M103 ahtaminen ja turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Jeppe87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 24.03.2012 16:46
Paikkakunta: Kymenlaakso

M103 ahtaminen ja turbotus

Viesti Kirjoittaja Jeppe87 »

Eli kyseessä on 12v M103.4 kone. Ajatuksissa on ahtaa kyseinen moottori lähitulevaisuudessa. Kellään kokemuksia tästä konemallista ja vaikeuksista joita tulee eteen?
Ajatus saada vääntöä lisää alakierroksille turbon avulla. Selvitetty jo että auto on EI vähä päästöinen joten päästöjen kanssa ei tule ongelmia.

Nii ja toinen juttu 4 portainen automaattilaatikko, kuinka tämä kestää?

Remmi vai Turbo? :)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M103 ahtaminen ja turbotus

Viesti Kirjoittaja napa »

2.6 vai 3.0? siitä riippuu paljon myös kumpi vaihteisto siellä on koneen jatkona... 722.4 (ei tod.näk. kestä ahdetun tehoja edes vahvistettuna) vai 722.3 (kestää varauksella vakionakin... ainakin n. 400 heppaan asti)

2.6 versio olis parempi ahtamisen kannalta, vaikka tilavuudessa hieman hävitäänkin (tilannetta voi kompensoida vastaavasti nostamalla ahtoja...)

3.0 kestää maltilliset ahdot, mutta mitään kovin kovaa konetta siitä on turha yrittää rakentaa, liian suuren männän/liian pienen pyttyjen välin takia :thumbdown: no, tämä ongelma nyt tulee eteen vasta tuolla 600 - 700 hepan jälkeen :wink:

alle 500 hepan tehoissa pysyttäessä ihan mainio kone, sen yli mentäessä alkaa varmasti ongelmat ja rahan meno kasvaa huimasti saavutettaviin tehoihin nähden...

turboksi kokoluokkaa holset hx35 minimissään, oli kone kumpi tahansa, turha sitä konetta on kiusata millään miniturbolla...

remmiksi eaton m90 tai m112... (m112 ehkä parempi noista kahdesta), lysholmit/muut ruuviahtimet maksaa yleensä niin paljon (noita eaton m112 roots ahtimia saa kuitenkin 4 kpl, yhden ruuviahtimen hinnalla :wink: ), että tuskin olet niistä kiinnostunut, ellei tarkoitus ole jotain todella "omituista" rakentaa...

sitten on vielä ne sentrifugaalit...

muut saa sitten jatkaa siitä jankutuksesta, että käytä hakua, aiheesta on jo niin paljon keskustelua muutenkin jne. :D

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jeppe87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 24.03.2012 16:46
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: M103 ahtaminen ja turbotus

Viesti Kirjoittaja Jeppe87 »

Totta joo kaikessa innostuksessa unohtu mainita että kone on 3l :)
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M103 ahtaminen ja turbotus

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jeppe87 kirjoitti:...Ajatus saada vääntöä lisää alakierroksille turbon avulla...
Remmi vai Turbo? :)
Alakierroksille saat todennäköisesti lisää vääntöä remmiahtimella tai pienehköllä turbolla. Jos mitoitat ahtimen alakierroksille, se voi ahdistaa huipputehon seutuvilla, kuten napa tuossa vihjaisi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M103 ahtaminen ja turbotus

Viesti Kirjoittaja napa »

mulla muuten vois olla myynnissä C32 AMG:n ruuviahdin (+ sen alkuperäinen vesicooleri) se olis sopivan kokoinen tuohon koneeseen ja antaa varmasti alavääntöjä parhaiten näistä mekaanisista ahtimista (lisäherkkuna magneettikytkin, jolla sen voi napata pois käytöstä matka-ajossa) turbothan antaa vääntöjä vasta ylempää (+1500-2000 rpm), jos ei liian pienellä yritä... ainut huonopuoli asiassa on se, että mun pitäis saada siitä reilusti yli 1000 € :oops:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin