Mersun kiristynyt politiikka
Mersun kiristynyt politiikka
Mitäs mieltä asiantuntijat varaosamyyntipolitiikan kiristyksestä? Ja toisessa viestissä mainittiin WIS:n "katoaminen." Liittyyköhän samaan? Jos villit varaosamyyjät ja korjaamot eivät enää saa ostaa Mersulta osia eivätkä pääse WISiin, niin tällä on kauaskantoisia vaikutuksia käytetyillä Mersuilla ajaviin kuljettajiin.
Tuollainen politiikan kiristys johtaa mielestäni siihen, että sitä uskaltaa ajaa enää vain takuunalaisella Mersulla ja MobiloLifen maksaminen tulee myös käytännössä pakolliseksi, jos autoa aikoo pitää vaikka kolme vuotta. "Normaalihintaisia" osia ei Suomesta siis enää löydy. Ei ole järkevää hakea jokaista termostaattia tai sytytystulppaa erikseen Saksasta, eikä tosiaankaan maksaa Vehon 120% katteita.
Vielä kun nykyautot ovat niin lähellä toisiaan, että käyttöautoni (Pösö 206 1.4i) ja viikonloppuautoni (S430 4Matic Lang) eivät kyydiltään nyt niin kovin paljon eroa toisistaan. Saattaa tämä uusi ahneuden osoitus johtaa merkin vaihtoon. Pitääpä pohtia paluuta tulevaisuuten ja alkaa tutkia Volvon nykymallistoa. Joku nelivetoinen hybridi voisi olla aika moderni vaihtoehto, vähän enemmän tätä päivää kuin nykyinen V8 mannelavetti.
Tuollainen politiikan kiristys johtaa mielestäni siihen, että sitä uskaltaa ajaa enää vain takuunalaisella Mersulla ja MobiloLifen maksaminen tulee myös käytännössä pakolliseksi, jos autoa aikoo pitää vaikka kolme vuotta. "Normaalihintaisia" osia ei Suomesta siis enää löydy. Ei ole järkevää hakea jokaista termostaattia tai sytytystulppaa erikseen Saksasta, eikä tosiaankaan maksaa Vehon 120% katteita.
Vielä kun nykyautot ovat niin lähellä toisiaan, että käyttöautoni (Pösö 206 1.4i) ja viikonloppuautoni (S430 4Matic Lang) eivät kyydiltään nyt niin kovin paljon eroa toisistaan. Saattaa tämä uusi ahneuden osoitus johtaa merkin vaihtoon. Pitääpä pohtia paluuta tulevaisuuten ja alkaa tutkia Volvon nykymallistoa. Joku nelivetoinen hybridi voisi olla aika moderni vaihtoehto, vähän enemmän tätä päivää kuin nykyinen V8 mannelavetti.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Hybridit ovat vielä kaukana siitä tilasta mihin niiden pitää kehittyä jos haet jotain muuta hyötyä kuin "ekopesua".
Estääkö joku tilaamasta huolto-osia samalla kertaa vaikkapa 2 vuoden tarpeita varten esim. Saksasta?
Ei veho (paikallinen mega-auto) ainakaan meillä kerro varaosanumeroa vaikka sitä kysyy mutta kun menen Saksan mersulle niin myyjä antaa jopa tulosteen missä on mersun varaosanumero ?
Ja siihen että uskaltaako ajaa muullakuin takuun alaisella autolla ,niin ainahan sinä takuun maksat tavalla tai toisella ?
Estääkö joku tilaamasta huolto-osia samalla kertaa vaikkapa 2 vuoden tarpeita varten esim. Saksasta?
Ei veho (paikallinen mega-auto) ainakaan meillä kerro varaosanumeroa vaikka sitä kysyy mutta kun menen Saksan mersulle niin myyjä antaa jopa tulosteen missä on mersun varaosanumero ?
Ja siihen että uskaltaako ajaa muullakuin takuun alaisella autolla ,niin ainahan sinä takuun maksat tavalla tai toisella ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Huollot ei haittaa, remontit ehkä enemmän. Airmatic-tolppien vaihto Veholla 15.000 euroa, alkuperäisosilla Suomessa villissä korjaamossa 5.000 euroa. Jälkimmäinen vaihtoehto nyt huomattavasti vaikeampi toteuttaa, kun osat ja tieto eivät ole enää saatavilla.sportsman kirjoitti:Estääkö joku tilaamasta huolto-osia samalla kertaa vaikkapa 2 vuoden tarpeita varten esim. Saksasta?
Olen eri mieltä. Takuun maksavat ne asiakkaat, jotka huippukorkealla katteella korjauttavat autojaan Vehossa takuun jälkeen. Sama juttu kuin kauppaketjujen "etukortit." Kortittomat asiakkaat maksavat kortillisten saamat "alennukset."sportsman kirjoitti:Ja siihen että uskaltaako ajaa muullakuin takuun alaisella autolla ,niin ainahan sinä takuun maksat tavalla tai toisella ?
Toiset saavat edun, toiset maksavat. Nollasummapeli, joka ei maksa kauppiaalle mitään.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Kyllä mulle Lahden Mega-Autossa on varaosanumerot annettu.sportsman kirjoitti:Hybridit ovat vielä kaukana siitä tilasta mihin niiden pitää kehittyä jos haet jotain muuta hyötyä kuin "ekopesua".
Estääkö joku tilaamasta huolto-osia samalla kertaa vaikkapa 2 vuoden tarpeita varten esim. Saksasta?
Ei veho (paikallinen mega-auto) ainakaan meillä kerro varaosanumeroa vaikka sitä kysyy mutta kun menen Saksan mersulle niin myyjä antaa jopa tulosteen missä on mersun varaosanumero ?
Ja siihen että uskaltaako ajaa muullakuin takuun alaisella autolla ,niin ainahan sinä takuun maksat tavalla tai toisella ?
Ja jotain faktatietoa siihen, etteikö mersu myisi villeille korjaamoille.
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Suomen asioista en tiedä, mutta täällä Saksassa pidennetty takuu (viiteen vuoteen) maksaa 500€. Muutenkin katselin Suomen varaosa- ja huoltohintoja niin aikamoiset lisäkatteet noissa oli. Suosittelen kesälomamatkaa Saksaan ja huollattamaan autonsa samalla.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Ei taida olla ihan noin mustavalkoista mutta mersun omistaja tottakai näkee vehon vihollisena, aivan kuten opelin omistaja opelin mahantuojan jne.
Varaosanumerot ja hyvin paljon neuvoa on ainakin olarin veholta saanut kassikaupalla, kysymättäkin.
On jopa kerrottu mitä kannattaisi ostaa tarvikeliikkeestä heidän hintansa ollessa "yliluonnollinen" ....tämä on voinut kyllä johtua yleisestä pukeutumistyylistäni, pussihousut.
Plussakorttialet muuten maksaa kaikki, kortin haltijat ja haltijattomat.....mutta kortittomat vähemmän kun katsoo mistä ostaa.....olin aikanaan keskon plussaa kehittämässä ja lähtiessäni keskolta leikkasin kaikki kortit kahtia. Katson mistä ostan ja säästän kymmenkertaisesti sen mitä plussaa ostava.
.
Varaosanumerot ja hyvin paljon neuvoa on ainakin olarin veholta saanut kassikaupalla, kysymättäkin.
On jopa kerrottu mitä kannattaisi ostaa tarvikeliikkeestä heidän hintansa ollessa "yliluonnollinen" ....tämä on voinut kyllä johtua yleisestä pukeutumistyylistäni, pussihousut.
Plussakorttialet muuten maksaa kaikki, kortin haltijat ja haltijattomat.....mutta kortittomat vähemmän kun katsoo mistä ostaa.....olin aikanaan keskon plussaa kehittämässä ja lähtiessäni keskolta leikkasin kaikki kortit kahtia. Katson mistä ostan ja säästän kymmenkertaisesti sen mitä plussaa ostava.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Mersun kiristynyt politiikka
---Zinovjev kirjoitti:Kyllä mulle Lahden Mega-Autossa on varaosanumerot annettu.sportsman kirjoitti:Hybridit ovat vielä kaukana siitä tilasta mihin niiden pitää kehittyä jos haet jotain muuta hyötyä kuin "ekopesua".
Estääkö joku tilaamasta huolto-osia samalla kertaa vaikkapa 2 vuoden tarpeita varten esim. Saksasta?
Ei veho (paikallinen mega-auto) ainakaan meillä kerro varaosanumeroa vaikka sitä kysyy mutta kun menen Saksan mersulle niin myyjä antaa jopa tulosteen missä on mersun varaosanumero ?
Ja siihen että uskaltaako ajaa muullakuin takuun alaisella autolla ,niin ainahan sinä takuun maksat tavalla tai toisella ?
Ja jotain faktatietoa siihen, etteikö mersu myisi villeille korjaamoille.
03.12.2010
Mitte November hat die Daimler AG ein "Verbot des Verkaufs von Originalersatzteilen an nicht autorisierte Wiederverkäufer" erlassen. Dieses Verbot wurde flächendeckend und mit sofortiger Wirkung ausgesprochen.
...
http://www.dbdepot.de/index.php?nav=1&lan=1" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Minäkään en voi kun kehua Lappeenrannan Auto-Sunin palvelua, tulostavat räjäytyskuvan missä osanumerot. Usein olen toki wanhuksiin ottanut jo detalista tai netti-EPC:stä numeron valmiiksi mukaan. Viimeimmäksi olen asioinut myyjän kanssa sähköpostilla niin säästää aikaa ja vaivaa (me molemmat). Vakio varaosaputka missä asioin on toiminut yli 40 vuotta samalla nmellä ja nykyinen vetäjä on alkuperäiskalustoa. Osaset ketjuun kuuluu nyt ja kun pagodaan tilasin sieltä jarruletkut niin nekin sai mersun varaosanumeron peristeella. Sielläkään ei tarvi siis odotella kun myyjä plärää omia ohjelmistojaanZinovjev kirjoitti:Kyllä mulle Lahden Mega-Autossa on varaosanumerot annettu.sportsman kirjoitti:Ei veho (paikallinen mega-auto) ainakaan meillä kerro varaosanumeroa vaikka sitä kysyy mutta kun menen Saksan mersulle niin myyjä antaa jopa tulosteen missä on mersun varaosanumero ?
Ja siihen että uskaltaako ajaa muullakuin takuun alaisella autolla ,niin ainahan sinä takuun maksat tavalla tai toisella ?
Ja jotain faktatietoa siihen, etteikö mersu myisi villeille korjaamoille.

Valitettavasti minusta tuntuu samalta; jostain täytyy tinkiä eli minulla on varaa ajaa vain W124 ja vanhemmilla mersuilla. Onneksi tuosta E420 mallista saa jo vikakoodit luetettua... samoin pystyn itse lukemaan 1995 letukasta vikakoodit.pforsell kirjoitti:Tuollainen politiikan kiristys johtaa mielestäni siihen, että sitä uskaltaa ajaa enää vain takuunalaisella Mersulla ja MobiloLifen maksaminen tulee myös käytännössä pakolliseksi, jos autoa aikoo pitää vaikka kolme vuotta.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Veho Turku ( Raisio ) ei suostu antamaan varaosanumeroita eli melko heikkoa palvelua merkkiorganisaatiolta. Eli osa näkyy antavan ja osa ei....vähän niinkuin raflassakin 

Re: Mersun kiristynyt politiikka
Onko teidän mielissänne käynyt, että nuo yritykset yrittävät pyörittää kannattavaa liiketoimintaa? Kyllä se marmoritiskin kaveri varmaan ansiokkaasti etsii järjestelmistään oikean osan ja kertoo sille hinnan teille. Sen jälkeen, kun tuotteen on ostanut - voi kaikessa rauhassa tutkailla paketin/osan kyljessä olevaa varaosanumeroa niin kauan kuin haluaa. Vaihtoehtoisesti nämä yritykset voivat tehdä hyväntekeväisyyttä etsimällä asiakkaalle oikeat osat ja tämän jälkeen kertomalla hänelle oikeat varaosanumerot (ja tietenkin pitäisi saada oikein se tulostettu kuvakin mukaan), jotta voi sitten mennä sinne ebay:hin tilaamaan ne osat sieltä netistä hieman halvemmalla. Onko se sitä hyvää asikaspalvelua, että tehdään mahdollisimman paljon ilmaista työtä "asiakkaan" vuoksi? Tietenkin asikas saa ostaa osan ihan mistä haluaa, mutta onko merkkiliikkeen varaosamyyjä kaikissa tapauksissa velvollinen kertomaan osista täydelliset tiedot, kuten varaosanumerot?Alapusla kirjoitti:Veho Turku ( Raisio ) ei suostu antamaan varaosanumeroita eli melko heikkoa palvelua merkkiorganisaatiolta. Eli osa näkyy antavan ja osa ei....vähän niinkuin raflassakin
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Mielessä on käynyt monesti ettei voi olla edes oikeata yritystä kannattavaan liiketoimintaan hinnoitelemalla itsensä noin 10x muita toimijoita kalliimmaksi. Ei kai nyt kukaan kuvittele nykymaailmassa, että 2€ tuotteesta oikeasti jatkuvasti kukaan maksaa 23 € ja saa vielä aneemisen asiakaspalvelun kaupanpäälle ja vittuiluin autosta joka on "tuontiauto".
"joitakin kertoja asioinut ja ei koskaan enää...."
Viimeinen niitti oli se Vehon asiakaspalvelu Espoossa raskaankaluston puolella, jossa asiakaspalveluhenkilollä oli kello 9:00 arkiaamuna sellainen KRAPULA, ettei sormet meinannut pysyä käsissä. Typerintä kyseisessä paikassa oli, että sai ensin odottaa 20 min, ennen kuin kukaan älysi ohjata sen yhden puhelimessa läpättävän idiootin tiskiltä kulman taakse, jossa nämä elämää nähneet sankarit pakoilivat asiakkaita. Viimeksi saanut yhtä hyvää palvelua kelassa, onneksi en ole siellä sitten 90 luvun asioinut ja kanssa sama meininki oli vuonna 1987 kun koitin katsastaa autoa.
"joitakin kertoja asioinut ja ei koskaan enää...."
Viimeinen niitti oli se Vehon asiakaspalvelu Espoossa raskaankaluston puolella, jossa asiakaspalveluhenkilollä oli kello 9:00 arkiaamuna sellainen KRAPULA, ettei sormet meinannut pysyä käsissä. Typerintä kyseisessä paikassa oli, että sai ensin odottaa 20 min, ennen kuin kukaan älysi ohjata sen yhden puhelimessa läpättävän idiootin tiskiltä kulman taakse, jossa nämä elämää nähneet sankarit pakoilivat asiakkaita. Viimeksi saanut yhtä hyvää palvelua kelassa, onneksi en ole siellä sitten 90 luvun asioinut ja kanssa sama meininki oli vuonna 1987 kun koitin katsastaa autoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Mersun kiristynyt politiikka
kävin sitten pitkästä aikaa raision veholla pakon edestä, siellä oli oikeenkin palveluhaluista vakimyyjää vastassa taas (paikalliset tietää...). ihmetyksen aiheena oli se että konserni on päättänyt että varaosat tilataan helsingin päävarastolta, hyllyssä ei pidetä enää tavaraa !!! ????
mitä hittoa , olin hakemassa niinkin harvinaista kulutusosaa kuin hihnan kiristimen iskaria
, onneksi kl:stä tulee saman päivän sisään tavaraa kun aamulla tilaa ja ihan suoraan hyllystä. Näemmä ovat veholla niin rahoissaan että haluavat vain kavereille morjestella siellä.
mitä hittoa , olin hakemassa niinkin harvinaista kulutusosaa kuin hihnan kiristimen iskaria

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Liittyy vahvasti trendiin "ulkoistaminen". Sama homma kaikilla tukkureilla nykyisin.epk kirjoitti:kävin sitten pitkästä aikaa raision veholla pakon edestä, siellä oli oikeenkin palveluhaluista vakimyyjää vastassa taas (paikalliset tietää...). ihmetyksen aiheena oli se että konserni on päättänyt että varaosat tilataan helsingin päävarastolta, hyllyssä ei pidetä enää tavaraa !!! ????
mitä hittoa , olin hakemassa niinkin harvinaista kulutusosaa kuin hihnan kiristimen iskaria, onneksi kl:stä tulee saman päivän sisään tavaraa kun aamulla tilaa ja ihan suoraan hyllystä. Näemmä ovat veholla niin rahoissaan että haluavat vain kavereille morjestella siellä.
Tosin lvi puolella tukkurit on alkaneet palauttaa keksisuomen varastointiaan noutomyymälöihin kun pieniä tukkutoimijoita on putkahdellut markkinoille...

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Omien kokemusten perusteella ( yli 10 000 € edestä korjausta vuodessa suht tuoreeseen autoon,onneksi takuuseen) tein vissin päätöksen, että omistan jatkossa vain mersuja, jotka ovat joko takuussa tai max vm 98. Edelliset korjaa MB ja jälkimmäisten korjaaminen ja huolto on ns tavanomaista ja onnistuu jopa kotinurkissa. Uusissa MB:ssa on yhä enemmän tekniikkaa ja ict:tä joka jatkossa tulee olemaan erittäin kallista korjata, kuten olemme jo vähän maistiaisia saaneet..
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
- Bercedes Menz
- Mersumies
- Viestit: 795
- Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Mersun kiristynyt politiikka
On se hyvä, että foorumilla on nyt myös virallinen edustaja Veholta! Vieläkö paljastat, että missä paikkakunnalla olet tiskintakana, niin tullaan porukalla kysymään varaosanumeroita...Mer-su kirjoitti:Onko teidän mielissänne käynyt, että nuo yritykset yrittävät pyörittää kannattavaa liiketoimintaa? Kyllä se marmoritiskin kaveri varmaan ansiokkaasti etsii järjestelmistään oikean osan ja kertoo sille hinnan teille. Sen jälkeen, kun tuotteen on ostanut - voi kaikessa rauhassa tutkailla paketin/osan kyljessä olevaa varaosanumeroa niin kauan kuin haluaa. Vaihtoehtoisesti nämä yritykset voivat tehdä hyväntekeväisyyttä etsimällä asiakkaalle oikeat osat ja tämän jälkeen kertomalla hänelle oikeat varaosanumerot (ja tietenkin pitäisi saada oikein se tulostettu kuvakin mukaan), jotta voi sitten mennä sinne ebay:hin tilaamaan ne osat sieltä netistä hieman halvemmalla. Onko se sitä hyvää asikaspalvelua, että tehdään mahdollisimman paljon ilmaista työtä "asiakkaan" vuoksi? Tietenkin asikas saa ostaa osan ihan mistä haluaa, mutta onko merkkiliikkeen varaosamyyjä kaikissa tapauksissa velvollinen kertomaan osista täydelliset tiedot, kuten varaosanumerot?Alapusla kirjoitti:Veho Turku ( Raisio ) ei suostu antamaan varaosanumeroita eli melko heikkoa palvelua merkkiorganisaatiolta. Eli osa näkyy antavan ja osa ei....vähän niinkuin raflassakin
P.S. vapaaseen kilpailuun ei kuulu muiden kilpailijoiden toiminnan estäminen ja määräävän markkina-aseman pönkittäminen
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Re: Mersun kiristynyt politiikka
just suomalaisen ostajan alkuperäisosien saanti rajoittuu vahvasti monopolitasolle. Ebayssä on konsernin hyväksymiä kauppiaita tusinoittain, joten varaosanumeroiden panttaaminen vehossa on oikeastaan kuitenkin väärin. Ei pitäisi olla konsernille mitään merkitystä mistä se asiakas sen hologrammivaraosan ostaa. Muissa maissa on useampi virallinen maahantuoja/myyjä, joten niillä on kilpailua eikä markkinat ole niin vääristyneet edes ko. muutosten jälkeen.Mer-su kirjoitti:jotta voi sitten mennä sinne ebay:hin tilaamaan ne osat sieltä netistä hieman halvemmalla.
Silti, sama asiahan se on kaikilla vastavilla merkkituotteilla, tätähän voisi verrata esim Pirkka-tuotteisiin, niitä ei muualta saa kuin Keskon liikkeistä. Sinänsä minun mielestä asia on ihan okei. Mua ottaa vain päähän se että en saa valita mistä saan ostaa sen orginaaliosan. tätä ei konserni estä, vaan sen estää veho.P.S. vapaaseen kilpailuun ei kuulu muiden kilpailijoiden toiminnan estäminen ja määräävän markkina-aseman pönkittäminen
EDIT: Esimerkiksi tukholman veholla ei kukaan ole ikinä jättänyt antamatta varaosanumeroita. Aina on autettu erinomaisesti. Ihmetyttää oikein miten saman yhtiön eri maiden toimipisteissä on niin suuri ero.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Ei taida ruotsalaisilla ( kuten ei virolaisillakaan) olla tätä autoverotuksesta johtuvaa " tuontiauto" syndroomaa virallisilla maahantuojilla...?
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Re: Mersun kiristynyt politiikka
ei ole ei. mutta eipä verot koske varaosamyyntiä. ei ole ikinä koskenut (poislukien tietty alv.). Mitä tuontiauto statukseen tulee niin ruotsissa ja eestissa "harmaa"-tuontiautojen määrä suhteessa on paaljon suurempi kuin suomessa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Mielestäni jos maahantuoja on tehtaan tytäryhtiö (esim. Toyotalla on muistaakseni näin), niin sillä on jonkinlainen (vähintään moraalinen) velvollisuus toimia "tehtaan edustajana" ja esim. kertoa kaikki varaosanumerot etc mitä asiakas tarvitsee, riippumatta siitä aikooko asiakas ostaa ko. varaosan maahantuojalta, viralliselta jälleenmyyjältä vai muualta.
Sitten taas jos maahantuoja on itsenäinen yhtiö, joka on vain liikesuhteessa valmistajaan (esim. Veho), niin ei sillä mielestäni ole mitään varsinaista velvollisuutta palvella muita kuin omia asiakkaitaan. Se on sitten ihan toinen juttu mikä on järkevää, itse edustan liiketoiminnassa (en ole autoalalla) sitä linjaa että potentiaalistakin asiakasta kannattaa palvella mahdollisimman hyvin, vaikka juuri sillä kertaa kauppa menisi sivu suun. Jos kieltäytyy esim. kertomasta varaosanumeroa, niin "asiakas" sitten kiroilee, hankkii sen jostain muualta (nykyaikana se onnistuu ihan varmasti), eikä varmasti koskaan muutu maksavaksi asiakkaaksi. Jos taas auliisti palvelee vaikkei sillä kertaa saisikaan kauppaa, niin on jotain mahdollisuuksia, että asiakas hyvästä palvelusta vaikuttuneena muuttuu joskus maksavaksikin asiakkaaksi.
Itse olen kyllä saanut Veholtakin varaosanumeroita aina halutessani. Joskus olen ostanut sieltä, joskus muualta.
Kaiken kaikkiaan en usko rajoitusten ja tiedon pimittämisen johtavan parhaaseen liiketoiminnalliseen tulokseen, vaan avoimuuden ja hyvän palvelun. Ilmiselvästi kaikki eivät jaa käsityksiäni.
Sitten taas jos maahantuoja on itsenäinen yhtiö, joka on vain liikesuhteessa valmistajaan (esim. Veho), niin ei sillä mielestäni ole mitään varsinaista velvollisuutta palvella muita kuin omia asiakkaitaan. Se on sitten ihan toinen juttu mikä on järkevää, itse edustan liiketoiminnassa (en ole autoalalla) sitä linjaa että potentiaalistakin asiakasta kannattaa palvella mahdollisimman hyvin, vaikka juuri sillä kertaa kauppa menisi sivu suun. Jos kieltäytyy esim. kertomasta varaosanumeroa, niin "asiakas" sitten kiroilee, hankkii sen jostain muualta (nykyaikana se onnistuu ihan varmasti), eikä varmasti koskaan muutu maksavaksi asiakkaaksi. Jos taas auliisti palvelee vaikkei sillä kertaa saisikaan kauppaa, niin on jotain mahdollisuuksia, että asiakas hyvästä palvelusta vaikuttuneena muuttuu joskus maksavaksikin asiakkaaksi.
Itse olen kyllä saanut Veholtakin varaosanumeroita aina halutessani. Joskus olen ostanut sieltä, joskus muualta.
Kaiken kaikkiaan en usko rajoitusten ja tiedon pimittämisen johtavan parhaaseen liiketoiminnalliseen tulokseen, vaan avoimuuden ja hyvän palvelun. Ilmiselvästi kaikki eivät jaa käsityksiäni.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Kukas kirjoittajista lähtisi ensimmäisenä mb varaosamyyjäksi 10% katteella ?
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Meilläkin tuotteiden varaosat "ulkoistettiin" kuun alusta Lappeenrannasta Vantaalle jonnekin varastopalvelufirmaan kait. Saa nähä miten käy...LopenUupunut kirjoitti: Liittyy vahvasti trendiin "ulkoistaminen". Sama homma kaikilla tukkureilla nykyisin.
Tosin lvi puolella tukkurit on alkaneet palauttaa keksisuomen varastointiaan noutomyymälöihin kun pieniä tukkutoimijoita on putkahdellut markkinoille...![]()
.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Jos sillä taktiikalla onnistuisi myyntiä lisäämään 2800%, niin mikä etteiLopenUupunut kirjoitti:Kukas kirjoittajista lähtisi ensimmäisenä mb varaosamyyjäksi 10% katteella ?
.

Ei sillä tienaa, että tekee kympin tilin päivässä, vaan sillä että tienaa viitosen kymmenen kertaa

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Niin, pitäiskö joskus suhteuttaa mb kantaa varaosamyyntiin ?RH kirjoitti:Jos sillä taktiikalla onnistuisi myyntiä lisäämään 2800%, niin mikä etteiLopenUupunut kirjoitti:Kukas kirjoittajista lähtisi ensimmäisenä mb varaosamyyjäksi 10% katteella ?
..
Ei sillä tienaa, että tekee kympin tilin päivässä, vaan sillä että tienaa viitosen kymmenen kertaa.
Ei täällä soomilandiassa kummoisia varaosawölyymejä saa yhden merkin alle....
Mä olen varmaan ainoa pölvästi kun pystyn nuokkumaan molemmissa kengissä, myyjän ja ostajan....?
Toki veholla hinnat on kovempia kuin jossain kl osissa, mutta on kulutkin.
Ei kate ole niin mustavalkoinen asia kun työssäkäyvä kansa ajattelee.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Mersun kiristynyt politiikka
kyllä noissa perus puljuissa on katetta aika paljon enemmän, kun kymmenen prossaa. sanoisin arviolta, että 30-50% on katetta. joissain puljuissa katetta on jopa 70%, tietty riippuu vähän osastakin. mutta motonet on sieltä pienimmän katteen päästä. niillä taitaa katteet olla jotain 10-20 prosenttia, näin muistelen yhden kaverin joskus kertoneen, kun se oli siellä töissä.
mutta mutta. itse voisin ruveta myyjäksi 10% katteella, jos myisin jotain muuta, kun vitosen öljynsuodattimia. jos ajatellaan, että myynti on jotain pientä tilpehöriä, niin ei sillä oikein leivänpäällisiä vielä tienaa. aina menee kuitenkin aikaa asiakkaan palveluun ja rahastukseen. ja jos jokainen asiakas ostaa n.10-20 eurolla ja siitä jää katetta sitten se 1-2 euroa, niin eipä siinä vielä kovin hyvät voitot pääse tuleen. siitä sitten vielä kaikki kulut tietty pois jne. mutta jos myyjä myykin jotain vähän isompaa, vaikka moottorin osia, esim. ECUja, mäntiä, veivejä ja muuta sellasta, mikä on kohtuu kallista, niin kymmenen prosentin katteella voi saadakkin jo jotain aikaseks.
tämä nyt oli tällästä omaa spekulointiani vaan. mistään myyntihommista tiedä hölkäsen pöläystä. tykkään mielummin ostaa, kun myydä..
mutta mutta. itse voisin ruveta myyjäksi 10% katteella, jos myisin jotain muuta, kun vitosen öljynsuodattimia. jos ajatellaan, että myynti on jotain pientä tilpehöriä, niin ei sillä oikein leivänpäällisiä vielä tienaa. aina menee kuitenkin aikaa asiakkaan palveluun ja rahastukseen. ja jos jokainen asiakas ostaa n.10-20 eurolla ja siitä jää katetta sitten se 1-2 euroa, niin eipä siinä vielä kovin hyvät voitot pääse tuleen. siitä sitten vielä kaikki kulut tietty pois jne. mutta jos myyjä myykin jotain vähän isompaa, vaikka moottorin osia, esim. ECUja, mäntiä, veivejä ja muuta sellasta, mikä on kohtuu kallista, niin kymmenen prosentin katteella voi saadakkin jo jotain aikaseks.
tämä nyt oli tällästä omaa spekulointiani vaan. mistään myyntihommista tiedä hölkäsen pöläystä. tykkään mielummin ostaa, kun myydä..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Mersun kiristynyt politiikka
Jokainen voi laskea ihan itte paljonko pitää katteen ja myynnin olla jos firmassa on vaikka tämmöinen kulurakenne:
2 myyjää a' 2500€/kk
200m2 myymälä/varasto 15€/m2=3000€/kk
Pakukuski+paku=2000€+500€/kk
Kulut pyöreästi 10.000€/kk.....+soskulut jne.
Sinne vaan myymään mb öljynsuotimia 9€ kpl......vitusti saatte myydä.
.
2 myyjää a' 2500€/kk
200m2 myymälä/varasto 15€/m2=3000€/kk
Pakukuski+paku=2000€+500€/kk
Kulut pyöreästi 10.000€/kk.....+soskulut jne.
Sinne vaan myymään mb öljynsuotimia 9€ kpl......vitusti saatte myydä.
.
Opel, "weird lieben autos"....