polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45
polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
voiko pitää paikkaansa litran muutos keskikulutuksessa talvirenkaiden ja kesärenkaiden välillä? tämä toki ajotietokoneen lukemia seuratessa.ja kaks kertaa joka päivä ihan täsmälleen sama matka, noin 37 km suuntaansa.kulutus ollut talvirenkailla nyt plussa keleillä n.5.3-5.5 l/100km ja nyt kesärenkailla 6.3-6.5 l/100km. talvitassut 225/50/16 nastoilla ja kesärenkaat 225/45/17. mitään muuta muutosta ei ole tapahtunut. kyllähän aina isommalla/leveämmällä renkaalla on menny muutama desi enemmän mutta että ihan litra.vaikee uskoa.ideoita? autona w211 220 cdi farm. vm.05.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45
Re:
rengaspaineet on kunnossa.onko vielä ideoita? ihmeelliseltä tuntuu kyllä.
ssuvik kirjoitti:Onhan rengaspaineet kunnossa? Tapauksessasi oikeat paineet lienevät jotain ~2,8-3 bar.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
onko siirrytty talvinopeuksista kesänopeuksiin?
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Jarrut laahaa. On vain sattumaa että vaihdoit renkaat ja luulet että syy on niissä. Kesarenkaiden halkaisija on 634mm ja talvirenkaiden 631mm, niistä ero ei tule. Myöskään mikään kesärengas ei ole vierintävastukseltaan nastarengasta heikompi, ei edes kiinalainen.
Eli joko on seos pielessä, painoa lisää tai jarrut laahaa. Tarkasta ilmansuodatin ja jarrut ja onko emäntä laittanut takaluukkuun jotain isoa ja painavaa kuten louhoksen, stadionin tai jope ruonansuun.
Eli joko on seos pielessä, painoa lisää tai jarrut laahaa. Tarkasta ilmansuodatin ja jarrut ja onko emäntä laittanut takaluukkuun jotain isoa ja painavaa kuten louhoksen, stadionin tai jope ruonansuun.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Painavammat vanteet/renkaat voi kyl vaikuttaa. Mut tuskin ny litran vertaa.
Itel yhessä autossa 2-3 desiä sataselle vie enemmä talvirenkailla vaikka kesärenkaat on leveemmät ja tuumakooltaa tuumaa isommat.
Itel yhessä autossa 2-3 desiä sataselle vie enemmä talvirenkailla vaikka kesärenkaat on leveemmät ja tuumakooltaa tuumaa isommat.
S124 & W124
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Jos auto on ehjä....ajonopeuksien muutos ja "rivakampi" ajotyyli tekevät tuon.
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
On noita tapauksia tullut vastaan ennenkin, missä kesärenkailla kulutus on suurempi kuin nastarenkailla. Niin erikoiselta kuin se kuulostaakin.
Ei sinänsä välttämättä liity tähän asiaan, mutta nuo molemmat rengaskoot ovat vähän pienensorttisia W211:een. Tyypillisestihän 211:n renkaiden halkaisija on noin 650 mm, esim. koossa 205/60-16, 225/55-16, 245/45-17 jne.
Ei sinänsä välttämättä liity tähän asiaan, mutta nuo molemmat rengaskoot ovat vähän pienensorttisia W211:een. Tyypillisestihän 211:n renkaiden halkaisija on noin 650 mm, esim. koossa 205/60-16, 225/55-16, 245/45-17 jne.
S204
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
kiitoksia vastauksista.ylimääräistä painoa ei oo, rengas&vannesetti voi olla hiukan painavampi.nopeus ko. reitillä jota päivittäin kaks kertaa ajan ei oo muuttunu,toki voi olla että todellinen nopeus on suurempi kuin talvirenkailla.mittarinopeudet pysyneet samana.mielestäni jarrut eivät juuri laahanneet kun pyörittelin renkaita kun ne vaihdettiin.eikähän sen siinä olisi huomannut?
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
jos jotain järkevää tähän pitää vastata, niin sanon, että mersut vaan kuluttaa. yhtäkään pieniruokasta, oikeasti pieniruokasta mersua en ole vielä nähnykkään. voidaan höpistä jostakin mersun a sarjalaisista, mutta kilpailija löytyy audin A2:sista ja muista semmosista. mekkerin kulutus vaan tuntuu olevan jonkun verran suurempi, kun kilpailijoilla.
jos tommosella kutosen kulutuksella olet päässyt, niin ole onnellinen. mulla vie toinen auto 8 litraa satasella ja toinen 12. ja autot on 190d 2,5 DT ja w140 350DT.
jos tommosella kutosen kulutuksella olet päässyt, niin ole onnellinen. mulla vie toinen auto 8 litraa satasella ja toinen 12. ja autot on 190d 2,5 DT ja w140 350DT.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Kyllä tällaisia havaintoja on:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=87748" onclick="window.open(this.href);return false;
Kulutukseen vaikuttaa paitsi renkaan vierintävastus, myös renkaan paino
ja painon jakautuminen ts. hitausmomentti. Renkaan painon voi karkeasti
kertoa kahdella, jos sitä vertaa auton muiden osien painon vaikutukseen.
Ilmanvastuksella on eniten merkitystä vasta suurilla nopeuksilla, painolla
taas nopeudenvaihteluissa. Vierimisvastus vaikuttaa koko ajan.
Car and Driver tutki rengaskoon vaikutusta kulutukseen ja kiihtyvyyteen:
http://www.caranddriver.com/features/ef ... res-tested" onclick="window.open(this.href);return false;
Lehti kokeili erilaisia M+S-renkaita. Alapäässä oli 195/65-15 ja yläpäässä 235/35-19.
Alapään rengas oli kuta kuinkin kaikessa parempi. Kulutus oli 10% pienempi
ja kiihtyvyys 4% parempi. Hinta on 44% pienempi, melu pienempi.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=87748" onclick="window.open(this.href);return false;
Kulutukseen vaikuttaa paitsi renkaan vierintävastus, myös renkaan paino
ja painon jakautuminen ts. hitausmomentti. Renkaan painon voi karkeasti
kertoa kahdella, jos sitä vertaa auton muiden osien painon vaikutukseen.
Ilmanvastuksella on eniten merkitystä vasta suurilla nopeuksilla, painolla
taas nopeudenvaihteluissa. Vierimisvastus vaikuttaa koko ajan.
Car and Driver tutki rengaskoon vaikutusta kulutukseen ja kiihtyvyyteen:
http://www.caranddriver.com/features/ef ... res-tested" onclick="window.open(this.href);return false;
Lehti kokeili erilaisia M+S-renkaita. Alapäässä oli 195/65-15 ja yläpäässä 235/35-19.
Alapään rengas oli kuta kuinkin kaikessa parempi. Kulutus oli 10% pienempi
ja kiihtyvyys 4% parempi. Hinta on 44% pienempi, melu pienempi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Mitään kuluta, pari kesää sitten kävin 190D:lla välin Tku-Mikkeli-Tku ja hyvä kun sai viis litraa menemään satasella. Liedossa viitonen silmään ja mikkelissä vapaallepera8x kirjoitti:jos jotain järkevää tähän pitää vastata, niin sanon, että mersut vaan kuluttaa. yhtäkään pieniruokasta, oikeasti pieniruokasta mersua en ole vielä nähnykkään. voidaan höpistä jostakin mersun a sarjalaisista, mutta kilpailija löytyy audin A2:sista ja muista semmosista. mekkerin kulutus vaan tuntuu olevan jonkun verran suurempi, kun kilpailijoilla.
jos tommosella kutosen kulutuksella olet päässyt, niin ole onnellinen. mulla vie toinen auto 8 litraa satasella ja toinen 12. ja autot on 190d 2,5 DT ja w140 350DT.

Kyllä vaan voi kesärenkailla kuluttaa enemmän, ainakin mulla on mielestäni samansuuntaisia havaintoja joidenkin rengassarjojen osalta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
mulla on talvirenkailla pitkän ajan kulutus tietokoneen mukaan 5,7 ja tankkaamalla laskettu joka tankillisesta noin 5.9-6.1. riippuen webaston käytöstä. että ei tuo mielestäni ole paljoa.lisäksi kulutus ei muutu ollenkaan vaikka auton lastaa täyteen tavaraa, ihmisiä ja koiria. muistelen aikanaan w211 270 cdi vm.03 autossa kesäkumeilla vei 2-3 desiä enemmän, kesäkumit oli 245/40/18.talvikumit 225/50/16.nyt tosiaan tuo litran erotus nykyisellä autolla, 220 cdi 05 w211. tuntuu mielestäni jopa kiihtyvyydessä eli että on hiukan huonontunut.tai sitten kuvittelen.
pera8x kirjoitti:jos jotain järkevää tähän pitää vastata, niin sanon, että mersut vaan kuluttaa. yhtäkään pieniruokasta, oikeasti pieniruokasta mersua en ole vielä nähnykkään. voidaan höpistä jostakin mersun a sarjalaisista, mutta kilpailija löytyy audin A2:sista ja muista semmosista. mekkerin kulutus vaan tuntuu olevan jonkun verran suurempi, kun kilpailijoilla.
jos tommosella kutosen kulutuksella olet päässyt, niin ole onnellinen. mulla vie toinen auto 8 litraa satasella ja toinen 12. ja autot on 190d 2,5 DT ja w140 350DT.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Ero ei ollut edes varmaan tuota luokkaa. Noilla renkailla kun on hieman eri halkaisija.plutolainen kirjoitti: muistelen aikanaan w211 270 cdi vm.03 autossa kesäkumeilla vei 2-3 desiä enemmän, kesäkumit oli 245/40/18.talvikumit 225/50/16.
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Kyllä varmaan suurin syy kulutuksen nousuun kyseisessä tapahtumassa on nopeuden nousu ns. kesänopeudeksi. Litran ero tulee hyvin helposti.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Kyllä olisi huomannut. Minkämerkkiset kesärenkaat ovat kyseessä?plutolainen kirjoitti:kiitoksia vastauksista.ylimääräistä painoa ei oo, rengas&vannesetti voi olla hiukan painavampi.nopeus ko. reitillä jota päivittäin kaks kertaa ajan ei oo muuttunu,toki voi olla että todellinen nopeus on suurempi kuin talvirenkailla.mittarinopeudet pysyneet samana.mielestäni jarrut eivät juuri laahanneet kun pyörittelin renkaita kun ne vaihdettiin.eikähän sen siinä olisi huomannut?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Litra on kyllä jokatapauksessa paljon.
Olen nyt tänätalvena (talvinopeudet & talvirenkaat) menny x kertaa ton 700 km välin tolla om606:lla (300km motaria) ja melkein jokakerralla jokin tolppa kuvan nappaa ja niin nytkin kun käytiin (eli rajoilla mennään Huomautuslappu tuli just tänään). Kulutus on jokaisella kerralla ollu noin 7l. Jos lunta tiellä niin pikkasen yli jos kuivat tiet niin pikkasen alle 7l. En usko että litraa sais mitenkään nipistettyä tuolla matkalla kulutuksesta tai sit pitää ajaa tooooosi hiljaa eikä sitä kyllä kenenkään hermot kestä. Ei omat eikä toisten kulkijoitten
Sillä vaan että huoli litran kulutuslisäyksestä on kyllä aiheellinen vaikka ajo ei olekkaan tuollaista mihin vertasin. Kuitenkin useampi kymmenen kilsaa suuntaansa. Tuo ei siis mitään nurkka-ajoakaan ole. Nurkka-ajossakin litran enempi polttaminen vaatii selvää ajotavan muutosta jonka kyllä huomaa.
Olen nyt tänätalvena (talvinopeudet & talvirenkaat) menny x kertaa ton 700 km välin tolla om606:lla (300km motaria) ja melkein jokakerralla jokin tolppa kuvan nappaa ja niin nytkin kun käytiin (eli rajoilla mennään Huomautuslappu tuli just tänään). Kulutus on jokaisella kerralla ollu noin 7l. Jos lunta tiellä niin pikkasen yli jos kuivat tiet niin pikkasen alle 7l. En usko että litraa sais mitenkään nipistettyä tuolla matkalla kulutuksesta tai sit pitää ajaa tooooosi hiljaa eikä sitä kyllä kenenkään hermot kestä. Ei omat eikä toisten kulkijoitten

Sillä vaan että huoli litran kulutuslisäyksestä on kyllä aiheellinen vaikka ajo ei olekkaan tuollaista mihin vertasin. Kuitenkin useampi kymmenen kilsaa suuntaansa. Tuo ei siis mitään nurkka-ajoakaan ole. Nurkka-ajossakin litran enempi polttaminen vaatii selvää ajotavan muutosta jonka kyllä huomaa.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Ihmetyttää vielä tuo kasvu, kun vaihdetaan talvikiekoista suvikumiehin. Lämpötila vaikuttaa yleensä talvella
etenkin bensakoneissa kulutusta nostavasti, varsinkin jos matkat ovat lyhyitä ja esilämmitystä ei ole mahdollista käyttää.
Oman ässän kulutuksia pääsen mittaamaan, kun ensi viikolla otan sen ajoon.. ja alla on kuluneet kitkarenkaat; mitkä varmasti pyörivät raskaammin kuin kunnon kesärenkaat
etenkin bensakoneissa kulutusta nostavasti, varsinkin jos matkat ovat lyhyitä ja esilämmitystä ei ole mahdollista käyttää.
Oman ässän kulutuksia pääsen mittaamaan, kun ensi viikolla otan sen ajoon.. ja alla on kuluneet kitkarenkaat; mitkä varmasti pyörivät raskaammin kuin kunnon kesärenkaat

Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Eikös juurikin kylmä ilma ahdetussa taas paranna palotilan täyttöä ja näin paranna hyötysuhdetta....?
Omissa autoissa tuo bensiinin kulutus kyllä lisääntyy aivan ajotapamuutoksesta....sitä vaan lähtee huomaamattaan rivakammin liikennevaloista jne.
.
Omissa autoissa tuo bensiinin kulutus kyllä lisääntyy aivan ajotapamuutoksesta....sitä vaan lähtee huomaamattaan rivakammin liikennevaloista jne.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Tuossa meitin autossa ( MB E320 vm. -06 facelift) on talvirenkaina 225/55-17 nokian hakkapeliitta 7 ja kesärenkaat on 245/45-17 Hankook k110 evo v12. Elikkä renkaissa on vain muutama milli heittoa.
Talvella moottoritiellä (mittarin mukaan 110km/h, tojellinen n. 107km/h) kulutus on ollut parhaillaan 5,9l/100km. Sitten kun vaihto kesärenkaat alle ja kesänopeudet niin kulutus nousi noin litralla. Elikkäs kesärenkaat ja kesänopeus motarilla (mittarin mukaan 130km/h, tojellinen n. 127km/h) kulutus on ollut siinä 7l/100km.
Talvella moottoritiellä (mittarin mukaan 110km/h, tojellinen n. 107km/h) kulutus on ollut parhaillaan 5,9l/100km. Sitten kun vaihto kesärenkaat alle ja kesänopeudet niin kulutus nousi noin litralla. Elikkäs kesärenkaat ja kesänopeus motarilla (mittarin mukaan 130km/h, tojellinen n. 127km/h) kulutus on ollut siinä 7l/100km.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Omallani olen huomannut suunnilleen vastaavaa, juuri tuo vähän alle 110 -> vähän alle 130 nostaa kulutusta yllättävän paljon. Alemmissa nopeuksissa samansuuruisella nopeuden nousulla ei ole kovinkaan isoa merkitystäPEPI kirjoitti:Tuossa meitin autossa ( MB E320 vm. -06 facelift) on talvirenkaina 225/55-17 nokian hakkapeliitta 7 ja kesärenkaat on 245/45-17 Hankook k110 evo v12. Elikkä renkaissa on vain muutama milli heittoa.
Talvella moottoritiellä (mittarin mukaan 110km/h, tojellinen n. 107km/h) kulutus on ollut parhaillaan 5,9l/100km. Sitten kun vaihto kesärenkaat alle ja kesänopeudet niin kulutus nousi noin litralla. Elikkäs kesärenkaat ja kesänopeus motarilla (mittarin mukaan 130km/h, tojellinen n. 127km/h) kulutus on ollut siinä 7l/100km.
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Sori ylimääräinen pilkunnu.....a, mutta pakko puuttua...PEPI kirjoitti:Tuossa meitin autossa ( MB E320 vm. -06 facelift) on talvirenkaina 225/55-17 nokian hakkapeliitta 7 ja kesärenkaat on 245/45-17 Hankook k110 evo v12. Elikkä renkaissa on vain muutama milli heittoa.
Vannetukun rengaslaskurilla noilla spekseillä renkaan halkaisijoiden ero on 27mm ja ympärysmitan ero 8,5cm.
Olisiko tuon talvirenkaan oikea koko kuitenkin 225/50r17, jolloin halkaisijoiden ero on 5mm ja ympärys 1,6cm?

http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php ... on-laskuri
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Varmaankin, koska 225/50R17 on 211:n "oikeita" rengaskokoja, samoin kuin 245/45R17, kun taas 225/55R17 ei ole.RikuK kirjoitti:Sori ylimääräinen pilkunnu.....a, mutta pakko puuttua...PEPI kirjoitti:Tuossa meitin autossa ( MB E320 vm. -06 facelift) on talvirenkaina 225/55-17 nokian hakkapeliitta 7 ja kesärenkaat on 245/45-17 Hankook k110 evo v12. Elikkä renkaissa on vain muutama milli heittoa.
Vannetukun rengaslaskurilla noilla spekseillä renkaan halkaisijoiden ero on 27mm ja ympärysmitan ero 8,5cm.
Olisiko tuon talvirenkaan oikea koko kuitenkin 225/50r17, jolloin halkaisijoiden ero on 5mm ja ympärys 1,6cm?![]()
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php ... on-laskuri
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä.tj86430 kirjoitti:Omallani olen huomannut suunnilleen vastaavaa, juuri tuo vähän alle 110 -> vähän alle 130 nostaa kulutusta yllättävän paljon. Alemmissa nopeuksissa samansuuruisella nopeuden nousulla ei ole kovinkaan isoa merkitystäPEPI kirjoitti:Tuossa meitin autossa ( MB E320 vm. -06 facelift) on talvirenkaina 225/55-17 nokian hakkapeliitta 7 ja kesärenkaat on 245/45-17 Hankook k110 evo v12. Elikkä renkaissa on vain muutama milli heittoa.
Talvella moottoritiellä (mittarin mukaan 110km/h, tojellinen n. 107km/h) kulutus on ollut parhaillaan 5,9l/100km. Sitten kun vaihto kesärenkaat alle ja kesänopeudet niin kulutus nousi noin litralla. Elikkäs kesärenkaat ja kesänopeus motarilla (mittarin mukaan 130km/h, tojellinen n. 127km/h) kulutus on ollut siinä 7l/100km.

Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Joo kävin kurkkaan ja nehän olikin juuri nuot 225/50-16. Miten minä tämän nyt näin väärin muistinkin.tj86430 kirjoitti:Varmaankin, koska 225/50R17 on 211:n "oikeita" rengaskokoja, samoin kuin 245/45R17, kun taas 225/55R17 ei ole.RikuK kirjoitti:Sori ylimääräinen pilkunnu.....a, mutta pakko puuttua...PEPI kirjoitti:Tuossa meitin autossa ( MB E320 vm. -06 facelift) on talvirenkaina 225/55-17 nokian hakkapeliitta 7 ja kesärenkaat on 245/45-17 Hankook k110 evo v12. Elikkä renkaissa on vain muutama milli heittoa.
Vannetukun rengaslaskurilla noilla spekseillä renkaan halkaisijoiden ero on 27mm ja ympärysmitan ero 8,5cm.
Olisiko tuon talvirenkaan oikea koko kuitenkin 225/50r17, jolloin halkaisijoiden ero on 5mm ja ympärys 1,6cm?![]()
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php ... on-laskuri

S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
Siis 225/50R17?PEPI kirjoitti:Joo kävin kurkkaan ja nehän olikin juuri nuot 225/50-16. Miten minä tämän nyt näin väärin muistinkin.tj86430 kirjoitti:Varmaankin, koska 225/50R17 on 211:n "oikeita" rengaskokoja, samoin kuin 245/45R17, kun taas 225/55R17 ei ole.RikuK kirjoitti:Sori ylimääräinen pilkunnu.....a, mutta pakko puuttua...PEPI kirjoitti:Tuossa meitin autossa ( MB E320 vm. -06 facelift) on talvirenkaina 225/55-17 nokian hakkapeliitta 7 ja kesärenkaat on 245/45-17 Hankook k110 evo v12. Elikkä renkaissa on vain muutama milli heittoa.
Vannetukun rengaslaskurilla noilla spekseillä renkaan halkaisijoiden ero on 27mm ja ympärysmitan ero 8,5cm.
Olisiko tuon talvirenkaan oikea koko kuitenkin 225/50r17, jolloin halkaisijoiden ero on 5mm ja ympärys 1,6cm?![]()
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php ... on-laskuri
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
plutolainen kirjoitti:voiko pitää paikkaansa litran muutos keskikulutuksessa talvirenkaiden ja kesärenkaiden välillä? tämä toki ajotietokoneen lukemia seuratessa.ja kaks kertaa joka päivä ihan täsmälleen sama matka, noin 37 km suuntaansa.kulutus ollut talvirenkailla nyt plussa keleillä n.5.3-5.5 l/100km ja nyt kesärenkailla 6.3-6.5 l/100km. talvitassut 225/50/16 nastoilla ja kesärenkaat 225/45/17. mitään muuta muutosta ei ole tapahtunut. kyllähän aina isommalla/leveämmällä renkaalla on menny muutama desi enemmän mutta että ihan litra.vaikee uskoa.ideoita? autona w211 220 cdi farm. vm.05.
Uskomattoman pieni kulutus,talvirenkailla ja talvikelillä,ehkä tuo kesärenkaan kulutus lähempänä totuutta.Kovin on positiivinen ollu kulutusmittari talvella,yleensä 8,0 pintaan keskikulutus talvella sekalaisessa ajossa,tyhjäkäynteineen.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: polttoaineen kulutus muuttuu radikaalisti?
välillä kuulee näistä 4 L / 100km kulutuksista mersun esikammiokoneilla. itse en jaksa uskoa noihin, jos yhtään ajaa normaalisti. meikäläisen ajotyyli on reipas ja kulutus on yli 7 litraa satkulla oli koppa ja kone sitten mikä tahansa noista w124,201 OM601-603 vaihtoehdoista. turbolla, tai ilman. en koskaan ole oikein jaksanu edes yrittää mitään pihin ajotyyliä, mutta kerran ST farkkulankku teki poikkeuksen ja anto mittaamalla mitatun kulutuksen tasaselta matka-ajolta 6,9L/100km ja vielä talven pakkasilla. edes pikkukorissa 200D ei menny noin pienellä, sen seiskan vei vähintään, jos ajeli niin rauhakseen, kun nyt pystyin ajeleen. tosin, sillon, kun sen vielä omistin, niin tuppasin paineleen kaasupohjassa ihan matka-ajoakin.. yhden reissun muistan tampereelta mikkeliin ja takas kaasu pohjassa, paitsi kameroihin aina jarrutti, niin kulutus oli 9L/100km.
kyllä ne vaan mekkerit tuntuu kuluttavan. jos verrataan audiin, kun kerran siitä on eniten vastaavia kokemuksia muutamalla kaverilla, niin sillon, kun ajelin 200D:llä, niin kaverilla oli 80 audi 1,6 td. samanlaisella ajotyylillä audi vei pari-kolme litraa satkulla vähemmän. ja nykysin, kun ajelen w201 2,5 DT:llä ja tolla w140 3,5DT:llä, niin kulutukset on sellasta 8 litraa ja 12 litraa satasella. kaverin audi A6 2,5DT 6 litraa satasella. ei ihan pienin auto tommonen audikaan ja tehoja suunnilleen saman verran, ku tommosessa ässässä. silti kulutus vaan puolet siitä. noo, audi on audi ja mersu on mersu. mitä sitä valittamaan. kaiken se ottaa, mitä sinne laittelee. jokasen diiselilitran polttaminen on sen ajonautinnon arvosta.
en tiedä kuinka jotkut noilla sitten oikeesti ajelee, kun puhuu, että lankullakin pääsee 5 litran keskikulutuksiin, kun meijä rouvakaan ei pääse tolla pikkumesellä edes sinne kasin alle. varmaan jollain "liikenteentukkona" tyylisellä ajotavalla voi sinne päästäkkin, mutta mielummin ajan reippaasti ja tyylillä, että "aina ohi pääsee". hermoja raastavaa semmonen papparaisten alinopeutta ajaminen ja laiskiaisen kiihdytys. samaten kilometri ennen liikennevaloja hidastelu. vaikka tommsella säästäiskin sen litran pari satkulla, niin ei ole enää mielestäni sen arvosta. joku toinen voi tykätä.
kyllä ne vaan mekkerit tuntuu kuluttavan. jos verrataan audiin, kun kerran siitä on eniten vastaavia kokemuksia muutamalla kaverilla, niin sillon, kun ajelin 200D:llä, niin kaverilla oli 80 audi 1,6 td. samanlaisella ajotyylillä audi vei pari-kolme litraa satkulla vähemmän. ja nykysin, kun ajelen w201 2,5 DT:llä ja tolla w140 3,5DT:llä, niin kulutukset on sellasta 8 litraa ja 12 litraa satasella. kaverin audi A6 2,5DT 6 litraa satasella. ei ihan pienin auto tommonen audikaan ja tehoja suunnilleen saman verran, ku tommosessa ässässä. silti kulutus vaan puolet siitä. noo, audi on audi ja mersu on mersu. mitä sitä valittamaan. kaiken se ottaa, mitä sinne laittelee. jokasen diiselilitran polttaminen on sen ajonautinnon arvosta.
en tiedä kuinka jotkut noilla sitten oikeesti ajelee, kun puhuu, että lankullakin pääsee 5 litran keskikulutuksiin, kun meijä rouvakaan ei pääse tolla pikkumesellä edes sinne kasin alle. varmaan jollain "liikenteentukkona" tyylisellä ajotavalla voi sinne päästäkkin, mutta mielummin ajan reippaasti ja tyylillä, että "aina ohi pääsee". hermoja raastavaa semmonen papparaisten alinopeutta ajaminen ja laiskiaisen kiihdytys. samaten kilometri ennen liikennevaloja hidastelu. vaikka tommsella säästäiskin sen litran pari satkulla, niin ei ole enää mielestäni sen arvosta. joku toinen voi tykätä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
bensan kulutus pienenee kärry perässä??
voiko pitää paikkansa että mersu 124 200 bensakone voi viedä vähemmän bensaa kärry perässä kuin ilman kärryä ajo matka 200km keskinopeus 80km/h