OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HuckJam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ti 21.07.2009 18:12

OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja HuckJam »

Onko mahdollista vaihtaa vm. -93 vähäpäästöisen 300D:n OM603 vaparikoneen tilalle OM603 turbomalli ja päästä muutoskatsastuksesta läpi?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vain kaiketi ainoastaan jos moottori on uudemmasta autosta?
Kannattaa silti kysyä konttorilta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
HuckJam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ti 21.07.2009 18:12

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja HuckJam »

Pitää tiedustella, muistaakseni näin joskus tällaisen vaihdon projektipuolella.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja napa »

on mahdollista, mutta sen "virittämisen" joutuu unohtamaan... eli kriteerinä on, että se turbokone on uudemmasta autosta ja sen "saastelaitteet" ym. on alkuperäiset... käytännössä kannattaa sitten vaihtaa väykyn OM606 turbokone, jos tuohon hommaan alkaa...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eikös... Jos kaikkien hienojen säännösten mukaan mennään niin 606turbossa kuulu olla sähköpumppu ja orkkis moottoriohjauspoksit sun muut hilut kiinni jotta se täyttää normit myös W124 kopassa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pahimmillaan ne alkaa urputtamaan vetareista, laatikosta ja ties mistä...joten helpompi (halvempi) ostaa suoraan se 91 mallinen turboauto. Saatoipas täälläkin seudulla tulla yhteen autoon katsastusongelmia kun oli 606 ja ei ollut "oikeanlaista" voimansiirtoa paikoillaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Pahimmillaan ne alkaa urputtamaan vetareista, laatikosta ja ties mistä...joten helpompi (halvempi) ostaa suoraan se 91 mallinen turboauto. Saatoipas täälläkin seudulla tulla yhteen autoon katsastusongelmia kun oli 606 ja ei ollut "oikeanlaista" voimansiirtoa paikoillaan.
jep, myös voimalinja pitää päivittää "vastaavaan"... tarkoittaa sitä, että joko samat mitä alunperin koneen kanssa on käytetty (jos eroavat auton alkuperäisestä) tai jotain parempaa... esim. TH400 vaihteisto ja bemarin 210 mm perä menee varmasti tuohon "parempaa" kategoriaan :wink: millään "mersun pikkuperällä ja 722.4" noita on turha yrittää katsastaa... vetarit saa vaikka karpiolalta jne.

taloudelliset näkökohdat kyllä puoltaa tuota veskolan "osta valmis turboauto" näkökulmaa :wink:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siinä ei paljon naurata kun vaikka on kaikki palikat riittävän vahvat ja inssi edelleen inisee jostain luovuttaja-auton runko- tai osanumeroista ja papereista...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Siinä ei paljon naurata kun vaikka on kaikki palikat riittävän vahvat ja inssi edelleen inisee jostain luovuttaja-auton runko- tai osanumeroista ja papereista...
niin, konttoreissa on eroja, kuten viineissä :wink: eiköhän asia hoituisi jollain paremmin harrastajan huomioon ottavalla konttorilla paljon kivuttomammin...

nyt mun pitää tehdä rumilukset :P eli vedota "salassa pidettävään materiaaliin", mutta kun tämä on ihan julkisesti luettava foorumi, niin ei voi ihan kaikkea kertoa mitä eräälläkin konttorilla on luvattu lyödä leimaan, jos teen muutokset ja menen auton kanssa sinne :shh:

paras on tietysti aina varmistaa konttorilta, että mitä saa tehdä ja kuinka ne asioihin/muutoksiin suhtautuu, "laki ja sen tulkinta" kun näyttää olevan ihan konttorikohtainen asia vielä nykysuomessakin :o jos teillä siellä lounais-suomessa on liian "turkulainen meininki", niin käykää täällä pohjanmaalla katsastamassa, ei täällä tuollaisiin pikkuseikkoihin puututa, jos muutokset saa edes paperilla näyttämään "laillisilta", niin ei pitäis olla mitään ongelmaa :wink: katsastajat ei pahemmin puutu esim. megasquitteihin vähäpäästöisissä autoissa, jos niitä nyt ei aivan keskelle koelautaa ole ruuvattu kyltin kera, että katsokaa, tein itse moottorinohjauksen vähäpäästöiseen autooni :D toisinsanoen, sen mitä inssin ei tarvitse tietää virallisesti, ei ne niihin puutu, vaikka tietäisivätkin asian oikean laidan...

meillä on nytkin yhden auton muutoskatsastusta/turbotusta varten valmiit paperit odottamassa konttorilla (inssi etsi ne valmiiksi, niin ei tarvitse niitä kysellä pitkin maakuntaa), vaikka autoa ei ole vielä edes aloitettu rakentamaan :lol: nyt vain rakennetaan auto joka täsmää niihin papereihin...

mutta jarrujen osalta esim. riittää että niiden jarrumäntien halkaisijat vastaa vertailtavaa autoa, merkin (satulan ja levyn) ei todellakaan tarvitse olla sama mihin niitä verrataan :wink: esim. skodan levy ja volvon 4 mäntäinen satula kelpaa hyvin w124 mersuun, vaikka vertailuautona pidettäis E500 mersua (mittojen pitää vain olla samat tai suuremmat, että hyväksytään...)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja johani »

^ Oikein :thumbup: ois nuita harrastajaystävällisempiä enempi nii maistus rakenteluki mukavemmalta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kun ei koskaan tiedä millanen herranjumainssi sieltä tulee :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Eikös se ole hyvä, että autot ovat rakenteeltaan Suomen tieliikennelain ja liikenneministeriön määräyksien mukaisessa kunnossa. :problem:
Ja mitä napa siellä vihjailee " rumiluksilla " ...kyllähän se tiedetään ilman sanomattakin, että " rahalla saa ja hevoosella pääsöö ". :wink:
Mutta jos oikeasti paljastan jotakin salassapitoon liittyviä asioita, olen käräjätuvassa äkkiä, mutta jos katsastusinssi ottaa voitelurahaa/korvausta...seuraamus on toisinpäin....minua ei silloin voi syyttää lahjoman antamisesta. ( Edellytyksenä, että toimenpidettä tarjoava on itse tehnyt aloitteen )

EDIT; Tuleekohan toisinto hitsaustopicin kirjoituksiin viitaten. :cry: Täytyy ottaa jo valmiiksi lakikirja työpöydälle. :wtf:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja napa »

selvennetään, että ei ole kyse mistään voitelemisesta/lahjonnasta tai muustakaan sellaisesta ns. laittomasta toiminnasta... jotku ideat vain on jopa mun mielestä liian hulluja toteuttaa :D

ja tuo "salassa pidettävä" oli enemmän sellainen herrasmies sopimus, että ihan kaikesta ei huudella netissä... (nuo megasquirt jutut ym. nyt on ihan yleisiä ja niitä tapahtuu ympäri suomen jatkuvasti, niihin asia ei liity...)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: OM603 vaparin vaihto OM603 Turbo-malliin

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:selvennetään, että ei ole kyse mistään voitelemisesta/lahjonnasta tai muustakaan sellaisesta ns. laittomasta toiminnasta... jotku ideat vain on jopa mun mielestä liian hulluja toteuttaa :D

ja tuo "salassa pidettävä" oli enemmän sellainen herrasmies sopimus, että ihan kaikesta ei huudella netissä... (nuo megasquirt jutut ym. nyt on ihan yleisiä ja niitä tapahtuu ympäri suomen jatkuvasti, niihin asia ei liity...)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...

Mutta täällähän on paljastettava kaikki, jopa omaisuutensa housut nilkoissa....muuten olet aivan kyrpä...lääkkeitten ottamatta oleva pöpi...tai vaan muuten machkoilija ja pätemässä... jne.
Senhän nyt tietää ainakin varttunut väki, että sopivat suhteet ... sopivasti pidetään huolta kaverista...homma hoituu. Ei kaikkien tarvitse kuulua vapaamuurareihin.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Vastaa Viestiin