Uusi kannatinlaakeri paikallaan, mikä hurisee?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Uusi kannatinlaakeri paikallaan, mikä hurisee?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Iltaa.
Vaihtoipa hovikorjaamoni tänään W123:een kardaanin kannatinlaakerin. Vanhan kumi oli rikki, joten koko klimppi pistettiin uusiksi, ja uusi laakeri on "hyvä tarvike", eli ei Vehosta hankittu mutta ei Biltemastakaan.

Vaan mikäpä lie mennyt äijillä mönkään. Taajamassa auto on Ok, mutta kuudenkympin jälkeen alkaa -ilmeisesti juuri ko. kannatinlaakerin kohdilta- levitä autoon tasainen hurina, joka värisyttää koko autoa. Ei ole eroa, onko veto päällä/veto poissa tai vaihde päällä/vaihde vapaalla. Ääni on suht pehmeää, mutta tosiaan täristää selvästi ja vaikuttaa "seisovalta aallolta", eli äänen alkuperää on tosi vaikea paikantaa ja sanoa, että se kuuluisi jostain tietystä kohdasta.

Onkoos tämä tuttu juttu kenellekään, mitä voisin neuvoa korjaamoa katsomaan uudemman kerran? Itsellä ei ole aikaa/mahdollisuuksia käydä auton alla edes tsekkaamassa mitään. :evil:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14190
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Uusi kannatinlaakeri paikallaan, mikä hurisee?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Moi! Ensi alkuun kysyn, paljonko laakerista kumeineen köyhdyit?

Vaikuttaako nopeuden lisäys ääneen? Eikös tuossakin toimenpiteessä pidä irroittaa eli "katkaista" kardaani? Joskus kuulin, että kardaani olisi hyvä kiinnittää takaisin juuri niistä kohdista, joissa se alunperinkin oli kiinni. Että olisiko esim. takakardaania vahingossa kiepautettu yhden pultin välin verran johonkin suuntaan, ja sitten lyöty kiinni?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
hape
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:22
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja hape »

Moi...
tukilaakerin molemmilla puolilla pitäisi löytyä kohdistusmerkit
molemmista kardaaninpuolikkaiden päätykappaleista.
Ainakin omassa satayhdeksänkymppisessä on ko. valuosissa toisessa yksi toisessa kaksi
vierekkäistä koholla olevaa nuolenkärjen muotoista symbolia jotka tulee
olla kohdakkain.
Tällöin kardaanin tasapinoitus pitäisi asettua oikein.
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

Tasapainotus

Viesti Kirjoittaja Janne M »

En aivan varma asiasta ole, mutta muistelisin että 123:ssa ei merkkejä valmiina ole, tai ainakin aikoinaan itse merkkasin kohdan...
Joten olisikohan kyseessä tasapainoton kardaani???
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Morjens.
Juuri tuota väärään asentoon asennusta tässä olen arvaillut itsekin, ja samaa esittää lauantaina ajoneuvoasentajaksi valmistunut velimees. Hänen mukaansa kun kardaani on tasapainotettu kokonaisuutena ja takaosan pitäisi olla "samassa tahdissa" kuin etuosankin. Ja kyllä: se joudutaan laakeria vaihdettaessa katkaisemaan, tuo kardaani. :roll:

Timolle vielä: laakeri + kumi oli korjaajan mukaan "kolmekymppiä". Saan tarkan tiedon huomenna laskun yhteydessä. Pannaan nääs samaan laskuun sekä tämänpäiväinen että huominen TE:n ölkinvaihto ja katsastustarkastus.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Uusi kannatinlaakeri paikallaan, mikä hurisee?

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Aku P kirjoitti:Iltaa.
Vaihtoipa hovikorjaamoni tänään W123:een kardaanin kannatinlaakerin. Vanhan kumi oli rikki, joten koko klimppi pistettiin uusiksi, ja uusi laakeri on "hyvä tarvike", eli ei Vehosta hankittu mutta ei Biltemastakaan.

Vaan mikäpä lie mennyt äijillä mönkään. Taajamassa auto on Ok, mutta kuudenkympin jälkeen alkaa -ilmeisesti juuri ko. kannatinlaakerin kohdilta- levitä autoon tasainen hurina, joka värisyttää koko autoa. Ei ole eroa, onko veto päällä/veto poissa tai vaihde päällä/vaihde vapaalla. Ääni on suht pehmeää, mutta tosiaan täristää selvästi ja vaikuttaa "seisovalta aallolta", eli äänen alkuperää on tosi vaikea paikantaa ja sanoa, että se kuuluisi jostain tietystä kohdasta.
Hitsit!
ihan sama vika on Uolevissa. Tärinä tulee 60-75km/h vauhdissa nelosella. Ei alhaisemmassa eikä kovemmassa. Epäilen Uolevissa kanssa kannatinlaakeria ja sitä kumijalkaa tärinän aiheuttajaksi. Se on hauskinta, kun alhaisemmassa nopeudessa ei tärise, vaikka 5-konetta onkin haukuttu kierroskoneeksi.

Sinun tapauksessasi olisko asentajalta jäänyt laakeri keskittämättä tai kumijalka on asennettu jotenkin väärin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Morjens.
Sen verran vielä tarkennusta, että meillä harmossa tärinä ei ole käytetystä vaihteesta riippuvainen, ts. on aivan se ja sama ajeleeko kuuttakymppiä/siitä ylöspäin kakkosella, kolmosella tai nelosella.

Voiko sitä laakeria muka keskittää? Mitä minä ymmärrän, kyseessä on tiivis "paketti", siis se laakeri ja kumi, joka vain käytännössä työnnetään pesäänsä ja sitten ruuvataan kardaani kiinni. Vai...?! :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tero »

Aku P kirjoitti:Morjens.
Sen verran vielä tarkennusta, että meillä harmossa tärinä ei ole käytetystä vaihteesta riippuvainen, ts. on aivan se ja sama ajeleeko kuuttakymppiä/siitä ylöspäin kakkosella, kolmosella tai nelosella.

Voiko sitä laakeria muka keskittää? Mitä minä ymmärrän, kyseessä on tiivis "paketti", siis se laakeri ja kumi, joka vain käytännössä työnnetään pesäänsä ja sitten ruuvataan kardaani kiinni. Vai...?! :roll:
No heitänpä minäkin lusikkani soppaan. Benzistä ei ole kannatinlaakerin vaihdosta kokemuksia mutta vanhassa Sierrassa jossa on samantyyppinen ratkaisu niin kokemusta on ihan tarpeeksi.

Oliko sinulla itse kannatinpukki irti pohjasta ?

Ainakin Sierrassa niin jos se pukki on ollut irti niin koko paska pitä rihdata uudestaan. Eli siis vaikka siinä kannatinlaakerin takana onkin ristinivel niin ei se ole tarkoitus että se on missään kulmassa. Sierrassa käytettiin shimmauspaloja pohjan ja kannattimen välissä niin että etummainen ja takimmainen kardaaninpuolisko saatiin luotisuoraan toisiinsa nähden. Muistaakseni kirja salli jotain 0.25 astetta kulmaa siihen ristiniveleen muuten rupesi hurisemaan.

Jos ristinivelet uusittiin niin hurinaa ei niinkään esiintynyt mutta jos uusittiin vain kannatinlaakeri ja vanha ristinivel joka oli tottunut olemaan suoraan joutui pitkästä aikaa vähän taittumaan niin hurina oli taattua.

Eli se ristinivel oli Sierrassa siellä lähinnä antamaan myötä takakehikon ja pohjan välisten puslien liikkeet, mutta itse perusasento piti olla ihan suora.


Nyt en tiedä päteekö tämä Benziin, mutta perusratkaisu on erittäin samanlainen joten tässä saattaa päteä sama asia.


Ja laakerihan jurisee tai jytisee, ei hurise. Ristinivel sen sijaan nimenomaan hurisee.


terv. Tero
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja terho »

Hei. Kiinnostaisi minuakin tietää paljonko Aku P maksoit kannatinlaakerin vaihdosta?
Taitaa olla omassakin ko. homma pian edessä. Alkoi nimittäin tässä hiljan yllättäen kuulumaan voimakas jyrinä ja tärinä hieman vaihdelaatikosta taaksepäin. Tämä kuitenkin hävisi ajettuani hiljoksiin n. kolmisenkymmentä kilometriä. Jäljelle jäi kuitenkin n. 60 vauhdissa tuntuva pieni tärinä. Vaikuttaisi mielestäni kannatinlaakeri vialta (?), kun sen suojakumin havaitsin jo aiemmin olevan rikki.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mersun kannatin laakeria ja kumia ei vai säätää mitenkään kardaanin suhteen. Eikä sitä kannatinta tarvi kummemmin sihtailla suoraankaan. kiinni vain sinne missä oliki.
Vastaa Viestiin