Oliokos 320cdi 00 mallisa letku siinä välissäJolle kirjoitti:Tätäkin kysymystä varten olis löytynyt varmaan valmiita keskusteluja.AUH kirjoitti:Sori topicin lainaus. Mut miten sais helpoiten ahtopaine mittarin kiinni tämmöseen 320cdi-vm00? Onko imusarjassa tai jossain letkua josta vois vaikka T-haaralla ottaa?
Mutta vastataan nyt eli helpoin on t haaralla siitä imusarjan ja ahtotunnistimen välistä.
Sitten parempi mutta hiukan työläämpi tapa on asentaa nippa Egr kohdalle.
tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Eipä taida olla, jos on muovinen imusarja. Vanhassa alumiini-imusarjallisessa ceessä on letkulla. Saattaa olla myös vanhassa 320cdi ässässä, joissa on myöskin alumiininen imusarja. Väykyssä on muovinen, siinä ei ole.CDI203 kirjoitti:Oliokos 320cdi 00 mallisa letku siinä välissäJolle kirjoitti:Tätäkin kysymystä varten olis löytynyt varmaan valmiita keskusteluja.AUH kirjoitti:Sori topicin lainaus. Mut miten sais helpoiten ahtopaine mittarin kiinni tämmöseen 320cdi-vm00? Onko imusarjassa tai jossain letkua josta vois vaikka T-haaralla ottaa?
Mutta vastataan nyt eli helpoin on t haaralla siitä imusarjan ja ahtotunnistimen välistä.
Sitten parempi mutta hiukan työläämpi tapa on asentaa nippa Egr kohdalle.
EDIT: pre-facelift väykyssä sama homma kuin 202 c:ssä
S212 & W639
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Kyllä ainaki mun silmään hyvin alumiiniselta vaikuttaa tuo imusarja?-jorkki- kirjoitti:Eipä taida olla, jos on muovinen imusarja. Vanhassa alumiini-imusarjallisessa ceessä on letkulla. Saattaa olla myös vanhassa 320cdi ässässä, joissa on myöskin alumiininen imusarja. Väykyssä on muovinen, siinä ei ole.CDI203 kirjoitti:Oliokos 320cdi 00 mallisa letku siinä välissäJolle kirjoitti:Tätäkin kysymystä varten olis löytynyt varmaan valmiita keskusteluja.AUH kirjoitti:Sori topicin lainaus. Mut miten sais helpoiten ahtopaine mittarin kiinni tämmöseen 320cdi-vm00? Onko imusarjassa tai jossain letkua josta vois vaikka T-haaralla ottaa?
Mutta vastataan nyt eli helpoin on t haaralla siitä imusarjan ja ahtotunnistimen välistä.
Sitten parempi mutta hiukan työläämpi tapa on asentaa nippa Egr kohdalle.
EDIT: pre-facelift väykyssä sama homma kuin 202 c:ssä
vm-00 w210 320cdi "tuikutettu"
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
noista naamoista tiedä mutta ainakun on 210 320 cdi 00 pellin avannut ja suoja muovit pois kaivellut niin aluminia on ollutAUH kirjoitti:Kyllä ainaki mun silmään hyvin alumiiniselta vaikuttaa tuo imusarja?-jorkki- kirjoitti:Eipä taida olla, jos on muovinen imusarja. Vanhassa alumiini-imusarjallisessa ceessä on letkulla. Saattaa olla myös vanhassa 320cdi ässässä, joissa on myöskin alumiininen imusarja. Väykyssä on muovinen, siinä ei ole.CDI203 kirjoitti:Oliokos 320cdi 00 mallisa letku siinä välissäJolle kirjoitti:Tätäkin kysymystä varten olis löytynyt varmaan valmiita keskusteluja.AUH kirjoitti:Sori topicin lainaus. Mut miten sais helpoiten ahtopaine mittarin kiinni tämmöseen 320cdi-vm00? Onko imusarjassa tai jossain letkua josta vois vaikka T-haaralla ottaa?
Mutta vastataan nyt eli helpoin on t haaralla siitä imusarjan ja ahtotunnistimen välistä.
Sitten parempi mutta hiukan työläämpi tapa on asentaa nippa Egr kohdalle.
EDIT: pre-facelift väykyssä sama homma kuin 202 c:ssä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Alumiinia itelläki facelift 320cdi väykysä.
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
Kanada ... on mukava paikka.
Kanada ... on mukava paikka.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Jokos Tuikku olet saanut holsetin isommalla pesällä koeajoon?
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
Ei taida tarvita, pitää kuitenkin mitata ensin.
Kolmen tuuman pakoputkella ja yhdellä (suurella) marteliuksen kammiovaimentimella hävisi savut kokonaan.
Syöttöjä pitäisi olla "tarpeeksi", pitää mittaamalla varmistaa.
Sillä kuuluisalla perstuntumalla tunnusteltuna, vetoja pitäis olla - niin se kerto.
Ei taida tarvita, pitää kuitenkin mitata ensin.
Kolmen tuuman pakoputkella ja yhdellä (suurella) marteliuksen kammiovaimentimella hävisi savut kokonaan.
Syöttöjä pitäisi olla "tarpeeksi", pitää mittaamalla varmistaa.
Sillä kuuluisalla perstuntumalla tunnusteltuna, vetoja pitäis olla - niin se kerto.

.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Hei! Ymmärsinkö oikein, että pesä jää "ylimääräiseksi"? Jos niin minulla olisi kiinnostusta kapineeseen!
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Noh, miksi hävitit mielenkiintoista asiaa topikista? Joko siellä aletaan tuhatta nyyttonia lähenemään kun lootakin pitää?
S210 220 CDI A -02
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Mihis "testi" raportti hävisituikku kirjoitti:.
Kanada ... on mukava paikka.

Tuliko sulle nyt EGS52 boxi samalla perävälityksellä?
Tuohon vanhaan clk:hoon tuli muutaman kerran syötettyä uusia vaihteisto ohjelmia kokeilumielessä, mutkun sitä perävälitystä kun ei osaa kukaan vaihtaa sinne ohjelmaan..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
joskami kirjoitti:mutkun sitä perävälitystä kun ei osaa kukaan vaihtaa sinne ohjelmaan..

Ohjelmassa kehitys mitä testasin käsivaihtamisen osalta muutui sekin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
Pakopesiä on mahdollista saada Finnturbolta.
Holsetin varaosahinnoittelu ei ole aivan sieltä harrastajaystävällisimmästä päästä, mutta vauhti maksaa ...
Ohjainboxi tulee tosiaan se 52,nen.
Muunmuassa AkiP,n kokemuksien perusteella aiheesta innostuin minäkin hankkiman.
Koetan saada tuolla terävyyttä vaihtoihin lisää, kun en sitä sieltä boxista itse osaa muuttaa.
Vaihtamalla boxin, jossa se on valmiina, selviän ongelmasta.
Siinä vähän uudemmassakin mallissa (W211) on samat raudat, niin se onnistuu.
Tuohon uudempaan boxiin pääsee staarillakin paremmin käsiksi.
Lopullinen koeajoraportti tulee sitten penkkipaperille piirrätettynä.
Mutta kyllä tämä entistä rajummin lähtee, syötöt on edelleen samat, niihin ei ole koskettu, vaikka savun puuttuminen antaisi jo mahdollisuuden lisäämiseenkin.
Muttei taida tarvita, huono kuski ja huono auto -> pelottaa jo itseäkin, kyllä nämä tähän palaan riittää.
Pitää koettaa hankkia sellainen parempi kuntoinen Paawo tilalle, johon voi osat siirtää ja jossa voisi jo vähän ajo-ominaisuuksiakin olla.
Pakopesiä on mahdollista saada Finnturbolta.
Holsetin varaosahinnoittelu ei ole aivan sieltä harrastajaystävällisimmästä päästä, mutta vauhti maksaa ...
Ohjainboxi tulee tosiaan se 52,nen.
Muunmuassa AkiP,n kokemuksien perusteella aiheesta innostuin minäkin hankkiman.
Koetan saada tuolla terävyyttä vaihtoihin lisää, kun en sitä sieltä boxista itse osaa muuttaa.
Vaihtamalla boxin, jossa se on valmiina, selviän ongelmasta.
Siinä vähän uudemmassakin mallissa (W211) on samat raudat, niin se onnistuu.
Tuohon uudempaan boxiin pääsee staarillakin paremmin käsiksi.
Lopullinen koeajoraportti tulee sitten penkkipaperille piirrätettynä.
Mutta kyllä tämä entistä rajummin lähtee, syötöt on edelleen samat, niihin ei ole koskettu, vaikka savun puuttuminen antaisi jo mahdollisuuden lisäämiseenkin.
Muttei taida tarvita, huono kuski ja huono auto -> pelottaa jo itseäkin, kyllä nämä tähän palaan riittää.
Pitää koettaa hankkia sellainen parempi kuntoinen Paawo tilalle, johon voi osat siirtää ja jossa voisi jo vähän ajo-ominaisuuksiakin olla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
^Pakopesiä saa kaikilta Holsetin jne. ahtimien jälleenmyyjiltä.
Holset siellä lukee..
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Hinnat on vaan melko kovia. Melkein kannattaa ennemmin ostaa uus kokonainen ahdin.Solmurauta kirjoitti:^Pakopesiä saa kaikilta Holsetin jne. ahtimien jälleenmyyjiltä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Käytettynäkään ei tahdo mistään löytää, ainakaan ehjää.Siekkinen kirjoitti:Hinnat on vaan melko kovia. Melkein kannattaa ennemmin ostaa uus kokonainen ahdin.Solmurauta kirjoitti:^Pakopesiä saa kaikilta Holsetin jne. ahtimien jälleenmyyjiltä.
Holset siellä lukee..
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Paitsi tuohon hx35:seen löytyy melko monesta työkoneesta. Niissä näyttää olevan lähes poikkeuksetta 16 pesä. Siis pyöräkuormaajissa ja raktoreissa ainakin. Case, New holland, Volvo.. Välillä pyöri tuolla myyntipalstallakin yks mutta ei nyt osunu heti silmään. Harvassa ne myytävät on kuitenkin tosissaanSolmurauta kirjoitti:Käytettynäkään ei tahdo mistään löytää, ainakaan ehjää.Siekkinen kirjoitti:Hinnat on vaan melko kovia. Melkein kannattaa ennemmin ostaa uus kokonainen ahdin.Solmurauta kirjoitti:^Pakopesiä saa kaikilta Holsetin jne. ahtimien jälleenmyyjiltä.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
Ohjainboxin vaihtoa uudempaan on nyt kokeiltu - ei onnistu, liian vanha ecu ilmeisesti.
Tässä autossa kun on vakiona sellainen vanhempi, egs51-boxi.
No, katotaan miten juttu etenee.
Pitääkö jostain tonkia uudemman mallin ecua tähän, CDI203,lta, tai Tapiolta, tai jostain.
Ohjelmapuolella sen verran, että pikkuisen sellainen tutina on varpaissa, että löysin moottorinohjauksesta kohdan, jolla tuntuisi pystyvän vaikuttamaan laatikon linjapaineeseen, näissä edc-15 malleissa.
Ainakin vaihdot saa "töksähtämään" kunnolla jo osakaasullakin.
Tämä juttu etenee nyt niin, että laatikon venttiilikoneisto täytyy vaihtaa, tai entinen korjuuttaa, jotta varmaan selviää ja saadaan poissuljettua, että minkä muutoksen saan minä aikaiseksi ja ettei se muutos johdu vaan vanhasta koneistosta, joka vetelee viimeisiään - sekin on nimittäin täysin mahdollista.
Autoparkaa on nyt viimeaikoina aikalailla rääkätty.
Ja kuinka ollakkaan, alkaa tuntumaan, ettei tuo nyt niin kummallisesti enää kulje.
Varmaan on jotain vikaa jo, kun jo kolmosella kärsii painaa kaasu pohjaan asti.
Ohjainboxin vaihtoa uudempaan on nyt kokeiltu - ei onnistu, liian vanha ecu ilmeisesti.
Tässä autossa kun on vakiona sellainen vanhempi, egs51-boxi.
No, katotaan miten juttu etenee.
Pitääkö jostain tonkia uudemman mallin ecua tähän, CDI203,lta, tai Tapiolta, tai jostain.
Ohjelmapuolella sen verran, että pikkuisen sellainen tutina on varpaissa, että löysin moottorinohjauksesta kohdan, jolla tuntuisi pystyvän vaikuttamaan laatikon linjapaineeseen, näissä edc-15 malleissa.
Ainakin vaihdot saa "töksähtämään" kunnolla jo osakaasullakin.
Tämä juttu etenee nyt niin, että laatikon venttiilikoneisto täytyy vaihtaa, tai entinen korjuuttaa, jotta varmaan selviää ja saadaan poissuljettua, että minkä muutoksen saan minä aikaiseksi ja ettei se muutos johdu vaan vanhasta koneistosta, joka vetelee viimeisiään - sekin on nimittäin täysin mahdollista.
Autoparkaa on nyt viimeaikoina aikalailla rääkätty.
Ja kuinka ollakkaan, alkaa tuntumaan, ettei tuo nyt niin kummallisesti enää kulje.
Varmaan on jotain vikaa jo, kun jo kolmosella kärsii painaa kaasu pohjaan asti.

.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Käytettyjä pakopesiä hx35 Holsettin runsaasti tarjolla,isoja 14-16 varsinkin,hukkaportillisia harvemmin.esim http://www.dnsf.org" onclick="window.open(this.href);return false; sitten bmw.toyota,vastaheitto foorumit kannattaa kysellä..
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
Päivitetäänpäs tätäkin hiukkasen.
Ihan on ajeltu vaan päivittäisiä ajuja.
Vaihteiston hydrauliikkayksikkö on vaihdatettu.
Vaihteisto pelaakin nyt todella miellyttävästi.
Vaihteet napsahtelee päälle viipyilemättä ja johdonmukaisesti kaikilla kaasun asennoilla.
Turbiini ei liikoja luistattele, vaan voima todella siirtyy renkaille.
Kuitenkin toimii hyvin vakioautomaisesti - ei haittaisi, vaikka olisi vieläkin napakampi, tähän minun käyttööni.
Tätä turbiini ja vaihteiston vahvistamista voin suositella kaikille, varsinkin siinä samalla, jos on muutenkin remonttia tiedossa.
Toiminta jämäköityy huomattavasti.
Kun ylimääräiset luistot on poikkeen ja kesäkelikin on tullut.
Niin huomaan, että onhan sitä viivettäkin ahtimessa ...
No, yllättävän vähän kuitenkin vakioahtimeenkin verrattuna, mutta kyllä sitä on.
Voimansiirron ja moottorin puolesta alkaa olla nyt ihan pieniä loppuviilailuja vaille valmista.
Savuja ei oikeastaan tule, joten todennäköisesti syöttöä voisi lisätä reilustikkin, mutta vieläkin tuntuu, että tämä riittää.
Mitataan sitä sopivassa kohden.
Minun mielestä juuri sopiva teho käyttöautooon kuitenkin, kaikinpuolin mukava ajaa.
Vääntöjä voi ehken olla liikaakin, mutta täytyy koettaa olla herkällä korvalla ja seurata perän ja kardaanin äänimaailmaa ...
Tämä juttu jatkuu nyt varmaan siten, että kesän kuluessa ostan toisen samanlaisen, mutta mahdollisimman siisti korisen ja siirrän tekniikan siihen ja teen siitä itselleni ajuauton muutamaksi vuodeksi.
Näissä on hyvät tilat ja edulliset osat, korimalli ei nyt aivan viimeisintä huutoa enää ole, mutta mulle hyvin luottaa.
Päivitetäänpäs tätäkin hiukkasen.
Ihan on ajeltu vaan päivittäisiä ajuja.
Vaihteiston hydrauliikkayksikkö on vaihdatettu.
Vaihteisto pelaakin nyt todella miellyttävästi.
Vaihteet napsahtelee päälle viipyilemättä ja johdonmukaisesti kaikilla kaasun asennoilla.
Turbiini ei liikoja luistattele, vaan voima todella siirtyy renkaille.
Kuitenkin toimii hyvin vakioautomaisesti - ei haittaisi, vaikka olisi vieläkin napakampi, tähän minun käyttööni.
Tätä turbiini ja vaihteiston vahvistamista voin suositella kaikille, varsinkin siinä samalla, jos on muutenkin remonttia tiedossa.
Toiminta jämäköityy huomattavasti.
Kun ylimääräiset luistot on poikkeen ja kesäkelikin on tullut.
Niin huomaan, että onhan sitä viivettäkin ahtimessa ...
No, yllättävän vähän kuitenkin vakioahtimeenkin verrattuna, mutta kyllä sitä on.
Voimansiirron ja moottorin puolesta alkaa olla nyt ihan pieniä loppuviilailuja vaille valmista.
Savuja ei oikeastaan tule, joten todennäköisesti syöttöä voisi lisätä reilustikkin, mutta vieläkin tuntuu, että tämä riittää.
Mitataan sitä sopivassa kohden.
Minun mielestä juuri sopiva teho käyttöautooon kuitenkin, kaikinpuolin mukava ajaa.
Vääntöjä voi ehken olla liikaakin, mutta täytyy koettaa olla herkällä korvalla ja seurata perän ja kardaanin äänimaailmaa ...
Tämä juttu jatkuu nyt varmaan siten, että kesän kuluessa ostan toisen samanlaisen, mutta mahdollisimman siisti korisen ja siirrän tekniikan siihen ja teen siitä itselleni ajuauton muutamaksi vuodeksi.
Näissä on hyvät tilat ja edulliset osat, korimalli ei nyt aivan viimeisintä huutoa enää ole, mutta mulle hyvin luottaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Hienoo 

No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Kuinkas nuo muutokset onnistuisi rivikutosella olevaan w211:seen?
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
Perusmoottori ja vaihteisto ja voimansiirto käytännössä sama.
Valmiina parempi 1600bar ruiskutusjärjestelmä.
Vakion korkeapainepumpun tuotto ei taida aivan neljäänsataan riittää.
Pikkuisen erilainen etupään jousitusratkaisu kaventaa moottoritilaa hiukan, pituussunnassa taasen pikkuisen paremmin tilaa.
Kyllä onnistuu.
Perusmoottori ja vaihteisto ja voimansiirto käytännössä sama.
Valmiina parempi 1600bar ruiskutusjärjestelmä.
Vakion korkeapainepumpun tuotto ei taida aivan neljäänsataan riittää.
Pikkuisen erilainen etupään jousitusratkaisu kaventaa moottoritilaa hiukan, pituussunnassa taasen pikkuisen paremmin tilaa.
Kyllä onnistuu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
.
Päivitetäänpäs hiukan.
Muutama päivä sitten kävin tuossa lähellä, Ohenmäellä mittuuttamassa Paawoa.
Rullat on siellä inertiatyyppiset, mutta omien kokemuksieni mukaan teho tulee kyllä tarkasti.
Kun ei ollut jarrua, niin pelkkien rullien vastus ei oikein riittänyt ahtojen kunnolliseen nousuun.
Max ahdoiksi jäi noin 1,8bar ja max tehon kohdalla, ~4200rpm, ahdot 1,7bar.
Tästä syystä max tehoksi jäi 310hv.
Maantiellä vastusta on rottelossa kyllä tarpeeksi, eikä varsinaista tehonpuutetta ole missään vaiheessa havaittavissa.
No, savukartassa onkin 4200/1,7bar kohdalla hiukan päälle 95mm^3 syöttöjä, jolla jo aikaisempien kokemuksieni mukaan tuleekin näistä moottoreista 50hv/suutin.
Eli teho on kyllä sellainen, kun noilla ahdoilla pitääkin, muttei tieten sitä, mitä toivoin.
Toteutuakseen max syöttöhän mulla vaatii 2,3bar ahtoja.
Ristiin kertomalla havitsen, että teoriassa olemassa olevat syötöt juuri ja juuri voisi neljäänsataan riittää.
Lisätäkkään niitä ei oikein voi, kun nyt kesäkelissä alkaa savuja jo tulla.
Ahtojen lisäys 2,3-> 2,5bar ei oikeastaan ole auttanut.
Kun syöttömäärä kasvaa, samoin kun ahdot, niin hyötysuhde ei ainakaan parane.
Joten väkisellä pitää nyt tulla sellaiseen johtopäätökseen, että tällä holsetilla voi ehken 370-380-tasoon päästä näillä (1600) ruiskutuspaineilla.
Kun ruiskutuspainetta nostaa 1800,aan niin palotilanne kyllä hiukan paranee, mutta ei ehken riitä kuitenkaan neljäänsataan.
Painetta tämä kompura näyttää herkästi tekevän ja varmaan ilmantuottokin riittää suorasuihkarissa vaikka mihin.
Mutta sellainen tutina on varpaissa, että kompurapuolta on "tahallaan" hiukan ylimitoitettu pakopuoleen nähden, jotta on saatu hyvä herääminen ja hyvä ilmantuotto ja savuton (vakio)moottori.
Hyvä ahdin ja hintaisekseen oikeastaan erinomainen.
Hyvän heräämisen kustannuksella en halua pakopuolta avartaa, joten pitää varmaan seuraavaan sovellutukseen hommata "uusinta uutta" oleva (kuulalaakeroitu) ahdin.
1800bar kokeilua varten hommailen uudemman moottorin (OM648) railtukin, en oikein usko, että tämä nykyinen, vanhempi sitä kestää.
Päivitetäänpäs hiukan.
Muutama päivä sitten kävin tuossa lähellä, Ohenmäellä mittuuttamassa Paawoa.
Rullat on siellä inertiatyyppiset, mutta omien kokemuksieni mukaan teho tulee kyllä tarkasti.
Kun ei ollut jarrua, niin pelkkien rullien vastus ei oikein riittänyt ahtojen kunnolliseen nousuun.
Max ahdoiksi jäi noin 1,8bar ja max tehon kohdalla, ~4200rpm, ahdot 1,7bar.
Tästä syystä max tehoksi jäi 310hv.
Maantiellä vastusta on rottelossa kyllä tarpeeksi, eikä varsinaista tehonpuutetta ole missään vaiheessa havaittavissa.
No, savukartassa onkin 4200/1,7bar kohdalla hiukan päälle 95mm^3 syöttöjä, jolla jo aikaisempien kokemuksieni mukaan tuleekin näistä moottoreista 50hv/suutin.
Eli teho on kyllä sellainen, kun noilla ahdoilla pitääkin, muttei tieten sitä, mitä toivoin.
Toteutuakseen max syöttöhän mulla vaatii 2,3bar ahtoja.
Ristiin kertomalla havitsen, että teoriassa olemassa olevat syötöt juuri ja juuri voisi neljäänsataan riittää.
Lisätäkkään niitä ei oikein voi, kun nyt kesäkelissä alkaa savuja jo tulla.
Ahtojen lisäys 2,3-> 2,5bar ei oikeastaan ole auttanut.
Kun syöttömäärä kasvaa, samoin kun ahdot, niin hyötysuhde ei ainakaan parane.
Joten väkisellä pitää nyt tulla sellaiseen johtopäätökseen, että tällä holsetilla voi ehken 370-380-tasoon päästä näillä (1600) ruiskutuspaineilla.
Kun ruiskutuspainetta nostaa 1800,aan niin palotilanne kyllä hiukan paranee, mutta ei ehken riitä kuitenkaan neljäänsataan.
Painetta tämä kompura näyttää herkästi tekevän ja varmaan ilmantuottokin riittää suorasuihkarissa vaikka mihin.
Mutta sellainen tutina on varpaissa, että kompurapuolta on "tahallaan" hiukan ylimitoitettu pakopuoleen nähden, jotta on saatu hyvä herääminen ja hyvä ilmantuotto ja savuton (vakio)moottori.
Hyvä ahdin ja hintaisekseen oikeastaan erinomainen.
Hyvän heräämisen kustannuksella en halua pakopuolta avartaa, joten pitää varmaan seuraavaan sovellutukseen hommata "uusinta uutta" oleva (kuulalaakeroitu) ahdin.
1800bar kokeilua varten hommailen uudemman moottorin (OM648) railtukin, en oikein usko, että tämä nykyinen, vanhempi sitä kestää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Tuuppaa nyt samantien sinne 2000+ Bar niin nähdään auttaako se ruiskutuksen nopeuttaminen mitään näissä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
karjalaisella olisi mersujen penkitys lauantaina
tiesit varmaan 


w201 om605
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Oliko sulla muuten tässä erillistä hukkaporttia vai meneekö ahtimen omalla? Hieman isompi kuulalaakeroitu ahdin vois tosiaan auttaa tehojen nostossa. Heräis paremmin ja sais pienemmällä ahtopaineella riittävästi ilmaa koneeseen. Alkaa tuo hx35 olla noilla paineilla jo sen verran ulkona kartalta ettei hyötysuhde ole parhaimmillaan. Itsellä olen tuon huomannut kun paineet on samalla ahtimella samaa luokkaa. Ja sitten kun vielä löydät sellasen penkin jossa sen ahtimen saa kunnolla paineille 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi
Itekkin kun kävin vajaa vuosi sitten pyhäjärvellä penkissä niin sieltä kyllä puuttu jarru kokonaan
1.7 oli max ahdot vaikka tiellä on 2.4-2.6 baaria 


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103