722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Eli olen jo jonkin aikaa tehnyt "hullun tiedemiehen" kokeita omassa hiljaisuudessa.

Pohjustusta:
722.6 laatikkohan ei tiedä HY:n sisällä olevista paineista mitään. Ne "paineet" mitä esim *:lla näkee ovat vain laskutoimituksen tuloksia. Ei todellisia paineita.

Eli miten saa paineet tarkastettua:
- Mittaamalla painetta rajoittavan venttiilin "mitta" avautumiskohdasta, josta saa ko. kohtaan jousen mittan.
- Huomioimalla ko. luistiventtiilin "otsapinta-alan" neliösenttimetreinä (tämä huomioi myös mahd. "ylikokoventtiinin tuoman muutoksen").
- Tiedämme jo ennalta "tärkeiden" venttiilien paineet, jotka ovat:
Järjestelmäpaine (minimipaine jousen rajoittama) 60psi --> 4,14bar
Regulointipaineen (työpaineena modulointi- ja kytkentäpaineelle) 125psi --> 8,62bar
Turbiinin maksimipaine 100psi --> 6,89bar
Kytkentäsolenoidien ja KUB-venttiilin työpaine 50-55psi --> 3,6bar (52psi)
Huomio kiinnittyy myöhemmin tähän jouseen.

Tietolähde:
http://www.atsg.biz/dyndata/articles/pd ... Feb-05.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen jälkeen otetaan laskin, kynä ja paperi esille.

Ettei tarvitsisi laskea uudelleen, niin kuva laskutoimituksista (kaksi sivua):
Laskut1.JPG
Laskut2.JPG
Huomatkaa, että olen laskenut TCC ventiilin jousen ylikokomitalla. Olen porannut sen superiorin vanan omaani.
Eli muuttakaa ko. solkun kinta-ala 0,785cm2 laskuun.
Riippuu.JPG
Vaaka.JPG
Mitatessa jousia kuormalla. Huomasin, että vaikka jousi on kädessä pisin, niin se kuormitustestissä saattoi olla heikoin voimaltaan.
Jousi22.64.JPG
Jousi23.04.JPG
Jousi23.75.JPG
KolmeJousta.JPG
Kaikista testeistä en kuvia laita, mutta kaikki testasin.

Se mitä viestin otsikko vihjaa seuraavaksi:

Eli KUB-venttiilille ja vaihtosolkuille tuleva paine olikin aivan muuta, kuin laskennallisesti todistin.
Eli tuo (S. Sol Pr V) kuormalla painui tavoitemittaa noin 4mm enemmän kasaan.
Arvioin, että ko. jousen rajoittama paine jäi noin 2 baariin :shock: Tavoite 3,6 bar!!! :crazy:
Ei kuvia ko. jousesta Sori.

Se että kaikilla testeillä laskennallisesti ja käytännössä todistin itselleni olevan oikea menetelmä.
Suuresti kummaksuin tuon solkuille menevän käskypaineen ollen olemattoman vähän näyttää olevan perimmäinen syy turbiinin kummaan käytökseen. Tuon KUB-venttiilin kun vaihtaa, niin osaa toimia "pienemmällä" paineella.
Eli kun paine kunnossa, niin vanhakin KUB osaa tehdä työnsä. Samalla se "dumppivalve" pääsee toimimaan "painepankkina" kun paine noisee sen toiminta-alueelle.

Eli kun HY:tä taas ropailin, niin kaikki neljä jousta meni vaihtoon, tai laitoin prikkoja pohjalle (huomioiden, ettei jousi pääse pohjaamaan)

Nyt entinen kummallisesti vaihtava ja vaihteita "perästä tuuppaava" laatikko muuttui kuin uudeksi. :thumbup:

Tälläkin foorumilla on paineenmittaus projekteja käynnissä. Varmasti itse paineen mittaus antaa tarkan vastauksen, mutta teorialla ja laskimella ja tarkoituksenmukaisilla kokeilla saa erinomaisen lopputuloksen.

Toivon keskustelua ketä tuleekaan käyttämään menetelmää :wave:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
tapio89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 25.09.2006 16:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Hienoa että mielenkiintoa riittää! :)

Kulunutkin laatikkokin osaisi toimia hienosti jos vaan ohjauspää olisi kunnossa. Eikö näihin saa jenkeistä rebuild kittejä missä tulee uudet jouset tms?
Erityisesti kiinnostaa miten turbiinin toiminta muuttui?
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Kun ei tarvitse "kierroksia kerätä", niin käsky KUB:ltä TC-venttiilille kulkee ilman viivettä.

Ei saa jousia, en ainakaan oo löytänyt, mutta painolla ja mitalla saa jousen voiman tarkastettua tarkkaan.
Eli mistä nyt löytääkään jousen, niin saa tarkastettua.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tekeillä paineen mittaus "livenä" tekemällä kanviin mekaaniselle mittarille liitos pisteet,
Jousissa on tosiaan sama kuin muisakin jousissa paksumpi"muuten jäykemmän" näköinen ei sitä ainaa suoraan ole tarkka painuma mittaus on erojen selvitelyyn hyvä konsti(siten on vielä jousia mitkä liikeen eri kohdassa eri jäykyisiä)

Vielä kun pitää mielessä että uuden KÜB "solenoidin" vaihtaminen hyvin usein autaa turbinlukon vaivoihin
ilman muita muutoksia
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Niin jousihan mitataan juuri sen tarkassa työtä tekevässä kohdassa, jolloin jousen "rasitustesti" antaa tarkan vastauksen, että mikä paine tulee olemaan.

Suunnittelin myös painetestiä, mutta sen pitäisi toimia ilman poraamista, koska jokainen yksikkö on yksilö.

Näin kun mittaa rasittamalla joset saa myös varman vastauksen ko. paineesta. Elektroniikka osaa tehdä sitten loput.

Se mikä kokeessa tosiaan ihmetytti, on se että solenoidien "työpaine" oli viidellä eri jousella huomattavasti alhaisempi, kuin piti olla...
Eli ko. jousi painuu selvästi ajan kanssa kasaan. "kasaanpainiminen" hidastuu sille rajalle, jolloin sen (paineen puute) toiminta alkaa häiritä TC-luistiventtiilin ohjauspainetta.
Ohjauspaine kun on noin 2bar, niin se ei jaksa painaa edes dumppiventtiiliä kasaan, jolloin se ei toimi "painepankkina"... Tämän "painepankin" aktivoitumisen puute varmasti häiritsee TCU:n oikeaa toimintaa.
Tietokonehan korjaa paineen puutetta pitämällä solenoidia ajallisesti kauemmin auki... ja vain tiettyyn rajaan asti.
Kun ohjauspaine on "pindeksissä" ei solkun täydy toimia "äärirajoillaan"
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Poraaminen hiukan eri homman tutkimista(TUC ohjelman)
varten yhdellä ja samalla laatikolla ja yksiköllä,
"äärirajoilla" toimiminen varmaan osaltaan syynä
siihen että vanhan solenoidin vaihto uuteen auttaa,
Vanha ei "jaksa" enään toimia, uusi sitten "jaksaa" taas ~200tkm
ainahan se ei auta ja pitää muutakin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Mielenkiintoista! Hyvä selostus kuvineen, tajuaa tämmönen yksinkertaisempikin kaveri. :D Eli jos oikein käsitin, niin KUBin vaihtoa ennen kannattaisi katsoa ainakin regulointipaine ja kytkentäsolenoidien & KUB-venttiilin työpaine kohdalleen.

Missä paineessa tuon "dumppiventtiilin" toiminta-alue on? Tarviiko työpaineen tipahtaa paljonkaan kun jo "painepankki" on tyhjän panttina?

Edit: ajatusvirhe korjattu
S210 220 CDI A -02
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Dumppivalve alkaa liikkua (kerätä painetta) vasta noin 2bar ja painuu pohjaan 3.8bar. Eli jos Vaihteenvaihdon käskypaine on (kuten minulla oli) heikentynyt noin 2bar, niin dumppi ei ees aktivoidu.
Ja kun paine on heikentynyt, niin "painepankki" ei lataannu koko pituudeltaan siis loppuu ennen aikojaan.

Etsiskelinki jo teollisuusjousia, joiden voima olisi oikea vaihto-osaksi alkuperäisen "väsyneen" jousen tilalle.
Tollanen firma tuli vastaan:

http://www.jouset.com/verkkokauppa/pain ... piano.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Sellä pisti ehdokkaiksi jouset: C02400351380M tai C02400351500M

Ellei sitten toiseen verstaan jousilaatikosta löydy sopivaa.
Jousen kun voi rasitustestata ruuvipenkissä juuri oikeaksi...
2,88kg painolla jousen pituudeksi pitää jäädä 16,25mm.
Jos löytää jousen, joka jää lyhyemmäksi (kuitenkaan pohjaamatta) voi sen alla laittaa prikkoja, että kasvaa 16,25mm pitkäksi :thumbup:
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6516
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja MiHe »

http://www.lesjofors.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; joskus tilailtiin töihin 'mittatilausjousia', eivätkä silti mitään kauheen kalliita olleet. Jos joku asianharrastaja jaksais ja tilais esim. 10-20 kpl per jousityyppi, vois hinnat vieläkin tipahtaa ja vois myydä jousisettejä muillekin osaajille tälläkin foorumilla...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja postiato »

jvk210cdi kirjoitti:Ei saa jousia, en ainakaan oo löytänyt
ootko Sonnaxilta kyselly?:
http://www.transmissionpartsusa.com/Mer ... _s/265.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E320 CDI

ex W210 E270 CDI
ex S210 E320 CDI
ex W124 E300 D
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja MatKa »

jvk210cdi kirjoitti:Dumppivalve alkaa liikkua (kerätä painetta) vasta noin 2bar ja painuu pohjaan 3.8bar. Eli jos Vaihteenvaihdon käskypaine on (kuten minulla oli) heikentynyt noin 2bar, niin dumppi ei ees aktivoidu.
Ja kun paine on heikentynyt, niin "painepankki" ei lataannu koko pituudeltaan siis loppuu ennen aikojaan.

Etsiskelinki jo teollisuusjousia, joiden voima olisi oikea vaihto-osaksi alkuperäisen "väsyneen" jousen tilalle.
Tollanen firma tuli vastaan:

http://www.jouset.com/verkkokauppa/pain ... piano.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Sellä pisti ehdokkaiksi jouset: C02400351380M tai C02400351500M

Ellei sitten toiseen verstaan jousilaatikosta löydy sopivaa.
Jousen kun voi rasitustestata ruuvipenkissä juuri oikeaksi...
2,88kg painolla jousen pituudeksi pitää jäädä 16,25mm.
Jos löytää jousen, joka jää lyhyemmäksi (kuitenkaan pohjaamatta) voi sen alla laittaa prikkoja, että kasvaa 16,25mm pitkäksi :thumbup:
Nuo kyseiset jouset taitaa olla liian pitkiä, mikäli taulukkoa oikein tulkitsin. Tuo suurin kuormitettu pituus (Ln) taitaa olla todellisuudessa lyhin pituus. Koska L0-Sn=Ln.

Jos tuo 6,1 mm ulkohalkaisija on sopiva, jousi C02400350880M on melko lähellä. 2,88 kg massalla jousen pituus olisi 16,07 mm, tai vastaavasti 16,25mm pituudella massa olisi 2,80 kg.

F=kx

k=jousivakio
x=puristuma
F=voima


Tavoitepituus 16,25 mm

Jousi C02400350940M
vapaa pituus 23,88 mm
k 4,2 N/mm
m 2,88 kg
F 28,2528 N

x=siirtymä 6,726857143 mm
jousen pituus 17,15314286

massa jolla tavoitepituus saavutetaan 3,266666667 kg

Jousi C02400350880M
vapaa pituus 22,35 mm
k 4,5 N/mm
m 2,88 kg
F 28,2528 N

x=siirtymä 6,2784 mm
jousen pituus 16,0716 mm

massa jolla tavoitepituus saavutetaan 2,798165138 kg
S210 220 CDI A -02
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Mahtavaa!
Kiitos esimerkmistä.
Aatelin kokeilla parilla eri mallisella jousella...
Käytännön "rasituskoe" antaa valmiin vastauksen, että millaisella prikalla säädän pituuden kohdalleen...
Nyt tuli ne kouluprujut tohon nokan eteen valmiina.

Hihkaisen, kun kunnallisella jousella ajettu luotettavat koekilometrit.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja MatKa »

jvk210cdi kirjoitti:Mahtavaa!
Kiitos esimerkmistä.
Aatelin kokeilla parilla eri mallisella jousella...
Käytännön "rasituskoe" antaa valmiin vastauksen, että millaisella prikalla säädän pituuden kohdalleen...
Nyt tuli ne kouluprujut tohon nokan eteen valmiina.

Hihkaisen, kun kunnallisella jousella ajettu luotettavat koekilometrit.
Joo ilmoittelehan sitten kun saat testattua :clap:

Onkohan 722.6 hydrauliyksiköissä eroja keskenään, vai voisiko olettaa että nuo jousien pituudet ovat samat kaikissa. Onko nuo halkaisijaltaan keskenään samoja ~6mm? Voisi hommailla jousia varalle kun seuraavan kerran öljyt laskee ulos..
S210 220 CDI A -02
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja S202 »

Auttaisko noi jousein rukaamiset sellaseen vaivaan kun tuntuu että turbiini luistaa liikaa. 4 vaihteella, kierrokset nousee tyyliin 3000-3200-> ja nopeus 100-160kmh. Mitään vikatiloja ei tule. Mutta jotenkin kumman tuntuinen on. Edellinen auto ei ollu sellanen(sekin siis 722.6 laatikolla)
S124 300TE
W124 300D
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

S202 kirjoitti:Auttaisko noi jousein rukaamiset sellaseen vaivaan kun tuntuu että turbiini luistaa liikaa. 4 vaihteella, kierrokset nousee tyyliin 3000-3200-> ja nopeus 100-160kmh. Mitään vikatiloja ei tule. Mutta jotenkin kumman tuntuinen on. Edellinen auto ei ollu sellanen(sekin siis 722.6 laatikolla)
Tohon oireeseen on auttanut toin asentaminen:
http://www.superior-transmission.com/Pr ... cfm?ID=199" onclick="window.open(this.href);return false;

Kunhan saan löydettyä sopivan teollisuusjousen käskypaineen luistille, niin kerron kyllä tuloksen.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

MatKa kirjoitti:Onkohan 722.6 hydrauliyksiköissä eroja keskenään, vai voisiko olettaa että nuo jousien pituudet ovat samat kaikissa. Onko nuo halkaisijaltaan keskenään samoja ~6mm? Voisi hommailla jousia varalle kun seuraavan kerran öljyt laskee ulos..
Ko. jousi on HY mallista riippumatta sama. Jousen rajoittama paine 50-55psi, eli 3noin 3,6bar (52psi)
Siispä tulisi sopimaan kaikkiin vuosimallista riippumatta.

Teen tänään tilauksen jousista...
Ensiviikolla tulee vastauksia.

Jousen voiman/puristumisen voi siis tarkistaa:
2.88kg kuormalla jousen pituus 16,25mm.
Ko. luistiventtiilin halkaisia 10mm.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja S202 »

jvk210cdi kirjoitti:
S202 kirjoitti:Auttaisko noi jousein rukaamiset sellaseen vaivaan kun tuntuu että turbiini luistaa liikaa. 4 vaihteella, kierrokset nousee tyyliin 3000-3200-> ja nopeus 100-160kmh. Mitään vikatiloja ei tule. Mutta jotenkin kumman tuntuinen on. Edellinen auto ei ollu sellanen(sekin siis 722.6 laatikolla)
Tohon oireeseen on auttanut toin asentaminen:
http://www.superior-transmission.com/Pr ... cfm?ID=199" onclick="window.open(this.href);return false;

Kunhan saan löydettyä sopivan teollisuusjousen käskypaineen luistille, niin kerron kyllä tuloksen.
Jaahas. Ja tuon hinta on?? :wtf:
S124 300TE
W124 300D
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja björn »

jvk210cdi miten toi sun laatikko käyttäyty että päädyit tohon? Itselläni toi laatikko tuntuu että vaihtaa jotenkin hitaasti ja veltosti. Kiihdytettäessä ripeästi liikennevaloista seuraavan vaihteen vaihto potkaisee todella runsaasti, rauhallisesti ajettaessa ei mitään ongelmia. KYB-venttiilin vaihdoin ja tuntui kuin olisi mennyt vain huonompaan suuntaan tai ainakaan se ei parantanut, joten itsekin olen kiinnostunut jousien vaihdosta.....
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

björn kirjoitti:jvk210cdi miten toi sun laatikko käyttäyty että päädyit tohon? Itselläni toi laatikko tuntuu että vaihtaa jotenkin hitaasti ja veltosti. Kiihdytettäessä ripeästi liikennevaloista seuraavan vaihteen vaihto potkaisee todella runsaasti, rauhallisesti ajettaessa ei mitään ongelmia. KYB-venttiilin vaihdoin ja tuntui kuin olisi mennyt vain huonompaan suuntaan tai ainakaan se ei parantanut, joten itsekin olen kiinnostunut jousien vaihdosta.....
Samanlaiset oireet...
Vaihteenvaihdot eivät mene loogisesti, eli eri kerroilla eri tavalla.
Milla tekee vielä sen, että kun oikein kiusaa vaihteita ylös ja alas, niin vaihtaa hetken oikein hienosti. Sitten kun taas seisoo valoissa ja lähtee liikkeelle, niin vain tietyllä momentilla vaihtaa hienosti.
Kun laatikon öljyt oikein kuumat vaihtaa mukavasti... ja taasen aivan kylmänä vaihtaa mukavasti.

ja ne jouset maksaa kalleimmillaan noin 2,60euroo/kpl.
Jos tilaa yli 100 jousta, niin 30senttii kappale tai jotain.
Eli ei kalliita, kunhan löydän oikeanlaisen, joka kestää vielä kauan painumatta kasaa.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

S202 kirjoitti:
jvk210cdi kirjoitti:
S202 kirjoitti:Auttaisko noi jousein rukaamiset sellaseen vaivaan kun tuntuu että turbiini luistaa liikaa. 4 vaihteella, kierrokset nousee tyyliin 3000-3200-> ja nopeus 100-160kmh. Mitään vikatiloja ei tule. Mutta jotenkin kumman tuntuinen on. Edellinen auto ei ollu sellanen(sekin siis 722.6 laatikolla)
Tohon oireeseen on auttanut toin asentaminen:
http://www.superior-transmission.com/Pr ... cfm?ID=199" onclick="window.open(this.href);return false;

Kunhan saan löydettyä sopivan teollisuusjousen käskypaineen luistille, niin kerron kyllä tuloksen.
Jaahas. Ja tuon hinta on?? :wtf:
Kalvaus sarja ja uudet karat maksaa jotain...(päivän hinta selvine sieltä kysymällä)
mutta yleensä vähämän kuin uusi ventiili koneisto
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja björn »

Hyvä, oon sitten mukana tilauksessa. Ihmetyttää vaan ku tolla mun autolla on ajettu vaan mittarin mukaan 115tuhatta ja vuosimallia 2002, mut oon tottunu tekemään kaiken pidemmän kaavan kautta että saa kuntoon....tosiaan mullakin toi välilämmin on kaikista pahin ja potkii kaikkein eniten.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jvk210cdi kirjoitti:
björn kirjoitti:jvk210cdi miten toi sun laatikko käyttäyty että päädyit tohon? Itselläni toi laatikko tuntuu että vaihtaa jotenkin hitaasti ja veltosti. Kiihdytettäessä ripeästi liikennevaloista seuraavan vaihteen vaihto potkaisee todella runsaasti, rauhallisesti ajettaessa ei mitään ongelmia. KYB-venttiilin vaihdoin ja tuntui kuin olisi mennyt vain huonompaan suuntaan tai ainakaan se ei parantanut, joten itsekin olen kiinnostunut jousien vaihdosta.....
Samanlaiset oireet...
Vaihteenvaihdot eivät mene loogisesti, eli eri kerroilla eri tavalla.
Milla tekee vielä sen, että kun oikein kiusaa vaihteita ylös ja alas, niin vaihtaa hetken oikein hienosti. Sitten kun taas seisoo valoissa ja lähtee liikkeelle, niin vain tietyllä momentilla vaihtaa hienosti.
Kun laatikon öljyt oikein kuumat vaihtaa mukavasti... ja taasen aivan kylmänä vaihtaa mukavasti.

ja ne jouset maksaa kalleimmillaan noin 2,60euroo/kpl.
Jos tilaa yli 100 jousta, niin 30senttii kappale tai jotain.
Eli ei kalliita, kunhan löydän oikeanlaisen, joka kestää vielä kauan painumatta kasaa.

Ja jousia etsiessä muistaa vielä että paikka minne tulevat voi joskus olla melko lämmin mikä vaikuttaa siihen jvk210cdi:in mainitsemaan kassan painumiseen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

björn kirjoitti:Hyvä, oon sitten mukana tilauksessa. Ihmetyttää vaan ku tolla mun autolla on ajettu vaan mittarin mukaan 115tuhatta ja vuosimallia 2002, mut oon tottunu tekemään kaiken pidemmän kaavan kautta että saa kuntoon....tosiaan mullakin toi välilämmin on kaikista pahin ja potkii kaikkein eniten.

Niin tässä tullan (taas) siihen että ei ne kilometrit tarkoita kaikkea...
jouset kun on koko ajan vähän puristuksissa niin pikkuhiljaa painuvat kaasan,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja björn »

CDI203 kirjoitti:
björn kirjoitti:Hyvä, oon sitten mukana tilauksessa. Ihmetyttää vaan ku tolla mun autolla on ajettu vaan mittarin mukaan 115tuhatta ja vuosimallia 2002, mut oon tottunu tekemään kaiken pidemmän kaavan kautta että saa kuntoon....tosiaan mullakin toi välilämmin on kaikista pahin ja potkii kaikkein eniten.

Niin tässä tullan (taas) siihen että ei ne kilometrit tarkoita kaikkea...
jouset kun on koko ajan vähän puristuksissa niin pikkuhiljaa painuvat kaasan,

Monesti se autoa seisottava aika tappaa nopeammin ku kilometrit......
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Mielenkiintoinen topicci. Noista sopivista jousista kun saa käyttökokemusta niin seuraavassa öljynvaihdossa saapi vieterit uusia. Hienoa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

BTriker kirjoitti:Mielenkiintoinen topicci. Noista sopivista jousista kun saa käyttökokemusta niin seuraavassa öljynvaihdossa saapi vieterit uusia. Hienoa.
Kun pitää mielessä että yhdessä yksikössä hyvin toimivat jouset
Ei toisessa välttämättä toimi yhtä hyvin
(osaat kuluu eri tavalla)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

No nyt tuli jousi pistettyä paikoilleen.
Tollaiset tuli:
Jousi.jpg
Vanha jousi.jpg
Uudet jouset painuivat kasaan enemmän, kuin aluksi arvioin... jouduin korottamaan noin 2mm, jotta tavoitepituus 16,25mm olisi lähempänä 2,88kg kuormalla. Eli kuormitus koe + koroke... Jousen pituus 16mm... Eli ohjauspaine nousi noin 2bar... 3,5bar! Kirjan mukaa 50-55psi, eli 50psi toteutui :roll:
Uusi jousi.jpg
Näin lyhyen koeajon (30km) jälkeen vaikuttaa vahvati siltä, että KUB pystyy ohjaamaa lukkoa nopeammin ja tarkemmin... Tarkoitan, että reagoi huomattavasti nopeammin tilanteiden muutoksiin.

kaasupolkimella kun tekee nopean muutoksen... reagoi vaihteenhaihto tilanteeseen nopeammin, kuin aiemmin.
Kaasun irrottaminen kyyhdytyksen jälkeen ei aiheuta seuraavan vaihteen "tuuppamista" sisään, vaan laatikko jaksaa malttaa... arvioida ko. tilanteen ja ohjautua sitten mahd. hyvin.

Sitä ongelmaa ei kuitenkaan koraa, että "hurauttaa" oikein pienellä kuormalla vaihdon välillä :(
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
... Niin, sinähän et ole korjannutkaan vielä sitä varsinaista vikaa, "epäonnistunutta, tai epäloogista" vaihtotapahtumaa.
Sinä olet asentanut nyt sinne "shiftkitin", mikä on hieno juttu sekin - antaa lisää mahdollisuuksia todellisille mekaanisille vaurioille. :mrgreen:

Ne hydrauliyksikön venttiilit tiettyjen vaihteiden kohdilla toimii edelleen "väärin".
Edellinen vaihde päästetään varmaankin irti liian aikaisin, ennenkuin uusi vaihde on luotettavasti kykeytynyt.
Koska ohjelma ei muutu - jää jäljelle mekaanissa osissa tapahtunut muutos, rikkoontuminen, tai kuluminen.
Siihen ei siis vaikuta rasitustilanne vaihdon yhteydessä.
Pikemminkin päinvastoin, pienellä kaasulla, pienillä paineilla, vaihtotilanne luonnollisella tavalla muutenkin venyy ja jokin epänormaali ohivuoto ja sen vaikutus on prosentuaalisesti paljon suurempi.
Luulisin, että jotenkin näin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Niin sitä vielä, että laitoin vanhan KUB:n ja vanhat öljyt siivilöiden takaisin ja silti muutos parempaan oli huomattava.
Koeajelen viikon kaksi, jolloin viimeisetkin epäilyt varmistuvat.

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että kuten otsikossa mainitsen KUB:n vaihto ei välttämättä ole se ainut syy ja ratkaisu.
Paineetkin pitää olla kunnossa... Jolloin vanhempikin KUB osaa ohjata TCC-luistia tarkasti.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Terkele
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 20.05.2011 15:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: 722.6 KUB vaihto turha? Paineet kuntoon...

Viesti Kirjoittaja Terkele »

Erinomaista :clap:

Tilasitko paljon jousia? riittäisikö myyntiin?
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
Vastaa Viestiin