MD 300GD '89 W460 muutoskatsastaminen turboksi / ahtaminen
MD 300GD '89 W460 muutoskatsastaminen turboksi / ahtaminen
Tarkoitus olisi 300D koneen tilalle vaihtaa 300turboD kone. Miten mahtaa muutoskatsastus onnistua? Tämä asia on selvitettävä ennenkun lähtee projektia rakentamaan.
Tuota mallia kun ei ole taidettu saada koskaan turboD:nä. Onko jollain täällä tietoa muutoskatsastuksesta?
Tuota mallia kun ei ole taidettu saada koskaan turboD:nä. Onko jollain täällä tietoa muutoskatsastuksesta?
Viimeksi muokannut Doni, To 17.06.2004 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vertailumalliksi vois kelvata 280GE, siinähän on jotain reilut 150 hv ja on kuusisylinterinen.
Katsastuksessa vaaditaan jonkinlainen dokumentti mallien eroista, riippuu pitkälti katsastajasta, mikä se dokumentti on. Joillekin kelpaa varaosaluettelo ja joillekin pitää olla maahantuojan todistus.
Katsastuksessa vaaditaan jonkinlainen dokumentti mallien eroista, riippuu pitkälti katsastajasta, mikä se dokumentti on. Joillekin kelpaa varaosaluettelo ja joillekin pitää olla maahantuojan todistus.
E 290TDT Avantgarde
Pitää AKE:lle huomenna soittaa tai sitten käydä katsastusasemalla. Tuossahan on nytten 5-syl. kone. Turbokone olisi sitten varmaan 300turboD esim. W124 mallista?
Entä tuon 5-syl. koneen ahtaminen? Katselin että siellä on paljon tilaa. Voiko alkuperäistä imusarjaa käyttää? Eli ahtimen ahtopuolelta (tai välijäähdyttimen) putki nykyisen imusarjan imuun. Joutuuko tekemään muita suurempia muutoksia? Miten esim. puristukset?
Entä tuon 5-syl. koneen ahtaminen? Katselin että siellä on paljon tilaa. Voiko alkuperäistä imusarjaa käyttää? Eli ahtimen ahtopuolelta (tai välijäähdyttimen) putki nykyisen imusarjan imuun. Joutuuko tekemään muita suurempia muutoksia? Miten esim. puristukset?
moottori mahtaa olla OM617 eli se perinteinen röntän 300d. onko samaa konetta valmistettu vuonna -89??? helpontahan olis laittaa samaa vuosimallia oleva OM617 TurboD mutta onkos sitä valmistettu vuonna -89? ulospäin sama kone. mutta turbolla... alkup. turbossahan on öljysuihkut mäntien pohjiin joita vaparissa ei ole... tämän takia vaparin turbottaminen on vähän heikolla pohjalla mutta maltillisilla ahdoilla varmasti sekin kestää...
Mitenköhän vaikeeksi menee sitte 6-syl koneen asentaminen? Erooko kyseinen kone paljonkin tuosta 5-syl koneeata? Miten istuu laatikkoon (5-lovinen) ja koneen kiinnikkeisiin? Mikä on tuon 6-syl 300D moottorin mallimerkintä?Mika.T kirjoitti:moottori mahtaa olla OM617 eli se perinteinen röntän 300d. onko samaa konetta valmistettu vuonna -89??? helpontahan olis laittaa samaa vuosimallia oleva OM617 TurboD mutta onkos sitä valmistettu vuonna -89? ulospäin sama kone. mutta turbolla... alkup. turbossahan on öljysuihkut mäntien pohjiin joita vaparissa ei ole... tämän takia vaparin turbottaminen on vähän heikolla pohjalla mutta maltillisilla ahdoilla varmasti sekin kestää...
Tarkoitus ois kummiskin saada sen verran heposia, että tuo jaksais mennä moottoritiellä ylämäet kärry perässä.....hyytymättä. Nytten kun saa hakea niitä pienempiä pykäliä.
Autoon on suht helppo vaihtaa mitä tahansa koneita, koska kytkentä jakolaatikkoon on tehty kardaanilla. Vaihdelaatikon takapään kiinnikkeen paikat rungossa on mallia "käy kaikille koneille", eli siellä on pitkät kiskot ja useita reikiä. Tehojen puolesta voi käyttää vertailuautona vaikka 500GE mallia. Tiedän suomessakin yhden vanhan GD:n johon on katsastettu 500 V8 kone.
Vanhan viispyttysen 300d vaihdelaatikko ei käy uuteen kuuspyttyseen 300d koneeseen (malli OM603). Mutta kannattaa laittaa samalla saman mallisarjan 5v-laatikko.
Itse olen vaihtanut MB240GD:hen 300d koneen. Velipoka taas vaihtoi 300GD:hen 350SL:n kasin. Nykyjään ajelen MB250GD:llä johon himottais vaihtaa joku järeempi dieseli.
Vanhan viispyttysen 300d vaihdelaatikko ei käy uuteen kuuspyttyseen 300d koneeseen (malli OM603). Mutta kannattaa laittaa samalla saman mallisarjan 5v-laatikko.
Itse olen vaihtanut MB240GD:hen 300d koneen. Velipoka taas vaihtoi 300GD:hen 350SL:n kasin. Nykyjään ajelen MB250GD:llä johon himottais vaihtaa joku järeempi dieseli.
Olihan kunniakas kisakoneMika.T kirjoitti:moottori mahtaa olla OM617 eli se perinteinen röntän 300d. onko samaa konetta valmistettu vuonna -89???

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Nonii, alkaa taas olemaan noita vaihtoehtoja.
Vakio 5-syl koneen ahtaminen - kestäis pieniä paineita
Ahdettu 5-syl kone - menis heittämällä, mersumies halusi täydellisestä 2500e
Ahdettu 6-syl (OM603?) - ei tahdo mistään löytää
Vapari 6-syl jonka ahtaisi itse.
Mitenkä tuo 6-syl vapaastihengittävä eroaa ahdetusta 6-syl koneesta? Onko sielläkin erona öljysuihkutus mäntien pohjiin? Entä muuta?
Saksasta koneen tuominen ei ole ongelma. Onko jollain bookmarkeissa saksalaisia varaosasivuja? Luulisi noita 300D ja 300TurboD koneita löytyvän saksasta aika sopivalla hinnalla.
Vakio 5-syl koneen ahtaminen - kestäis pieniä paineita
Ahdettu 5-syl kone - menis heittämällä, mersumies halusi täydellisestä 2500e
Ahdettu 6-syl (OM603?) - ei tahdo mistään löytää
Vapari 6-syl jonka ahtaisi itse.
Mitenkä tuo 6-syl vapaastihengittävä eroaa ahdetusta 6-syl koneesta? Onko sielläkin erona öljysuihkutus mäntien pohjiin? Entä muuta?
Saksasta koneen tuominen ei ole ongelma. Onko jollain bookmarkeissa saksalaisia varaosasivuja? Luulisi noita 300D ja 300TurboD koneita löytyvän saksasta aika sopivalla hinnalla.
Taitaa OM616 olla vieläkin tuotannossa ahdettuna intialaisten Tempo-maastureiden nokallaSaul kirjoitti:Olihan kunniakas kisakoneMika.T kirjoitti:moottori mahtaa olla OM617 eli se perinteinen röntän 300d. onko samaa konetta valmistettu vuonna -89???OM616:kin tuotannossa vielä 90-luvun puolella pakettiauton koneena. Hyvää ei kannata vaihtaa.

Leka kirjoitti:Taitaa OM616 olla vieläkin tuotannossa ahdettuna intialaisten Tempo-maastureiden nokallaSaul kirjoitti:Olihan kunniakas kisakoneMika.T kirjoitti:moottori mahtaa olla OM617 eli se perinteinen röntän 300d. onko samaa konetta valmistettu vuonna -89???OM616:kin tuotannossa vielä 90-luvun puolella pakettiauton koneena. Hyvää ei kannata vaihtaa.


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Heh, Tuolla on noista menopeleistä jotain infoa: http://www.tempoindia.com/htmlsite/products.aspSaul kirjoitti:Oho! No hyvästä ei edelleenkään kannata luopua. Minkähänlainen on tuo Intian laatu/hinta? Jos vaikka tilaisin uuden vaihtomoottorin pystäriin. Olis turbokin jo vakiona ja rekisteriotteessakin on valmiiksi "A"!
Näköjään on vapaastihengittäväkin vielä tuotannossa...
g-menopeli
No mites Sprintterin kone ,vaikka toi 2.9 td ,sehän on viismukinen ja toimiva ratkaisu.
Terveisin Jamppa
Terveisin Jamppa
Doni kirjoitti:Nonii, alkaa taas olemaan noita vaihtoehtoja.
Vakio 5-syl koneen ahtaminen - kestäis pieniä paineita
Ahdettu 5-syl kone - menis heittämällä, mersumies halusi täydellisestä 2500e
Ahdettu 6-syl (OM603?) - ei tahdo mistään löytää
Vapari 6-syl jonka ahtaisi itse.
Mitenkä tuo 6-syl vapaastihengittävä eroaa ahdetusta 6-syl koneesta? Onko sielläkin erona öljysuihkutus mäntien pohjiin? Entä muuta?
Saksasta koneen tuominen ei ole ongelma. Onko jollain bookmarkeissa saksalaisia varaosasivuja? Luulisi noita 300D ja 300TurboD koneita löytyvän saksasta aika sopivalla hinnalla.
2500 euroa vanhanaikaisesta tekniikasta tuntuu aika paljolta. Tuon tekniikan saa w123:n nokalla huomattavasti halvemmalla. Tuossa koneessa ei ole oikeastaan muuta vikaa kuin kulutus, joka on aika korkea.
Lopuista ratkaisuista taitaa tuo 300 d turbo om603 olla ainoa todella järkevä ratkaisu, vaikka maksaakin. Tosin sen tekniikan hinta ei kovin kauas tuosta 2500 eurosta mene. Saattaapa sen jopa sillä saadakin. Itsekin Suomen tarjontaan tutustuneena, en voi kuin käskeä hakemaan Saksasta. Täällä niitä koneita ei paljon ole.
Kai tämä siihen alkaa kallistumaan että tuo om603 turbo on hankittava. Se riittää jo jonku matkaa vakiona, mutta tänään tuli jo melkein ostettua ahdin.Perttu K kirjoitti: 2500 euroa vanhanaikaisesta tekniikasta tuntuu aika paljolta. Tuon tekniikan saa w123:n nokalla huomattavasti halvemmalla. Tuossa koneessa ei ole oikeastaan muuta vikaa kuin kulutus, joka on aika korkea.
Lopuista ratkaisuista taitaa tuo 300 d turbo om603 olla ainoa todella järkevä ratkaisu, vaikka maksaakin. Tosin sen tekniikan hinta ei kovin kauas tuosta 2500 eurosta mene. Saattaapa sen jopa sillä saadakin. Itsekin Suomen tarjontaan tutustuneena, en voi kuin käskeä hakemaan Saksasta. Täällä niitä koneita ei paljon ole.
Holsetin ahdin, 59mm pako, 56mm imu ja neljäntoista pesällä. Sitten 400x500x50 välkkäri, niin eiköhän se siitä sitten lähde.
Tuon om603 koneen kanssa pitää sitten vaihtaa laatikko samalla. Missä hinnoissa nuo liikkuu? Kysymysmerkiksi osottautuu taas, että pitäiskö laittaa automaatti.