Posteljooni toi mukanaan muutama päivä sitten mittaristoon kromirenkaat, joten nyt oli sopiva hetki laittaa rinkulat paikoilleen. Auton sisustaa olen aiemmin piristänyt pienillä kromiehosteilla, joten vaaleanharmaa mittariston tausta tummanharmaalla kehystyksellä tuntui jotenkin vaatimattomalta.
Mittariston irroittamista valmistelin katsomalla varmastikkin puolenkymmentä Mersun mittariston purkuohjeita esittävää videota Youtubesta. Ohjeissa kaikki käyttivät mittariston irroittamiseen erityisiä koukkuja, mutta itse totesin mittariston pullahtavan ulos kolostaan kampeamalla alalaidasta pitkäkaulaisella litteäkärkisellä meisselillä.
Yritin välttää akunkengän irroitusta yrittämällä uloimman osan irroitusta mittaristo paikoillaan, mutta vartin äherryksen jälkeen totesin että parempi irroittaa koko laitos ja tehdä homma niin kuin kaikki muutkin. Ei siis muuta kuin plussanapa irti ja mittaristo syliin.

Tässä vaiheessa täytyy sanoa että hitusen jännitti ja päässä pyöri että olikohan tämä sittenkään vaivan arvoista.
Itse kromirenkaat oli yllättävän vaivaton asentaa ja renkaat kirjaimellisesti loksahtivat paikoilleen, eikä mitään liimaa yms. tarvittu.

Kuvassa ensimmäinen kromirengas on löytänyt paikkansa mittaristokehyksessä.
Ei muuta kuin loput kaksi paikoilleen ja kehys yhteen mittariston kanssa ja johdot paikoilleen. kun kaikki oli paikoillaan, oli ensimmäisen käynnistyksen aika ja sieltähän tuli luonnollisesti kehoitus käyttää autoa huollossa ESP:n ja ABS-järjestelmän johdosta. Vika kuitenkin nollaantui käyttämällä kerran eturenkaita ääriasennosta ääriasentoon. Samaten piti opettaa ikkunat uudestaan, mutta forumia luettuani sellaiset taidot kuuluvat jo yleissivistykseen.

Lopussa seisoo kiitos. Minusta nuo antoivat juuri halutun pikku päivityksen kojelaudan yleisilmeeseen ja hitusen yleellisyyden tuntua kuljettajan työmaalle.