190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Moi!
En jaksa enää tankata 98:aa, joten...Alfamerin kirja mainitsee sytytyksen ns."oktaanisäädön" konehuoneessa, mutta ei kerro kuinka pitäisi tehdä. Sytytysmodulin vierestä tosiaan löytyi nuppi, missä asennot 1-7 ja kirjaimet N ja S kohdissa 4 ja 6. Oletan tuon olevan ko.säätö.Villi veikkaus on, että N tarkoittaisi matalaoktaanista (normal) ja S korkeaa (super). Kellään tietoa aiheesta? Auto on siis 1990 W201 1.8E. Kiitos etukäteen!
Simo
En jaksa enää tankata 98:aa, joten...Alfamerin kirja mainitsee sytytyksen ns."oktaanisäädön" konehuoneessa, mutta ei kerro kuinka pitäisi tehdä. Sytytysmodulin vierestä tosiaan löytyi nuppi, missä asennot 1-7 ja kirjaimet N ja S kohdissa 4 ja 6. Oletan tuon olevan ko.säätö.Villi veikkaus on, että N tarkoittaisi matalaoktaanista (normal) ja S korkeaa (super). Kellään tietoa aiheesta? Auto on siis 1990 W201 1.8E. Kiitos etukäteen!
Simo
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
muista myös se että oktaanisäätö on lähinnä sillon tarpeen jos ajelee alle 95 oktaanisella ts vaikka 92 tai jopa 87.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Käsikirjassa on kerrottu auton oktaanivaatimukset. Ainakin vm. 1991 190E (kaksilitrainen) toimii tuolla asennolla S, joka tarkoittaa vähintään 92-oktaanista bensaa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Tuollainen säätönutikka taitaa löytyä tuosta 260SE -86 mallistakin.Olenkin ihmetellyt kaikki nämä meidän lähes 8 yhteistä vuotta,että mikä lienee tuolla tehtävä
Onko tuolla säädöllä oikeasti merkitystä?Jos niin,pitääpä ensi töikseen tarkistaa,missä asennossa namikka on.

M-B 260SE -86 "basso"
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Ainakin mallissa 190E vm. 1991 oktaanivalitsimen asento N pudottaa suurinta sytytysennakkoa 6 astetta pienemmäksi kuin asennossa S. Tämä vaikuttaa sekä nakutuksen estämiseen että kulutukseen. Oktaanivalitsin ei sen sijaan vaikuta perusennakkoon eli käynnistyvyyteen ja tyhjäkäyntiin.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Jep, Alfamer/Haynes on samaa mieltä, että 3 astetta/pykälä muuttuisi ennakko. Olisi juurikin mainitsemasi 6 astetta asentojen N ja S välillä. Tämä näyttää olevan tietomiehillekin aika harmaa alue, mielipiteitä on yhtä monta kuin miestäkin, täsmällisiä ohjeita ei liene edes maahantuojalla, bensatkin muuttuneet moneen kertaan vuosien saatossa. Ajattelin joutessani kuitenkin tsekata, mikä merkitys 95/98 bensojen käytöllä ja ennakon säädöillä on kulutukseen kun nykyinen (75km/sivu) päivittäinen työmatka antaa aika tasaisen referenssin. Hifistelyltä tuo muutaman asteen säätö vaikuttaa, mutta joku idea siinä on kai oltava, kun saksan dieter on jaksanut laittaa sen tuotantoon asti...tomant kirjoitti:Ainakin mallissa 190E vm. 1991 oktaanivalitsimen asento N pudottaa suurinta sytytysennakkoa 6 astetta pienemmäksi kuin asennossa S. Tämä vaikuttaa sekä nakutuksen estämiseen että kulutukseen. Oktaanivalitsin ei sen sijaan vaikuta perusennakkoon eli käynnistyvyyteen ja tyhjäkäyntiin.
tomant
Kiitos vastanneille, kokeilin samalla forumin toimintaa; enpä ole ennen meseä omistanutkaan...Kevään jatkoja.
S
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Pienin kulutus lompakolle tulee kun tankkaat 95E10:ä, katsot ettei jarrut ja laakerit laahaa ja otat sen S/N-säätömurkulan kokonaan pois tai laitat sellaiseen asentoon ettei nastojen välillä ole vastusta. Tajuat pointin kun otat sen nupin irti ja käännät ympäri. Suurin syy sille säädön olemassaololle on päästöt. 95 oktaanisella polttoaineella siinä ei tarvita esivastusta, eli voidaan käyttää täysiä ennakoita. Tosin riippuen ajotyylistä, niin N-asento voi tuntua "pirteämmältä", koska se kai lisää hiukan alavääntöä kun sytkäennakkoa myöhäistetään.
Suosittelen myös järkevää rengaskokoa ja matalan vierintävastuksen renkaita, sekä turhien tavaroiden poistamista takaluukusta ajon ajaksi.
Voit myös kokeilla tankata 98E5:ta siirtää akun takana olevan valitsimen kohtaan 2 ja pitää "ei-kytkettynä" sen moottoritilan valitsimen.
Asento 2 laihentaa seosta hiukan koko alueelle. 95E10 asennolla 2 vaatii S-asennon käytön ja kaasuun vastaaminen hyytyy selvästi.
Millään näistä säädöistä ei saavuteta mitään hyötyä jos ruisku ei muuten ole kunnolla perussäädöissään.
Nämä neuvot omien kokemusten perusteella on todettu taloudellisemmiksi käytännön ajossa. Eli omalla vastuulla, kuten minäkin.
Suosittelen myös järkevää rengaskokoa ja matalan vierintävastuksen renkaita, sekä turhien tavaroiden poistamista takaluukusta ajon ajaksi.
Voit myös kokeilla tankata 98E5:ta siirtää akun takana olevan valitsimen kohtaan 2 ja pitää "ei-kytkettynä" sen moottoritilan valitsimen.
Asento 2 laihentaa seosta hiukan koko alueelle. 95E10 asennolla 2 vaatii S-asennon käytön ja kaasuun vastaaminen hyytyy selvästi.
Millään näistä säädöistä ei saavuteta mitään hyötyä jos ruisku ei muuten ole kunnolla perussäädöissään.
Nämä neuvot omien kokemusten perusteella on todettu taloudellisemmiksi käytännön ajossa. Eli omalla vastuulla, kuten minäkin.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Jos en tee virityksiä vaan ajelen tehtaan palikoilla onko viisainta 98:lla pitää säädin S:llä vaiko jokin muu asento. Siinähän on muitakin asentoja tarjolla.
W213 220d +W242 electric drive
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Sen voi ottaa pois tai kääntää asentoon jossa nastojen välissä on tyhjää. Tällöin on eniten ennakkoa ja mielestäni kone käy terveemmän oloisesti.markoala kirjoitti:Jos en tee virityksiä vaan ajelen tehtaan palikoilla onko viisainta 98:lla pitää säädin S:llä vaiko jokin muu asento. Siinähän on muitakin asentoja tarjolla.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Noinko se menee, että ovat MB:llä käyttäneet insinööritunteja suunnitellakseen aivan joutavan säätimen???Huikko kirjoitti:Sen voi ottaa pois tai kääntää asentoon jossa nastojen välissä on tyhjää. Tällöin on eniten ennakkoa ja mielestäni kone käy terveemmän oloisesti.markoala kirjoitti:Jos en tee virityksiä vaan ajelen tehtaan palikoilla onko viisainta 98:lla pitää säädin S:llä vaiko jokin muu asento. Siinähän on muitakin asentoja tarjolla.
Pääsääntöisesti 190E:llä on suositeltavaa ajaa 98[E5] oktaanisella, jos ei ole katalysaattoria. Jos on katalysaattori, niin sitten 95[E10]. Tilapäisesti voidaan käyttää normaalibensiiniä (?), jonka oktaaniluku vähintään 91, jolloin säätöpistoke on oltava asennossa "N".
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Noin se menee. Suurin syy sen mötikän olemassaoloon on päästöt. Kaikissa vientimalleissahan tuota säädintä ei edes ole. Esim USA-malleissa on vain iso etuvastus californiaversioissa. Jos ei halua uskoa, niin ota se nuppi pois, tankkaa 95E10 tankkiin ja aja jonnekin dynon päälle mistä saat käppyrää siitä että kone käy hyvin eikä esim laihalla tai nakuta. Todennäköisesti neuvovat sielläkin jättämään sen pois. Toinen syy sen olemassaoloon on se, että jossain vientimaissa on oikeasti myyty 89-91 oktaanisia polttoaineita, silloin pitää käyttää sitä N-asentoa. Sieltä löytyy kyllä väliasennoista vieläkin myöhäisempi sytkäkäyrä, että sen kai saisi käymään 87-oktaanisellakin.Verkke kirjoitti:Noinko se menee, että ovat MB:llä käyttäneet insinööritunteja suunnitellakseen aivan joutavan säätimen???Huikko kirjoitti:Sen voi ottaa pois tai kääntää asentoon jossa nastojen välissä on tyhjää. Tällöin on eniten ennakkoa ja mielestäni kone käy terveemmän oloisesti.markoala kirjoitti:Jos en tee virityksiä vaan ajelen tehtaan palikoilla onko viisainta 98:lla pitää säädin S:llä vaiko jokin muu asento. Siinähän on muitakin asentoja tarjolla.
Pääsääntöisesti 190E:llä on suositeltavaa ajaa 98[E5] oktaanisella, jos ei ole katalysaattoria. Jos on katalysaattori, niin sitten 95[E10]. Tilapäisesti voidaan käyttää normaalibensiiniä (?), jonka oktaaniluku vähintään 91, jolloin säätöpistoke on oltava asennossa "N".
Essonbaaripersdynoja ilman kunnollisia käytönaikaisia testauslaitteistoja ei lasketa. Onhan se insinööri sinne vaivalla keksinyt hiilikanisterin ja katalysaattorinkin. Voiko ne poistaa ilman että kone hajoaa?
Ainoastaan kun mennään matalaoktaanisiin polttoaineisiin, joita suomessa ei edes myydä, niin sille esivastuksen N-arvolle on käyttöä. S-arvolla saadaan kierroksille paremmat päästöarvot, kuin ilman potikkaa (ääretön vastus). Ei se vaikuta kuin kierroksilla sytytysennakkoon se säädin. Maksimiennakkokin on vielä helposti sallittujen rajojen sisäpuolella normaalipolttoaineilla.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle? Entä 600?
Jatkan tähän ketjuun kun on alkuun päästy. Mitenkä noi namikat kuussatasessa pitää olla? Ei muuten mutta kun nyt tuli jutuksi ja olen aikaisemminkin pohtinut,viimeksi viime kesänä kun tulpat vaihdoin ja ne oli kaikki aika tummia. Ei siis semmosia kastanjanruskeita kuin bensakoneessa pitäis... vai?
Olisko sytytysennakolle asiaa?
Olisko sytytysennakolle asiaa?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Lyhyen oppimäärän mukaan, entä jos pidän säätimen S-asennossa ja ryhdyn ajamaan 95E10:llä? Jos se "nuppi" jopa saattaa pienentää päästöjä, niin siitähän ei sinänsä haittaa ole.Huikko kirjoitti:Noin se menee. Suurin syy sen mötikän olemassaoloon on päästöt. Kaikissa vientimalleissahan tuota säädintä ei edes ole. Esim USA-malleissa on vain iso etuvastus californiaversioissa. Jos ei halua uskoa, niin ota se nuppi pois, tankkaa 95E10 tankkiin ja aja jonnekin dynon päälle mistä saat käppyrää siitä että kone käy hyvin eikä esim laihalla tai nakuta. Todennäköisesti neuvovat sielläkin jättämään sen pois. Toinen syy sen olemassaoloon on se, että jossain vientimaissa on oikeasti myyty 89-91 oktaanisia polttoaineita, silloin pitää käyttää sitä N-asentoa. Sieltä löytyy kyllä väliasennoista vieläkin myöhäisempi sytkäkäyrä, että sen kai saisi käymään 87-oktaanisellakin.Verkke kirjoitti:Noinko se menee, että ovat MB:llä käyttäneet insinööritunteja suunnitellakseen aivan joutavan säätimen???Huikko kirjoitti:Sen voi ottaa pois tai kääntää asentoon jossa nastojen välissä on tyhjää. Tällöin on eniten ennakkoa ja mielestäni kone käy terveemmän oloisesti.markoala kirjoitti:Jos en tee virityksiä vaan ajelen tehtaan palikoilla onko viisainta 98:lla pitää säädin S:llä vaiko jokin muu asento. Siinähän on muitakin asentoja tarjolla.
Pääsääntöisesti 190E:llä on suositeltavaa ajaa 98[E5] oktaanisella, jos ei ole katalysaattoria. Jos on katalysaattori, niin sitten 95[E10]. Tilapäisesti voidaan käyttää normaalibensiiniä (?), jonka oktaaniluku vähintään 91, jolloin säätöpistoke on oltava asennossa "N".
Essonbaaripersdynoja ilman kunnollisia käytönaikaisia testauslaitteistoja ei lasketa. Onhan se insinööri sinne vaivalla keksinyt hiilikanisterin ja katalysaattorinkin. Voiko ne poistaa ilman että kone hajoaa?
Ainoastaan kun mennään matalaoktaanisiin polttoaineisiin, joita suomessa ei edes myydä, niin sille esivastuksen N-arvolle on käyttöä. S-arvolla saadaan kierroksille paremmat päästöarvot, kuin ilman potikkaa (ääretön vastus). Ei se vaikuta kuin kierroksilla sytytysennakkoon se säädin. Maksimiennakkokin on vielä helposti sallittujen rajojen sisäpuolella normaalipolttoaineilla.
Eli miten kone käy terveemmän oloisesti: 1) Ajan 98 oktaanisella säädin S-asennossa? 2) Otan säätimen pois ja ajan 95E10:llä? 3) Alan vaan ajamaan 95E10:llä säädin S-asennossa?
Kokeilemallahan tuo tietysti selviää...
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Nuppi pois ja 95-oktaanista tankkiin. Näin olen ajellut jo pitkään. Suurimmalla ennakolla kone käy terveemmän oloisesti ja kuluttaa vähemmän.
Se on ihan mistä tykkää.Itse tykkään kiihdyttää vaihteet ylös saakka ja sillä ajotyylillä toimii hienosti.
Kokeile sen S-asennon ja nupin poiston eroa miltä se tuntuu omaan ajotyyliin. Päästöistä on mennyt hienoilla arvoilla läpi aina vaikka potikka on pois.
Sen kyllä huomaa, että N->S->kokonaan pois testaamalla paras vääntöalue siirtyy korkeammille kierrosalueille.
Se on ihan mistä tykkää.Itse tykkään kiihdyttää vaihteet ylös saakka ja sillä ajotyylillä toimii hienosti.
Kokeile sen S-asennon ja nupin poiston eroa miltä se tuntuu omaan ajotyyliin. Päästöistä on mennyt hienoilla arvoilla läpi aina vaikka potikka on pois.
Sen kyllä huomaa, että N->S->kokonaan pois testaamalla paras vääntöalue siirtyy korkeammille kierrosalueille.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Mun ajossa olis ideaalista jos paras vääntöalue olis 2000 - 4000 rpm. Täkäläisessä (helsinkiläisessä) ajokulttuurissa kun ei esim. liikennevaloista päästä lähtemään mihinkään, niin ei niistä yläkierroksista ole paljon hyötyä.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
95E10 ja nuppi asentoon S.Verkke kirjoitti:Mun ajossa olis ideaalista jos paras vääntöalue olis 2000 - 4000 rpm. Täkäläisessä (helsinkiläisessä) ajokulttuurissa kun ei esim. liikennevaloista päästä lähtemään mihinkään, niin ei niistä yläkierroksista ole paljon hyötyä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
95E10 on nyt tankissa ja säädin siis S asennossa. Tällä haavaa ei mitään muutosta 98E5 verrattuna havaittavissa, katsellaan kulutusta myöhemmin. Mainittakoon, että tuota 98E5 on mennyt tässä ainoastaan kehä III eteläpuolelle pyörittäessä 10l/100km ja sekalaisessa ajossa josta pääosa maantieajoa 7,1l/100km.
Mikä muuten on "säätömötikkä" tuolla akun (ja sen takana olevan muovin) takana? Omassa autossa siihen ei ole kukaan koskenut, koska se on MB-sinetöidyllä ketjulla kiinnitetty kohtaan 1.
Mikä muuten on "säätömötikkä" tuolla akun (ja sen takana olevan muovin) takana? Omassa autossa siihen ei ole kukaan koskenut, koska se on MB-sinetöidyllä ketjulla kiinnitetty kohtaan 1.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Sillä voi säätää KE-Jetronicin seoksia.Verkke kirjoitti:...Mikä muuten on "säätömötikkä" tuolla akun (ja sen takana olevan muovin) takana? Omassa autossa siihen ei ole kukaan koskenut, koska se on MB-sinetöidyllä ketjulla kiinnitetty kohtaan 1.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Juu sitä sillä säädellään. Asento 2 on "koko kartta laihemmalla", eli sillä periaatteessa kuluttaa hiukan vähemmän. Kokeilin sitä yhden talven ja mielestäni sillä ei juuri ollut vaikutusta kulutukseen. Ohituskiihtyvyyteen kyllä oli.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Nyt on tullut ajeltua 95E10:llä ja suhteellisen luotettavasti rinnastettuna aikaisempaan lukemaan, ainetta menee 7,7l/100km, eli kulutuksen kasvu on yllätyksetöntä 9% luokkaa.Verkke kirjoitti:95E10 on nyt tankissa ja säädin siis S asennossa. Tällä haavaa ei mitään muutosta 98E5 verrattuna havaittavissa, katsellaan kulutusta myöhemmin. Mainittakoon, että tuota 98E5 on mennyt tässä ainoastaan kehä III eteläpuolelle pyörittäessä 10l/100km ja sekalaisessa ajossa josta pääosa maantieajoa 7,1l/100km..
Koska 98E5 litrahinta on tällä haavaa vain 3,2% kalliimpi (esim. 1.624/ 1.674), ei 95E10:llä ajo kannata. Eli jos tankataan 98:a 46 litraa, se kustantaa 77€. 95:a pitäisi em. laskelman mukaan tankata 50 litraa, mikä maksaisi 81,2€.
98E5:llä ajettaessa säästöä tulee siis noin 4€/ tankkaus.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Nyt olen ajellut säätönuppi irti 95E10 pari tankillista. Ensimmäisen tankillisen lukemat koostui sekalaisesta ajosta pääsääntöisesti kaupunki- mutta myös moottoritie 120 - 130 km/h, kun oli kiire ja tämä 4-vaihteinen manuaali luonnollisesti haukkaa aika reilusti moottoritienopeuksissa (kulutus siis 8,3 l/100km, mutta se ei ole siis vertailukelpoinen aikaisempiin mittauksiin).
Nyt tuli pelkkää kaupunkiajoa 428 km ja kulutus 9,7 l/100km, eli 0,3 l/100km vähemmän kuin aiemmassa mittauksessa. Ero voi selittyä silläkin, että ilmansuodatin on vaihdettu.
Seuraavaksi on luvassa pääsääntöisesti maantieajosta koostuvaa sekalaista ajoa ja jos seuraavassa mittauksessa ollaan 7L/100 km lukemissa niin hyvä.
Jotenkin tosiaan "suurimmalla ennakolla kone käy terveemmän oloisesti" yllättäen (?) jo alakierroksilta lähtien. Eli esim. taajamassa kone ei "buuaa", vaikka kierrokset menee 3-vaihteella alle parin tonnin.
Todettakoon myös, että konehuoneesta kuuluu yläkierroksilla vaimea väärän sytytysennakon tapainen kilinä, mutta se ei ole muuttunut miksikään ennakkoa/bensiiniä muuttamalla.
Nyt tuli pelkkää kaupunkiajoa 428 km ja kulutus 9,7 l/100km, eli 0,3 l/100km vähemmän kuin aiemmassa mittauksessa. Ero voi selittyä silläkin, että ilmansuodatin on vaihdettu.
Seuraavaksi on luvassa pääsääntöisesti maantieajosta koostuvaa sekalaista ajoa ja jos seuraavassa mittauksessa ollaan 7L/100 km lukemissa niin hyvä.
Jotenkin tosiaan "suurimmalla ennakolla kone käy terveemmän oloisesti" yllättäen (?) jo alakierroksilta lähtien. Eli esim. taajamassa kone ei "buuaa", vaikka kierrokset menee 3-vaihteella alle parin tonnin.
Todettakoon myös, että konehuoneesta kuuluu yläkierroksilla vaimea väärän sytytysennakon tapainen kilinä, mutta se ei ole muuttunut miksikään ennakkoa/bensiiniä muuttamalla.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Olen nyt testaillut saman pätkän ajoa ilmastointi päällä niin että se akun takana oleva KE-jetin säätömurkula on asennossa 1 tai 2. Asennossa 2 pitäisi WISin (ja bosch-Hermusen) mukaan olla "kaikki kartat hiukan laihemmalla".
Sain eroa 512km pätkälle 0,2l/100km tuon asennon 2 eduksi. Kulkupuolessa eroa on täyskaasukiihdytyksissä ja ohituskiihtyvyydessä, koska myös kiihdytysrikastus on pienemmällä.
Kulutukset 8,2 ja 8,0 litraa / 100km, keskinopeus 89km/h. En aja tuota pätkää nätisti koskaan.
Olen niin monta vuotta koneiden kanssa tusannut, että minun omasta mielestä kokeneeseen korvaan edes tuo yhdistelmä (KE-säädin akun takana, asennossa 2 + Konehuoneen säädin pois kokonaan + 95E10) ei nakuta. Vaikka tänäänkin oli hellettä niin silti kone käy ihan terveesti.
Taidan jättää tuohon asentoon.
Sain eroa 512km pätkälle 0,2l/100km tuon asennon 2 eduksi. Kulkupuolessa eroa on täyskaasukiihdytyksissä ja ohituskiihtyvyydessä, koska myös kiihdytysrikastus on pienemmällä.
Kulutukset 8,2 ja 8,0 litraa / 100km, keskinopeus 89km/h. En aja tuota pätkää nätisti koskaan.
Olen niin monta vuotta koneiden kanssa tusannut, että minun omasta mielestä kokeneeseen korvaan edes tuo yhdistelmä (KE-säädin akun takana, asennossa 2 + Konehuoneen säädin pois kokonaan + 95E10) ei nakuta. Vaikka tänäänkin oli hellettä niin silti kone käy ihan terveesti.
Taidan jättää tuohon asentoon.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Sekalaisessa ajossa 7,4l/100 km ,eli 0,3 l/100 km tappioo 98 E5 (sytkä s-asennossa) verrattuna. Kustannukset kuitenkin samaa luokkaa varsinkin kun muistetaan että ehdottoman luotettava testiajo on suorittamatta.
Kun kaikki taajama ja sekalaisen kulutuksen lukemat summataan tulkitsen kulutuksen olevan sama, eli sytkän nappula irti saavutetaan 95 E10:llä ajo kannattavaksi. Pitänee sopivan tilaisuuden tullen tehdä oikein taloudellisuusajo, kuinka vähän tällä astuksella ainetta menee.
Kiitokset Huikolle ohjeistuksesta - pitänee testata E20 ja E30 reseptejä...
Kun kaikki taajama ja sekalaisen kulutuksen lukemat summataan tulkitsen kulutuksen olevan sama, eli sytkän nappula irti saavutetaan 95 E10:llä ajo kannattavaksi. Pitänee sopivan tilaisuuden tullen tehdä oikein taloudellisuusajo, kuinka vähän tällä astuksella ainetta menee.
Kiitokset Huikolle ohjeistuksesta - pitänee testata E20 ja E30 reseptejä...
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Siihen KE-jetin säätönappulaan en aio koskea kun ovat kerta kettingillä sitoneet, mutta vielä on mielessä, että jos laittaisi sytkän säätönappulan takaisin ja N-asentoon (95 E10 tankissa), niin eikö teoriassa alakierroksille pitäisi tulla enemmän puhtia mikä on hyödyllistä tässä kaupungissä ajaessa?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Periaatteessa, mutta ei se paljoa lisäänny. Kulutus lisääntyy koska ennakko on turhan myöhäisellä.
Ne rautalangat ovat siellä toki tehtaan jäljiltä, mutta niitä on lähinnä kai katseltu takuuaikana ettei ole sörkitty.
Niistä säätöpalikoista ei saa eri asennoista sellaista yhdistelmää aikaan jolla saisi 95E10-polttoaineella moottorivaurioita aikaan.
Kakkosasento E30 kanssa menee liian laihalle (varoitus)
Ne rautalangat ovat siellä toki tehtaan jäljiltä, mutta niitä on lähinnä kai katseltu takuuaikana ettei ole sörkitty.
Niistä säätöpalikoista ei saa eri asennoista sellaista yhdistelmää aikaan jolla saisi 95E10-polttoaineella moottorivaurioita aikaan.
Kakkosasento E30 kanssa menee liian laihalle (varoitus)
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Kokeilin mielenkiinnosta tuota sytkän N-asentoa. Tutut kuviot - nappula irti kone käy "terveemmän oloisesti" alle 2000 rpm, mutta tällä asetuksella 2000-3000 rpm menee mukavasti, kun taas lyhyen Kehä-I kokeilun perusteella yläkierroksilla puhtia on vähemmän. MUTTA: Nyt ei yläkierroksilla enää kuulu minkäänlaista kilkatusta! Aineena siis 95E10 edelleenkin. Mitäs tähän kommentoi Huikko ja muut asiantuntijat?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Sytytys on myöhästynyt
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Juuri näin. Sytkä on myöhäisemmällä, niin ei kuulu enää sivuääniä. Omassa autossa ei kuulu mitään ääniä missään asennossa. Jos on syytä epäillä, että kone nakuttaa etkä tunnista nakutusääntä niin laita säätimet siihen asentoon ettei kuulu ääntä.
Jos kaikki toimii oikein, niin niiden töpseleiden yhdistelmistä ei saa aikaan sellaista yhdistelmää millä kone nakuttaa 95E10:llä.
Toki koneen käyntiäänikin on eri kierrosalueilla hiukan erilainen eri ennakkoasetuksilla, että kysymys voi olla pelkästään siitäkin.
Kaikki neuvot lähtee siitä että se KE-Jetronic on itsessään oikeissa säädöissä. Jos siellä on perussäädöt pielessä, niin silloin tulos on toki eri kuin autossa jossa ruisku on säädetty oikein.
Jos kaikki toimii oikein, niin niiden töpseleiden yhdistelmistä ei saa aikaan sellaista yhdistelmää millä kone nakuttaa 95E10:llä.
Toki koneen käyntiäänikin on eri kierrosalueilla hiukan erilainen eri ennakkoasetuksilla, että kysymys voi olla pelkästään siitäkin.
Kaikki neuvot lähtee siitä että se KE-Jetronic on itsessään oikeissa säädöissä. Jos siellä on perussäädöt pielessä, niin silloin tulos on toki eri kuin autossa jossa ruisku on säädetty oikein.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Toki jo ymmärrän, että sytkä menee myöhäisemmälle. Nakutus loppui kokonaan moottorin lamppuöljykäsittelyn jälkeen ja nyt on taas nappula irti ja tällä haavaa 30% etanoli tankissa.
Mainittakoon, että tuolla sytkän N-asennolla alakierroksille tosiaan tulee vääntöä aika mukavasti ja kaupunkiajossa kulutus on jopa hieman pienempi, kun taas muussa ajossa kulutus luonnollisesti nousee.
Mainittakoon, että tuolla sytkän N-asennolla alakierroksille tosiaan tulee vääntöä aika mukavasti ja kaupunkiajossa kulutus on jopa hieman pienempi, kun taas muussa ajossa kulutus luonnollisesti nousee.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: 190E sytkän säätö 95E10-bensalle?
Otin tuo s/n säätömorkulan kokonaan pois niin auto kiihtyy pätkittäin, niissä pätkivän vaiheissa kun kiihtyy niin kiihtyy tehokkaamin kuin ennen mutta pätkimällä.
Mistä tällainen johtuu?
Voisko olla rikki se lämpötila-alipaineanturi joka on siinä koneen päässä missä ne muut lämpötila-anturit, tähän lämpötila-anturiin menee ne kaksi alipaineletkua.
Eikö tämä anturi jotenki säädä sytytystä?
Kun laitan sen morkulan s-asentoon niin kiihtyy lähes normaalisti ehkä hieman vaiheittain että sen juuri ja juuri huomaa, mutta ei häiritsevästi.
Mistä tällainen johtuu?
Voisko olla rikki se lämpötila-alipaineanturi joka on siinä koneen päässä missä ne muut lämpötila-anturit, tähän lämpötila-anturiin menee ne kaksi alipaineletkua.
Eikö tämä anturi jotenki säädä sytytystä?
Kun laitan sen morkulan s-asentoon niin kiihtyy lähes normaalisti ehkä hieman vaiheittain että sen juuri ja juuri huomaa, mutta ei häiritsevästi.