603 vaparin turbotus/kesto
603 vaparin turbotus/kesto
tere,
elikä 300d vapari olisi tarkotus hiukan piristää.....joo hiukan!
mulla on vakio pumppu joka on penkissä säädetty jä syöttöä lisätty enkä meinannut laittaa uutta/isompaa pumppua.
en ny halua kuulla ettei kestä pikku tehonlisäystä,vaan sen että millä ahtimilla ootte saaneet hyvin pelittämään 603 vaparin ja sen kestosta jos jollakin on sattunut toimimaankin enemmän ku yhden suven????
siis ahdin,välijäähy ja ehkä syötönlisäystä...oisko 130-140hv+nm hiukan vakiosta lisää mahdollista saada jopa kestämään?
tattista.
elikä 300d vapari olisi tarkotus hiukan piristää.....joo hiukan!
mulla on vakio pumppu joka on penkissä säädetty jä syöttöä lisätty enkä meinannut laittaa uutta/isompaa pumppua.
en ny halua kuulla ettei kestä pikku tehonlisäystä,vaan sen että millä ahtimilla ootte saaneet hyvin pelittämään 603 vaparin ja sen kestosta jos jollakin on sattunut toimimaankin enemmän ku yhden suven????
siis ahdin,välijäähy ja ehkä syötönlisäystä...oisko 130-140hv+nm hiukan vakiosta lisää mahdollista saada jopa kestämään?
tattista.
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Kyllä tommosta tehoa pitäisi kestää melko pitkään kyllä hienosti. Vaikka väyrysen (om606) vakioahdin vois olla aika passeli.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Tai sitten vaan se om603 turbon vakio KKK
bolt-on paketti öljylinjoja lukuunottamatta. Tosin jos coolerin haluat niin ei ole ihan bolt on. Laita myös öljynsuodatinjalka turbomallista ja öljynjäähytin niin sekin jo lisää kestoikää. Sitten voit haarottaa vaikka öljynpainekellosta turbolle öljyt. Paluulle teet öljypohjaan paikan.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Mulla kesti 603 vapari st käytössä yli 50tkm ilman ongelmia, ja auto uudella omistajalla edelleen kunnossa. Noinkin maltilliset tehot mitä olet hakemassa pitäisi motti kestää hienosti jos vaan huolehtii öljyn ja koneen jäähdytyksestä.
W201 250D
W202 250D
W202 250D
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
piti just sanoa samaa, että eihän noihin lukemiin edes tarvita ahdinta. syötöt ja ajotukset kohdilleen, kierroksia lisää ja vaikka pakari virtaavammaks, niin pitäs tulla jo ton verran heposia.preston kirjoitti:Eikö nuihin tehotoiveisiin pääse jo ppd:n 7mm tapeilla ilman ahinta. Itellä 200D vapari 190D nuilla 7mm tapeilla ja
W124 300D vakiosääjöillä jää kevyesti mennen tullen komian savun saattelemana
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
...mutta ahtimella saadaan sitä alavääntöä, joka on se juttu siellä tieliikenteessä. Ei sillä huipputeholla lopulta ohitella, toki sekin on sitten kohdillaan sen ahtimen myötä.
Kyllä vaparidieseli on kuin keskeytetty yhyntä
Kyllä vaparidieseli on kuin keskeytetty yhyntä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
no jus toi on se juttu,elikä vääntöä suht matalalta,ja saahan niitä hevosiakin tullaveskola kirjoitti:...mutta ahtimella saadaan sitä alavääntöä, joka on se juttu siellä tieliikenteessä. Ei sillä huipputeholla lopulta ohitella, toki sekin on sitten kohdillaan sen ahtimen myötä.
Kyllä vaparidieseli on kuin keskeytetty yhyntä

niin mitäs ahtimia teillä on kiinni ruuvatun vakiopumpun kanssa?
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
naapurifoorumilla oli niitä penkityslappuja enne ja jälkeen ruuvauksen, joku vois kaivaa linkin. jos muisti oikein pelaa niin om603 vakipumpusta ppd herrasmiessäädöissä 132hv ? ja 7mm elementeillä ilman ilmanputsaria jotain 150hv vakioputkella ? hengetönhän se vapari on että turboa kylkeenvaan ja maltilliset paineet!! ram-airia sitte suosittelen, useilla se suodatin siinä turbon kyljessä pakosarja hohkaa kyljessä.
Viimeksi muokannut johani, Su 15.04.2012 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Miltei sama minkä ahtimen laittaa kunhan ei ole mikään traktorin muinaisjäännös, pakopesän ropelli kun on välillä 40-45mm niin toimii mukavasti. Kaupasta kun tilaa uuden niin se on yleensä hyvä, tarkoittaa ettei tarvitse ensin ostaa sitä halpaa ja sitten sitä hyvää
Ropelleista kun puhutaan niin se pienempi puoli, eli pakopesässä jättöpää. Dieselissä suurempi pakosiipi kuin kompressorisiipi.

Ropelleista kun puhutaan niin se pienempi puoli, eli pakopesässä jättöpää. Dieselissä suurempi pakosiipi kuin kompressorisiipi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
veskola kirjoitti:...mutta ahtimella saadaan sitä alavääntöä, joka on se juttu siellä tieliikenteessä. Ei sillä huipputeholla lopulta ohitella, toki sekin on sitten kohdillaan sen ahtimen myötä.
Kyllä vaparidieseli on kuin keskeytetty yhyntä
niin niin, mutta mitä järkeä on edes alkaa ahtaan koko laitosta, jos tehotavote on tommonen, mikä nyt tulee pelkällä pumpun säädöllä? eikös tässä sitten kannattais ottaa tehoja ja vääntöjä sen verran, mitä pumppu antaa?
taikka tarkennetaan vielä, että jos kysyjä kysyy: mikä turbo, tehotavote 130 heppaa? vastaushan voi olla tyyliin, että ihan sama. noi tehot tulee millä tahansa turbolla ja ilmankin.

noo, jokatapauksessa 7mm tapit pumppuun ja joku hx35, tai joku vastaavan kokonen turbo, niin sillä saa sitten vähän ylikin sen 130 hepan niitä tehoja.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
parempi sekin, kuin ei yhdyntää ollenkaanveskola kirjoitti:
Kyllä vaparidieseli on kuin keskeytetty yhyntä

itsekkin tässä vissiin taas haksahtanut vaparidieseliin

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
onko joku tuollaisen mersuun laittanut ja montakohan tonnia mahtaa maksaa?johani kirjoitti:naapurifoorumilla oli niitä penkityslappuja enne ja jälkeen ruuvauksen, joku vois kaivaa linkin. jos muisti oikein pelaa niin om603 vakipumpusta ppd herrasmiessäädöissä 132hv ? ja 7mm elementeillä ilman ilmanputsaria jotain 150hv vakioputkella ? hengetönhän se vapari on että turboa kylkeenvaan ja maltilliset paineet!! ram-airia sitte suosittelen, useilla se suodatin siinä turbon kyljessä pakosarja hohkaa kyljessä.
jos jollain on kuva että on tuollaisen laittanut niin näytille kiitos!
w201 om605
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Ootappa vaan kun ostat turbomersunpreston kirjoitti:Kyllä PPD:n 7mm pumpulla 200D konekin vääntää niin alhaalta ettei uskois. 2-vaihdetta ei risteyksissä tarvi vaikka
kävelyvauhtia mentäis ja 40km/h saa jo heittää 4:sta. Rekkojen ohituksessa ku 5:selta pykältää 3:selle niin kyllä lähtee
ja tuntuu ettei loppua näy. Ite ajellu pian vuoden päivät 190D 200 PPD:n 7mm pumpulla ja 2.5" putkella yhdellä läpivirtaavalla takapöntöllä ja voi sanoa että on mukava käyttää ja matka ajossa kulutus ollu vaikka kaikki ohitukset on ollu täyspoltto ohituksia niin 5.2/100km ja kaupunki ajossa talvella 6.0/100km. Itelle tulossa seuraava kokeilu tänä kesänä just W124 300D vapari ja siihen tulee kans samanlainen 7mm pumppu joten on sitte mukava vertailla.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Itsekkin ajelen 606 vaparilla töihin, mutta nautiskellaan siitä yhdynnästäkin yleensä vain viikonloppuisin, jos sillonkaannapa kirjoitti:parempi sekin, kuin ei yhdyntää ollenkaan![]()
itsekkin tässä vissiin taas haksahtanut vaparidieseliin![]()

preston kirjoitti:<...>niin kyllä lähtee ja tuntuu ettei loppua näy. <...>

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Käyppä kerran kokeilemassa jotakin turbodiisseliä (ei tartte olla st) niin sullakin tulee pakollinen tarve hommata sellanenpreston kirjoitti:Joo tiiän kyllä miten ST:t liikahtaa,ne on jo isojen poikien vehkeitä,Orkkis 300DT on aika laiska käyttää vaikka tehoja pitäis olla se 147hv mutta...itelle riittää sellanen jouheva
mukava matka-auto joka vastaa kaasuun hyvin ja kiertää ohituksissa riittävästi ja 7mm pumpulla se toteutuu. Tiiän että jos DT:n laittasin niin homma lähtis heti lapasesta itelläki,eihän kellekhän mikhän riitä
mutta onneks vaparissa se raja tulee vastaan just oikiasa kohasa


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Kyllä niistä turboistakin voi helposti säätää kierroksia reilustikin ylemmäs, ei tarvita edes 7 mm pumppua, joka nyt on oikeastaan rahan tuhlaamista vapareissa. Vakionahan nämä tehtaan turbot ja vaparit on kuin lukisi H&M:n bikinikuvastoa salaa puuseessä 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
preston kirjoitti:On yks 300dt ollu ja kokeiltu ja ajettu paljo,vakiona lähtee ku norsu makuulta ja kierrokset loppuu,ei vaan kierrä tarpeeks vakio sääjöillä, tämä nykynen 190D 200 lähtee manuaalina paljo ilosemmin PPD:n 7millisillä liikennevaloista
nyt kun kerta tuli puheeks, niin onko mitään speksejä antaa paljonko tommosen 200D:n suorituskyky paranee 7mm pumpulla? isotappista mulla ei koskaan ole vaparissa ollu, joten niistä en sillä tavalla tiedä mitään. mutta juurikin samanmoinen 190 ja 200D parani jo pelkällä pumpun ruuvvauksella ja ajotuksen säädöllä n.33% kiihdytyksessä 0-100.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Onkos toi kuvasto se Henkka & Mauri?....veskola kirjoitti: kuin lukisi H&M:n bikinikuvastoa salaa puuseessä


Hyvät on perät.......
Auti
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
mietin tuossa just että paljonko lienee paranee suorituskyky jos tuohon nykyseen om603 ppd säätämään vakiopumppuun laittas isommat tapit. kiihytin racechronolla ,joka käyttää gps 0-80km\h 7.5s, 0-100km\h 11.2sekunttia, paremmin ku kaveri lastutetulla 1.9tdi boralla, ja pirtiämmältä tuo tuntuu ku kaverin entinen ruuvattu s124 300tdt
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Huonosti on boraa lastuteltu jos turbottomalle mersun lintalle häviää 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
noo, en tiedä. jos porassa on vakiona 75 heppanen eko TD kone ja lastun kanssa vaikka 90 heppanen, niin ei sillä vielä kuuhun mennä. kun mekkerin 603:ssa on jo vakiona enemmän tehoo. paljonko siinä nyt sitten muuten sitä tehoo onkaan? ja pumpun rukkauksella se 20-25% lisää.. niin kyllä siinä helposti pora jää taakse.S202 kirjoitti:Huonosti on boraa lastuteltu jos turbottomalle mersun lintalle häviää
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
borassa pitäs olla jotain 120-130 ?
ahtoja ottaa piikkinä 1.9, jatkuvasti ~1,4 ja väännöt kyllä imasee penkkiin, ku istuin kyydissä ku kiihytettiin samalla ohjelmalla 0-100km/h
OM603 vakiona 109hp, katalysaattorittomassa 113hp, pitää vielä lyyä K&N paneelisuodatin ja suppilo keulalle ohjaamaan ilma paneelille, että saajaa viimeset hevoset irti
syöttöä lisätty senverran ppd herrasmiessäätöjen jälkeen että haiventa tulee tyhjäkäynniltä yläkierroksille (puolikierrosta syöttöruuvia, 2kierrosta alppikellosta), kierroksia ottaa ~6100rpm



Viimeksi muokannut johani, To 19.04.2012 00:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Mielenterveys säilyy kun pysyt vaparissa. Ei oo hääviä olla koko ajan tekemässä jotain remppaapreston kirjoitti:Nyt taas superimiehet mulle nauraa mutta silti vapareissa ollaan ja meinataan pysyä,vaikka siitä ei takuita annetakkaan

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Elä sääjä kierroksia noin ylös. Kannattaa pysyä turvallisemmilla alueilla eli korkeintaan 5000-5500 väliin.preston kirjoitti:Niin tää seuraava rojekti (W124 300D) tulee aluks pelkillä 7millisillä ja kierrokset sinne 6000 mutta putki saa olla
vakio niin kauan ko kestää,sitte kokeillaan samalla kuin pikkuveljellä eli yhellä läpivirtaavalla takapöntöllä,tässä sitte vaan 3" putkella niin varmasti riittää,tässä 190D:ssäki tais tuo 2.5" olla ylimitotettu mutta ei siitä oo ainakaan haittaa ollu
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Ite pitäny turvarajana 6000rpm, en yleensä kierrätä loppuun vaikka kiertääki 6000rpm mutta kun se syöttö rupiaa leikkautumaan myöhemmin niin se vetää pidemmälle 
Allu D. kirjoitti:
Kyllä se 603 venttiili koneisto ainaki kestää vakiona hyvin kierrättää 6.5k.

Allu D. kirjoitti:
Kyllä se 603 venttiili koneisto ainaki kestää vakiona hyvin kierrättää 6.5k.
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Riippuu vähän miten löysäksi se jouset on muuttuneet ja paljonko venttiilit on uponneet kanteen sekä kuun kierrosta...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Ja ne on reilun puolen miljoonan kilometrin jälkeen löystyny riittävästiveskola kirjoitti:Riippuu vähän miten löysäksi se jouset on muuttuneet ja paljonko venttiilit on uponneet kanteen sekä kuun kierrosta...


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
mulla oli varaosaromuna semmonen 603 vapari. sillon vähän ennenku jätin sen varaosaromuks seisoon, niin testasin vielä, että paljonko tämmönen vaparimosa kestää oikeesti niitä kierroksia. ruuvvasin sen kierrosruuvvin pohjaan niin syvälle, ettei lukitusmutteriakaan saanu siihen enää paikalleen. ja eikun testsaan. ilman mitään sivuääniä ja oireita kierti sinne 6500-7000 korville. mitä tosta mersun mittarista nyt saa selvää, kun numerot loppuu jo kutoseen ja viisarikin seilas jonku verran. jossain siellä seittemän tonnin jälkeen alko kuuluun selvästi kuinka venttiilit ei enää seuraa nokka-aksilaa. sitten en enempää viittiny leikkiä.
oliko siitä sitten mitään hyötyä ajossa? noo mielestäni yli 6000 kierroksista ei ollu mitään iloa. vaikka mosa kiertikin, niin tehoa siellä ihan yläpäässä ei enää ollu. selväsit tipahti vääntö, kun kierrättämistä jatko yli ton 6000. en tiedä johtuko ruiskuennakosta, vai siitä, ettei dieseli vaan pala tarpeeks nopeesti enää noissa kierroksissa vai mistä johtu, mutta noin se ainakin käyttäyty. niin ja se auto oli n.700 000km rullattu.
oliko siitä sitten mitään hyötyä ajossa? noo mielestäni yli 6000 kierroksista ei ollu mitään iloa. vaikka mosa kiertikin, niin tehoa siellä ihan yläpäässä ei enää ollu. selväsit tipahti vääntö, kun kierrättämistä jatko yli ton 6000. en tiedä johtuko ruiskuennakosta, vai siitä, ettei dieseli vaan pala tarpeeks nopeesti enää noissa kierroksissa vai mistä johtu, mutta noin se ainakin käyttäyty. niin ja se auto oli n.700 000km rullattu.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
Se dieseli palaa hitaasti niin se palaa hitaasti. Ei auta kierrättää.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: 603 vaparin turbotus/kesto
justiinsa
5,5 mm elementin ruiskutusaika siinä tulee vastaan.

5,5 mm elementin ruiskutusaika siinä tulee vastaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi