Auton kuivaus pesun jälkeen?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Auton kuivaus pesun jälkeen?

Viesti Kirjoittaja code »

Nyt kaipailisin kommentteja / kokemuksia auton kuivaamisesta pesun jälkeen. Olen antanut itselleni ymmärtää että aurinkoisella säällä olisi parempi kuivata auto pesun jälkeen, ettei tule aurinkopilkkuja.

Kuulin, että ammattimiehet kuivaavat lastalla ja säämiskällä. Uskaltaako amatööri moiseen ryhtyä? Onko näillä välineillä jotain tiettyjä kikkoja, jotka kannattaa huomioida?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Säämiskällähän niitä on kuivattu kautta aikojen, ei siinä kummoistakaan "niksiä" ole.

Ämpäriin lämmintä/kuumaa vettä, jossa säämiskä huuhdellaan aika ajoin ja puristellaan kosteankuivaksi.
Vältä pyyhkimästä rasvaisia/ alustamassaisia paikkoja, niin pysyy säämiskä kunnossa vuosikausia, jopa vuosikymmeniä.

Säämiskää ostaessa kannattaa panostaa laatuun.
Aito säämiskä on paras.
Jotain synteettisiä/keinotekoisia/mitä lie -malleja on myynnissä "säämiskä" -nimellä ja niillä ei tee mitään.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Meikä on käyttänyt (aina "kerran vuoteen" :oops: kun auton pesu on väistämättömästi edessä) ihan menestyksellä Vileda-merkkistä ikkunanpesurättiä. Sehän on ilmeisesti jonkin sortin synteettinen säämiskä. Hinta ja laatu ovat ainakin kohdallaan eli se on sopinut köyhän budjettiin hyvin. ;)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tai vaihtoehtoisesti voit suorittaa ilmakuivauksen: heti pesun jälkeen pannu tulille ja ei kun maantielle. Sitä kun posottaa sataaneljääkymppiä vaikka parikytä kilometriä, niin kyllä on enimmät vedet kuivuneet... :twisted:

Muta tosiaan aito säämiskähän se on, millä kuivaten voipi jopa pysyä väleissä virkavallan kanssa... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mun mielestä aito säämiskä on paska, en ymmärrä miten joku sitä voi kehua...

esim. oikean tyyppinen imukykyinen vanha tyynyliina on hitosti parempi
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Saul kirjoitti:Vileda-merkkistä ikkunanpesurättiä.
Hyvin on toiminut täälläkin. 8)
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18214
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilman muuta kuivataan lastalla pesun jälkeen !

Säämiskällä tms. sitten ne paikat joita ei lastalla saa, nurkat,kolot,puskurit,peilit jne....
wiimax.fi
Avatar
Ju55i
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:35
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ju55i »

Mä oon käyttänyt kuivaukseen lasinpyyhintä ja tommosii jo Saulinkin mainitsemia vileda merkkisiä rättejä. On sitä pahimmillaan tullu kuivattua kompressorillakin. Noita varsinaisia säämisköjä en oo koskaa ymmärtänyt tai sitten niissä on vaan joku niksi jolla ne toimii. :shock:
Viimeksi muokannut Ju55i, Pe 18.06.2004 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Itse olen käyttänyt iät ja ajat säämiskää..joko aitoa tai sitten keinosäämiskää ja valittamista ei ole ollut.

Tuota teidän joidenkin mainitsemaa lastaa aion jatkossa kokeilla..koska vaikuttaisi äkkiseltään siltä että "esikuivaus" olisi parempi tehdä lastalla kuin säämiskällä..

Minkälaista lastaa olette käyttäneet? Normaalia ikkunanpesulastaa..vaiko onko olemassa jokin erityinen lasta auton kuivaukseen?

Tietysti lastakin voi käyttää..mutta silloin tulos ei aina ole hyvä..riippuen tosin hieman iästä.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Niin..ja aurinkoon ei kannata jättää kuivaamatta kuivumaan, pilkkuja tulee maalipintaan ja ainakin tummemmissa väreissä ne myös erottuvat.

Jostain luin joskus että maalipinnalle jäävät pisarat toimisivat ikääkuin linsseinä jotka sitten auringossa polttavat maalipintaan jälkiä..tiedä häntä sitten kuinka mahtaa olla..
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

epk kirjoitti:mun mielestä aito säämiskä on paska, en ymmärrä miten joku sitä voi kehua...
Oliskos sulla ollut sitten kuitenkin niitä "halpoja kopioita" ?
Meillä on edelleen käytössä ainakin 30 vuotta vanha säämiskä ja imee kuin..... :oops:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

[ju55i] kirjoitti:On sitä pahimmillaan tullu kuivattua kompressorillakin. :
Meilläkin olisi kompressori. Pikkuisten osien kuivaamiseen paineilma onkin onnen omiaan, mutta mahtaneeko mistään olla saatavilla kompuraan sopivaa "suutinta" jolloin ilmalla voisi kuivatella isompiakin pintoja?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Ari66 kirjoitti:
epk kirjoitti:mun mielestä aito säämiskä on paska, en ymmärrä miten joku sitä voi kehua...
Oliskos sulla ollut sitten kuitenkin niitä "halpoja kopioita" ?
Meillä on edelleen käytössä ainakin 30 vuotta vanha säämiskä ja imee kuin..... :oops:

on on ,aito on. Kyllähän se imee, mutta voi helvetti että niillä on huono "liukuominaisuus" , kokoajan lipee kädestä kun oikeen "tarraa" kiinni kun niillä pyhkii, hermot palaa säämiskällä pyyhittäessä.


itse olen aina lastalla pyyhkäissyt vedet pois, ja lopuksi sitten kankaalla
pisarat pois = toimii ja tulee hiton asiallista jälkeä.


ja jos oikeen uber kliiniä haluaa, niin puhaltaa kompuralla (sedanissa ainakin) takalamppujen ympäriltä ja sivupeilien liitoksesta vedet pois, niin ei vedet valu kyljille kun lähtee matkaan :wink:
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

epk kirjoitti: ja jos oikeen uber kliiniä haluaa, niin puhaltaa kompuralla (sedanissa ainakin) takalamppujen ympäriltä ja sivupeilien liitoksesta vedet pois, niin ei vedet valu kyljille kun lähtee matkaan :wink:
Aikamoiselta pulun n*ssimiselta kuulostaa jos käyttöautojen pesemisestä puhutaan...kauhea homma ja kun ajat muutaman kilometrin auto on jo pölyssä ja siitepölyssä...säämiskällä suurimmat vedet pois vaan.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Petri M. kirjoitti:
epk kirjoitti: ja jos oikeen uber kliiniä haluaa, niin puhaltaa kompuralla (sedanissa ainakin) takalamppujen ympäriltä ja sivupeilien liitoksesta vedet pois, niin ei vedet valu kyljille kun lähtee matkaan :wink:
Aikamoiselta pulun n*ssimiselta kuulostaa jos käyttöautojen pesemisestä puhutaan...kauhea homma ja kun ajat muutaman kilometrin auto on jo pölyssä ja siitepölyssä...säämiskällä suurimmat vedet pois vaan.

kukin taplaa tavallaan, ja on sitä paitsi silti paremman näköinen vaikka pölyyntyykin hetimiten.

Se vasta törkeen näköistä onkin että porukat pesee paskaisen auton tyyliin "vähän tuosta letkulla huuhtelen" :lol: pöly ja muu lika jää laikkuina/vanana pintaan, sitten vasta kauheen näköinen onkin :roll:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

[ju55i] kirjoitti:On sitä pahimmillaan tullu kuivattua kompressorillakin.
Tavallisissa "kotitalouskompressoreissa" vaan on se öljyongelma.
Eli jos aikoo kuivauksen jälkeen vahata ja kuivaat kompressorilla, niin pitäisi olla joko öljytön kompressori (tuplamännät) tai sitten asiallinen öljynerotus = kallis.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

jva kirjoitti: Tuota teidän joidenkin mainitsemaa lastaa aion jatkossa kokeilla..koska vaikuttaisi äkkiseltään siltä että "esikuivaus" olisi parempi tehdä lastalla kuin säämiskällä..

Minkälaista lastaa olette käyttäneet? Normaalia ikkunanpesulastaa..vaiko onko olemassa jokin erityinen lasta auton kuivaukseen?
Vaikka jokin tällainen:
http://www.stretchmaster.co.nz/ezidry.htm

Olen käyttänyt nimen omaan esikuivaukseen. On muitakin mallia ja merkkiä. :wink:
A170cdi-00 1999-
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juuri tuollainen ,"kopiota" saa anttiloista yms.
TomiT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ke 12.05.2004 01:31
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja TomiT »

Jaahas, kaikenlaista....

Elippäs, eikö se kuivaus ikäänkuin kuulu autonpesuun? Tavallaan yksi sen vaiheista, vähän niinkuin se kastelukin. Itse en ainakaan pese autoa ikinä ilman kuivausta, eihän siitä ole muuten juuri hyötyä, ainakaan itselläni ei auto koskaan ole niin likainen että sen saisi puhtaammaksi esim huuhtomalla ja sen jälkeen baanalle...

Ei autoharrastajaa voi autoharrastajaksi kutsua jos ei tämä kuivaa autoaan.

Sitten nämä "tuomitut" pilkunnus...viilaukset eli vesien poistaminen mm takalamppujen tiivisteiden välistä... Niin itse ainakin yritän saada kaiken veden pois jokaisesta mahdollisesta välistä mistä sitä voisi ruveta ajossa roiskumaan. Lisäksi lähes poikkeuksetta pesun jälkeen jokusen kilometrin jälkeen pysäytän auton ja suoritan ns. jälkikuivauksen, jolloin huomaa että varsinkin perä on täynnä vesiroiskeita. Nämä kun kuivuvat ilman kuivaamista, näyttää perä aivan kamalalta.

Myönnän olevani eräänlainen friikki, jopa paikoin perfektionisti, mutta näille "viledamiehille"... öh, ei ymmärrä. Älkää nyt prkle ruvetko millään tiskiräteillä autoanne kuivaamaan. Allekirjoittaneella on takakontissa parikin aitoa säämiskää, sekä pari sellaista paksumpaa tekosäämiskää, joilla ainakin on hyvä ensin ne suurimmat vedet kuivata. Jos haluaa aivan kaikki pyyhintäjäljet pois, niin sitten vielä aidolla säämiskällä lopuksi.

Ja mikäpä on ihanampaa kun vetää kunnon vahat vielä tuohon päälle, kyllä siinä silmä lepää :wink:


Kiitos ja kumarrus, poistun friikkiyteni kanssa takavasemmalle...


p.s. itse pyyhin viledalla leivänmurut pöydältä ja ketsupit lattialta :roll:
[b][size=75]Porsche 944

ex 124CEA[/b][/size]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

TomiT kirjoitti:Myönnän olevani eräänlainen friikki, jopa paikoin perfektionisti, mutta näille "viledamiehille"... öh, ei ymmärrä. Älkää nyt prkle ruvetko millään tiskiräteillä autoanne kuivaamaan.
Ei Vileda ole tiskirätti, vaan ikkunoiden pesuun tarjoitettu säämiskän tyyppinen liina. Itselleni se on ainakin riittänyt auton kuivaukseen ja ikkunoiden pesuun ja tulee luultavasti riittämään jatkossakin. Wettex on se tiskirätti. :wink:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Saul kirjoitti: Ei Vileda ole tiskirätti.... Wettex on se tiskirätti. :wink:
Heh, tästä onkin hyvä jatkaa aiheeseen: Millä pesuaineella auto pestään?
Jos Viledaa ja Wettexiä, niin silloin varmaan pesuaineena on Fairyä 8)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ari66 kirjoitti:Heh, tästä onkin hyvä jatkaa aiheeseen: Millä pesuaineella auto pestään?
Jos Viledaa ja Wettexiä, niin silloin varmaan pesuaineena on Fairyä 8)
Tai juuriharjaa ja mäntysuopaa... :D
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ari66 kirjoitti:
Saul kirjoitti:Ei Vileda ole tiskirätti.... Wettex on se tiskirätti. :wink:
Heh, tästä onkin hyvä jatkaa aiheeseen: Millä pesuaineella auto pestään?
Jos Viledaa ja Wettexiä, niin silloin varmaan pesuaineena on Fairyä 8)
No Fairyllä pestään ikkunoita tod. laihalla seoksella ihan hyvällä menestyksellä. Mutta uskallan edelleenkin väittää, että Vileda on ihan keinosäämiskä siinä missä muutkin. Väittäkää vastaan! :wink:

No autoa on tullut pestuä kuitenkin ihan autopesuaineella. En nyt muista millä. Oliskohan Carlaken jotain Prisma-kamaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Saul kirjoitti:[No Fairyllä pestään ikkunoita tod. laihalla seoksella ihan hyvällä menestyksellä. .
Tunnustan täten pesseeni kaverin 200D:n kokonaisuudessaan fairyseoksella. Rasvalika lähti kyllä, eikä se jälki muutenkaan ihan huonoa ollut. Että kyllä hätätilassa. :roll:

Ennen aikaan muuten taksarit kiillottivat autoja petroolilla. Taisi kyllä olla rasvaisempaa kuin nykyinen versio aiheesta? Jälki oli kuulemma kuitenkin sellaista, että siinä jää Autoglymit hopealle...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Täälläpä käytetään ekologisesti Mäntysuopaa.
Siis silloin, jos jossain pääsee auton pesemään itse.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Ei Fairylla saa autoa pestä (omaansa tietenkin saa jos haluaa), jostakin syystä mutta en nyt oikein muista miksi :oops: ... joku muistaa kuitenkin niin kertokoon.
Joskus olen pessy semmosella pesuvahalla joku Carlaken valmistama se tais olla. Aika hyvä siitä tuli ja aika helppo, mutta sen vahan määrästä siinä en tiedä.
Avatar
OMAR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 12.06.2004 01:42

Viesti Kirjoittaja OMAR »

no niin ja asiaan.fairilla ei saa autoa missään nimessä pestä,koska se on todella tehokas liuotin aine.pari pisaraa veteen ja 20 rasvaista lautasta puhtaaksi,koettakaapa samaa tavallisella liuottimella.yksi auton pesu fairilla ja vahaa ei ole auton päällä missään ja maali pinta ei muutenkaan tykkää fairista "tällä kyllä saa auton TODELLA puhtaaksi". :evil: :evil:

kuivauslastana on ehdottomasti paras autoglymin lasta,on kyllä kallis "noin 30-40e"mutta kestää kyllä kotikäytössä useita vuosia.lastaa käytettäessä on ehdottoman tärkeää että auton pinta on todella puhdas,jos maalissa on hiekkaa tai kiviä niin lasta kyllä tekee pieniä naarmuja.

säämiskänä on myös hyvä autoglymin säämiskä,ei ole aito mutta kuivaa todella hyvin .kestää kyllä muutaman pesukerran ennen kuin säämiskä alkaa imeä kunnolla,uutena on myös tärkeää pitää sitä noin vuorokausi vesiastiassa likoamassa.

vahoissa glymin vahat ovat kyllä helppo käyttöisiä mutta niiden kestävyys ei ole mielestäni kovinkaan hyvä.esim.turtlen vahat ovat mielestäni kestävämpiä.

1.pese auto huolellisesti puhtaaksi "painepesuri"hiekasta,kurasta ja kaikista liasta.

2.pese sen jälkeen esim.sienellä ja jollain auto shampoolla

3.huuhtele auto hyvin.

4.kuivaa lastalla isommat vedet pois,jonka jälkeen lopullinen kuivaus säämiskällä.kannatta pestä säämiskää välilla ettei pintaan jää lika viiruja.herkuttelijat puhaltelevat paineilmalla vielä peilien ja listojen välit kuiviksi ettei tule kauheasti valumia.(ei tarvita mitään erikois kompuroita).


sienellä hieromisen voi jättää pois jos omistaa riittävän tehokkaan painepesurin,vesimäärän tulisi olla noin 12-18 litraa minuutissa,baareilla ei niinkään ole väliä koska vesi sen auton pesee,100 bar riittää mainiosti.näin pestäessä hyvä pesuaine on megaclean,tätä ei saa päästää auringossa palamaan maalipintaan tai ikkunoihin koska se palaa kiinni ja maalari reissu on tiedossa.

linnun paskat on pestävä heti pois koska nekin polttavat auton maalin piloille.

tässä nyt jotai faktoja auton pesuista,ja paljon jäi vielä kertomatta. jokaisella on tietysti omat tyylinsä mutta jotenkin näin se menee.kokemus perustuu noin 4000 auton fiksaukseen. :D
Kun jumala loi naisen ,mies nurisi.
Kun jumala loi mersun ,mies iloitsi.
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

OMAR kirjoitti:no niin ja asiaan.fairilla ei saa autoa missään nimessä pestä,koska se on todella tehokas liuotin aine.pari pisaraa veteen ja 20 rasvaista lautasta puhtaaksi,koettakaapa samaa tavallisella liuottimella.yksi auton pesu fairilla ja vahaa ei ole auton päällä missään ja maali pinta ei muutenkaan tykkää fairista "tällä kyllä saa auton TODELLA puhtaaksi".
Minä taas sanoisin että hanki parempaa vahaa :mrgreen: Pari edellistä kiesiä pestiin aina fairyllä, ja ihan hyvin siinä vaha pysyi. Korrek kestää ainakin tuon fairyn,sekä kova että teflon-pitoinen nestemäinen vaha.
OMAR kirjoitti:sienellä hieromisen voi jättää pois jos omistaa riittävän tehokkaan painepesurin,vesimäärän tulisi olla noin 12-18 litraa minuutissa,baareilla ei niinkään ole väliä koska vesi sen auton pesee,100 bar riittää mainiosti.
Painepesurilla sensijaan -91 mallisesta fiestasta lähti maali irti, pelkkä pohjamaali jäi jäljelle. Kohdassa oli kiveniskemä, matkaa ehkä metri suuttimesta peltiin. Sen jälkeen olen jättänyt painepesurit kokonaan.
C180T (S202) -99
Avatar
OMAR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 12.06.2004 01:42

Viesti Kirjoittaja OMAR »

kuten jo tuossa totesin jokaisella on omat tyylinsä :lol: .

teeppäs aikasikuluksi soittokierros vaikka kymmeneen autopesulaan ja laita tänne tulos montako pesulaa kehotti nimenomaan pesemään auto fairilla.mutta jos korrek todella kestää myös fairin,niin täytyy sitä kokeilla itsekin tuohon vanhukseen,koska sille ei mikään ole kyllin parasta.
:lol:


"pohjamaali jäi jäljelle. Kohdassa oli kiveniskemä, matkaa ehkä metri suuttimesta peltiin. "

No fordissahan on tunnetusti maali hilseillyt pois pelkästä ajoviimasta myös paljon uudemmissa malleissa :twisted: .

Toivottavasti olet myynyt tuon fiestan, ja ostanut mersun, niin ei tarvi luopua hyvästä pesurista. :mrgreen:
Kun jumala loi naisen ,mies nurisi.
Kun jumala loi mersun ,mies iloitsi.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

OMAR kirjoitti: säämiskänä on myös hyvä autoglymin säämiskä,ei ole aito mutta kuivaa todella hyvin
Samaa mieltä olen asiasta. Tuolla tulee aina kuivattua.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Autoglymin keinosäämiskää olen käyttänyt ja kyllä lähtee. Aitoa en ole vielä kokeillut joten vertailemaan en ala.

Kerran kun kokeilin niin sen jälkeen en ole jättänyt säämiskällä kuivaamatta kuin joskus harvoin.

Olen kokeillut myös pyyhkeitä ja lakanoita... niilläkin saa kuivattua mutta tavaraa tarvitsee pinta-alallisesti enemmän kuin yhden neljännesneliöisen säämiskän.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Vastaa Viestiin