W638 V-class Ilmastoinnissa ongelma
W638 V-class Ilmastoinnissa ongelma
ilmastointi ei lähde päälle. Olisiko jollain ilmastoinin sähkö kuvia tai tieto mistä löytyisi kuvat. Tai tietoa onko kompuralla ohjausrele ja jos on niin missä päin auto sijaitsee? Kojelaudan katkaisijalle virta tulee (mitattu) ja sulakkeet ok! mutta kompura ei käynnisty (ei edes yritä) eikä katkaisijan merkkivalo syty. Apulaite hihnapyörä pyörii, mutta kompuran kytkin ei mene päälle. Hyvät vinkit otetaan lämmöllä, viileyden toivossa vastaan!
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Re: W638 V-class Ilmastoinnissa ongelma
Siellä on pari painekytkintä putkistossa (kuten ilmeisesti kaikissa ilmastoinneissa) ja kompressorilla on magneettiventtiili. Siihen voi pakkosyöttää virtaa niin näkee toimiiko se (tai mittaa sen resistanssin). Sitä en osaa sanoa miten nuo kytkinten asennot pitää olla normaalitilanteessa. Yhtä V230 mallin ilmastointia joskus yritettiin elvyttää mutta homma tyssäsi siihen kompuravikaan (sn magneettikytkimeen).
Varmaankin joku ilmastointihuolto osaisi ihan yleimittarilla katsoa onko putkistossa paineet kuten pitää noiden painekytkinten perusteella.
Varmaankin joku ilmastointihuolto osaisi ihan yleimittarilla katsoa onko putkistossa paineet kuten pitää noiden painekytkinten perusteella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638 V-class Ilmastoinnissa ongelma
Yksikertainen ja varma toimenpide on mitata paine järjestelmässä. ( Expansioventtiilin molemmilta puolin ) Jos kylmäainetta ei ole riittävästi, ei myöskään kompura herää henkiin. Olethan laittanut lämmityslaitteen puhalluksen puhallusasentoon, joka on perusedellytys , ennenkuin laitteisto toimii.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: W638 V-class Ilmastoinnissa ongelma
Puhaltimessa on sellainen kytkentä, kun kytkee ilmastoinnin päälle niin puhallin käynnistyy 1 teholla automaattisesti.
Viime kesänä huollettu jolloin kylmä ainetta ei ollut kuin 400g (ennen huoltoa) ja toimi vielä. huollossa lisätty täyttömäärä normaaliin. eli n. 950g.
syksyllä toimi vielä normaalisti.
En tiedä Mersun ilmastoinnin sielun elämästä, mutta volvossa jos kylmäaineen määrä vähissä niin yritti kyllä kompuraa pyörittää mutta paine kytkin katkaisi toiminan muutaman sekunnin päästä, kun ei saanut painetta kehitettyä(ohjaus releen napsahtelu kuului selvästi).
Nyt ilmastointi ei edes yritä, eli onko se nyt sit mangneetti kytkin vai mikä niin ei edes yritä kompuraa päälle.
Viime kesänä huollettu jolloin kylmä ainetta ei ollut kuin 400g (ennen huoltoa) ja toimi vielä. huollossa lisätty täyttömäärä normaaliin. eli n. 950g.
syksyllä toimi vielä normaalisti.
En tiedä Mersun ilmastoinnin sielun elämästä, mutta volvossa jos kylmäaineen määrä vähissä niin yritti kyllä kompuraa pyörittää mutta paine kytkin katkaisi toiminan muutaman sekunnin päästä, kun ei saanut painetta kehitettyä(ohjaus releen napsahtelu kuului selvästi).
Nyt ilmastointi ei edes yritä, eli onko se nyt sit mangneetti kytkin vai mikä niin ei edes yritä kompuraa päälle.
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Re: W638 V-class Ilmastoinnissa ongelma
Kyllä se aineen puuttuminen tekee sen ettei edes yritä, tiedän koska purin ilmastoinnin kennon ja putket pois ja jätin ehjän kompuran sinne ilman putkia. Ei onneksi ole yrittänyt sitä päälle, sillä rikkihän se jo olisi mennyt ja olisi vielä roiskinut sitä vihreää lientä konehuoneen ympäri mitä oli jäänyt kompraan.
Varmaan joku sähkövika tjms. jos aine ei ole hävinnyt...tai mistäs sen tietää, jos kerran edelliset aineeetkin olivat huvenneet. Laittoivatko väriaineen niin näkee jos on tullut ulos jostakin ?
Varmaan joku sähkövika tjms. jos aine ei ole hävinnyt...tai mistäs sen tietää, jos kerran edelliset aineeetkin olivat huvenneet. Laittoivatko väriaineen niin näkee jos on tullut ulos jostakin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638 V-class Ilmastoinnissa ongelma
Niin, kyllä se vika on varmaankin tuon kylmäaineen määrässä kun se kerran on jo aikaisemmin vuotanut, mutta vuotoa ei ole paikattu.kole75 kirjoitti:Puhaltimessa on sellainen kytkentä, kun kytkee ilmastoinnin päälle niin puhallin käynnistyy 1 teholla automaattisesti.
Viime kesänä huollettu jolloin kylmä ainetta ei ollut kuin 400g (ennen huoltoa) ja toimi vielä. huollossa lisätty täyttömäärä normaaliin. eli n. 950g.
syksyllä toimi vielä normaalisti.
En tiedä Mersun ilmastoinnin sielun elämästä, mutta volvossa jos kylmäaineen määrä vähissä niin yritti kyllä kompuraa pyörittää mutta paine kytkin katkaisi toiminan muutaman sekunnin päästä, kun ei saanut painetta kehitettyä(ohjaus releen napsahtelu kuului selvästi).
Nyt ilmastointi ei edes yritä, eli onko se nyt sit mangneetti kytkin vai mikä niin ei edes yritä kompuraa päälle.
Esimerkin Volvon ilmastointi ei ollut vielä kerennyt riittävän tyhjäksi, vaan kompuran ollessa seis matapainepuolen paine nousi riittävän suureksi, että kompura käynnistyi. Olisi kyllä lopettanut käynnisymisenkin ajan myötä.
Kaupan kassalla:
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.
W638 112CDI A4
Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.
W638 112CDI A4
Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
Re: W638 V-class Ilmastoinnissa ongelma
Ilmastointi huollossa järjestelmä otettiin tyhjäksi ja pidettiin paineistettuna 1h jonka jälkeen täyttö, tuon yhden tunnin aikana ei vuotoja ilmennyt.veskola kirjoitti:Kyllä se aineen puuttuminen tekee sen ettei edes yritä, tiedän koska purin ilmastoinnin kennon ja putket pois ja jätin ehjän kompuran sinne ilman putkia. Ei onneksi ole yrittänyt sitä päälle, sillä rikkihän se jo olisi mennyt ja olisi vielä roiskinut sitä vihreää lientä konehuoneen ympäri mitä oli jäänyt kompraan.
Varmaan joku sähkövika tjms. jos aine ei ole hävinnyt...tai mistäs sen tietää, jos kerran edelliset aineeetkin olivat huvenneet. Laittoivatko väriaineen niin näkee jos on tullut ulos jostakin ?
Voihan se olla, että on talven aikana jostain alkanut vuotamaan.
Pitää käyttää uudelleen samalla pajalla, korjatkoon siellä. Eipähän oo omat sormet mustana ja helpompi liikkua kun ei oo sen jälkeen ylipainoo (rahaa) takataskussa

Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Re: W638 V-class Ilmastoinnissa ongelma
Missäs päin autoa ne ilmastoinnin painekytkimet sijaitsee?
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Re: W638 V-class Ilmastoinnissa ongelma
Kaikki ne putket kulkee ihan siinä konehuoneessa kompuralta vasemmalta alhaalta, ja menevät rintapellistä oikealta ylhäältä sisään. En nyt muista tarkalleen mutta siinä metalliputkessa taisi olla. Siinä kompurankupeessa ainakin oli yksi mihin tuli sähköjohdot, seuraile piuhaa mikä menee sinne suunnalle.
Varmaan tarttis se kytkentäkaavio kaivaa jostain....tai no siellä on 2 painekytkintä, toisessa lukee A Bar ja toisessa B Bar, enkä minä nyt ainakaan yks kaks osaa sanoa pitääkö kumman olla johtava, jotta järjestelmä käynnistyy. Joku ilmastointeihin perehtynyt varmaan osaa sanoa oitis.
Varmaan tarttis se kytkentäkaavio kaivaa jostain....tai no siellä on 2 painekytkintä, toisessa lukee A Bar ja toisessa B Bar, enkä minä nyt ainakaan yks kaks osaa sanoa pitääkö kumman olla johtava, jotta järjestelmä käynnistyy. Joku ilmastointeihin perehtynyt varmaan osaa sanoa oitis.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638 V-class Ilmastoinnissa ongelma
Missäs päin suomea asustat kole75 itse juuri korjasin omasta vitosta ilmastoinnin ja huomasin aineita lisäillessä että korkeapaineet nousevat ainakin omassa 96 vuosimallin vitossa aikas korkealle ennenkuin lauhdutinpuhallin lähtee päälle (19bar) joka voi pitemmällä aikavälillä hajoittaa kompressorin. painekytkimien liitin pitäisi olla ihan siinä flektin lähettyvillä josta varmaan helpoin mitata... mutta niinkuin moni jo sanonut niin kompura ei lähde päälle jos ainetta liian vähän eli liian alhaiset matalapaineet jolloin kytkin katkaisee matalapaineista poikki...
ja jos valo ei katkaisijaan syty niin silloin aineet vuotanut tai kompura sökö. näin oli ainakin omassa.
ja jos valo ei katkaisijaan syty niin silloin aineet vuotanut tai kompura sökö. näin oli ainakin omassa.
110td at vitu
Re: W638 V-class Ilmastoinnissa ongelma
Vika löytyi syynähän oli aineet hukassa, mutta vuotoa ei löytynyt. Ilmastointihuolto epäili Kompuran kaulan tiivistettä, mutta nyt kun kompura saatiin pyörimään niin mahdollisesti alkaisi pitää taas. Eli talvellakin pitäisi saada pyöritettyä aikaajoin, vaikka jossain hallissa kun ei ota päälle jos alle 10 astetta ulkolämpötila.
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 V-class Ilmastoinnissa ongelma
Ja Hoh hoijaa, 3 viikkoa se kesti
Lauhdutuskennon ikä tuli täyteen.(irroittaessa repesi kahteen osaan, oli aivan paperia.) Oli todennäköisesti alkuperäinen tyhjentymisen syy?
Uusi kenno Motonetistä tingittynä 115 egee ja uusi kuivain 35 egee + O-renkaat kaupanpäälle.
Kenon ja kuivaimen vaihto helppo tehdä itse, itelläni meni n.1 tunti.
Uudelleen täytöön sain jo ale hintaan (50€), kuulemma hyvä asiakas, kun kerran kuussa käy täytöllä
Nyt tulee sit viileetä taas ja tosi paljon tehokkaamin kun aikaisemmin.

Lauhdutuskennon ikä tuli täyteen.(irroittaessa repesi kahteen osaan, oli aivan paperia.) Oli todennäköisesti alkuperäinen tyhjentymisen syy?
Uusi kenno Motonetistä tingittynä 115 egee ja uusi kuivain 35 egee + O-renkaat kaupanpäälle.
Kenon ja kuivaimen vaihto helppo tehdä itse, itelläni meni n.1 tunti.
Uudelleen täytöön sain jo ale hintaan (50€), kuulemma hyvä asiakas, kun kerran kuussa käy täytöllä

Nyt tulee sit viileetä taas ja tosi paljon tehokkaamin kun aikaisemmin.
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98