ohi. Kriteerien ollessa melko tiukat mieleistä autoa ei tahtonut millään löytyä – eihän autojakaan ole tehty kuin 2317 kpl. Eräästä kotimaassa olevasta autosta hierottiin pitkään kauppoja siinä kuitenkaan onnistumatta. Muita mieleisiä tarjokkaita Suomessa ei juuri ollut. Saksasta etsin youngtimer-liikkeisiin toimeksiantoja antamalla sekä foorumeilla ilmoittamalla. Laajensin hakualuetta Ruotsiin ja jopa Alppimaihin ja Norjaan – siellä olisi ollut mieleisiä kaksikin mutta hinnat olivat lähes 10 000 eurossa yli 500 000 km ajetuissakin. Norja näkyy olevan kallis maa tässäkin suhteessa. Sieltä hankittaessa olisi tullut tulli ja alv. vielä päälle.
Sydäntalvella minuun otti yhteyttä foorumin ostoilmoituksen huomattuaan eräs pitkän linjan autojen tuoja. Hän on tuonut ensimmäiset tuontiautonsa 1980 ja erikoistunut 4Maticeihin. Pidimme pari kertaa yhteyttä pitkin talvea. Mitään ei tuntunut hänkään löytävän.
Heikkoina hetkinä kävin katsomaan S210:jä takavetoina, jopa edullisia S211-malleja Ruotsista. Veropolitiikka ei kuitenkaan käynyt viimeksimainituissa, kalliitahan niistä olisi syntynyt. Viimeksi olin aika kiinnostunut kotimaassa olleesta hyvinvarustellusta 1994 E 280 T:stä... eli aika kauas oli jo tultu alkuperäisestä aiheesta, bensa-takaveto-ykskaksneloseen...
Kuitenkin viime torstaina hieman ennen puoltayötä tsekkasin mobile.de:n. Sinnepä oli tullut mielenkiintoinen, kuvien perusteella kuosissa oleva 4Matic kohtuullisilla varusteilla. Aamulla puhelin soi ennen yhdeksää, ja em. autontuoja soittaa, että nyt olisi kiikarissa auto. Olimme löytäneet saman auton yhtäaikaa

Saksanmaalta on nyt tulossa syksyllä 1993 valmistettu E 300 Turbodiesel T 4Matic. Auto on 481 bornit mustalla nahkaverhoilulla. Se on ollut kahdella omistajalla, viimeisimmällä 1947 syntyneellä miehellä keväästä 1995. Hänellä on ollut kuorma-autokorjaamo, jossa autoa on huollettu. Autossa ei ole huoltokirjaa. Kannentiiviste on vaihdettu ja akku uusittu. Mittarilukema on lähes sama kuin vihreässä farmarissa sitä hankkiessamme, eli 442 000 km. Ikä näkyy tietyissä kohdissa ruosteen muodossa, kuten pienessä paikassa konepellissä, lukkopellissä ja kuskin etuvilkun alla. Positiivista on että tavaratilan sivuikkunoiden alla ruostetta on vielä helposti torjuttavissa oleva määrä. Ovet ovat täysin puhtaat ja kynnyskotelojen näkyvät osat. Tunkinrei'istä varmaan jotain löytyy. Maalipinta on kohtuullinen. Auto kulkee hyvin, ei nosta lämpöjä eikä kolise. Perä ei ääntele ja neliveto toimii. Itsehän en ole sillä vielä päässyt ajamaan, joten...
Auto on tilattu uutena Mannheimin diileriltä kohtuullisin varustein:
038 ajoneston ohjain
228 lisälämmitin
240 ulkolämpötilanmittari
241 vasen etuistuin sähkösäädöin muistilla
242 oikea etuistuin sähkösäädöin muistilla
249 automaattisesti tummentuva taustapeili
270 puhelinantenni
274 autopuhelin keskikyynärnojassa
281 urh. nahkaratti 390 mm ja nahkanuppi
291 etumatkustajan airbag
300 säilytyslokero etuistuinten välissä
305 raitisilmasuodatin
406 ortopediset etuistuimet
412 sähkökattoluukku
443 Tempomat-vakionopeudensäädin ja
443 sähköinen ratin etäisyyssäätö
481 pohjapanssari
510 radio Mercedes-Benz Exquisit RDS
547 tuplarollo ja
547 valaistut meikkipeilit
553 vetokoukku ja
553 varashälytin
563 vahvistetut etuistuimet
588 automaattinen ilmastointi ja
588 4 sähkölasit
593 sävylasit
600 lampunpesurit
611 poistumisvalot ovissa
620 katalysaattori
645 M+S renkaat
652 8-reikäaluvanteet
673 suurempi akku
682 tulensammutin
722 integroidut taakkalistat katolla
731 pähkinäpuuverhoilu
819 cd-vaihtaja tavaratilassa
859 facelift-tunnus
873 etuistuinlämmitys
880 infrapunakaukosäätöinen keskuslukitus
910 tehokkaampi laturi.
Noine varusteineen auto on maksanut v. 1994 hinnastojen mukaan uutena vajaa 130 000 DM, Suomessa yli 850 000 mk. Saksassa samalla rahalla olisi saanut perusvarusteisen S 420 Langin tai SL 320:n. Suomessa tuolla summalla olisi saanut mm. E 320 Cabrioletin.
Hieman on hirvittänyt E-faceliftin mukanaan tuomat vesivärit, että hirviääkö sellaisella täällä ajaakaan, ryöpsähtääkö ruosteet heti käsiin. Todennäköisesti nyt ruosteet otetaan kiinni ja auto suojataan.
Projekti on ollut tähän saakka mielenkiintoinen ja vähän jännittäväkin. Kyseessä on ensimmäinen ”suoraan Saksasta” meille tuleva auto. Välikättä piti käyttää kun itse en päässyt lähtemään hakumatkalle. Onneksi kohdalle sattui vanhan auton ja sen sisältämän erikoisemman tekniikan tuntija. Kuvia ei vielä ole kun myyjä poisti ilmoituksen varattuamme auton.
Auto tulee meille todennäköisesti ensi viikon puolivälissä. Nyt tiedän miten hullua pidetään jännityksessä.