Nonniin, tuli vaihdettua raidetangot molemmille puolille ja ratti tietysti vinossa, vähän oikealle.
Onko eturenkaissa aurausta, haritusta vai suorassa, että tietää ruveta säätämään ..???
Vai onkohan digitaalinen säätölaite ainut konsti ?
Viimeksi muokannut kari v, La 24.03.2012 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Minä veisin korjaamolle, jossa on pelit,vehkeet ja taito säätää ohjaus. Nuukailu ei kannata menee äkkiä renkaat pilalle painavan auton alla ja eikä puolla ohjaus.
Jos alunperin kulmat oli kunnossa niin heitä toiselle puolelle alkuperäinen takas ja käyt ajamassa lenkin Säädät uutta niin että sompa on siinä asennossa missä se normaalistikkin on ollut. Sit vaihdat sen toisenkin ja sama homma eli lenkki ja säädät jälkimmäistä että sompa on asennossa missä se normaalistikkin on ollut.
Tälleen kulmat saa siihen asentoon missä ne ihan alunperin oli. Sanotaanko että apparinpuolella on alkuperäinen ja kuskinpuolella uus ja koeajaessa sompa on ojaanpäin suoraan ajettaessa niin silloin uusi tanko on liian lyhyt. On siis haritusta verrattuna tilanteeseen jossa kumpikin oli alkuperäisiä tankoja. Pidennät utta ja uus lenkki kun on kohdillaan ni sit apparinpuolelle uus. Tämän jälkeen ÄLÄ KOSKE kuskinpuolen tankoon. Jos koeajossa sompa on ojaanpäin niin lyhennä apparinpuolen tankoa sillä nyt on aurausta enempi verrattuna ihan alkutilanteeseen.
Tälleen ittelleni vaihdoin kummankin ja eipä tuota ole tullut mieleen viedä pajalle.
kari v kirjoitti:Nonniin, tuli vaihdettua raidetangot molemmille puolille ja ratti tietysti vinossa, vähän oikealle.
Onko eturenkaissa aurausta, haritusta vai suorassa, että tietää ruveta säätämään ..???
Vai onkohan digitaalinen säätölaite ainut konsti ?
Laitat ratin suoraan ja narun tiukkaan takaa,mahdollisesti koukusta ja takapyörien napojen kohdalta sivuitse etupyörien navan kohdalle ja katsot hariitaako pyörä vai auraako. Toiselle sama temppu. Sitten vaan säädät nivelestä niin että molemmat etupyörien etureunat on noin sentin tai pari sisemmällä kuin takareuna. Näin olen itse tehnyt ja toimii. Tietysti niveltä vaihtaessa pitäisi tarkkaan mitata matka nivelen karan keskipisteestä tangon alkureunaan ja ruuvata uusi nivel tarkkaan samalle paikalle. Silloin ei tarvii säädellä kulmia.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
kari v kirjoitti:Olipa aika ...keleen paljon ohjauskulmat vinossa, aurausta oli 1 cm. Laserilla kohdalleen ja nyt menee kuin juna ja rattikin on suorassa...
Mistä löytyi osaava säätäjä?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Morjes ! Mersun 124 tai 190 pyörien asentokulmia ei osaa kaikki säätää, on nimittäin todettu ! Aikanaan Nurmijärvellä kysyin paikallisesta AD-korjaamosta tietävätkö korjaamoa joka osaisi säätää ky. asentokulmat. Uskoivat kirkonkylän kolarikorjaamon osaavan, joten vein vein 190 mersun sinne. Homma kesti ainakin 2 tuntia ja sivusta seurattuna(niskapoka) se oli yhtä kokeilua ja yritystä. Auto oli hyvin säilynyt Saksan Baijerista, mikään säätö ei ollut jumissa. Homma makso silti maltaita, ratti oli vinossa ja rengaat kulu sen jälkeen lähes silmissä. Oli pakko viedä sitten Koskiselle Seinäjoelle, jossa säätö onnistui nopeasti ja kerralla kuntoon.
Itse kyllä käytän suuntauksessa ihan ammattilaisella, mutta yksi helppo keino on katsoa auraus laittamalla nuppineula kumpaankin renkaaseen samoille kohdille ja mittaamalla etäsisyys kun pyörittää renkaita puolikierrosta.
Jos pk seudulla asustaa niin konalassa RS-Superhuolto on hyvä paikka. Ite olen molemmat mersuni siellä käyttänyt ja homma on toiminut hienosti. Hintakaan ei ole mielestäni paha 69€ makso molemmilla kerroilla.
Pajalla on ihan uudet laitteet jotka on taatusti ainakin oikeen kalbroitu ja kaveri tuntus osaavan säätääkkin kun yksi toinen paja ei saanut 124:sta menemään suoraan niin tämä kaveri laitto heti kulmat ekalla kerralla kohalleen ilman arvailuja ja ratti on suorassa ja ei kulu renkaat.
Tietysti jos hommasta meinaa selvitä tuolla rahalla niin pitää ensin huolehtia ite kaikki väljät pois ja varmistaa tai herkistellä / vaihtaa säädöt niin että toimii... muutenhan rupeaa sitten tietysti maksamaan jos ensin tapellaan jotain säätöjä auki kaksi tuntia... ei paljon kannata hieroa jotain raidetankoja kun uudet lemit maksaa vähemmän kun asentajan tuntivelotus...
kari v kirjoitti:Olipa aika ...keleen paljon ohjauskulmat vinossa, aurausta oli 1 cm. Laserilla kohdalleen ja nyt menee kuin juna ja rattikin on suorassa...
Mistä löytyi osaava säätäjä?
PohjolanRenkaalla oli aikoinaan vanhempi asentaja joka teki osasi säätää oikealla tavalla.Kysy sieltä.
Vianor taas oli pettymys.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Itse tein niin, että painoin pitkän suoran laudan rengasta vasten ja katsoin miten se asettuu auton kyljen mukaan. Jos ei tarvitse säätää kuin auraus niin tuolleen pääsee halvalla.
kari v kirjoitti:Olipa aika ...keleen paljon ohjauskulmat vinossa, aurausta oli 1 cm. Laserilla kohdalleen ja nyt menee kuin juna ja rattikin on suorassa...
Mistä löytyi osaava säätäjä?
PohjolanRenkaalla oli aikoinaan vanhempi asentaja joka teki osasi säätää oikealla tavalla.Kysy sieltä.
Niin oli, mutta ei ole enää. Pitänee suunnistaa Pohjanmaalle.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Samuli kirjoitti:Jos pk seudulla asustaa niin konalassa RS-Superhuolto on hyvä paikka. Ite olen molemmat mersuni siellä käyttänyt ja homma on toiminut hienosti. Hintakaan ei ole mielestäni paha 69€ makso molemmilla kerroilla.
Pajalla on ihan uudet laitteet jotka on taatusti ainakin oikeen kalbroitu ja kaveri tuntus osaavan säätääkkin kun yksi toinen paja ei saanut 124:sta menemään suoraan niin tämä kaveri laitto heti kulmat ekalla kerralla kohalleen ilman arvailuja ja ratti on suorassa ja ei kulu renkaat.
Tietysti jos hommasta meinaa selvitä tuolla rahalla niin pitää ensin huolehtia ite kaikki väljät pois ja varmistaa tai herkistellä / vaihtaa säädöt niin että toimii... muutenhan rupeaa sitten tietysti maksamaan jos ensin tapellaan jotain säätöjä auki kaksi tuntia... ei paljon kannata hieroa jotain raidetankoja kun uudet lemit maksaa vähemmän kun asentajan tuntivelotus...
Ammattitaitonen rehellinen asentaja ei ala säätämään kulmia jos joitakin niveliä on väljänä. Ensin otetaan väljät pois joka paikasta ja sitten suunnataan. Eikä kannata säätää keskelle ohjearvoa vaan mahollisimman paljon aurausta niin ei autosta tule liian herkkäliikkeinen. Pitää myös ajatella ihan järjellä se suuntausjärjestys. Jos tekee niin että säätää ensin aurauksen ja sitten camberin ja casterin niin kusee koko homma kun auraus muuttuu muita kulmia säädettäessä. Eikä niitä camppereita saa kunnolla kohilleen jos auto on liian matala. Takana varsinkin kun ei ole säätöä jos ei osta erillisiä säätötankoja. Että jos renkaitten sisäreunat kuluu niin se ei ole aina asentajan vika vaan auto voi yksinkertasesti olla liian matala.
Samuli kirjoitti:Jos pk seudulla asustaa niin konalassa RS-Superhuolto on hyvä paikka. Ite olen molemmat mersuni siellä käyttänyt ja homma on toiminut hienosti. Hintakaan ei ole mielestäni paha 69€ makso molemmilla kerroilla.
Pajalla on ihan uudet laitteet jotka on taatusti ainakin oikeen kalbroitu ja kaveri tuntus osaavan säätääkkin kun yksi toinen paja ei saanut 124:sta menemään suoraan niin tämä kaveri laitto heti kulmat ekalla kerralla kohalleen ilman arvailuja ja ratti on suorassa ja ei kulu renkaat.
Tietysti jos hommasta meinaa selvitä tuolla rahalla niin pitää ensin huolehtia ite kaikki väljät pois ja varmistaa tai herkistellä / vaihtaa säädöt niin että toimii... muutenhan rupeaa sitten tietysti maksamaan jos ensin tapellaan jotain säätöjä auki kaksi tuntia... ei paljon kannata hieroa jotain raidetankoja kun uudet lemit maksaa vähemmän kun asentajan tuntivelotus...
Ammattitaitonen rehellinen asentaja ei ala säätämään kulmia jos joitakin niveliä on väljänä. Ensin otetaan väljät pois joka paikasta ja sitten suunnataan. Eikä kannata säätää keskelle ohjearvoa vaan mahollisimman paljon aurausta niin ei autosta tule liian herkkäliikkeinen. Pitää myös ajatella ihan järjellä se suuntausjärjestys. Jos tekee niin että säätää ensin aurauksen ja sitten camberin ja casterin niin kusee koko homma kun auraus muuttuu muita kulmia säädettäessä. Eikä niitä camppereita saa kunnolla kohilleen jos auto on liian matala. Takana varsinkin kun ei ole säätöä jos ei osta erillisiä säätötankoja. Että jos renkaitten sisäreunat kuluu niin se ei ole aina asentajan vika vaan auto voi yksinkertasesti olla liian matala.
No enkösmä juuri sanonutkin että ensin pitää kaikki väljät ottaa pois? Muutenhan se homma rupeaa maksamaan kun se asentaja vaihtaa ensin ne nivelet...
kari v kirjoitti:Olipa aika ...keleen paljon ohjauskulmat vinossa, aurausta oli 1 cm. Laserilla kohdalleen ja nyt menee kuin juna ja rattikin on suorassa...
Mistä löytyi osaava säätäjä?
Lieksassa, Lieksan Rengas /Teboil.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
merkeedes kirjoitti:Morjes ! Mersun 124 tai 190 pyörien asentokulmia ei osaa kaikki säätää, on nimittäin todettu ! Aikanaan Nurmijärvellä kysyin paikallisesta AD-korjaamosta tietävätkö korjaamoa joka osaisi säätää ky. asentokulmat. Uskoivat kirkonkylän kolarikorjaamon osaavan, joten vein vein 190 mersun sinne. Homma kesti ainakin 2 tuntia ja sivusta seurattuna(niskapoka) se oli yhtä kokeilua ja yritystä. Auto oli hyvin säilynyt Saksan Baijerista, mikään säätö ei ollut jumissa. Homma makso silti maltaita, ratti oli vinossa ja rengaat kulu sen jälkeen lähes silmissä. Oli pakko viedä sitten Koskiselle Seinäjoelle, jossa säätö onnistui nopeasti ja kerralla kuntoon.
Juu, mulla oli ensinnäkin kaikki nivelet kunnossa, ja säätö tapahtui eturenkaisiin laitettavilla laser jutuilla. Ratti suoraan ja säätämään. Kesti puoli tuntia kun raidetangon päistä säädettiin ja makso 35 egee...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Samuli kirjoitti:No enkösmä juuri sanonutkin että ensin pitää kaikki väljät ottaa pois? Muutenhan se homma rupeaa maksamaan kun se asentaja vaihtaa ensin ne nivelet...
Tavallaan. Tuosta vaan sain sen käsityksen että kun pitää ite huolehtia väljät pois että asentaja säätää muuten kulmat väljyydestä huolimatta.
kari v kirjoitti:Olipa aika ...keleen paljon ohjauskulmat vinossa, aurausta oli 1 cm. Laserilla kohdalleen ja nyt menee kuin juna ja rattikin on suorassa...
Mistä löytyi osaava säätäjä?
Lieksassa, Lieksan Rengas /Teboil.
Kiitos tiedosta. Laitetaan muistiin jatkoa varten.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Kiitos tiedosta. Laitetaan muistiin jatkoa varten.
Vieläkö Lieksasta löytyy säätäjää pyöränkulmille? Mikä mahtaa olla Joensuun tilanne tällä hetkellä? Pitäisi käydä pikaisesti säätämässä kulmia, koska eturenkaista häviää ulkoreunat.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07