OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
Onko mahdollista vaihtaa vm. -93 vähäpäästöisen 300D:n OM603 vaparikoneen tilalle OM603 turbomalli ja päästä muutoskatsastuksesta läpi?
Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
Vain kaiketi ainoastaan jos moottori on uudemmasta autosta?
Kannattaa silti kysyä konttorilta.
Kannattaa silti kysyä konttorilta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
Pitää tiedustella, muistaakseni näin joskus tällaisen vaihdon projektipuolella.
Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
on mahdollista, mutta sen "virittämisen" joutuu unohtamaan... eli kriteerinä on, että se turbokone on uudemmasta autosta ja sen "saastelaitteet" ym. on alkuperäiset... käytännössä kannattaa sitten vaihtaa väykyn OM606 turbokone, jos tuohon hommaan alkaa...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
eikös... Jos kaikkien hienojen säännösten mukaan mennään niin 606turbossa kuulu olla sähköpumppu ja orkkis moottoriohjauspoksit sun muut hilut kiinni jotta se täyttää normit myös W124 kopassa?
Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
Pahimmillaan ne alkaa urputtamaan vetareista, laatikosta ja ties mistä...joten helpompi (halvempi) ostaa suoraan se 91 mallinen turboauto. Saatoipas täälläkin seudulla tulla yhteen autoon katsastusongelmia kun oli 606 ja ei ollut "oikeanlaista" voimansiirtoa paikoillaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
jep, myös voimalinja pitää päivittää "vastaavaan"... tarkoittaa sitä, että joko samat mitä alunperin koneen kanssa on käytetty (jos eroavat auton alkuperäisestä) tai jotain parempaa... esim. TH400 vaihteisto ja bemarin 210 mm perä menee varmasti tuohon "parempaa" kategoriaanveskola kirjoitti:Pahimmillaan ne alkaa urputtamaan vetareista, laatikosta ja ties mistä...joten helpompi (halvempi) ostaa suoraan se 91 mallinen turboauto. Saatoipas täälläkin seudulla tulla yhteen autoon katsastusongelmia kun oli 606 ja ei ollut "oikeanlaista" voimansiirtoa paikoillaan.

taloudelliset näkökohdat kyllä puoltaa tuota veskolan "osta valmis turboauto" näkökulmaa

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
Siinä ei paljon naurata kun vaikka on kaikki palikat riittävän vahvat ja inssi edelleen inisee jostain luovuttaja-auton runko- tai osanumeroista ja papereista...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
niin, konttoreissa on eroja, kuten viineissäveskola kirjoitti:Siinä ei paljon naurata kun vaikka on kaikki palikat riittävän vahvat ja inssi edelleen inisee jostain luovuttaja-auton runko- tai osanumeroista ja papereista...

nyt mun pitää tehdä rumilukset


paras on tietysti aina varmistaa konttorilta, että mitä saa tehdä ja kuinka ne asioihin/muutoksiin suhtautuu, "laki ja sen tulkinta" kun näyttää olevan ihan konttorikohtainen asia vielä nykysuomessakin



meillä on nytkin yhden auton muutoskatsastusta/turbotusta varten valmiit paperit odottamassa konttorilla (inssi etsi ne valmiiksi, niin ei tarvitse niitä kysellä pitkin maakuntaa), vaikka autoa ei ole vielä edes aloitettu rakentamaan

mutta jarrujen osalta esim. riittää että niiden jarrumäntien halkaisijat vastaa vertailtavaa autoa, merkin (satulan ja levyn) ei todellakaan tarvitse olla sama mihin niitä verrataan

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
^ Oikein
ois nuita harrastajaystävällisempiä enempi nii maistus rakenteluki mukavemmalta.

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
Kun ei koskaan tiedä millanen herranjumainssi sieltä tulee 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
Eikös se ole hyvä, että autot ovat rakenteeltaan Suomen tieliikennelain ja liikenneministeriön määräyksien mukaisessa kunnossa.
Ja mitä napa siellä vihjailee " rumiluksilla " ...kyllähän se tiedetään ilman sanomattakin, että " rahalla saa ja hevoosella pääsöö ".
Mutta jos oikeasti paljastan jotakin salassapitoon liittyviä asioita, olen käräjätuvassa äkkiä, mutta jos katsastusinssi ottaa voitelurahaa/korvausta...seuraamus on toisinpäin....minua ei silloin voi syyttää lahjoman antamisesta. ( Edellytyksenä, että toimenpidettä tarjoava on itse tehnyt aloitteen )
EDIT; Tuleekohan toisinto hitsaustopicin kirjoituksiin viitaten.
Täytyy ottaa jo valmiiksi lakikirja työpöydälle. 

Ja mitä napa siellä vihjailee " rumiluksilla " ...kyllähän se tiedetään ilman sanomattakin, että " rahalla saa ja hevoosella pääsöö ".

Mutta jos oikeasti paljastan jotakin salassapitoon liittyviä asioita, olen käräjätuvassa äkkiä, mutta jos katsastusinssi ottaa voitelurahaa/korvausta...seuraamus on toisinpäin....minua ei silloin voi syyttää lahjoman antamisesta. ( Edellytyksenä, että toimenpidettä tarjoava on itse tehnyt aloitteen )
EDIT; Tuleekohan toisinto hitsaustopicin kirjoituksiin viitaten.


Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
selvennetään, että ei ole kyse mistään voitelemisesta/lahjonnasta tai muustakaan sellaisesta ns. laittomasta toiminnasta... jotku ideat vain on jopa mun mielestä liian hulluja toteuttaa
ja tuo "salassa pidettävä" oli enemmän sellainen herrasmies sopimus, että ihan kaikesta ei huudella netissä... (nuo megasquirt jutut ym. nyt on ihan yleisiä ja niitä tapahtuu ympäri suomen jatkuvasti, niihin asia ei liity...)
500 €:n lankku, ducato ja laguna...

ja tuo "salassa pidettävä" oli enemmän sellainen herrasmies sopimus, että ihan kaikesta ei huudella netissä... (nuo megasquirt jutut ym. nyt on ihan yleisiä ja niitä tapahtuu ympäri suomen jatkuvasti, niihin asia ei liity...)
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin
napa kirjoitti:selvennetään, että ei ole kyse mistään voitelemisesta/lahjonnasta tai muustakaan sellaisesta ns. laittomasta toiminnasta... jotku ideat vain on jopa mun mielestä liian hulluja toteuttaa![]()
ja tuo "salassa pidettävä" oli enemmän sellainen herrasmies sopimus, että ihan kaikesta ei huudella netissä... (nuo megasquirt jutut ym. nyt on ihan yleisiä ja niitä tapahtuu ympäri suomen jatkuvasti, niihin asia ei liity...)
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Mutta täällähän on paljastettava kaikki, jopa omaisuutensa housut nilkoissa....muuten olet aivan kyrpä...lääkkeitten ottamatta oleva pöpi...tai vaan muuten machkoilija ja pätemässä... jne.
Senhän nyt tietää ainakin varttunut väki, että sopivat suhteet ... sopivasti pidetään huolta kaverista...homma hoituu. Ei kaikkien tarvitse kuulua vapaamuurareihin.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.