Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Tankissa on nyt 4 litraa maaliteollisuuden luotinta. On se jotain irrottanut muutamassa tunnissa kun kahisee tankkia käännellessä.

Tankin auki leikkaamisella tarkoitin tosiaan että halkaisee kahtia siitä saumasta. Toinen asiantuntija kertoi että migillä sitten vaan kiinni ja ehkä vielä tinaa päälle...

Perämurikan ja korin välinen kumi on vaihdettu nyt. Peltikaukalo siellä takakontissa mihin kumi tulee on siistissä kunnossa eli ei tarvinnut putsailla ruosteita.

Laskin jäähdytysnesteet ulos syylarista, yllättävän kirkkaassa kunnossa. Pitää etsiä lohkosta proppu, kait siellä on...

Tarttee irroittaa moottoria ja koria yhdistäviä letkuja ja piuhoja koska moottori/etupalkkipakettia pitää laskea alas jotta saa ne isot kumipuslat vaihdettua.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

http://www.youtube.com/watch?v=zX8ugNfseEw" onclick="window.open(this.href);return false;

2:36 - 5:10 :cool:
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Juha_M117 kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=zX8ugNfseEw

2:36 - 5:10 :cool:
Voi helvata kun 1957 300 SL roadsterissa on komiat saundit, melkein yhtä hyvät kuin M110:ssa :lol: .

Sää menee samaa aikataulua kuin minä. Kesää ei ole näkyvissä...

No joo päästelin pultit irti etupalkin kumipuslista, huomenna vois laskea palkin ja moottorin alas. Takaa sain toisen puolen jarrut purettua auki ja nesteet on valumassa ulos.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

No nyt on käyty saunassa pagodan bensatankin kanssa :mrgreen: . Laskin liuottimet ulos, oli tummuneet - hyvä, kuivattelin hetken ja kannoin saunan ylälauteelle. Viritteli sitten tulet ja täytin kanistereista sillä käytetyllä sitruunahapolla. Muutaman tunnin on ollut tulet kiukaassa ja äsken kävin ite löylyttelemässä. Vaimo toki kommentoi touhuani :shock: etenkin kun hän joutui keskilauteelle, olis ollut vähän ahdasta ylälauteella kun tankki jäi melkein keskelle. Normaalisti kolme ukkoa mahtuu hyvin ja neljä menee likituntumalla :D .

Taistelen korin ja etupalkin väkisten kumipuslien kanssa. Mikäköhän noiden virallinen nimi on?

Täällä kyselin: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 69&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Sain apparin puolen moottorin kumityynyn pultin irti joten nyt kun päästelee irti kallistuksen vakaajan kiinnityksen jossa on myös ne pienet lehtijouset niin eiköhän ala etupalkki pudota sen verran jotta saa puslat vaihdettua.

Vasemmalla takana jarruletku on varmaan turvonnut umpeen koska huonosti sain eilen painetta sinne ja vaikka työsylinterin männät oli yön irti niin ei ole valunut nestettä ulos. Sylkky on hyvässä kunnossa joten kumituksella selvinnee, katsotaan miten apparin puoli on seuraavaksi.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
johtajaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 17.01.2010 00:55
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja johtajaahonen »

[quote="karra"]No nyt on käyty saunassa pagodan bensatankin kanssa :mrgreen: . Laskin liuottimet ulos, oli tummuneet - hyvä, kuivattelin hetken ja kannoin saunan ylälauteelle. Viritteli sitten tulet ja täytin kanistereista sillä käytetyllä sitruunahapolla. Muutaman tunnin on ollut tulet kiukaassa ja äsken kävin ite löylyttelemässä. Vaimo toki kommentoi touhuani :shock: etenkin kun hän joutui keskilauteelle, olis ollut vähän ahdasta ylälauteella kun tankki jäi melkein keskelle. Normaalisti kolme ukkoa mahtuu hyvin ja neljä menee likituntumalla :D .



Sullahan ymmärtäväinen vaimo on! Ite meinasin saada mammalta turpaan kun pesin hylsysatsin tiskikoneessa! Nykyään tosin molemmat entisiä, vaihoin molemmat uuteen zanussiin :mrgreen:
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

johtajaahonen kirjoitti:Ite meinasin saada mammalta turpaan kun pesin hylsysatsin tiskikoneessa! Nykyään tosin molemmat entisiä, vaihoin molemmat uuteen zanussiin :mrgreen:
Mamman ja tiskikoneen vai mamman ja hylsysatsin?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
johtajaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 17.01.2010 00:55
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja johtajaahonen »

Mamman&tiskikoneen vaikka eikö ne ookkin sama asia =)
Avatar
GMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: Pe 26.03.2010 08:04
Paikkakunta: Rauma

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja GMB »

Sitä tankkia kun katoin ni tuli ekaks pystärin tankki mieleen mut en kehdannu sanoo :/ Mut toi hinta homma sais ainakin mut tutkimaan vaihtoehtoja.
tein itse ja säästin
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja tango »

johtajaahonen kirjoitti:Mamman&tiskikoneen vaikka eikö ne ookkin sama asia =)
Pitää aluksi pyytää karralta anteeksi, että sotken topiikkia, mutta on pakko. Haluatteko tietää miten tiskikoneesta saa lumilingon? Ai ette. No kerron sen kuitenkin. Antaa rouvalle lumilapion.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

tango kirjoitti:Pitää aluksi pyytää karralta anteeksi, että sotken topiikkia, mutta on pakko. Haluatteko tietää miten tiskikoneesta saa lumilingon? Ai ette. No kerron sen kuitenkin. Antaa rouvalle lumilapion.
Ei haittaa :lol: itekkin sotken muiden topikseja... ja olihan tuo tankin kanssa saunominen aika provo :oops: .

Tänään tiety etappi saavutettu eli mekaanisen ruiskupumpun säätötanko (die Regelstange) liikkuu jo niin herkästi että se palautuu keskiasentoonsa omalla jousivoimalla. Aluksi sehän oli ihan jumeksessa... tolueeni on siis liuottanut kuivaneen bensan sieltä. Pitää vielä tarkistaa että pumpulle tulee voitelua (liittimeen 40) kunhan saan konetta akulla pyöritettyä. Sen voisi toki kohta tehdäkkin, ensin pitää kokeilla käsin.

Kuva

Ei muuta tänään, ai niin kytkinnesteen letku on halkeillut, menee uusiksi vaikka toimii nyt vielä. Ohjausiskari on myös kaputt.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Bensatankin pohjassa oleva yksi reikä on juotettu umpeen. Ei levinnyt siitä eli joku pistesyöpymä vaan. Tankin sisusta on nyt parempi toisen 10 pv kestäneen sitruunahappokuurin jäljiltä. Ruosteeton se ei ole tai katsotaan jos tuo on vaikka likaa ja lähtee huuhtomalla pois...

Tarkastin täyttöputken ympäryksen kaapimalla massat ja tiivistekitin pois, hyvä oli :) .

Muuta uutta ei ole nyt :| . Saunan lattia toki pesty, sinne oli vuotanut varmaan 50 litraa sitä happoa...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Huljuttelitko vanhoilla ruuveilla/muttereilla/kivillä tankkia tuo sitruunahappo kyvkyn aikana?
Lähtee hyvin irto ruoste sisältä kun on hieman "hiovaa" romua...
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

karra kirjoitti: Tarkastin täyttöputken ympäryksen kaapimalla massat ja tiivistekitin pois, hyvä oli :) .
Eikös sieltä jostain vähän jotain tihkunut, paikallistitko mistä se tuli?
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Juha_M117 kirjoitti:
karra kirjoitti: Tarkastin täyttöputken ympäryksen kaapimalla massat ja tiivistekitin pois, hyvä oli :) .
Eikös sieltä jostain vähän jotain tihkunut, paikallistitko mistä se tuli?
Siinä oli se huohotinnatsa, kirkas PVC letku oli pehmentynyt tulikuuman veden vaikutuksesta ja oli löysällä. En saanut siitä nurkasta mitään muuta vuotokohtaa esille, onneksi :) .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Mun pitäisi tuollainen katkennut huohotinnatsa tinata kiinni. Uskaltaako tinailla tyhjää tankkia isolla sähkökolvilla vai pitääkö täyttää vedellä?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja tango »

paloviita kirjoitti:Mun pitäisi tuollainen katkennut huohotinnatsa tinata kiinni. Uskaltaako tinailla tyhjää tankkia isolla sähkökolvilla vai pitääkö täyttää vedellä?
Kaikkeehan noiden bensatankkien läheisyydessä on tuullut puuhailtua. Niitä on hitsailtu, polteltu tupakka, tumpattukkin niitä bensa-astiaan, jne. Voisiko noita tinailla? Tiedä en. Höyryt ovat arvaamattomia.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

adenauer300 kirjoitti:Huljuttelitko vanhoilla ruuveilla/muttereilla/kivillä tankkia tuo sitruunahappo kyvkyn aikana?
Lähtee hyvin irto ruoste sisältä kun on hieman "hiovaa" romua...
Kas, jäi tämä välistä. Jäi kyllä mekaaninen homma tekemättä... ensi talvena tankki otetaan taas irti, se pitää soodapuhaltaa tms päältäpäin. Pitää katsoa mitä sisäpuolelle vielä tarttee - voihan olla että se alkaa vuotamaankin tässä välissä :P .
paloviita kirjoitti:Mun pitäisi tuollainen katkennut huohotinnatsa tinata kiinni. Uskaltaako tinailla tyhjää tankkia isolla sähkökolvilla vai pitääkö täyttää vedellä?
Me juotimme isoilla pilleillä. Joku syttyi palamaankin (kytemään) siellä sisällä - paineilmalla saatiin sammumaan. Tankki haisi bensalle mutta siinä oli ollut sisällä sitruunahappo, vesihuuhtelu, konetiskitablettipesu, Teknosolv-liuotin, sitruunahappo ja lopuksi muutama vesihuuhtelu. Ei jysähtänyt :lol: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Pikkupoikana katsoin, kun rälläköitiin poikki 200 litran tyhjää tynnyriä, jossa oli joskus ollut polttoöljyä. Tynnyri oli ollut vuosia pihassa ilman korkkia, mutta vielä se jysähti.
Tyhjien tankkien kanssa tulityöt pelottavat. Täysi on turvallisempi - oli sitten vettä tai bensaa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Moottori ei ole jumissa, pyörii herkästi. Laturi oli jumissa sen verran että ei korppuuntuneen hihnan vedolla liikkunut mutta avaimella akselin päästä kääntämällä sekin herkistyi.

Polttoaineen siirtopumppu läjätty uudella viton-tiivisteellä, minulla oli vaan päätylaippa sekä juoksupyörä irti - ei muuta.

Laskin vanhat moottoriöljyt ulos ja vaihdoin filtterin. Syylarin sekä lohkon proput kiinni uusilla kuparitiivisteillä ja ruiskupumppuun menevät haurastuneet vesiletkut uusittu. Huomenna vois laittaa öljyt ja nesteet sisään :P .

Sitten pitää pyörittää moottoria startilla sen verran jotta näkee että nokille tulee öljyä sekä ruiskupumpulle myös. JuhaM117 lupasi tulla tarkkailuasemiin operaation ajaksi :P . Kunhan bensatankki on kuiva sen voisi asentaa paikoilleen ja bensalinjat myös. Sitten vielä suutintenputsausainetta kiertoon jotta linjat saa huuhdeltua ja siirtopumpun tuoton kellotettua.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Bensatankki oli pari päivää lämmönjakohuoneessa lämmittelemässä. Vaikutti että vesi oli haihtunut. Itse asiassa sisäpuoli näyttää aika hyvältä; sitruunahappo on tehnyt tehtävänsä - pinta on harmaa mutta jotain tummia piskuja vielä toki on.

Laitoin sinne litran 98% teollisuusetanolia ja huljuttelin hyvin. Sitten lisäsin puoli litraa automaattivaihteistoöljyä ja kolme litraa bensaa. Tuota cocktailia sekoittelin siten että joka varmasti puolelle hölvääntyi... kun kaadoin täyttöputkesta ulos tuli vielä aika satsi mujua :problem: . Dekantoin litkun vadista kanisteriin ja jätin mujut pohjalle. Pesin vadin ja suoritin uuden vispauksen...toistin tätä noin kymmenen kertaa ja lopulta ei oikeataan tullut kiintoainetta enää ulos, ihan kevyt "huntu" vaan. Ja oli siellä vesihelmiäkin, nekin poistui.

Tankki saa nyt kuivahtaa ja talli tuulettua niin jos alkais huomenis asentaa romppeita takaisin :P .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Tankki paikoillaan, bensaletkut uusittu klemmareineen. Kymppi bensaa tankkiin... virrat päälle - ainut ääni tallin hiljaisuudessa oli lämppärin puhallin; se ainakin toimii ja jopa eri asennoilla :D . Siirtopumppu ei inahdakaan; sinne tulee virtaa mutta hiljaa se on.

Nappasin pumpun irti pöyvälle ja ei suoraan virtaa syöttämälläkään pelaa, kipunat kyllä lentää kun tarjoaa wirtaskaa. Tarttee avata toi härpätin :roll: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Bensaa suon... ei kun silmissä (ja hihassa). Pienet sulkeiset oli mutta nyt siirtopumppu pelaa. Tämän näköinenhän se on:

Kuva

Tosiaan illalla kaivoin sen irti telineestään, muljahti ulos kumipannan välistä ja kiinnityshäkkyrä jäi auton pohjaan vielä kiinni:

Kuva

Avasin sähköpuolen kannen ja totesin että hiilet ym on ok ja laakeri pyörii herkästi. Nytkähteli vaan kun antoi virtaa. Avasin vielä pumpun pesän ja sumuttelin sinne CRC:tä. Ilmeisesti juoksupyörä oli painettu liian sisään, kampesin ruuvarilla hieman ulos ja nyt alkoi pyörimään. Läjäsin kannet ja kokeilin että pyörii edelleen.

Kuva

Pumppu takaisin paikoilleen mutta ei vaan alkanut imemään. Joku ilmalukko tms oli, irroittelin kaikki letkut ja puhaltelin linjat läpi todetakseni että auki ovat. Kun käytin pumppua ilman painepuolen letku niin se alkoi pumppaamaan... otin ekan tummat liemet kiertolinjasta eri astiaan ja katsoin silmämääräiseti että tuotto on riittänv (n litra 15 sekunnissa).

Tuossa vaiheessa oli 30 litraa bensaa tankissa, ajattelin että sitä pitää olla riittävästi jotta pumppu saa vähän hydrostaattista painetta. Laskin 20 litraa ulos ja lykkäsin tankkiin 4 purkkia suutinten puhdistusainetta. Kierrätin pari minuuttia pumpulla bensaa. Pitää antaa pari päivää olla, ja vähän käyttää pumppua. Sitten uutta bensaa reilusti sisään ja voisi yrittää laittaa autoa käyntiin. Toki jos tuo "pesubensa" meneen mustaksi niin lasken pois ja laitan puhdasta tilalle, ja sekaan hieman ATF:ää.

Niin siirtopumppu ei saa maita; hyppyjohdolla pitää maadoittaa ennen kuin suostuu pyörimään...

Kuvat linkitetty sl113-foorumilta :oops: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Polttoainetankista sen verran että se imukaivokin (vai mikä loiskelevy/purkki) aukesi eli nyt sieltä tulee bensaa rivakasti ulos. Se oli vaan sieltä pohjalta ihan ruostetöhnässä jolloin bensa ei päässyt sinne kaivoon kuin yläkautta.

Pyörittelin startilla öljynpaineet ylös, samalla tarkistin että nokka-akselille sekä mekaaniselle rivipumpulle nousee öljyä. Nythän pirssi alkaisi olla käynnistysyritystä vaille :D .

Minulla on etupalkin kannatinkumien ja moottorin kumityynyjen pultit irti. Ei kai se moottori sieltä ylös pomppaa jos kävisi niin hyvä tuuri että käyntiin sattuisi lähtemään :P . Ei jaksaisi alkaa kohdistelemaan niitä kun ovat jo linjastaan poissa... eli pultteja ei saa ihan tuosta noin vaan kiertämällä paikoilleen :| .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja petri »

karra kirjoitti:
Minulla on etupalkin kannatinkumien ja moottorin kumityynyjen pultit irti. Ei kai se moottori sieltä ylös pomppaa jos kävisi niin hyvä tuuri että käyntiin sattuisi lähtemään :P . Ei jaksaisi alkaa kohdistelemaan niitä kun ovat jo linjastaan poissa... eli pultteja ei saa ihan tuosta noin vaan kiertämällä paikoilleen :| .
Ei se sieltä pitkälle varmastikkaan karkaa. Saattaa tuulettajansiivet kuitenkin käydä moikkaamassa syyläriä pahimmassa tapauksessa, jos kovin epätasasesti käy :crazy: .

Näyttäis kuvan perusteella oleva melko lähellä.

Kuva
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuossa yheksän aikaan soi puhelin kun olin tallissa, jackie siellä soitteli. Kertoi että Timo L oli suuntaamassa talliin autoa puunaamaan kotonansa minnepäin Jaakon matka oli myös... eli ainakin kolme mersumiestä ei katsonut Suomen peliä :mrgreen: .

Itse täräytin pagodan käyntiin. Lähti aika nopeasti vaikka rikastussuuttimen sähköt oli kytketty irti. Kone kävi melko nätisti, siis ilman sivuääniä eikä savuta. Vaikuttaa että ei käy ihan kaikilla ainakaan tyhjäkäynnillä. Tsekkailin sytytyksen ajoitusta ja säädin kärkiväliä, molempia ihan pers´tuntumalla. Paukkuu putkessa tyhjäkäynnillä, rikastin seostakin 7 naksua mutta ei auttanut.

Pitää katsoa tulpat onko joku nokisempi/märkä ja jos vaikka vaihtas nuo 15 v vanhat kynttilät uusiin :D . Jos ei sillä asetu niin sitten syytä pitää etsiä suihkuputkista/suuttimista.

Vedet pysyy sisällä, molemmat termostaatit vaikuttaa toimivan. Öljy ei pysy ihan sisällä vaan rivipumpun takapäästä siitä tyhjäkäyntiseosruuvin läpiviennistä näyttää tiputtelevan lattialle.

Noh, alku se on tämäkin, viikon päästä jatkuu sitten :P .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

karra kirjoitti:Tuossa yheksän aikaan soi puhelin kun olin tallissa, jackie siellä soitteli. Kertoi että Timo L oli suuntaamassa talliin autoa puunaamaan kotonansa minnepäin Jaakon matka oli myös... eli ainakin kolme mersumiestä ei katsonut Suomen peliä :mrgreen: .
Lisätään täältä neljäs. Ja onnittelut ensisavuista.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
GMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: Pe 26.03.2010 08:04
Paikkakunta: Rauma

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja GMB »

Viides.......................tossa se laatu näkyy ku käy vaikkakin pikkusen oireilee! Hienoa!!!
tein itse ja säästin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Asiaan auttoi se että laitoin ykkös- ja kakkostulpanjohdot oikein päin :oops: .

Nuo 1. ja 2. tulpat oli puhtaan märät ja neljä muuta nokisia. Laitoin sinne SECin vanhat tulpat ja palautin tyhjäkäyntiseoksen entuudelleen. Nyt käy aika nätisti, laihensin seosta pari naksua ja pitää jossain vaiheessa vaihtaa uudet tulpat sinne niin näkee miten seos on nyt palanut. Lisäksi vaihdoin "pesubensat" puhtaaseen johon seostin ATF:ää 1% verran sekä venttiilinsuoja-ainetta.
Viimeksi muokannut karra, Su 06.05.2012 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja tango »

karra kirjoitti: Lisäksi vaihdoin "pesubensat" puhtaaseen johon seostin ATF:ää 1% verran sekä venttiilinsuoja-ainetta.
Mihin tarkoitukseen tuota ATF:ää bensan sekaan laitetaan?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

tango kirjoitti:
karra kirjoitti: Lisäksi vaihdoin "pesubensat" puhtaaseen johon seostin ATF:ää 1% verran sekä venttiilinsuoja-ainetta.
Mihin tarkoitukseen tuota ATF:ää bensan sekaan laitetaan?
Voitelemaan mekaanista rivipumppua. Olen laittanut SECciin vähäsen (alle 0,5%) siinä toiveessa että nostaisi puristuskestävyyttä.

Eilen tapasin harrastajan joka lisää M110E moottoriin sellaista lamppuöljyä jonka tuoteseloste kertoo sisältävän pelkkää kerosiinia, muissa vastaavissa lamppuöljyissä tuoteselosteessa oli jotain lisäaineita. Kuulemma toimii hyvin (siis oktaanibuusterina).
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin