Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

multiviri kirjoitti:viime yönä olin näkevinäni siinä madetojan salin kohdalla, väykyllä ajettiin vastaan :D
Kiltit työssäkäyvät ihmiset olivat tuolloin kotona valmistautumassa lauantain työpäivään, eli bongaus on mennyt vähän pieleen.

HR: Vanteet ovat 8" leveät ja kumit 235 leveät. Se on totta että auto on kyllä hiljainen varsinkin verrattuna entiseen autoon joka oli 2004 vuoden Volkswagen Bora, mutta niinhän se on että nälkä kasvaa syödessä ja semmoinen pieni täydellisyyden tavoittelu on ihan tervettä. Mukava olisi vaan tietää etukäteen että onko ajatuksessa mitään järkeä, eli onko vaimennuksessa vielä parannettavaa.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja RH »

Ainahan sitä parannettavaa on...
...Ruostesuojauksesta tuon paavon kanssa ehkä kuitenkin aloittaisin. Kunnolla ja perusteellisesti tehtynä. Purat itse puskurit pois ja sitä rataa... Tekijän luonnetta sulla tuntuu olevan :clap: :wink: .
Jep. Kasin vanne ja 35 ET jättää takapyörän aavistuksen sisälle. Alkuperäinen monoblockhan esimerkiksi on samalla ET:llä 9" leveä, joka rotevoittaa etu-takapyöräilmettä ihmeesti samalle linjalle. No, mikä kenenkin silmään pistää :wave: .
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

Nythän se myrkyn lykkäsi... Iltasella töistä lähtiessä katsoin, että ompa takarengas lintassa ja tyhjähän se oli. Pyöräytin kumin irti eikä siinä ainakaan mitään nauloja tai kiviä törröttänyt, joten koitan huomenna ärhennellä ja vaatia kumin korjausta rengasliikkeen piikkiin ellei nekään löydä siitä reikää. Alle viikon kuitenkin kerkisi olla kumit alla, niin kyllähän tuo verenpainetta vähän nostaa.

Siinä selvästi korkkaamatonta vararengasta kontista ottaessani totesin autoliikkeen tarinan entisestä omistajasta iäkkäänä herrasmiehenä jossain määrin todeksi, sillä renkaan viereltä löytyi puinen golffissa käytetävä Tii-tikku.
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

H.Leinonen kirjoitti:Nythän se myrkyn lykkäsi... Iltasella töistä lähtiessä katsoin, että ompa takarengas lintassa ja tyhjähän se oli. Pyöräytin kumin irti eikä siinä ainakaan mitään nauloja tai kiviä törröttänyt, joten koitan huomenna ärhennellä ja vaatia kumin korjausta rengasliikkeen piikkiin ellei nekään löydä siitä reikää. Alle viikon kuitenkin kerkisi olla kumit alla, niin kyllähän tuo verenpainetta vähän nostaa.

Siinä selvästi korkkaamatonta vararengasta kontista ottaessani totesin autoliikkeen tarinan entisestä omistajasta iäkkäänä herrasmiehenä jossain määrin todeksi, sillä renkaan viereltä löytyi puinen golffissa käytetävä Tii-tikku.
No niin... Tiistai-aamuna kävin ennen työvuoron alkua rengasliikkeessä ja siellä ihmeteltiin kovasti renkaan tyhjenemistä. Kumi käytettiin irti vanteelta ja katsottiin ettei mitään pihise mistään ja totesimme että se vuoto on voinut tulla viallisesta ventiilistä yms. Homma ei luonnollisetikkaan maksanut mitään ja liikeessä pahoiteltiin ylimääräistä vaivaa.

Tänään sitten ruokatunnilla Citymarketin pihalla pysähdyin kuulostelemaan omituista ääntä kuljettajan eturenkaasta ja mikäpä se siellä sihisee mikään muu kuin ilma, joka märän kumin ja vanteen välistä iloisesti kuplii ulos. Eli siis takaisin liikkeeseen ja tällä kertaa sama tarkistus ruljanssi tehtiin kaikille renkaille vielä kertaalleen. Yksi kumi osoittautui vuotavan samalla tavalla renkaan ja vanteen välistä joten se vaihdettiin suoraan uuteen. Ihmeellistä, miten huono tuuri renkaiden suhteen tuntuu kaikki osuvan tuohon minun pirssiin.

No niille puheille jäätiin, että jos vielä kolmannen kerran renkaiden vuoksi joudun heillä asioimaan, niin sitten tulee jo hyvityksiä ja rengasmerkki vaihdetaan toiseen.
Avatar
merssugee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 16.04.2011 07:44

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja merssugee »

no sumuvaloihin itse tein tälläisen paketin polttimet tämmöset (w203) http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/9006(hb4" onclick="window.open(this.href);return false;)-led-polttimo-18led-12v/4050210105/ ja niille vastukset ettei ajotietokone reagoi http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/vikailmoitusj" onclick="window.open(this.href);return false;ärjestelmän-ohittaja-50w/1030400015/
ja tämän jalkeenhän sumuvalot ovat vain koristeet kun nuo ledit eivät valaise mitään mutta päivä ajovaloina toimivat :mrgreen:
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

H.Leinonen kirjoitti:
H.Leinonen kirjoitti:Nythän se myrkyn lykkäsi... Iltasella töistä lähtiessä katsoin, että ompa takarengas lintassa ja tyhjähän se oli. Pyöräytin kumin irti eikä siinä ainakaan mitään nauloja tai kiviä törröttänyt, joten koitan huomenna ärhennellä ja vaatia kumin korjausta rengasliikkeen piikkiin ellei nekään löydä siitä reikää. Alle viikon kuitenkin kerkisi olla kumit alla, niin kyllähän tuo verenpainetta vähän nostaa.

Siinä selvästi korkkaamatonta vararengasta kontista ottaessani totesin autoliikkeen tarinan entisestä omistajasta iäkkäänä herrasmiehenä jossain määrin todeksi, sillä renkaan viereltä löytyi puinen golffissa käytetävä Tii-tikku.
No niin... Tiistai-aamuna kävin ennen työvuoron alkua rengasliikkeessä ja siellä ihmeteltiin kovasti renkaan tyhjenemistä. Kumi käytettiin irti vanteelta ja katsottiin ettei mitään pihise mistään ja totesimme että se vuoto on voinut tulla viallisesta ventiilistä yms. Homma ei luonnollisetikkaan maksanut mitään ja liikeessä pahoiteltiin ylimääräistä vaivaa.

Tänään sitten ruokatunnilla Citymarketin pihalla pysähdyin kuulostelemaan omituista ääntä kuljettajan eturenkaasta ja mikäpä se siellä sihisee mikään muu kuin ilma, joka märän kumin ja vanteen välistä iloisesti kuplii ulos. Eli siis takaisin liikkeeseen ja tällä kertaa sama tarkistus ruljanssi tehtiin kaikille renkaille vielä kertaalleen. Yksi kumi osoittautui vuotavan samalla tavalla renkaan ja vanteen välistä joten se vaihdettiin suoraan uuteen. Ihmeellistä, miten huono tuuri renkaiden suhteen tuntuu kaikki osuvan tuohon minun pirssiin.

No niille puheille jäätiin, että jos vielä kolmannen kerran renkaiden vuoksi joudun heillä asioimaan, niin sitten tulee jo hyvityksiä ja rengasmerkki vaihdetaan toiseen.
Ja se kolmas kerta tuli vastaan sitten perjantaina aamusella, kun Ouluhallin parkkipaikalla totesin vänkärin eturenkaan vajentuneen niin että sen näki selvästi. Kauppaa oli tarkoitus mennä Rakentajamessuille tekemään, joten soitto rengasliikkeelle että tällä kertaa on heidän ongelma hoitaa auto kuntoon joten sieltä tuli asentajat varakumin kanssa Mersun hakemaan mukaansa. Tällä kertaa tosiaan rengasmerkki vaihtui Summerstariin ja ainakin näin kolmen päivän työajojen perusteella näyttää että nämä jopa pitävät ilman sisällään. Siinä oli rengasliikeen pojat kuulemma säätäneet vähän takarattaiden kulmia ja pesettäneet auton hyvityksenä vaivasta ja vitutuksesta.

Vaikka mystistä sähläystä kumien kanssa olikin, niin uskoisin että kyseisessä liikkeessä tulee vielä asioitua joskus toistekkin. Mistähän lie johtunut tuo kumien ilmojen karkaus. Voisko esim jossain kumissa olla niin heikko kantavuus tai vastaavaa että ei Väyrystä ja 120 kiloista kuskia kestäneet?
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

No niin nyt taas aiheuttaa kesärenkaat vitutuskäyrän nousua... Tällä kertaa tosin syy ei ole kumeissa vaan se, että rouva meni sitten tänään ajamaan vanteet vasten katukivetyksen reunaa parkkeeratessaan autoa... Syynä oli se että vanha auto oli kapeampi, niin minun syyksihän se tuokin jotenkin kääntyy siis. Nyt vänkärin etuvanteessa on kiiltävässä huulessa puolen kierroksen matkalla siellä täällä erinäisiä kolhuja ja noin millin syvyisiä 'rupia'... Onkohan noiden silottaminen ja uudelleenlakkaus jo valmiiksi tuhoon tuomittu yritys, vai pitääkö sitä marssia rengaskauppaan? Alle kuukauden tosiaan vanteet vanhat, niin ei tuommoisia runtuja yksinkertaisesti halua katsella...
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

H.Leinonen kirjoitti:No niin nyt taas aiheuttaa kesärenkaat vitutuskäyrän nousua... Tällä kertaa tosin syy ei ole kumeissa vaan se, että rouva meni sitten tänään ajamaan vanteet vasten katukivetyksen reunaa parkkeeratessaan autoa... Syynä oli se että vanha auto oli kapeampi, niin minun syyksihän se tuokin jotenkin kääntyy siis. Nyt vänkärin etuvanteessa on kiiltävässä huulessa puolen kierroksen matkalla siellä täällä erinäisiä kolhuja ja noin millin syvyisiä 'rupia'... Onkohan noiden silottaminen ja uudelleenlakkaus jo valmiiksi tuhoon tuomittu yritys, vai pitääkö sitä marssia rengaskauppaan? Alle kuukauden tosiaan vanteet vanhat, niin ei tuommoisia runtuja yksinkertaisesti halua katsella...
Kuva

Siinäpä on tämänpäiväiset kuvat tuhosta. Nyt yön yli nukuttuna tuo nyt ei niin maailmanlopulta tunnu, mutta harmittaa edelleen. Tänään kävin ennen työvuoron alkua hakemassa Kärkkäiseltä muutaman erikarkeuksisen lamellilaikan ja kiillotuslaikan, että huomenna voi yrittää ainakin häivyttää noita jälkiä. Sitä en jaksa uskoa, että jäljet saisi kokonaan pois koska ovat kuitenkin kohtuu syvän tuntuiset, mutta yrittänyttä ei laiteta. Projektikuvia siis tulossa huomenissa.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Saattaa olla tuollainen halpavanteen lippi vaikea kiillottaa. :think: Vanteet näyttäis olevan 18x8 barzetat ja niitä saa ostettua yksitellenkin hieman yli satasen kappale joten ei mielestäni maksa vaivaa lähtä tekemään uudenveroista tuosta.
Jos ei paikallinen rengasfirma myy yksitellen niin http://www.vannetukku.fi" onclick="window.open(this.href);return false; löytyy.
Toki jos tekemisen ilosta haluaa tehdä :wink:
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

Vanteen ehostusyritys tuli sitten tehtyä tänään töiden jälkeen. Ensimmäisenä tosiaan otin rälläkällä 120 karkeudella ja siloittelin sillä pahimmat rypyt.

Kuva

Tämän jälkeen totesin että amatöörin käsissä parhaaseen lopputulokseen päästään kun suosiolla hion koko laidan samanlaiseksi, ettei jäljestä tule laikukas.
Kuva
Tämän jälkeen seuraavat pari tuntia menikin rattoisasti erilaisten hiomatahnojen kanssa, jotta saisin pyörrejäljet siloitettua vanteen reunalta.
Kuva
Ensimmäisen tunnin ajan suunnilleen jaksoin hinkata reunaa käsipelillä, kunnes kaveri muisti että hänellähän on nurkassa hiomakone ja siihen kehiteltiin hiomatassuksi käytetty pyyhe. Yllättävän tehokas apuväline virallisten vempeleiden puuttuessa ja tämän ansiosta työaikaa säästyi varmasti parin tunnin edestä.
Kuva

Lopputuloksesta tuli yllättävän siisti. Pinta jäi aavistuksen verran himmeämmäksi kuin alkuperäisessä, mutta niin hyvin se kuitenkin onnistui että jos asioikseen ei osaa etsiä poikkeamia, ei vanteessa huomaa mitään eroa muihin.
Kuva
Yllä mainitut itse kehitellyt instrumentit huomioiden täytyy olla tyytyväinen että tämä yllätysprojekti hoitui pois alta näinkin kivuttomasti ja jäljestä tuli noinkin hyvä. Yhteensä vanteet kunnostukseen kului aikaa noin kolmisen tuntia ja halvemmaksi tuo tuli kuin uuden vanteen hankinta...
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Yllätyin kyllä positiivisesti!
Ei olis uskonut että budjettiluokan tehdaskiillotettuja lippejäkin voi samalla lailla kiillotella,oletin että niissä olisi ollut joku kromin sukuinen kiiltävä pinnoite jolle ei voi mitään tehdä, pahoitteluni pessimismistä :)
Hyvältä näyttää.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Hyvää jälkeä! :thumbup:
E350CDI&A180CDI
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

Sen verran vanteissa näkyy runtua, että jos suoraan aurinko paistaa, niin sieltä pohjalta näkyy vähän hiomajälkiä mutta tosiaan jos ei osaa etsiä niin tuskin huomaa kuin sattumalta. Jos vielä vähän hioisi, niin häviäisi nuokin, mutta nuo jäljet ei enää itseä vaivaa niin taitaa jäädä ennalleen.

Seuraavaksi olisi ensiviikon lopulla alkamassa ensimmäinen pätkä kesälomia, niin taidan käydä ostelemassa vähän vaimennusmattoa ovien sisuksiin ja konttia varten.

Onko suosituksia materiaalista/mattomerkeistä ja onkohan tuolla oven sisällä tällä hetkellä jo valmiiksi minkäsortin vaimennuksia?
AUH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 06.03.2012 13:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja AUH »

Ovipahvissa on ihan ookoo vaimennus "kangas" ja ite ovessa ei oo käytännössä mitään. Ite laitoin omaan poppien laiton yhteydessä yhen tukkupaketin silen coatin mattoa ja se piisasi etuoviin ja takapenkin selkänojan tausta peltiin/tankkiin ja hattuhyllyyn. Ja oviin tuli paikoitellen jopa 4 kerrosta.
Kuva
Esimerkiksi noin. Mut jos haluat vain ajomelua vaimentaa niin sitte kannattaa katella jotain paksumpia mattoja?
vm-00 w210 320cdi "tuikutettu"
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

AUH kirjoitti:Ovipahvissa on ihan ookoo vaimennus "kangas" ja ite ovessa ei oo käytännössä mitään. Ite laitoin omaan poppien laiton yhteydessä yhen tukkupaketin silen coatin mattoa ja se piisasi etuoviin ja takapenkin selkänojan tausta peltiin/tankkiin ja hattuhyllyyn. Ja oviin tuli paikoitellen jopa 4 kerrosta.
[ http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3485366.jpg ]
Esimerkiksi noin. Mut jos haluat vain ajomelua vaimentaa niin sitte kannattaa katella jotain paksumpia mattoja?
Huomasitko mitään eroa entiseen vaimennusprojektin jälkeen? Itsellä tosiaan lähinnä tarkoituksena saada hiljainen auto entistä hiljaisemmaksi ja siinä ohessa sitten parantaa mm. musiikkielämystä ehkä sitten myöhemmin uusimalla ovikaiuttimia jne...
AUH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 06.03.2012 13:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja AUH »

No sen verran tuli etuoviin eroa et nyt kun oven sulkee niin nyt on hyvin vaimea/jämäkkä sulkeutumis ääni. Ja ovissa on ulko pellissä ja sisemmässä pellissä useita kerroksia tuota mattoa. Ajo meluun toi ei niin kovinkaan vaikuta mutta räminöihin kyllä! Kunnolla vaimennetuissa ovissa saa jo pelkän erkkasarjan soimaan sillai et ei oo aina pakko pitää subbaria päällä? Vaikkakin aika huono on äänen kannalta tuo vakio paikka.
vm-00 w210 320cdi "tuikutettu"
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

Viikonloppuna tuli hoidettua auton nahkapenkit Turtlen hoito/puhdistusaineella. Yllättävän mustaksi se rätti muuttui vaikka päällisin puolin penkit, kyyrnärtuki ja ovipahvit näyttivätkin puhtaalta. Eron huomasi kyllä vanhaan, eli nahka tuntuu käsittelyn jälkeen jotenkin pehmeämmältä ja kimmoisammalta. Mainospuheen mukaan se antaa myös UV-suojan käsitellylle nahalle ja nuuhkaisun perusteella se kyllä aurinkorasvalle haisi että pitänee kokeilla omaan kuuppaan tässä kunhan kesä etenee.

Kuva
Moottoritilaa tulin myös hieman ehostaneeksi putsaamalla pahimmat pölyt pois ja maalasin uudestaan kulahtaneet Mersun tekstit vannehopealla. Telaksi löytyi näppärästi vanha leveä laakeri, jonka ympärille kääräisin nukkaamatonta kangasta ja rullailin kohokirjainten päältä sillä.

Muutenkin tuli auto puhdistettua käsin pesemällä kunnolla ja kaverin kanssa lähdettiin illalla kokeilemaan "taidekuvia" Canonin järkkäreillä ja erilaisilla putkivariaatioilla. Vahaus tosin jäi vielä tekemättä. Luvassa siis kuvasaastetta Sähikäisestä eri kulmista auringonlaskun hetkiltä.

Kuva

Kuva
Kuvista huomaa hyvin smaragdinmustan värin jännän vaihtelun katselukulmasta riippuen. Yläkuvassa auto näyttää tummansiniseltä.

Kuva
Tässä taas samainen pirssi on rehellisesti virhertävä.

Kuva
Auringon laskeutuessa horisontin taakse, väriksi valikoituu musta. Hämäräkuvissa myös pienet kauneusvirheet peittyvät sopivasti peilauksiin yms. ja auto näyttää paremmalta kuin onkaan.

Kuva
Vanteet sopivat mielestäni todella hyvin auton ilmeeseen, vaikka ovatkin ns. halppisvanteet.

Todennäköisesti viikon päästä tähän aikaan puran irti ovipahveja lisävaimennuksen vuoksi, mutta siitä sitten juttua lisää kunhan saan kuvat napsittua projektista.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja RH »

H.Leinonen kirjoitti:Vanteet sopivat mielestäni todella hyvin auton ilmeeseen, vaikka ovatkin ns. halppisvanteet.
Joo. hyvin otetuissa kuvissa ei näytä enää makaavan ollenkaan niin sisällä kuin tuolla jossain aiemmassa kuvassa. Olisko auton puhtaudella jotain tekemistä ja tuon ilmeen kanssa...? Ihan sellainen hillityn asiallisen rauhallisen näköinen.
Niin, ja tosi siistin oloinen pelihän tuo muutoinkin. Väri on hieno.
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

Tuli tässä vietettyä ensimmäinen viikko kesälomia pois ja 3 päivää tuli kierrettyä mm. sukuloiden Oulu-Haaparanta-Tornio-Sangis sektorilla yhteensä 530 kilometrin edestä. Keskikulutukseksi auto antoi 9,4 km/satasella, joten hieman on havaittavissa kulutuksessa kasvua kesäkumeilla. Ei kuitenkaan mitenkään häiritsevän paljoa, kun ajatellaan että vanhan auton eli Boran 1.6 litran bensakone automaatilla kulutti noin puoli litran vähemmän samalla ajolla, nykykulutus tuntuu suorastaan naurettavan vähältä tehoero huomioiden.


Aiemmin olen pyörittänyt mielessäni ajatusta auton vaimentamisesta äänimailman parantaminen mielessä ja tänään vihdoin sain aikaiseksi ottaa työn alle etuovet.

Kuva

Yllättävän näppärästi lähti pahvit irti, kun youtubesta löytyi täälläkin pyörineet videot pahvien irroittamisesta.
Kuva

Laittelin niin ylös kun sain oven sisään pujotettua yhden kerroksen verran vaimennusmattoa ja noin puolen oven korkeudelta kaksinkertaisesti tätä ohutta levyä sekä lopuksi alakertaan vielä pari kerrosta parin sentin paksuista huokoisempaa mattoa. Pakko todeta, että hieman optimistinen olin kuvitellessani noiden kahden paketin riittävän kaikkiin oviin. Kulutus oli käytännössä ovi per pakkaus ja äkkiseltään tuntuu kuin musiikin sointi olisi parempi kuin ennen.
Kuva
Samalla tuli tarkistettua myös oven alaosat sisältä käsin ja ruostetta ei löytynyt yhtään. Kuvassa näkyvä ruskea töhnä on jonkinlaisen liiman jämiä.

Kuva
Kuva
Hieman yllättävästi löytyi kaiuttimesta tuttu valmistaja. En tiennytkään että Nokia on joskus toimittanut autoihin kaiutinjärjestelmiä, vai onkohan tällä jotain tekemistä sen kanssa että auto on tullut tehtaalta autosarjalla varustettuna?
Avatar
Eikhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 31.07.2009 19:01
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja Eikhi »

Kaverilla oli myös Audissa Nokian kaijuttimet omilla kiinteillä vahvistimilla.
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

Tänään tuli uusittua Sähikäiseen moottorin ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin jalkatilaan. Kävin ensin kysymässä Veholla kumpaistakin, mutta kuultuani että suodattimille tulisi yhteishinnaksi 100 euroa, päätin suunnata Motonetin puolelle. Sinänsä hieman paska maku jäi Vehon tiskiltä tältä päivää, koska myyjä haukkui Motonetin suodattimet "pilipalisuodattimiksi" osaamatta sen tarkemmin perustella väitettään. Yleensä palvelu on Oulun liikkeessä ollut ihan positiivista.

Mutta saksalaista tuotantoa nuo tarvikesuodattimetkin on, joten kovin suureen laatueroon en usko ja hintaeroa tuli Motonetin eduksi yli 40 euroa. Vanha sisätilan suodatin oli melko törkyinen ja perinteinen paperimalli. Tilalle laitoin tuplasti paksumman aktiivihiilisuodattimen joka meni yllättävän kivuttomasti paikoilleen vaikka sokkona pitikin käsikopelolla se paikoilleen työntää. Tuolla luulisi lähtevän ns. hienoinen tunkkaisuus pois, mitä rouvan nenä on ollut havaitsevinaan alusta asti.

Moottorin ilmansuodattimen vaihdoin ihan sen vuoksi että en tiedä milloin se on viimeksi uusittu. Jotenkin tuntui että auto olisi uuden suodattimen saatuaan jotenkin hengittänyt helpommin ja saattaa olla kuvittelua myös se, että ajellessa ajotietokone näytti hitusen pienenpää keskikulutusta kuin aiemmin.
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

Posteljooni toi mukanaan muutama päivä sitten mittaristoon kromirenkaat, joten nyt oli sopiva hetki laittaa rinkulat paikoilleen. Auton sisustaa olen aiemmin piristänyt pienillä kromiehosteilla, joten vaaleanharmaa mittariston tausta tummanharmaalla kehystyksellä tuntui jotenkin vaatimattomalta.

Mittariston irroittamista valmistelin katsomalla varmastikkin puolenkymmentä Mersun mittariston purkuohjeita esittävää videota Youtubesta. Ohjeissa kaikki käyttivät mittariston irroittamiseen erityisiä koukkuja, mutta itse totesin mittariston pullahtavan ulos kolostaan kampeamalla alalaidasta pitkäkaulaisella litteäkärkisellä meisselillä.
Kuva

Yritin välttää akunkengän irroitusta yrittämällä uloimman osan irroitusta mittaristo paikoillaan, mutta vartin äherryksen jälkeen totesin että parempi irroittaa koko laitos ja tehdä homma niin kuin kaikki muutkin. Ei siis muuta kuin plussanapa irti ja mittaristo syliin.
Kuva
Tässä vaiheessa täytyy sanoa että hitusen jännitti ja päässä pyöri että olikohan tämä sittenkään vaivan arvoista.

Itse kromirenkaat oli yllättävän vaivaton asentaa ja renkaat kirjaimellisesti loksahtivat paikoilleen, eikä mitään liimaa yms. tarvittu.
Kuva
Kuvassa ensimmäinen kromirengas on löytänyt paikkansa mittaristokehyksessä.

Ei muuta kuin loput kaksi paikoilleen ja kehys yhteen mittariston kanssa ja johdot paikoilleen. kun kaikki oli paikoillaan, oli ensimmäisen käynnistyksen aika ja sieltähän tuli luonnollisesti kehoitus käyttää autoa huollossa ESP:n ja ABS-järjestelmän johdosta. Vika kuitenkin nollaantui käyttämällä kerran eturenkaita ääriasennosta ääriasentoon. Samaten piti opettaa ikkunat uudestaan, mutta forumia luettuani sellaiset taidot kuuluvat jo yleissivistykseen.
Kuva
Lopussa seisoo kiitos. Minusta nuo antoivat juuri halutun pikku päivityksen kojelaudan yleisilmeeseen ja hitusen yleellisyyden tuntua kuljettajan työmaalle.
Kuva
Kuva
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

Ilmojen lämmetessä alkoi klassinen pikseleiden katoaminen ilmaantumaan mittaristoon. Netistä aikani luin ohjeita ja opin että esim. Ebayn kautta myydään ns. korjaussarjoja tai sitten itse voi laittaa liitokset varovasti leikkaa/liimaa periaatteella kuntoon. Sen verran epäluottamusta omiin taitoihin hienomekaniikan saralla oli johtuen mm. eräästä vahingossa rikotusta miniläppäristä muistikamman vaihdon yhteydessä, että päätin jättää asian ammattilaiselle.

Lueskelin että etelämpänä tekee yritykset noita korjauksia ja hinnat ovat vaihdelleen 140-160 euron välillä. Oulussa paikaksi valikoitui Ramin mittarihuolto Ky ja voin sanoa että kannatti ehdottomasti käyttää kyseisen firman palveluksia. koko hommaan meni alta tunti ja myös hinta oli kohtuullinen sen jäädessä kaksinumeroiseksi.
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

Autoon ei ole ihmeempiä tullut laitettua juuri sen kummemmin, vaan kilometrejä on kertynyt kesän aikana suunnilleen 7000. Ainoa suurempi vika on ollut kampiakselin asentotunnistin, joka vaihdatutti itsensä parisen viikkoa sitten.

Yksi asia, joka on hieman alkanut häiritsemään on nämä pakoputkiston päällä olevat lämpökilvet, vai mitä nyt nimeltään ovat, sillä niistä ilmeisesti on jokin liitos löystynyt ja ne pellit rämisee välillä. Alle kurkistin ja totesin että parilla rikalla pellit saisi jämäkämmin kiinni ja se riittäisi korjaukseksi, mutta ongelmana on se, että pitäisi löytyä paikka, missä päästä kunnolla auton alle.

Onko siis Oulun seutuvilla paikkaa, missä voisi itse harjoittaa tämmöisiä pieniä remontteja, kun parin rikan laiton vuoksi tuntuu turhalta autoa minnekkään huoltoliikkeeseen viedä?
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Hiirosen Nesteellä ainakin on TI-halli, jossa saa auton nosturille. Asiakkaiden käytössä iltaisin klo 16 alkaen.
S204
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

Jahas. Helinä kuuluu tosiaan pakoputken läheisyydestä, mutta ei lämpökilvestä niin kuin oletin. Helinä kuuluu toisen katalysaattoripöntön sisältä, eli ilmeisesti remontti on hitusen odotettua kalliimpi.

Mistähän noita pönttöjä löytyisi edullisimmillaan, sillä virallinen pönttö maksaa 900 mikä on melkoinen ryöstöhinta minusta. Jokin vähän käytettykin kävisi jos jollain on tarjota pönttöä Oulun alueelta...
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Kysäise ensin vaikka MB-osasta ja Tarviketorilta. KL-varaosiinkin kannattaa soitella, niiden nettisivuilta ei löydy läheskään kaikkia tuotteita.

Jos ei muuta, niin Motonetistä tai Biltemasta sopiva tarvikekatti 100-150 e ja sovitat/sovitutat sellaisen paikoilleen.
S204
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

Tarvikeosa tuntuu olevan MB Osalla noin 600 euron tietämillä. Onkohan ihan pöljä ajatus ns. tyhjentää pönttöä että varistaisi helisevät osat pois?

MB Osan asentaja sanoi että auto voisi ottaa siitä nokkiinsa, mutta kun auto on vasta katsastettu, niin vanhalla pöntöllä voisi ajella käytännössä vuoden ennen kuin ongelma palautuisi ajankohtaiseksi...
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Saattaa tulla vikakoodi jos autossa kaksi lambda-anturia, eli mittaavat pakokaasuja ennen ja jälkeen "puhdistuksen". En tunne sen paremmin ko. auton moottorinohjausta mutta uskoisin että ei tietokone sitä huomaa mitenkään eikä vaikuta kuin ehkä positiivisesti kulkujen ja kulutuksen suhteen :thumbup:
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
H.Leinonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 14.03.2012 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Benz E 280 Avantgarde a.k.a Sähikäinen

Viesti Kirjoittaja H.Leinonen »

Aikani pohdittuani totesin että en viitsi alkaa fuskaamaan, vaan kyllä se toimiva pönttö pitää olla. Tarvikepöntötkin vaan on sen hintaisia, että taidan vetreyttä hitsaustaitoja ja vaihdan vanhaan putkistoon vain tarvikepöntön paikoilleen. Yksi pulma vaan on se, että ei oikein ole parkkihallissa mahdollisuutta käydä katsomassa putkistoa ja mm. putken halkaisija pitäisi selvittää että oikeankokoisen katin osaan käydä ostamassa.

Siispä jälleen turvaudun arvon forumilaisten apuun ja tiedustelen E280 V6 bensan katalysaattorin ja putken mittoja?

Lisäksi olisi hyvä tietää että onko siellä lambda-anturi kuinka lähellä pönttöjä?
Vastaa Viestiin