MInä jo kerkesin tuolla off topic osastolla kysella samaa asiaa...
Falconia meinaan käyttää radalla ja mikä ettei Mersuakin
vaikkei siinä ole edes turboa
Pari vuotta sitten ajoin ihan huvikseni GMC 6,2D pikkarilla ajan, karvan vaille 20s Ei muuten ollut edes päivän hitain
Taitaa superturbomiehiä ujostuttaa kun ei millään ilveellä lähde tositoimiin
[Ahti kirjotti
Taitaa superturbomiehiä ujostuttaa kun ei millään ilveellä lähde tositoimiin [/quote]
Niin kai
Olis se hieno nähdä kuinnka ne hyökkää.
Eikö sit ole kanttia, kun ne ei kai ole parhaimmillaan 0-50km/h.
Mersun perä ei ole tehty mihinnkään kihdyttelyyn ja suuret ahtimet ei tahdo herätä paikaltaan.
Luulen että niitä rupee näkyyn jahka ne saa ahdot nouseen jarrua vasten
Näin ainakin toivon.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
rilpo kirjoitti:[Ahti kirjotti
Taitaa superturbomiehiä ujostuttaa kun ei millään ilveellä lähde tositoimiin
Niin kai
Olis se hieno nähdä kuinnka ne hyökkää.
Eikö sit ole kanttia, kun ne ei kai ole parhaimmillaan 0-50km/h.
Mersun perä ei ole tehty mihinnkään kihdyttelyyn ja suuret ahtimet ei tahdo herätä paikaltaan.
Luulen että niitä rupee näkyyn jahka ne saa ahdot nouseen jarrua vasten
Näin ainakin toivon.[/quote]
Loppukesään menee ennen kuin näkyy radalla oma kärry, mutta tulossa ollaan. Automaatin turbiini on pajalla laitettavana ja valmis pitäisi olla ensiviikon Perjantaina. Parannellulla turbiinilla pitäis lähteä jo valoistakin. Tosin oma on vain 2,5 litranen joten mitään järisyttäviä aikoja ei ole luvassa
rilpo kirjoitti:[Ahti kirjotti
Taitaa superturbomiehiä ujostuttaa kun ei millään ilveellä lähde tositoimiin
Niin kai
Olis se hieno nähdä kuinnka ne hyökkää.
Eikö sit ole kanttia, kun ne ei kai ole parhaimmillaan 0-50km/h.
Mersun perä ei ole tehty mihinnkään kihdyttelyyn ja suuret ahtimet ei tahdo herätä paikaltaan.
Luulen että niitä rupee näkyyn jahka ne saa ahdot nouseen jarrua vasten
Näin ainakin toivon.
Loppukesään menee ennen kuin näkyy radalla oma kärry, mutta tulossa ollaan. Automaatin turbiini on pajalla laitettavana ja valmis pitäisi olla ensiviikon Perjantaina. Parannellulla turbiinilla pitäis lähteä jo valoistakin. Tosin oma on vain 2,5 litranen joten mitään järisyttäviä aikoja ei ole luvassa [/quote]
Hieno homma
Toivotaan että saat ahdot pelaan turbiinin avulla ja muutkin suberturbottajat sen kokemuksen myötä
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Jaahas alkaa olla jo vähä selityksen makua!
Sen verran toi Supertubotus kiinnostaa yhtenä vaihtoehtona tulevaksi projektiksi että ois kiva nähdä sellanen tositoimissakin.
Mutta tuntuu tosiaan että selittelyksi menee...
stefa kirjoitti:Jaahas alkaa olla jo vähä selityksen makua!
Sen verran toi Supertubotus kiinnostaa yhtenä vaihtoehtona tulevaksi projektiksi että ois kiva nähdä sellanen tositoimissakin.
Mutta tuntuu tosiaan että selittelyksi menee...
etkö anna mitään arvoa loppunopeus kisoille jossa nähdään onko sitä voimaa vai ei
stefa kirjoitti:Jaahas alkaa olla jo vähä selityksen makua!
Sen verran toi Supertubotus kiinnostaa yhtenä vaihtoehtona tulevaksi projektiksi että ois kiva nähdä sellanen tositoimissakin.
Mutta tuntuu tosiaan että selittelyksi menee...
Selittelyn vai?
No ei siinä mitään, eihän ne todellisuudessa mihinkään mee, joten voit rauhassa unohtaa koko tulevan projektisi.
Pistä bensa työn alle vaan niin tulee taatusti hyvä
Vakioautomaatilla on turha lähteä vartille ennen kuin on saatu muokattu turbiini, jos ei ole lähtökierroksia niin ei ole ahtojakaan, piste. Onko se niin vaikeaa ymmärtää?
No jaa vois kait sitä käydä omaksi iloksi kokeileen ihan vakio 190D 2.5 turboa kiusaan kiihdytys kisoissa mutta automaatilla ei kylläkään sähäkästä lähtöä teen mutta vertailun vuoksi....saapa nähdä innostuuko ja aivan sama vaikka saakin joltain volsulta tai bemarilta köniin kun on kuiteskin vakio auto ne on kilpa autot erikseen....
petska kirjoitti:No jaa vois kait sitä käydä omaksi iloksi kokeileen ihan vakio 190D 2.5 turboa kiusaan kiihdytys kisoissa mutta automaatilla ei kylläkään sähäkästä lähtöä teen mutta vertailun vuoksi....saapa nähdä innostuuko ja aivan sama vaikka saakin joltain volsulta tai bemarilta köniin kun on kuiteskin vakio auto ne on kilpa autot erikseen....
edelleen muistutan niistä kisoista jossa ei turbiini onkelmat ym. pitovaikeudet merkitse mitään
Pitovaikeuksia voi vähentää laittamalla sliksit mutta taitaa olla voimalinja kovilla noissa suber turboissa... ja halvin "sulake" on sutivat renkaat....ja sen mitä itse olen kisoissa käynyt niin tiedän että vakio katurenkailla esim kalajoella liimasella radalla esim moottoripyörän rengas ei tahdo pitää... ja on pakko sulattaa jonkun verran... ja normaalin auton katurengas sutii jollain suber turbon teholla 200m lähdöstä...esim kolmilitrainen omega suti kolmosellakin johonkin 120km/h ja tonni 1400 hayabusa suzuki jäi lähdössä 1200 bandiitille mutta kun oli menty 100m niin vilahti ohi ja kelasi 50km enempi loppunopeutta eli taitaa mennä vähän sellaiseksi että loppuu sivili rohkeus lähteä kissaan kokeileen..... kun menee mersuilla sutimiseksi ja lähtee kun astmanen lehmä pakkas-aamuna paikaltaan mutta alkaa liikkuun sen jälkeen kun ohjus....ja ei ole sitten tarkoitus vittuilla älkää vaan käsittäkö niin ja hattua täytyy nostaa niille jotka menevät kokeileen ja sutaileen ja ei se aika ole aina tehoista kiinni vaan pidoista...
petska kirjoitti:Pitovaikeuksia voi vähentää laittamalla sliksit mutta taitaa olla voimalinja kovilla noissa suber turboissa... ja halvin "sulake" on sutivat renkaat....ja sen mitä itse olen kisoissa käynyt niin tiedän että vakio katurenkailla esim kalajoella liimasella radalla esim moottoripyörän rengas ei tahdo pitää... ja on pakko sulattaa jonkun verran... ja normaalin auton katurengas sutii jollain suber turbon teholla 200m lähdöstä...esim kolmilitrainen omega suti kolmosellakin johonkin 120km/h ja tonni 1400 hayabusa suzuki jäi lähdössä 1200 bandiitille mutta kun oli menty 100m niin vilahti ohi ja kelasi 50km enempi loppunopeutta eli taitaa mennä vähän sellaiseksi että loppuu sivili rohkeus lähteä kissaan kokeileen..... kun menee mersuilla sutimiseksi ja lähtee kun astmanen lehmä pakkas-aamuna paikaltaan mutta alkaa liikkuun sen jälkeen kun ohjus....ja ei ole sitten tarkoitus vittuilla älkää vaan käsittäkö niin ja hattua täytyy nostaa niille jotka menevät kokeileen ja sutaileen ja ei se aika ole aina tehoista kiinni vaan pidoista...
Luulen että nää suberturboilijat etsii täydellisyyttä eikä haluu mennä pilaan mainettaan ennekuin saavat tehot siirrettyä rataan
Niiden autoissa olis voimavaroja tosi koviin aikoihin, kun ne vaan sais kaikki pelaan.
Uskon etä viä nähdään niitä radalla jahka ahtopaineet on lähdöstä kohdallaan.
Pito onkelmat on sitten vaikeemmat jollei vaihda koko erillisjousitettua perää jäykkäakseliseen malliin, sit taas kärsii kaarreajo
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
niin se yleensä on että varsinkin jos joku käy kiihdytys kisoissa ja menee sutímiseksi ja tulee huonoja aikoja niin eipä kukaan tajua sitä että ei se välttämättä ole tehoista kiinni esim... viimekesänä caddy meni jotain 13.9s/138km/h ja nyt sitten eräs toinen caddy jotain 15s ja loppunopeus 160kmh ja suti heti kunnolla ja voimaa on niin paljon että vitosella ei saa polkaista hanaa kunnolla tai se hajoaa...heti muut vaihteet kestää....
Onhan ne sitten oikein kilpa-autot erikseen....ja taksimallit erikseen...
Ihme jännittämistä. Lopettakaa se jauhaminen ja hinatkaa ne superturpot viivalle niin näkee mihin niistä on. Samat pito-ongelmat ne on muillakin tehokkailla autoilla. Kummaa hommaa ku monet kisat jo takana eikä savuttavia mersuja oo viivalla näkynyt suurista puheista huolimatta.
beemer kirjoitti:Ihme jännittämistä. Lopettakaa se jauhaminen ja hinatkaa ne superturpot viivalle niin näkee mihin niistä on. Samat pito-ongelmat ne on muillakin tehokkailla autoilla. Kummaa hommaa ku monet kisat jo takana eikä savuttavia mersuja oo viivalla näkynyt suurista puheista huolimatta.
Ei muuta kuin kerrot missä sellaisia loppunopeuskilpailuja järjestetään niin varmasti tulee osanottoa, kunhan ajankohta sopii.
Perheellisiä ja työssäkäyviä kun ollaan niin jokapaikkaan ei kerkeä.
Hei otetaas nyt ihan rauhalisesti! Ei sen kiihdyttelyn tarvi niin haudanvakavaa hommaa olla.
Minusta on ihan kiva käydä vaan testaamassa omia laitteita vaikkei niillä mitään kovia aikoja saisikaan. Voi sitten Esson baarissa näyttää mustaa valkosella kuinka laite kulkee eikä tartte kisailla liikenteen seassa!!!
Ja tulee hieman rutiinia siihen ajamiseen ja lähtemiseen, ei se ole (varsinkaan kilpailutilanteessa) niin helpoa kuin vierestä katsomalla luulisi.
Sitäpaitti noi tapahtumat on ihan mukavia sosiaalisia tapahtumia: näkee tuttuja ja voi saada hyviä vinkkejä auton rakenteluun.
MItä tulee pito-ongelmiin ja ahtojen nousuun, niin niitä ongelmia on kai yhtälailla bensa ja riisselivehkeillä??? Meinaan onhan bensaturboilla kiihdytelty jo maailman sivu. Varttimailin loppunopudesta näkee jo kyllä onko vehkeessä voimaa vai ei vaikka aika jäisikin vaatimattomaksi huonon lähdön takia!
Ei sen kiihdyttelyn tarvi niin haudanvakavaa hommaa olla.
Niinpä niin.. laitteet viivalle vaan ja kokeilemaan. Henk. koht. minua ainakin kiinnostaisi nähdä miten tuollainen superturbo suoriutuu varttimailista. Ei kukaan ole mestari ensimmäisellä kerralla, joten ihan rohkeasti vaan harjoittelemaan. Jossei kaikki mene nappiin niin sitten seuraavalla kerralla parannetaan. Ei se ihmettelemällä parane.
Minusta on ihan kiva käydä vaan testaamassa omia laitteita vaikkei niillä mitään kovia aikoja saisikaan
Aivan ! Muutaman kerran olen käynyt omia laitteita testaamassa, vaikkei todellakaan ole olleet mitään päivän nopeimpia...
Viimeisimmälle rakennelmalle kellot pysähtyivät aikaan 13.6s @ 173km/h.
Kyseessä 2.5 litrainen "kotitekoinen" bensaturbo. Punnittu paino ilman kuljettajaa 1280kg. Mitattua tehoa 330hv/433nm @ 0.9bar. Kisoissa käytössä 0.8bar. Ilman lämpötila ~25 astetta. Takana 195/50-15 katurenkaat.
Siinä vertailupohjaa.. toivottavasti vielä kesän aikana nähdään mersuja viivalla. Älkää ottako vittuiluna vaan mieluummin "kutsuna". Kalajoella ainakin järjestetään vielä kesän aikana kadunmiehen kiihdytyskilpailuja, joten sinne vaan.
aivan puhut beemer asiaa... ja yleensä on ihan hauskaa hommaakin kiihdytellä ja taatusti jää aina hieman parannettavaa... ja loppunopeudesta näkee sitten suuntia tehoista vaikka ei aivan lähdössä pitoja olekkaan...
Ai niin, meinasi aivan unohtua eilisen saldo: Mersuja oli ajamassa (sen perusteella mitä nyt kerkisin nähdä) kaksi (2).
Äyräväisen aina yhtä mykistyttävän hieno "kompressor" ja met.punainen W124 500E. Matin auto meni kai jotain 14,1 ja viissatku korkea 15 tai matala 16 , tarkemmat ajat saavat omistajat itse kertoa jos näkevät aiheelliseksi.
Omalla Falconilla ajoin 15,6/147. En viitsinyt ottaa kuin kolme lähtöä.
Aika oli suunnilleen odotusten mukainen ottaen huomioon 2,79 lukottoman perän, 215 renkaat, temppuilevan vaihteensiirron (kakkonen hukassa) ja täysin säätämättömän koneen, josta kaiken lisäksi oli n. 1000r/min hukassa ylhäältä.
Fiilis oli silti hyvä ja nyt tietää lähtötilanteen. Tästä on hyvä parantaa...