OT: Enemmän täällä on tosiaan huutoa kuin asiaa.300dtee kirjoitti:Hitsaus on kovassa huudossa täälä... Viikossa kuudetta sivua postauksia!!!
Pystyhitsauksessa käytetään yleisesti alempaa kaarienergiaa muihin asentohitsauksiin verrattuna.PepeKyy kirjoitti:Onkos kukaan vielä ahtanut hitsauskonettaOlis tommonen Kemppi Pro TURBO kova sana
![]()
Ei hyydy pystysaumassakaan
kimmo l kirjoitti:Ehdotan rumilukselle titteliä , kuukle ja täts it!!!
Ja ei herneitä....
Ei millään pahalla mutta mitä noilla termeillä edes tekee. Ite en tiiä noista yhtään mitään eikä se kyllä haittaakkaan. Saumaa tulee kuitenkin. Taas kerran sanon että käytännön osaaminen merkkaa paljon enemmän kuin teoria. En nyt sano olevani ammattihitsari kun sitä en ole.rumilus kirjoitti:Mahdatko edes tietää kaarienergiasta.![]()
Sekoittumissuhteesta.![]()
Pufferoinnista.![]()
Schaffler's diagrammi.![]()
Napaisuuden vaikutus Schaffler diagrammissa.![]()
HAZ muutosvyöhyke.![]()
Martensiitin muodostuminen hitsauksessa.![]()
Taidat olla ammattitermistön tiimoilta aika hukassa, kun niitä joudut Googlaamaan...tässäkin jo sellaista, joita et löydä edellämainitusta.
Kyllä nämä käytännön hitsarit tiedetään ja tunnetaan.Siekkinen kirjoitti:Ei millään pahalla mutta mitä noilla termeillä edes tekee. Ite en tiiä noista yhtään mitään eikä se kyllä haittaakkaan. Saumaa tulee kuitenkin. Taas kerran sanon että käytännön osaaminen merkkaa paljon enemmän kuin teoria. En nyt sano olevani ammattihitsari kun sitä en ole.rumilus kirjoitti:Mahdatko edes tietää kaarienergiasta.![]()
Sekoittumissuhteesta.![]()
Pufferoinnista.![]()
Schaffler's diagrammi.![]()
Napaisuuden vaikutus Schaffler diagrammissa.![]()
HAZ muutosvyöhyke.![]()
Martensiitin muodostuminen hitsauksessa.![]()
Taidat olla ammattitermistön tiimoilta aika hukassa, kun niitä joudut Googlaamaan...tässäkin jo sellaista, joita et löydä edellämainitusta.
Voi hyvinkin olla. Enhän minä mitään hitsauksesta tiedäkkään vaan sen verran mitä noihin pikkuhommiin yleensä tarvihteerumilus kirjoitti:Kyllä nämä käytännön hitsarit tiedetään ja tunnetaan.
Mitä vähemmän tietää hitsauksista sitä suurempi suu.
Jos tällä hitsaustopiikilla ei ole muuta perustaa, kun vittuilla jostakin toisten kertomuksista, niin minun puolesta tälläisen topiikin voi hyvin heittää bittitaivaaseen.
Siekkinen kirjoitti:Voi hyvinkin olla. Enhän minä mitään hitsauksesta tiedäkkään vaan sen verran mitä noihin pikkuhommiin yleensä tarvihteerumilus kirjoitti:Kyllä nämä käytännön hitsarit tiedetään ja tunnetaan.
Jos tällä hitsaustopiikilla ei ole muuta perustaa, kun vittuilla jostakin toisten kertomuksista, niin minun puolesta tälläisen topiikin voi hyvin heittää bittitaivaaseen.ei ole tarkoituksena vittuilla kenellekkään mistään vaan yritin selventää että tästä topicista ei ole noviiseille tai apua tarvitseville (kuten minä) mitään apua jos täällä puhutaan tuollaista ammattisanastoa eikä neuvota mitä tehdä. Tällä en tarkota kaikkia, joiltakin tulee hyviä ohjeita. Eikä tämä topicci nyt niin turha ole vaikka vääntämiseks taas on mennytkin.
rohkea teko... tälläisenkin keskustelun jälkeenveskola kirjoitti:Kävin hitsaamassa alumiinia !
Tässäkin kai poikkeus vahvistaa säännön.rumilus kirjoitti:Siekkinen kirjoitti:Voi hyvinkin olla. Enhän minä mitään hitsauksesta tiedäkkään vaan sen verran mitä noihin pikkuhommiin yleensä tarvihteerumilus kirjoitti:Kyllä nämä käytännön hitsarit tiedetään ja tunnetaan.
Jos tällä hitsaustopiikilla ei ole muuta perustaa, kun vittuilla jostakin toisten kertomuksista, niin minun puolesta tälläisen topiikin voi hyvin heittää bittitaivaaseen.ei ole tarkoituksena vittuilla kenellekkään mistään vaan yritin selventää että tästä topicista ei ole noviiseille tai apua tarvitseville (kuten minä) mitään apua jos täällä puhutaan tuollaista ammattisanastoa eikä neuvota mitä tehdä. Tällä en tarkota kaikkia, joiltakin tulee hyviä ohjeita. Eikä tämä topicci nyt niin turha ole vaikka vääntämiseks taas on mennytkin.
Kyllä sekin tuntuu aivan turhalta opastaa jotakin hitsausksissa, vaikka itsekin mainitsin valuraudan ( pakosarjan ) hitsauksesta, että ei ole muuta vaihtoehtoa kun hitsata täysnikkelisellä lisäaineella. Niin eikö joku siiten vetele MIG:llä umpilangalla onnistuneet saumat ja hyvä tuli....mutta laitoin auton melkein heti sitten myyntiin. Jos jotakin opastusta tulee, olisi sitä syytä noudattaa, kun huippuammattilainen niin kertoo.
veskola kirjoitti:...pitäsköhän tuota kokeilla ihan harjoitusmielessä. Siis, kaupasta vaikka tämmösiä:
TIG Ni625 AWS A5.14: ERNiCrMo-3 (http://www.somotec.fi/index_tiedostot/Page1557.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
Hitsauskoneeksi TIG ja DC, elektrodiksi punainen ja kaasuksi argon kun se sattuu siinä olemaan ? (kai tigillä nyt sentään sitä valurautaa voi hitsata kun en minä ainakaan jaksa mig/mag koneeseen rullaa alkaa vaihtamaan, häh ?)
"...mutta tää heppu sanoi että senkin jälkeen kun kaikki ruoste ja irtopaska on poissa pitää kaikki pinnat pyyhkiä puhtaalla asetoniin kostutetulla rätillä. Ja kun pinnat on pyyhitty niin sitten vielä hitsauslangat samalla rätillä...."
kommentteja ? alumiinilisäainelangat olen vetässyt puhtaaksi rst harjalla, sillä samalla millä hitsattavan kohteenkin, en aina mutta joskus homostuttaa niin sillon...eikä niille varmasti ole hyväksi, että ovat talvehtineet pakkasessa ja/tai kosteassa, kiiltavä lanka on parempi lanka.
Niin joku sanos että alu hitsaus on helppoa, niinhän se onkin saada kappaleet kiinni, ei ehkä kauniisti mutta kuitenkin. Olen myös huomannut, että on oikein helppoa että sinne tulee nokikikkare ihan jostain kappaleen syövereistä tai mun perseestä, ja se siten tekee neulanpään kokoisen reiän, jonka just ja just silmällä huomaa jos älyää katsoa, mutta kun tekee kappaleelle painekokeen (+2Bar), niin johan alkaa neste tihkumaan kotelosta ulos. Sitten sitä reikää metsästetään umpeen ja viereen tulee toinen
Jos sinulla on pakkomielle kokeilla hitsauksen onnistumista, niin kokeile.veskola kirjoitti:No milläs sitten, tässähän ei menetä mitään kun navetasta löytyy hylättyjä pakosarjoja, joille ei ole muuta käyttöä kuin jauhaa soseeksi ja myydä erektiolääkkeenä japanilaisturisteille. En minä mitään valusarjaa käyttöön meinaa ottaaHitsaustarvikekaupassa ne ei ymmärrä näistä asioista yhtään mitään jos menee kysymään
Voihan ne tytötkin olla nörttejä. Tyttöjähän sinä olet tainnut käydä katsomassakin, ja pääasia on unohtunut.veskola kirjoitti:On siellä tyttöjäkin
Toki asioin minä välillä ihan Turussa, Forssassa ja vaikka missä...esimerkiksi elektrodit tulivat Kuusjoen suunnalta
veskola kirjoitti:Semmoinen kirja on kyllä saatuna perintönä, kirjoitettu joskus 1970 luvulla, taitaa olla tuttu kirja sinullekin, sellainen valkoinen tausta kansissa ?. Se on ihan käypä edelleen, vaikka se ei tuosta invertteritekniikasta paljon mainitsekkaan.
En minä tyttöjä, naimisissa oleva vanha mies...
Tämän mukaan MIG/MAG:lla ei saa hitsata juuri mitään sillä suurin osa rakenteista on muutttuvakuormaisia?rumilus kirjoitti:En tiedä mainitusta Taunuksen pakosarjasta, mutta sen tiedän, jos se oli valurautaa jossa hiilipitoisuus ylittää 2 %, niin varmuudella karkenee hitsattaessa.
Valurautaa ei voi hitsata ferrittisillä lisäaineilla, hitsipalko halkeaa aina muutovyöhykkeen rajalta. Ainut joka varmuudella estää tuon liitoksen halkeaman on nikkelipohjainen hitsauslisäaine...mieluimmin 100 % nikkeli.
Napalle voisin mainita hänen tapauksiin, että toki metsä-ja suokoneet hitsataan olosuhteissa, jossa laitteisto on pakko saada toimintakuntoon, jotta laitteisto saadaan pois työpaikalta. Mutta siitä huolimatta olisi syytä perehtyä hitsauksiin senverran, ettei tee virheitä hitsattavan materiaalin ja hitsauslisäaineen valinnoissa. Joskus voi käydä niinkin, että hitsauksen virheet aiheuttaa lisävahinkoa rakenteille, jotka joudutaan sitten uusimaan kokonaan.
Kaikki korjaushitsaukset muuttuvakuomaisessa rakenteissa on suoritettava puikolla tai TIG:llä...sensijaan MIG/MAG:lla hitsaaminen on kylmähitsausmenetelmä ( ei millään kaarialueella, lyhyt...väli...kuumakaari ), jolla ei saavuteta riittävää tunkeumaa hitsattavalle materiaalille. MIG/MAG menetelmällä hitsausket eivät kestä vaihtuvakuomaista rasitusta ja juuren puolelta taivutusta vain 10 % luokkaa verrattuna puikolla hitsattuun. Standardinmukaisessa taivutuskokeessa MIG/MAG mentelmällä hitsattu halkeaa juuri aina muutosvyöhykkeen alueelta oli materiaali mikä hyvänsä.
patroltd kirjoitti:Tämän mukaan MIG/MAG:lla ei saa hitsata juuri mitään sillä suurin osa rakenteista on muutttuvakuormaisia?rumilus kirjoitti:En tiedä mainitusta Taunuksen pakosarjasta, mutta sen tiedän, jos se oli valurautaa jossa hiilipitoisuus ylittää 2 %, niin varmuudella karkenee hitsattaessa.
Valurautaa ei voi hitsata ferrittisillä lisäaineilla, hitsipalko halkeaa aina muutovyöhykkeen rajalta. Ainut joka varmuudella estää tuon liitoksen halkeaman on nikkelipohjainen hitsauslisäaine...mieluimmin 100 % nikkeli.
Napalle voisin mainita hänen tapauksiin, että toki metsä-ja suokoneet hitsataan olosuhteissa, jossa laitteisto on pakko saada toimintakuntoon, jotta laitteisto saadaan pois työpaikalta. Mutta siitä huolimatta olisi syytä perehtyä hitsauksiin senverran, ettei tee virheitä hitsattavan materiaalin ja hitsauslisäaineen valinnoissa. Joskus voi käydä niinkin, että hitsauksen virheet aiheuttaa lisävahinkoa rakenteille, jotka joudutaan sitten uusimaan kokonaan.
Kaikki korjaushitsaukset muuttuvakuomaisessa rakenteissa on suoritettava puikolla tai TIG:llä...sensijaan MIG/MAG:lla hitsaaminen on kylmähitsausmenetelmä ( ei millään kaarialueella, lyhyt...väli...kuumakaari ), jolla ei saavuteta riittävää tunkeumaa hitsattavalle materiaalille. MIG/MAG menetelmällä hitsausket eivät kestä vaihtuvakuomaista rasitusta ja juuren puolelta taivutusta vain 10 % luokkaa verrattuna puikolla hitsattuun. Standardinmukaisessa taivutuskokeessa MIG/MAG mentelmällä hitsattu halkeaa juuri aina muutosvyöhykkeen alueelta oli materiaali mikä hyvänsä.
Painekuljettimen runko jos mikä on muuttuvakuormainen ja MAG:lla niitä vaan kasaillaan ja kulumistapauksissa korjaillaan. Niin se vaan usein reaalielämä eroaa luetusta