220D -72 pystäri nykii ja savuttaa
220D -72 pystäri nykii ja savuttaa
Mikähän tuli vanhaan palvelijaan kun alkoi kesken ajon nykimään? Se kulkee reilua satasta, niin ettei nykimistä huomaa, mutta kiihdytettäessä ja tyhjäkäynnillä auto nykii ja sitten välillä savuttaa sinistä savua. Nykiminen on samanlaista kuin bensa autossa olisi virranjakaja kostea.
Re: 220D -72 pystäri nykii ja savuttaa
Polttoainepuolella jotain hämminkiä...sininen savu viittais liian myöhäiseen ajoitukseen...onko käyntiääni muuttunut pehmeämmäksi(en tiiä onko mahollista ees et vois kettinki pompata jos oikein paljo ajettu ja näin ajoitus muuttua)? Tai vuotaako joku suutinputki esim. ? Suodatin ok? Vettä tankissa? Jostain tämmösistä lähtisin ens vikaa hakemaan...tai sitte jopa ite pumpussa joku mättää...ilmaoireet näissä ei omien kokemuksien perusteella kuitenkaan tuollasta oo aiheuttanu...
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Re: 220D -72 pystäri nykii ja savuttaa
Tietysti joku venttiili voi myös kantaa, muttei sekään oikein nykimistä aiheuta, lähtee vaan yks pytty pelistä pois... ja kuulee kyllä äänestäki...mut voihan ne välyksetki tarkastaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Re: 220D -72 pystäri nykii ja savuttaa
Sen verran tutkin konetta, että jakoketju on tosi löysällä. Kun kampiakselista pyörittää edes takaisin, niin jakomerkki saa liikkua n 20 astetta ennen kuin nokka-akseli alkaa vasta liikkua eli siinä on sen verran tyhjää ennen kuin venttiilikoneisto alkaa liikkua. Nyt oliskin seuraava kysymys, että miten tuota ketjua kiritään ? tai oliskohan sieltä hajonnut joku osa, kun auto alkoi savuttaa ja nykiä aika yht äkkiä. Vai kuuluukohan tuon ketjun ollakin noin löysällä?
Re: 220D -72 pystäri nykii ja savuttaa
Jos konetta pyörittää edestakaisin on ketjussa varmasti löysää koska kiristin antaa periksi kun kone pyörähtää väärään suuntaan. Pyöritä kone niin että nokan merkki osuu kohdalleen oikealle pyörittäen, sitten katso kampiakselilta osuuko 0/T merkki kohdalleen vai jotain muuta ja ketjun kireys selviää samalla.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: 220D -72 pystäri nykii ja savuttaa
Eikö diiselissäkin ole automaattinen ketjunkiristin joka toimii öljynpaineella?.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: 220D -72 pystäri nykii ja savuttaa
On ja myös tuossa koneessa jakopää pitänee kilkatusta käynnistyksen yhteydessä, ennenkuin tulee tarpeeksi öljynpainetta.Aapo.T kirjoitti:Eikö diiselissäkin ole automaattinen ketjunkiristin joka toimii öljynpaineella?.
Pa-puolelta minäkin lähtisin vikaa etsimään...
- vaihda putsarit
- vettä järjestelmässä?
- vuotoja järjestelmässä?
- painepuoli on oma maailmansa, jonka joku mersuguru voi käydä läpi...

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)