Aku P kirjoitti:Morjens.
Sen verran vielä tarkennusta, että meillä harmossa tärinä ei ole käytetystä vaihteesta riippuvainen, ts. on aivan se ja sama ajeleeko kuuttakymppiä/siitä ylöspäin kakkosella, kolmosella tai nelosella.
Voiko sitä laakeria muka keskittää? Mitä minä ymmärrän, kyseessä on tiivis "paketti", siis se laakeri ja kumi, joka vain käytännössä työnnetään pesäänsä ja sitten ruuvataan kardaani kiinni. Vai...?!

No heitänpä minäkin lusikkani soppaan. Benzistä ei ole kannatinlaakerin vaihdosta kokemuksia mutta vanhassa Sierrassa jossa on samantyyppinen ratkaisu niin kokemusta on ihan tarpeeksi.
Oliko sinulla itse kannatinpukki irti pohjasta ?
Ainakin Sierrassa niin jos se pukki on ollut irti niin koko paska pitä rihdata uudestaan. Eli siis vaikka siinä kannatinlaakerin takana onkin ristinivel niin ei se ole tarkoitus että se on missään kulmassa. Sierrassa käytettiin shimmauspaloja pohjan ja kannattimen välissä niin että etummainen ja takimmainen kardaaninpuolisko saatiin luotisuoraan toisiinsa nähden. Muistaakseni kirja salli jotain 0.25 astetta kulmaa siihen ristiniveleen muuten rupesi hurisemaan.
Jos ristinivelet uusittiin niin hurinaa ei niinkään esiintynyt mutta jos uusittiin vain kannatinlaakeri ja vanha ristinivel joka oli tottunut olemaan suoraan joutui pitkästä aikaa vähän taittumaan niin hurina oli taattua.
Eli se ristinivel oli Sierrassa siellä lähinnä antamaan myötä takakehikon ja pohjan välisten puslien liikkeet, mutta itse perusasento piti olla ihan suora.
Nyt en tiedä päteekö tämä Benziin, mutta perusratkaisu on erittäin samanlainen joten tässä saattaa päteä sama asia.
Ja laakerihan jurisee tai jytisee, ei hurise. Ristinivel sen sijaan nimenomaan hurisee.
terv. Tero