123 keskuslukko
123 keskuslukko
Onko olemassa jotain systeemiä, millä pystyy tarkistamaan toimiiko ovessa oleva alipainelukitussysteemi normaalisti? Kun on meinaan jossainpäin systeemiä vuoto, ja kun ovet avaa, niin ei aukea kuin kuskin ovi. Kun koneen laittaa käyntiin, niin sitten paineen syntyessä aukeaa muutkin ovet.
Ja kuuluuko farmarissa takaluukku olla keskulukituksen piirissä?
Ja kuuluuko farmarissa takaluukku olla keskulukituksen piirissä?
Jotakin vastausta....
Sammutetun auton keskuslukitus (w123 ) toimii n. 3 - 5 kertaa.
Jokin ovisylinteri todennäköisesti nyt vuotaa. Lisäksi syy voisi olla
varsinkin kuskin oven saranapuolelta kulkeva alipaineletku-putki,
joka on voinut aikaamyöden vääntyä vuotavaan kuntoon.
Toimiko jokin ovista hitaammin kuin muut ? Ehkä siellä vuoto ?
Tosin tässä hiljattain kaverin autossa jouduimme uusimaan kaikki 3 kpl
ovisssa olevia painerasioita - kaikki olivat rikki. Painerasiaa voi kokeilla
puhaltamalla = rasia käteen - puhalla letkun reikään - jos painetta ei synny,
niin kalvo on puhki.
Oletko huomioinut, että takaluukun lukossa on "huoltoasento", jolloin se ei ole
keskuslukituksen piirissä ? Käännä avaimella toiseen asentoon ja pitäisi pelata ?
Jokin ovisylinteri todennäköisesti nyt vuotaa. Lisäksi syy voisi olla
varsinkin kuskin oven saranapuolelta kulkeva alipaineletku-putki,
joka on voinut aikaamyöden vääntyä vuotavaan kuntoon.
Toimiko jokin ovista hitaammin kuin muut ? Ehkä siellä vuoto ?
Tosin tässä hiljattain kaverin autossa jouduimme uusimaan kaikki 3 kpl
ovisssa olevia painerasioita - kaikki olivat rikki. Painerasiaa voi kokeilla
puhaltamalla = rasia käteen - puhalla letkun reikään - jos painetta ei synny,
niin kalvo on puhki.
Oletko huomioinut, että takaluukun lukossa on "huoltoasento", jolloin se ei ole
keskuslukituksen piirissä ? Käännä avaimella toiseen asentoon ja pitäisi pelata ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Lisää aiheesta...
Ei saa uutena muuta kuin alkuperäisiä :
esim. KL-varaosat hinta on n. 40 - 50 EUR / kpl
* Yksi vika mahdollisuus olisi vielä kuskin ovessa oleva ohjaus-sylinteri,
mutta oletan , että vika löytyy noista aiemmin mainituista.
Yleisin vika on painerasiasa olevan kaulus-tiiviste-kumin hapertuminen.
Jossakin MB-netti- sivuilla oli joskus ohjeita, miten kumihanskasta oli leikattu
"sormikappaleita", joista oli sitten tehty uusia korvaavia tiivareita.
Kokeilimme tätäkin - muttei kestänyt kuin pariviikkoa toiminnassa.
esim. KL-varaosat hinta on n. 40 - 50 EUR / kpl
* Yksi vika mahdollisuus olisi vielä kuskin ovessa oleva ohjaus-sylinteri,
mutta oletan , että vika löytyy noista aiemmin mainituista.
Yleisin vika on painerasiasa olevan kaulus-tiiviste-kumin hapertuminen.
Jossakin MB-netti- sivuilla oli joskus ohjeita, miten kumihanskasta oli leikattu
"sormikappaleita", joista oli sitten tehty uusia korvaavia tiivareita.
Kokeilimme tätäkin - muttei kestänyt kuin pariviikkoa toiminnassa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
PAinesäiliö`?
Olin ihan kuvitellut että näissä on takapenkin alla painesäiliö joka säilyttää paineen auton ollessa sammuksissa. Sotkenko nyt käsitteitä W124 sähköpumpun kanssa tai jotakin?
T: H
T: H
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Lisää aiheesta...
w123- malleissa painesäiliö on hattuhyllyn alla, eli näkyy tavaratilan puolelta.
Yleensä niissä ei ole ollut vikoja, kun paikka on suojainen, eikä siihen
kohdistu liikettä, tai muutakaan rasitusta.
Yleensä niissä ei ole ollut vikoja, kun paikka on suojainen, eikä siihen
kohdistu liikettä, tai muutakaan rasitusta.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Tilaapa Venetmäeltä käytetty. Ostin omaan takakontin "painekellon", olisiko maksanut 10 e hujakoilla, ja on toiminut moitteetta syksystä lähtien.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 123 keskuslukko
On sitten meinaan aivan sama vika mun mersussani.. Jostainpäin taitaa vuotaa.Tuplawee kirjoitti:Onko olemassa jotain systeemiä, millä pystyy tarkistamaan toimiiko ovessa oleva alipainelukitussysteemi normaalisti? Kun on meinaan jossainpäin systeemiä vuoto, ja kun ovet avaa, niin ei aukea kuin kuskin ovi. Kun koneen laittaa käyntiin, niin sitten paineen syntyessä aukeaa muutkin ovet.
Ja kuuluuko farmarissa takaluukku olla keskulukituksen piirissä?
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Ne alkaa ne ovissa olevat työsylinterit vuotamaan. Ja tarkemmin niissä oleva punainen tiiviste. Mullakin vuotaa ne jostain, ajattelin vaihtaa sähkölukot, silloin ainakin tietää helpommin missä vika.
Paine ilmalla toimivat sylinterit on aika kalliit, n 40€ muistaakseni kun n 80€ saa 4-ovisen sähkösarjan.
Paine ilmalla toimivat sylinterit on aika kalliit, n 40€ muistaakseni kun n 80€ saa 4-ovisen sähkösarjan.
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Alipaine rulaa
Joskin todettakoon että ehjä alipainekeskuslukko toimii kybällä, oli sitten miljoona astetta pakkasta tai kengänpohjat katuun sulattava helle, eikä ole pitkän päälle altis kosteudelle kuten sähköisten vermeiden liitännät ja moottorit. Lisäksi halvat kl-systeemit, joskin sinänsä ihan toimivia ovatkin, tahtovat olla hiukan heppoista tekoa ja niitä voi joutua kiristelemään ja säätämään jälkikäteen, nimimerkillä kokemusta on.
Ei tulis ikinä mieleenkään vaihtaa sähköistä alipaineen tilalle.
Tietysti se nyt on vain vain mun mielipiteeni, kyllä jälkiasennettu sähköinenkin parempi on kuin ei keskuslukitusta ollenkaan. Ja lienee ainoa järkevä vaihtoehto asennettavaksi keskuslukottomaan autoon.
Henkka
Ei tulis ikinä mieleenkään vaihtaa sähköistä alipaineen tilalle.
Tietysti se nyt on vain vain mun mielipiteeni, kyllä jälkiasennettu sähköinenkin parempi on kuin ei keskuslukitusta ollenkaan. Ja lienee ainoa järkevä vaihtoehto asennettavaksi keskuslukottomaan autoon.
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Eilen illalla muistin, että en laittanut autoa (w123) lukkoon, ja kävin kääntämässä avaimella ovet lukkoon. Ja kaikki napsahti nätisti kiinni. Vaikka auto oli ollut kotipihassa monta tuntia pysähdyksissä. Eli systeemi alkaa vuotamaan vasta, kun ovet ovat lukossa. Löytyykös tähän mysteeriin keneltäkään vinkkiä?
123 keskuslukko
Tere.
Ikivanha topicci, tiedän. Mutta kun yritin viime keväänä etsiä tähän aiheeseen infoa, niin en kovin paljoa löytänyt. Siltä varalta, että joku vielä tietoa tarvitsee, niin tässä on vähän yleistiedon kertausta ja lisäksi muistaakseni australialaiselta foorumilta bongaamani ratkaisu tiivistämiseen.
Esimerkkiautoni on tuo W123 -81 coupe. Lukkosylinterejä on kuvan mukaisesti vasemmalta oikealle: Matkustajan ovi, takaluukku, polttoainetankin luukku.

Kuskin ovessa ei ole mitään työtä tekevää elementtiä, vaan siellä on ohjausventtiili, joka kuskin oven lukitustapin asennon mukaan joko laittaa muut ovet lukkoon tai avaa ne. Ylöspäin lähtevä tanko menee lukitusmekanismiin.

Matkustajan ovessa voisi olla myös toisenlainen sylinteri - samaa tyyppiä kuin luukuissa, mutta isompikokoinen. Tällaisen uuden myivät KL-varaosista korvaavana osana.

Tein itse aivan mahdottoman hienon
kaavakuvan tällaisesta sylinteristä. Tästä siis näkee, että kun alipaine on ylemmässä kammiossa, siinä on läpivienti, josta siis käyttötanko menee pihalle. Tämän tangon ainoa tiivistys on se kumisukka siinä päällä. Ja sillä on tapana ennemmin tai myöhemmin haljeta. Tietenkin elementti voi vuotaa myös hajonneen kalvon läpi, mutta tuo kumitiiviste lienee yleisempi ongelma. Niinpä, kun läpiviennin tiiviste vuotaa, alipaineet karkaavat, kun ovet ovat lukossa, mutta eivät karkaa, kun ovet eivät ole lukossa.

Yritin hankkia coupeen uutta tankin luukun alipainesylinteriä. Sellaista ei saanut. Mistään. Sen sijaan löysin netistä ohjeen, että läpiviennin tiivisteen voi korvata Boschin valmistamalla kumiosalla, kuvassa. Tuo ei ilmeisesti ensinkään ole tarkoitettu tähän tarkoitukseen, mutta sopii suoraan ilman muutoksia. Toiminnan kestävyydestä en osaa sanoa enempää, kuin että tähän mennessä yksi kesä meni ilman ongelmia. (Talvella auto ei ole ollut käytössä.) Kuvassa näkyy myös varaosanumero, ja KL-varaosista näitä sai tällä numerolla. Hintaa taisi viiden kappaleen pussilla olla 3,5€.

Tässä sellainen kumi on asennettu tankin luukun sylinteriin, koska se oli omassa autossani se rikkinäinen osa. (Kaikkia muita sylintereitä muuten sai vielä esim. juuri KL-varaosista, hinta takaluukun sylinterille 68€ ja matkustajan oven 30€, siis se uuden mallinen. Se ei tosin sopinut ilman lisätankoja, joita niitäkin pitäisi muokata, jotta toimisi. Kuskin oven ohjausventtiilin hinta oli 55€.)

Toivottavasti jollekin olisi hyötyä näistä. Alipainekaavioita muuten löytyy kanssa netistä. Varmaan esim. Tekniikka-osiossa olevista linkeistä, joissa on noita korjauskäsikirjoja ja räjäytyskuvia niitä saisi kaivettua esille.
T: Timo
Ikivanha topicci, tiedän. Mutta kun yritin viime keväänä etsiä tähän aiheeseen infoa, niin en kovin paljoa löytänyt. Siltä varalta, että joku vielä tietoa tarvitsee, niin tässä on vähän yleistiedon kertausta ja lisäksi muistaakseni australialaiselta foorumilta bongaamani ratkaisu tiivistämiseen.
Esimerkkiautoni on tuo W123 -81 coupe. Lukkosylinterejä on kuvan mukaisesti vasemmalta oikealle: Matkustajan ovi, takaluukku, polttoainetankin luukku.
Kuskin ovessa ei ole mitään työtä tekevää elementtiä, vaan siellä on ohjausventtiili, joka kuskin oven lukitustapin asennon mukaan joko laittaa muut ovet lukkoon tai avaa ne. Ylöspäin lähtevä tanko menee lukitusmekanismiin.

Matkustajan ovessa voisi olla myös toisenlainen sylinteri - samaa tyyppiä kuin luukuissa, mutta isompikokoinen. Tällaisen uuden myivät KL-varaosista korvaavana osana.
Joo, löytyy. Oikeastaan tämä oli se kysymys, johon olisin itsekin kaivannut vastausta, vaan en sitä ainakaan helposti löytänyt. Tuollainen rasiatyyppinen alipainesylinteri on sellainen, että keskellä rasiaa siellä sisällä on kalvo. Toinen alipaineen sisääntulo (avaava) tulee sen alapuolelle (jos tanko osoittaa ylöspäin). Tällöin alipaine vetää kalvoa ja samalla siihen kiinnitettyä tankoa alaspäin. Vastaavasti, jos alipaine onkin kalvon yläpuolella, alipaine arvatenkin liikuttaa kalvoa tankoineen ylöspäin, jolloin lukko lukittuu. Elementin rakenne on sellainen, että kun alipaine häviää, kalvo ja tanko jäävät siihen asentoon, missä ne viimeksi olivat.Tuplawee kirjoitti:Eilen illalla muistin, että en laittanut autoa (w123) lukkoon, ja kävin kääntämässä avaimella ovet lukkoon. Ja kaikki napsahti nätisti kiinni. Vaikka auto oli ollut kotipihassa monta tuntia pysähdyksissä. Eli systeemi alkaa vuotamaan vasta, kun ovet ovat lukossa. Löytyykös tähän mysteeriin keneltäkään vinkkiä?
Tein itse aivan mahdottoman hienon

Yritin hankkia coupeen uutta tankin luukun alipainesylinteriä. Sellaista ei saanut. Mistään. Sen sijaan löysin netistä ohjeen, että läpiviennin tiivisteen voi korvata Boschin valmistamalla kumiosalla, kuvassa. Tuo ei ilmeisesti ensinkään ole tarkoitettu tähän tarkoitukseen, mutta sopii suoraan ilman muutoksia. Toiminnan kestävyydestä en osaa sanoa enempää, kuin että tähän mennessä yksi kesä meni ilman ongelmia. (Talvella auto ei ole ollut käytössä.) Kuvassa näkyy myös varaosanumero, ja KL-varaosista näitä sai tällä numerolla. Hintaa taisi viiden kappaleen pussilla olla 3,5€.
Tässä sellainen kumi on asennettu tankin luukun sylinteriin, koska se oli omassa autossani se rikkinäinen osa. (Kaikkia muita sylintereitä muuten sai vielä esim. juuri KL-varaosista, hinta takaluukun sylinterille 68€ ja matkustajan oven 30€, siis se uuden mallinen. Se ei tosin sopinut ilman lisätankoja, joita niitäkin pitäisi muokata, jotta toimisi. Kuskin oven ohjausventtiilin hinta oli 55€.)

Toivottavasti jollekin olisi hyötyä näistä. Alipainekaavioita muuten löytyy kanssa netistä. Varmaan esim. Tekniikka-osiossa olevista linkeistä, joissa on noita korjauskäsikirjoja ja räjäytyskuvia niitä saisi kaivettua esille.
T: Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke 29.08.2007 12:22
Re: 123 keskuslukko
Kiitoksia Nozki, oli kovastikin hyötyä. Oli omasta autosta rikki tuo läpiviennin tiivistekumi, apukuskin ovesta.
varmari se olla pitää
Re: 123 keskuslukko
Minulla oli ainakin omassa toiminnat toisinpäin kun kaaviokuvassa !
MB W-210 200cdi vm 99
Re: 123 keskuslukko
Se on mukava kuulla - kiitos!timo ahola kirjoitti:Kiitoksia Nozki, oli kovastikin hyötyä. Oli omasta autosta rikki tuo läpiviennin tiivistekumi, apukuskin ovesta.

Jaahas, oliko se W123:ssa kanssa? Oliko kyse oven vai jonkun luukun sylinteristä? Rupesin vain tuossa miettimään, että en ole ihan 100% varma siitä, onko kaikki sylinterit kytketty niin, että ylöspäin liikkuva liike sulkee ja päinvastoin. Ei käynyt ihan täysin selväksi niistä kaavioista, joita olen netin syövereistä ja ohjekirjoista löytänyt. Voishan sen tietysti omasta tarkastaa, mutta kun ei oikein millään viittis tuon takia repiä oviverhoiluja pois...make280s kirjoitti:Minulla oli ainakin omassa toiminnat toisinpäin kun kaaviokuvassa !

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09