
Osaamaton kaveri tiskin takana ei tollasia löydä.pitää huolehtia myös että tulpan vastusarvo olisi sama kuin alkuperäisissä.
Ne vakiot sinne laittaa aluksi ja jos eivät kestäPetterii kirjoitti:Mikkäs tuola on vakiona? Ei pääse itte kattomaan ja netistäki löytyy niin ristiriitasta tietoa
Ei sieltä välttämättä tartte ottaa kampuranpyörää irti, w202 on ihan hyvin tilaa kun ottaa flektin härpäkkeet pois, jos nyt on kyse tuollaisesta "suurennu renkaasta" joka tulee kampurapyörän päälle. Naputtelee sen vaan siihen hihnapyörän päälle ja kiristää lukitus ruuvit.Petterii kirjoitti:Mitenkä tuo pulley kit on helpoin asentaa, kampiakselin hihnapyörä irti vai vesipumpun hihnapyörä?
Katsastus mies ei taida tälläisestä tykätä? Tarkoitus siis käyttikseksi hommata 230 kompura.CDI203 kirjoitti:väli putken teko katin tillallePetterii kirjoitti:Nyt tuli tuo pulley kit tilattua, mikä olis seuraavaksi kannattavin sijoitus jos ei kovin kalliista hankinnoista puhuta ?
K&N ilmanputsari pitäis ainaki tilata, entäs tulpat?
Katit paikkaan aina kats ajaksiElzux kirjoitti:Katsastus mies ei taida tälläisestä tykätä? Tarkoitus siis käyttikseksi hommata 230 kompura.CDI203 kirjoitti:väli putken teko katin tillallePetterii kirjoitti:Nyt tuli tuo pulley kit tilattua, mikä olis seuraavaksi kannattavin sijoitus jos ei kovin kalliista hankinnoista puhuta ?
K&N ilmanputsari pitäis ainaki tilata, entäs tulpat?
Ainkin se vaikutta hintaan suoraan kuinka "monimutkainen" palikka on kysessäpera8x kirjoitti:tota samaa välillä miettinyt, että miksi kukaan ei tee piirrustuksia ja teetä jollain CNC pajalla noita pyöriä. valmiit pyörät maksaa ainakin omasta mielesetäni maltaita. teettämällä vaikka vaan yhdenkin, niin vois päästä samaan hintaan, mitä valmis maksaa. ja tietenkin teetämällä useamman hinta luonnollisesti laskee. sais valkata materiaalinkin ihan itte.![]()
tää on nyt vähän ot, mutta joskus kuvittelin, että tollanen cnc koneistus juttu on ihan älyttömän kallista. no eipä se ihan niin kallista olekkaan. kaveri joskus jotain taskulampun runkoja teetti. materiaalina alumiini, eikä nyt muutenkaan mikään kovin kummonen palikka. mutta hinta oli sillosen mielikuvani mukaan ainakin tosi halpa. ja sitten vielä se, että jos tilaa niitä yhden, kymmenen, tai sata, niin aina vaan halpeni kappalehinta ja aika pljonkin. numeroita en enää muista, mitä makso. mutta varmasti ihan kysäsemisen arvonen juttu, jos jollain vaan on insinöörin vikaa sen verran, että saa kuvat aikaseks.
sehän siinä eniten maksaa, kun joku ihminen sen kuvan mukaan syöttää koneelle ajo-ohjelman. ja kone kyllä tekee samalla ohjelmalla vaikka triljoona samanlaista osaa. joku cnc koneistaja varmaan osaa kertoa tarkemmin kuinka homma menee ja kuinka isotöinen tuo on.
Tuli nyt sitte tätäkin kokeiltua. Tallista ei lötynyt kun tollanen alumiininen iskarin yläpään mutteri josta leikkasin kierre osan pois, 51mm ulkoa ja 28,5mm reikä paksuus n. 4mm. Prikka on kompuran ja bybas venttiilin kompuran puoleisessa päässä. Ulkomitta saisi olla 53-54mm, mutta ei tämäkään letkun keskiosan läpi tule menemään. Seoksen muodostuksen itseoppineisuuden nollasin ja n.80km kävin ajelemassa ja tuntuu että vääntö siirtyi alemmille kierroksille kiihdyttäessä (perstuntuma, ei mitään todisteita) kunhan sai tarpeeksi ajeltua että ecu alkoi oppia tavoille. Jatketaan kokeilua ja seurataan kulutuslukemia jos kohta kävis pitemmän siirtymän ajamassa. Loppukesästä kun sorvin ääreen pääsee täytyy vielä tehdä 27 ja 26mm reiällä olevat prikat ja kokeilla niillä. Jos tätä kokeilette muistakaa että moottorin ohjaimella menee oma aikansa totutella uusiin olosuhteisiin ja siihen ei auta muu kuin ajaa autolla eri kuormituksilla tarpeeksi kauan nollasi adaptaatiot tai ei. Itselle en saanut vikakoodeja syntymään ja vikatilaa ei näissä manuaaleissa varmaan tulekaan.Nico202 kirjoitti:Topikkiin liittyen kysymys. Onko kukaan kompuran omistaja kokeillut kuristusprikan asentamista bybas venttiilin ilmaputkeeen? Puhutaan nyt vaikka eatonm62 koneista eli magneettikytkimellä olevista kompuroista. Prikka tulisi bybas venttiilin ilmaputkea kuristamaan, tyyliin n,50mm ulkohalkaisija ja n27mm reikä (HUOM. ulkohalkasija mitotettava siten, ettei voi missään olosuhteissa päästä tekeen tuhoja koneeseen). Tarkoitus saada kompura kytkeytymään aikasemiin ja ahdot nousemaan pienemmillä kierroksilla nopeammin maksimiin (huijataan bybas sulkeutumaan kokonaan aikaisemmin. Pitäis vaikuttaa siis alakierroksille, ei vaikuta max ahtoihin eikä yläkierroksille ja tietenkin soppaa saattaa kulua enemmän. Ecu oppii jonkun ajan jälkeen varmaan kyllä, tai sitte akunkenkä irti vähäks aikaa ja uudestaan opetus. Siis onko kokemuksia? Ajattelin keväällä koittaa kun talviolosuhteissa ei hyödytä mitää kun esp vilkkuu kuitenki kokoajan.
Kun laitoin kompressorikoneen W201:seen ohjelmoitavalla ruiskulla, en saanut tuota bypass-venttiiliä toimimaan, joten tulppasin koko kierron. Tällöin piti varmistaa, että kaasuläppä (TPS) aukeaa tarpeeksi ennen kompressorin kytkeytymistä, muuten paineletkut eivät pysy paikallaan (puhalla pulloon -ilmiö). Laitoin kompressorin kytkeytymään 40% TPS-arvolla, jolloin kaasuläppä varmasti ottaa ilmaa vastaan. Kieroslukuun perustuvaa ohjausta en tarvinnut. Tämä säätö toimi hyvin ajossa.Nico202 kirjoitti:Ei tässä kytkeytymisen hetki oikeastaan ole mitenkään liian myöhäinen, mutta mersun moottorinohjelma pitää sitä kierrätysläppää turhan paljon auki (ääni, taloudellisuus yms. syyt tuotantoautolle). Turha sitä takaisin sinne ilmanputsariin niin paljon on puhaltaa.