Vanteet + alusta W124...
Re: Vanteet + alusta W124...
Onko sedanissa ja coupessa samat jouset? Coupeen sais sopivalla madalluksella mut sedanin kohalla ois kato.
Jousi jäykkyydethän varmasti vaihtelee moottorien mukaan mut muuten.
Jousi jäykkyydethän varmasti vaihtelee moottorien mukaan mut muuten.
S124 & W124
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ti 22.02.2011 15:17
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Vanteet + alusta W124...
Minkähän verran uskaltaisi W124:sta sedania laskea ilman suurempia komplikaatioita kun joka nurkassa pyörii 7,5"x17" ET35, 225/45/17 kumeilla?
Re: Vanteet + alusta W124...
Minkälaisilla madalluksilla/jousilla porukka on saanu 19" pyöriin w124 kaarissa ja joutuuko kenties mankeloimaan?
Tuli tuossa ostettua 19" vanteet, 8" leviät, et 32mm, renkaina 225x35.
Tuli tuossa ostettua 19" vanteet, 8" leviät, et 32mm, renkaina 225x35.
Re: Vanteet + alusta W124...
Millasilla renkailla pyöris -40mm kuupan alla 18x8 et44
Etee joutuu varmaa laittaa kapeemaa 205/40 ja taakke 215/35 ?
Etee joutuu varmaa laittaa kapeemaa 205/40 ja taakke 215/35 ?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: Vanteet + alusta W124...
Minulla on 225/40/18 8x18et35 ja madallettu aika paljon enemmän kuin 40 mm ja kaaret on reilusti mankeloitu. EDIT myös spacerit on edessä ja takana. en nyt muista mitkä (5 ja 15 milliä kait).






Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Vanteet + alusta W124...
Eli edessä olis joku et40 ja takana et50?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: Vanteet + alusta W124...
ei kun edessä ET30 ja takana ET 20... jos nuo spacerien mitat pitää paikkansa mitä sergey ilmoitti...Mr300 kirjoitti:Eli edessä olis joku et40 ja takana et50?
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Vanteet + alusta W124...
Ok eli eli spaceri vähentää et lukua.napa kirjoitti:ei kun edessä ET30 ja takana ET 20... jos nuo spacerien mitat pitää paikkansa mitä sergey ilmoitti...Mr300 kirjoitti:Eli edessä olis joku et40 ja takana et50?
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Meneeköhän c124 et44 vai pitääkö lyödä spaceria
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: Vanteet + alusta W124...
Ei mene 24V malliin. kyllä, tarvit spacerit. Tai ylipäätään vanteen malli pitää olla sellainen että jarrusatuloille on 1cm enemmän tilaa kuin tavallisissa "tarvike" vanteissa.Mr300 kirjoitti:Ok eli eli spaceri vähentää et lukua.
Meneeköhän c124 et44 vai pitääkö lyödä spaceria
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Vanteet + alusta W124...
Mitäs etee 18x8.5 taakke 18x9,5 et 37Sergey kirjoitti:Ei mene 24V malliin. kyllä, tarvit spacerit. Tai ylipäätään vanteen malli pitää olla sellainen että jarrusatuloille on 1cm enemmän tilaa kuin tavallisissa "tarvike" vanteissa.Mr300 kirjoitti:Ok eli eli spaceri vähentää et lukua.
Meneeköhän c124 et44 vai pitääkö lyödä spaceria
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti 19.04.2011 20:44
Re: Vanteet + alusta W124...
24-tappisessa 18x8 ET30 pyörii. Kannattaa tarkistaa etuiskari onko siinä sellasta koloa renkaan kohdalla. Alkuperäisissä on (korjatkaa jos olen väärässä).
W210 - Kuluttaa muttei kulje
Re: Vanteet + alusta W124...
Tarvis saada 250TD:tä vähän matalammaksi, tällä hetkel on edessä vanteen keskiöstä kaareen n. 34,5cm ja takana 35,5cm ni ei toi tälläkää hetkel iha vakiokorkeudessa oo.
En tiä mitkä jouset+kumit on edessä mut takana on mersun sportlinen jouset ja 1kumit.
n.2-3cm tarvis saada matalammaks ni jos 1-2kierrosta lyhentäis jousii ni riittäisköhä se? Mielummi sillai sais jäädä et perä olis hieman korkeemmal.
Kun ostin mersun ni sillo oli takan kaaresta keskiöön n.42cm
En tiä mitkä jouset+kumit on edessä mut takana on mersun sportlinen jouset ja 1kumit.
n.2-3cm tarvis saada matalammaks ni jos 1-2kierrosta lyhentäis jousii ni riittäisköhä se? Mielummi sillai sais jäädä et perä olis hieman korkeemmal.
Kun ostin mersun ni sillo oli takan kaaresta keskiöön n.42cm

-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Su 25.03.2012 12:27
Re: Vanteet + alusta W124...
Saisko millään mahdutettua 124 kuuppaan näitä 9,5x18" ET38. autoa on lievästi madallettu. mikä rengas-setuppi olisi paras ?
Re: Vanteet + alusta W124...
Omassa 250 sedanissa kiekan otin pois joka nurkasta ni keula putos hiuka enemmä ku takapää. Et takaa ois saanu ottaa hiuka enemmän, noo pitää vaihtaa ohuemmat kumit sinne et jää säätövaraa.Jesse_ kirjoitti:Tarvis saada 250TD:tä vähän matalammaksi, tällä hetkel on edessä vanteen keskiöstä kaareen n. 34,5cm ja takana 35,5cm ni ei toi tälläkää hetkel iha vakiokorkeudessa oo.
En tiä mitkä jouset+kumit on edessä mut takana on mersun sportlinen jouset ja 1kumit.
n.2-3cm tarvis saada matalammaks ni jos 1-2kierrosta lyhentäis jousii ni riittäisköhä se? Mielummi sillai sais jäädä et perä olis hieman korkeemmal.
Kun ostin mersun ni sillo oli takan kaaresta keskiöön n.42cm
Mitähän toi ois tippunu vissii 2-4cm ainaki kierroksen lyhennyksellä. (ei muistanu mitata ennen operaatiota)
Sinuna koittasin ottaa puolkiekkaa eka ja sitte lisää jos ei madallu tarpeeks, paitti jos on vara laittaa paksunmat jouset kumit ni voi kiekan ehkäpä silpasta kerralla.

S124 & W124
Re: Vanteet + alusta W124...
Dixon kirjoitti:Omassa 250 sedanissa kiekan otin pois joka nurkasta ni keula putos hiuka enemmä ku takapää. Et takaa ois saanu ottaa hiuka enemmän, noo pitää vaihtaa ohuemmat kumit sinne et jää säätövaraa.Jesse_ kirjoitti:Tarvis saada 250TD:tä vähän matalammaksi, tällä hetkel on edessä vanteen keskiöstä kaareen n. 34,5cm ja takana 35,5cm ni ei toi tälläkää hetkel iha vakiokorkeudessa oo.
En tiä mitkä jouset+kumit on edessä mut takana on mersun sportlinen jouset ja 1kumit.
n.2-3cm tarvis saada matalammaks ni jos 1-2kierrosta lyhentäis jousii ni riittäisköhä se? Mielummi sillai sais jäädä et perä olis hieman korkeemmal.
Kun ostin mersun ni sillo oli takan kaaresta keskiöön n.42cm
Mitähän toi ois tippunu vissii 2-4cm ainaki kierroksen lyhennyksellä. (ei muistanu mitata ennen operaatiota)
Sinuna koittasin ottaa puolkiekkaa eka ja sitte lisää jos ei madallu tarpeeks, paitti jos on vara laittaa paksunmat jouset kumit ni voi kiekan ehkäpä silpasta kerralla.
Tarvii kattoo mitkä kumit tuol edes on, ittel ei oo mersuun sopivia jousipuristimia ni mielellää yhel kertaa sais tulla sopivan korkuinen

Vanteet on 7,5" x 16" ja ET37, renkaat on 215/55-16, etukaarista tarvi kaaren sisäreuna kääntää ylös ku renkaat otti niihin kiinni isommissa töyssyissä.
Re: Vanteet + alusta W124...
Sopiiko pyöriin 8,5x18 Et35 eteen 225/40/18 rengastuksela ja taakse 9.5x18" Et35? 255/40/18? vanteen keskiöstä on edessä noin 300mm ja takana suunilleen samanverran.
Re: Vanteet + alusta W124...
Hei! Mahtuuko 300TDT meseen 17"x8,5" et:n ollessa 38? Että ottaako iskariin kiinni jo?
-s124 300tdt -92
Re: Vanteet + alusta W124...
Kauhee vannekuume.
Kertokaas gurut meneekö 17x9 et35 c124 sportline eli iso jarruliseen kuuppaan (-40mm)
Kertokaas gurut meneekö 17x9 et35 c124 sportline eli iso jarruliseen kuuppaan (-40mm)
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: Vanteet + alusta W124...
Kellään kokemusta?Mr300 kirjoitti:Kauhee vannekuume.
Kertokaas gurut meneekö 17x9 et35 c124 sportline eli iso jarruliseen kuuppaan (-40mm)
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: Vanteet + alusta W124...
eteenkö kans? vaatii vähän töitä. AMG levitys ja kaarien rullaus
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Vanteet + alusta W124...
Juu siis eteen kanssa.Sergey kirjoitti:eteenkö kans? vaatii vähän töitä. AMG levitys ja kaarien rullaus
Ok elikkäs ei mee ilman rullaluja.
Elikkäs onkos 8.5 eteen maximi 17 tuumasella vanteella.
Entäs taakke mikäs sinne alkaa olee maximi leveys?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: Vanteet + alusta W124...
en enää kyllä muista miten tuo 8,5 mahtui mutta mutu tuntumalla tarvii kyllä lokareita käsitellä sillekin. pitäs ennemmin kysyä että aijotko rullata kaaret vai et. jos et, ni pysy 8 tuumaa leveässä ja isossa et:ssä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Vanteet + alusta W124...
No jos tarvii rullata niin voiha noita edestä rullata.Sergey kirjoitti:en enää kyllä muista miten tuo 8,5 mahtui mutta mutu tuntumalla tarvii kyllä lokareita käsitellä sillekin. pitäs ennemmin kysyä että aijotko rullata kaaret vai et. jos et, ni pysy 8 tuumaa leveässä ja isossa et:ssä.
Ajatus olisi että pientä renkaanvenytystä pitäis harrastaa.
Jos tuo 17x9 et35 menee taakse niin se olis ok. pitää ettiä eteen vähän kapeempaa.
Tos olis vaa ollu hyvä setti 17x9 et35 mut jos toi 9 ei mee etee niin pitää alkaa ettii muuta
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: Vanteet + alusta W124...
Tervehdys. Pitää vielä alan ammattilaisilta kysellä... 8x17", et35, 205/40/17 ja maltilla madaltaa, no problem?
Re: Vanteet + alusta W124...
sopiva rengas niin ei ongelmia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Vanteet + alusta W124...
mahtuuko tälläiset 124 koppaiseen pyörimään 9*16et15 jako 5*112
Re: Vanteet + alusta W124...
Mites kun Mersuissa ilmeisesti pyöränpulttien koko vaihtuu ilmeisesti jossain vaiheessa 12mm-->14mm. Onko uudempien vanteita silti mahdollista sovittaa esim. W124:seen ja millaisilla pulteilla? Noiden uudempien vanteita näyttää olevan jonkunverran myynnissä mutta ei viitsisi suinpäin ostaa.
Onko porukalla kokemuksia rengaskoon vaikutuksesta ajettavuuteen? Tällä hetkellä lankussa orkkis rengastus 195/65/r15 ja isompaa tekisi mieli.
205/55/R16 tai 225/45/R17 ois varmaan sopivilla vanteilla päteviä valintoja. Mutta kuinka paljon esim. tuo tuuman ero ja levenevä rengas vaikuttavat uraherkkyyteen, meluun ja mukavuuteen? Kilometriä tulee aika paljon ja myös huonokuntoisilla teillä (joita Suomessa valitettavasti tällä hetkellä riittää) eli sen puolesta en viitsisi itseä ja autoa kiusata tarpeettoman paljon pelkän ulkonäön takia. Alustassa tällä hetkellä kohtuullinen 40mm madallus 2/3 kumeilla. Vakio rengaskoossa pysyttely ei kuitenkaan ole tällä hetkellä vaihtoehto
Onko porukalla kokemuksia rengaskoon vaikutuksesta ajettavuuteen? Tällä hetkellä lankussa orkkis rengastus 195/65/r15 ja isompaa tekisi mieli.
205/55/R16 tai 225/45/R17 ois varmaan sopivilla vanteilla päteviä valintoja. Mutta kuinka paljon esim. tuo tuuman ero ja levenevä rengas vaikuttavat uraherkkyyteen, meluun ja mukavuuteen? Kilometriä tulee aika paljon ja myös huonokuntoisilla teillä (joita Suomessa valitettavasti tällä hetkellä riittää) eli sen puolesta en viitsisi itseä ja autoa kiusata tarpeettoman paljon pelkän ulkonäön takia. Alustassa tällä hetkellä kohtuullinen 40mm madallus 2/3 kumeilla. Vakio rengaskoossa pysyttely ei kuitenkaan ole tällä hetkellä vaihtoehto

Re: Vanteet + alusta W124...
jos alusta on kunnossa ja kaikinpuolin säädöissä, niin ei ole ongelmia leveidenkään renkaiden kanssa... omassa 300E:ssä oli edessä 235/40 18" ja takana 265/35 18" ja parempi se oli ajaa, kuin moni lankku vakio 195/65 15" rengastuksellalauri a. kirjoitti:Onko porukalla kokemuksia rengaskoon vaikutuksesta ajettavuuteen?


500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Vanteet + alusta W124...
kyllä lankku on hyvä ajaa 225/45/17 renkailla. minun mielestä parempi kuin vakiona kun niillä vakioilla on sellainen w123 löysä tunnelma.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021