MB Actros 2540 -97 sammui eikä käynnisty enää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mkauhea
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 21.03.2006 21:57
Paikkakunta: Mynämäki

MB Actros 2540 -97 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja mkauhea »

Iso auto sammui kesken ajon eikä enää lähde käyntiin. Valitti mm. matalasta jännitteestä.. Johtosarja tarkistettu, akku kunnossa ja viimeiseksi moottorin ohjausyksikkö(?) "Steuergerät PLD" avattu ja ehjäksi todettu. Oli näköjään muuten ollut auki ennenkin mutta oli sisältä koskematon.

Tämä vaihtoehto on vielä katsomatta, tuleeko jollekulle mieleen mistä on kyse?
http://northernireland.locanto.co.uk/ID ... rvice.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
MikkoK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 09.03.2004 00:57
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja MikkoK »

Olet siis tarkastanut MR:ltä(PLD) lähtevän johtosarjan, joka menee öljypohjan etureunaa kiertäen startille? Siinä on monesti ollut hapettuma,hapettumia. Kannattaa purkaa ihan kokonaan johdot näkyviin. Antaako auto mitään vikakoodia, onko adr alusta, pyöriikö startti, akkujen takana oleva sulakerasia tarkistettu?
Vaihtoehtoja on paljon, joskus käyntiinlähtemättömyys on johtunut perävaunun abs-pistokkeesta. Siellä hapettuu 15 ja 30 virtapiirit yhteen, jolloin auton ajonestojärjestelmä menee sekaisin. Jos on adr-alusta niin kyseisen järjestelmän akkujen erotusrele hapettuu ja autossa ei riitä jännite käynnistymiseen. Tämäkin rele löytyy akkukotelosta.
Avatar
MikkoK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 09.03.2004 00:57
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja MikkoK »

Tuohon linkkiin liittyen jäi sanomatta, että noita ohjainlaitteita on korjattu myös suomessa. Ja monesti samanlaisesta ja liki samanikäisestä autosta voi käytetyn ohjainlaitteen asentaa paikoilleen. Vaatii avainten uudelleen opettamisen.

Kannattaa myös katsoa yksikköpumpuille menevät johdot ja niiden maat. Pumpuilla on jokaisella oma + mutta yhteinen maa (v6 3 pyttyä samassa, v8 4 pyttyä samassa), boksilta lähtee 2 maa johtoa ylös imusarjan alle.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: MB Actros 2540 -97 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mkauhea kirjoitti:Iso auto sammui kesken ajon eikä enää lähde käyntiin. Valitti mm. matalasta jännitteestä.. Johtosarja tarkistettu, akku kunnossa ja viimeiseksi moottorin ohjausyksikkö(?) "Steuergerät PLD" avattu ja ehjäksi todettu. Oli näköjään muuten ollut auki ennenkin mutta oli sisältä koskematon.

Tämä vaihtoehto on vielä katsomatta, tuleeko jollekulle mieleen mistä on kyse?
http://northernireland.locanto.co.uk/ID ... rvice.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei välltämättä jää silmin nähtäviä jälkiä...
onkos katsottu mitä *:ri kertoile siellä olevan vialla?
jos ei niin piuha kiinni ja tarkistus
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB Actros 2540 -97 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja atlas »

Noissa on myös siirtopaineen säätäjä ongelmia ja paine romahtaa.Voi olla myös että tankin lähellä oleva imusihti on tukossa kun on sellainen ihan pikkanen.

kiva muuten että raskastakin kalustoa kysellään neuvoja ja tuntuu täällä olevan osaajia siihenkin.
Noissa actroseissa vaan kun tulee sähkövikaa niin sitten sitä riittää ja pitäis käydä johto sarjaa läpi.
Hankautuvia paikkoja on pari ihan vakiota sellaista.
Sitten jos vielä robotti aski niin sen sähköhäiriöt kyllä pudottaa askin pelistä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: MB Actros 2540 -97 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Yhdessä välissä oli laatikoita mistä pit muistaa "nollaus" tehdä huollossa tai matka katkesi yllätäin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB Actros 2540 -97 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sattui kerran että mersu hyytyi kokonaan ja asentaja ihmetteli että mites ecu voi olla pois pelistä kokonaan kun siellä on varajärjestelmä joka turvaa matkan etenemisen.
Lopulta tutkittuaan selvisi että pääecu oli ollut pelistä sähkö johto yhteyden takia poikki jo pitkään ja lopulta vara järjestelmäkin oli pettänyt ja matka tyssäsi.
Vara puoli oli noin 70-100hv laiskempi.
Ja autohan oli 3343 -98 muistelen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
MikkoK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 09.03.2004 00:57
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja MikkoK »

Hieman ohi aloittajan ongelmasta, mutta MR(PLD):ssä on todellakin hätäkäyttö tila, joka vähentää tehoja jos ohjainlaite havaitsee vian joka saattaa vaarantaa moottorin kestävyyttä. Sama hätäkäyttö aktivoituu myös joissain muissa tilanteissa, mahdollisesti myös silloin kun toinen boksille tuleva 30 virtapiiri on poikki. Mutta se että kuljettaja ei huomaa auton olevan hätäkäytöllä, ihmetyttää. Mittaritaulu kyllä loistaa punaisena ja n.100hv puuttumisen huomaa muutenkin :)

Tuosta vaihteiston opettamisesta, että jo sk-sarjan EPS-vaihteistosta lähtien kuljettaja on voinut opettaa/nollata vaihteiston itse. Ja se on suotavaakin tehdä, laatikko käy silloin läpi kaikki tunnistimet, vaihde- ja solasylinterit ja parametrittää liikematkatiedot uudelleen jolloin vaihtaminen nopeutuu. SK:ssa nollautui myös vikamuisti, mutta Actroksessa tallentuneet viat eivät häviä jolloin ne ovat tallessa mahdollista vian etsintää varten. Actroksessa on 2 tapaa tehdä opetus, iso ja pieni. Saksalainen käskee usein tehdä vain pienen joka vastaa EPS:n nollausta, mutta usein on paremman lopputuloksen saamiseksi kannattaa tehdä "iso opetus". Siinä on vain yksi huono puoli, se nollaa myös kytkimen kuluneisuuslaskurin. Tällä ei ole muuten mitään väliä, mutta Powershift autoissa(ilman kytkinpoljinta), joissa on ollut kytkimen vetolaakerin kanssa ongelmaa, ongelma alkaa yleensä siten että näyttöön tulee ilmoitus kytkimen toimimattomuudesta. Tämä kuittautuu joko virtojen katkaisulla tai isolla opetuksella. Liikematka opetetaan uudelleen, jolloin kytkin alkaa taas toimia, mutta todennäköisesti laakeri "räpsähtää" jonkun ajan päästä ilman uutta ennakkovaroitusta tai muutaman opetuskerran jälkeen irti kytkimen keskiöstä, jolloin saa alkaa soittaa hinuria.
Vastaa Viestiin