W124 230C kesähuoltoa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Brauer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 14.02.2012 21:17

W124 230C kesähuoltoa

Viesti Kirjoittaja Brauer »

Päivää kaikille!

auto: W124 230 CE -89
Nyt on tullut aika korjailla meseä, vihdoin ja viimein mutta muutama kyssäri pääsi yllättämään:

1. Hankittu kaikki takajarru remppaa (merteil) varten mukaan lukien käsijarrun vaijerit kun talvella jäätyivät. Ilmeisesti kuori rikki. Mutta mites nämä vaihdetaan? Meneekö siinä samalla kun vaihtaa käsijarrukengät vai onko jotain muuta kikka kolmosta? Takinmaiset vaijerit siis.

2. Takalasinlämmitin, vaihdettu monitoimirele joka kyllä sanoo naks ja ilmeisesti toimii. Silti ei tule takalasille mitään. Mistä kannattaisi lähteä seuraavaksi tonkimaan?

3. Perä "murikka" ilmeisesti vuotaa "keskeltä". Onko tuon purku ja tiivisteen vaihto pahankin nakki?

4. Flekti ei käynnisty kuin vasta noin 100-115 C asteen tienoilla. Onko normaalia vai mahdollisesti jokin anturi menossa/mennyt sökösi?

5.Tyhmä kysymys sinänsä mutta kertooko termarin huonosta toiminnasta se että kun ajaa kuumaksi konetta ja lämmöt nousevat lähemmäs 90 niin sitten lämpötila putoaa siihen 80-85 ja nopeasti. :oops:

6. Sivumuovilistojen irroitus. Meneekö kampeamalla vai onko jokin erityinen kikka? Kuskin ovesta listan alta löytyy RUOSTETTA prkl :evil: pitää panna kuntoon. Ajattelin laittaa kesällä sinne väliin 2- komponentti rasvat jospa ei lähtisi uudestaan.

Kiitoksia jo ennakkoon! Kirjoittelen lisää jahka kerkiän ja anteeksi kaupunkilaisuuteni :mrgreen:
W123 200 B `84 Isin pikku traktori <3
W124 230 CE `89 -> 15.6.2012 RIP

Polta taloni, syö koirani ja vie naiseni mutta mersuuni et koske!"

"Raha ei tee onnelliseksi, mutta on mukavempaa itkeä mersussa kuin polkupyörän päällä."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 230C kesähuoltoa

Viesti Kirjoittaja napa »

Brauer kirjoitti:Päivää kaikille!

auto: W124 230 CE -89
Nyt on tullut aika korjailla meseä, vihdoin ja viimein mutta muutama kyssäri pääsi yllättämään:

1. Hankittu kaikki takajarru remppaa (merteil) varten mukaan lukien käsijarrun vaijerit kun talvella jäätyivät. Ilmeisesti kuori rikki. Mutta mites nämä vaihdetaan? Meneekö siinä samalla kun vaihtaa käsijarrukengät vai onko jotain muuta kikka kolmosta? Takinmaiset vaijerit siis.
vaihto onnistuu kyllä kotioloissakin, mutta on aika haasteellinen, jos ei ole aikaisempaa kokemusta... itse yleensä ulkoistan aina kyseisen homman, vaikka muuten tykkäänkin rassailla vanhoja mersuja :D
Brauer kirjoitti:2. Takalasinlämmitin, vaihdettu monitoimirele joka kyllä sanoo naks ja ilmeisesti toimii. Silti ei tule takalasille mitään. Mistä kannattaisi lähteä seuraavaksi tonkimaan?
se on melkein sitten yritettävä johtoja seuraamalla/mittaamalla missä on katkos...
Brauer kirjoitti:3. Perä "murikka" ilmeisesti vuotaa "keskeltä". Onko tuon purku ja tiivisteen vaihto pahankin nakki?
pinjonin stefan vaihto onnistuu, mutta vaatii yleensä paria erikoistyökalua (lähinnä oikeanmallinen hylsy + hyvä stoppari millä pitää kiinni laipasta)
Brauer kirjoitti:4. Flekti ei käynnisty kuin vasta noin 100-115 C asteen tienoilla. Onko normaalia vai mahdollisesti jokin anturi menossa/mennyt sökösi?
tuo pitäis olla ihan ok. eli noin sen kuuluukin toimia...
Brauer kirjoitti:5.Tyhmä kysymys sinänsä mutta kertooko termarin huonosta toiminnasta se että kun ajaa kuumaksi konetta ja lämmöt nousevat lähemmäs 90 niin sitten lämpötila putoaa siihen 80-85 ja nopeasti. :oops:
sama kuin edellisessä...
Brauer kirjoitti:6. Sivumuovilistojen irroitus. Meneekö kampeamalla vai onko jokin erityinen kikka? Kuskin ovesta listan alta löytyy RUOSTETTA prkl :evil: pitää panna kuntoon. Ajattelin laittaa kesällä sinne väliin 2- komponentti rasvat jospa ei lähtisi uudestaan.
kiinnikkeet hajoaa helpolla, mutta uusia saa veholta/kl-varaosista...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 230C kesähuoltoa

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Brauer kirjoitti:Päivää kaikille!

auto: W124 230 CE -89
Nyt on tullut aika korjailla meseä, vihdoin ja viimein mutta muutama kyssäri pääsi yllättämään:

1. Hankittu kaikki takajarru remppaa (merteil) varten mukaan lukien käsijarrun vaijerit kun talvella jäätyivät. Ilmeisesti kuori rikki. Mutta mites nämä vaihdetaan? Meneekö siinä samalla kun vaihtaa käsijarrukengät vai onko jotain muuta kikka kolmosta? Takinmaiset vaijerit siis.

2. Takalasinlämmitin, vaihdettu monitoimirele joka kyllä sanoo naks ja ilmeisesti toimii. Silti ei tule takalasille mitään. Mistä kannattaisi lähteä seuraavaksi tonkimaan?

3. Perä "murikka" ilmeisesti vuotaa "keskeltä". Onko tuon purku ja tiivisteen vaihto pahankin nakki?

4. Flekti ei käynnisty kuin vasta noin 100-115 C asteen tienoilla. Onko normaalia vai mahdollisesti jokin anturi menossa/mennyt sökösi?

5.Tyhmä kysymys sinänsä mutta kertooko termarin huonosta toiminnasta se että kun ajaa kuumaksi konetta ja lämmöt nousevat lähemmäs 90 niin sitten lämpötila putoaa siihen 80-85 ja nopeasti. :oops:

6. Sivumuovilistojen irroitus. Meneekö kampeamalla vai onko jokin erityinen kikka? Kuskin ovesta listan alta löytyy RUOSTETTA prkl :evil: pitää panna kuntoon. Ajattelin laittaa kesällä sinne väliin 2- komponentti rasvat jospa ei lähtisi uudestaan.

Kiitoksia jo ennakkoon! Kirjoittelen lisää jahka kerkiän ja anteeksi kaupunkilaisuuteni :mrgreen:
1.Ei tuo käsijarru remppa nyt niin tavaton ole,kärsivällisyyttä toki kysyy.Otitko muuten ko osien mukana uudet linkut sinne myös nuo kun,tuppavat ruostumaan ja jumittelemaan siellä mekanismissa eikä ole edes kalliit osat Vehollakaan!?

6.Nuo ovien sivumuovit on sitten yhdellä ruuvilla kiinni alareunastaan tuo ruuvi irti ja senjälkeen vedä alareuna suoraan irti,alareunan irroituksen jälkeen liuta paneelia taaksepäin jolloin yläreuna irtoaa helposti!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Brauer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 14.02.2012 21:17

Re: W124 230C kesähuoltoa

Viesti Kirjoittaja Brauer »

Käsijarruja on tullut tehtyä jokuseen autoon joten jos se ei ole ranskalaista teknologiaa se on varmasti jopa mukava tehdä :)

Mitä tulee linkkuihin niin en ottanut, hyvä kun sanoit pitää siis käydä hakemassa.

Mistä muuten takalasinlämmittimen johdot menevät? Onko mahdollisesti takaluukussa jokin pistoke kohta?
W123 200 B `84 Isin pikku traktori <3
W124 230 CE `89 -> 15.6.2012 RIP

Polta taloni, syö koirani ja vie naiseni mutta mersuuni et koske!"

"Raha ei tee onnelliseksi, mutta on mukavempaa itkeä mersussa kuin polkupyörän päällä."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230C kesähuoltoa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Perän vuoto todennäköisesti johtuu tukkeutneesta huohottimesta eli älä vielä perää pura.
Termari nähtävästi jumittaa vähän eli se olisi kyllä vaihtokunnossa.
Sivumuovit ovissa näet ainakin ala osista kun katsot sinne selältäsi ja varovasti meisselillä avittelet sen ala osan irti ja ylä osa lähteekin sitten eteen tai taaksepäin vetäisemällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 230C kesähuoltoa

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

atlas kirjoitti:Perän vuoto todennäköisesti johtuu tukkeutneesta huohottimesta eli älä vielä perää pura.
Termari nähtävästi jumittaa vähän eli se olisi kyllä vaihtokunnossa.
Sivumuovit ovissa näet ainakin ala osista kun katsot sinne selältäsi ja varovasti meisselillä avittelet sen ala osan irti ja ylä osa lähteekin sitten eteen tai taaksepäin vetäisemällä.
Juurikin näin kuten yllä,ovipaneelin tarkistin omastani kuten aijemmin mainitsin ,niin alapuolelta veto ulospäin joko kampeamalla tahi vetämällä ja liutus taaksepäin noin 1,5cm ja lähtee irti.Muut paneelit ulospäin vetämällä niin ylä kuin alaosakin. :wink:Jos pistät yvnä puh numerosi niin voin lähettää tuosta omasta projektista kuvat!?

Moneton laottaneet myös 3Män,kivenisku muovikalvoa juuri ovipanellin yläosan ja oven väliin jolloin ei synny paneelin hankausta oven maaliin.
Perstä Atlaksen linjoilla jos yleensä öljyinen,sillai kuivasti eli ei likomärkä jostain kohtaa...
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230C kesähuoltoa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Taitaa olla tai ainakin itsellä kylkimuovien ja ovi pellin välissä sellainen silikoninauha.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Brauer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 14.02.2012 21:17

Re: W124 230C kesähuoltoa

Viesti Kirjoittaja Brauer »

No niin arvon tietäjät, nostetaas hiukan ylöspäin.

Nyt on jarrut melkein laitettu. Onnistunee jahka saa tällä viikolla haettua uudet jarrusatulat vanhojen tilalle. Olivat takaa sen verran hapertuneet ja happamat että en enään ihmettele palojen ja levyjen outoa kulumista.

Mutta asiaan: Tarkistelin käsijarruvaijereita ja niiden sielunelämää ja nyt on insinööri itsekin hieman hämillään, eli onko jollain korjaus ohjetta sille? Miten ne konkkreettisesti vaihdetaan?

Toinen kysymys: Miten irtoaa takapään jarruletku jarruputkesta? Tarvitseeko erikoisia työkaluja vai onko ihan kierteellä vain kiinni?

Kiitoksia vastauksista jo ennakkoon.
W123 200 B `84 Isin pikku traktori <3
W124 230 CE `89 -> 15.6.2012 RIP

Polta taloni, syö koirani ja vie naiseni mutta mersuuni et koske!"

"Raha ei tee onnelliseksi, mutta on mukavempaa itkeä mersussa kuin polkupyörän päällä."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230C kesähuoltoa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kierteellähän ne aina on kiinni.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13618
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124 230C kesähuoltoa

Viesti Kirjoittaja karra »

Brauer kirjoitti:Miten irtoaa takapään jarruletku jarruputkesta? Tarvitseeko erikoisia työkaluja vai onko ihan kierteellä vain kiinni?
Nuo voi olla sitten aika pirun kiinni ruostuneet/hapettuneet. Omissa olen usein joutunut lämmittämään pillillä ja silloin letku yleensä tuhoutuu. Jos vaan voi niin ruosteenirroitusspraylla hyvissä ajoin ennen remppaa sinne liuotusta...mutta aina sekään ei auta. Ja ns jarruputkiavaimet on kova sana, eli sellainen avattu lenkki jonka saa sinne putkeen pujotettua.

Käsijarruvaijereita itse en ole mersuihin joutunut vaihtelemaan...

Termarista vielä, kun se eka kerran avautuu (eli täysin kylmällä koneella lähdettäessä) niin lämmöt käy ylempänä yhden kerran, sitten ne jäävät vähän alemmaksi. Tuo on ihan normaalia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Samuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ti 04.01.2011 21:06

Re: W124 230C kesähuoltoa

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Brauer kirjoitti:No niin arvon tietäjät, nostetaas hiukan ylöspäin.

Nyt on jarrut melkein laitettu. Onnistunee jahka saa tällä viikolla haettua uudet jarrusatulat vanhojen tilalle. Olivat takaa sen verran hapertuneet ja happamat että en enään ihmettele palojen ja levyjen outoa kulumista.

Mutta asiaan: Tarkistelin käsijarruvaijereita ja niiden sielunelämää ja nyt on insinööri itsekin hieman hämillään, eli onko jollain korjaus ohjetta sille? Miten ne konkkreettisesti vaihdetaan?

Toinen kysymys: Miten irtoaa takapään jarruletku jarruputkesta? Tarvitseeko erikoisia työkaluja vai onko ihan kierteellä vain kiinni?

Kiitoksia vastauksista jo ennakkoon.
Käsijarruvaijerit on ihan simppeli homma. Sieltä kardaanitunnelista löysäät säädön aivan löysälle jolloin saat taivutettua ne vaijerin päät sieltä päästä irti, sitten pyörän päästä vaan kiskot sitä linkkua ulospäin ja naputat tuurnalla sen tapin siitä vaijerin ja linkun kiinnityksestä irti (älä hukkaa sitä tappia... ). Sitten sieltä jarrukilven takaa se pultti pois joka pitää sitä vaijerin kuorta kiinni siinä pyörännavassa ja kitkuttelet sen irti (Voi olla lujassa). Sitten päinvastasessa järjestyksessä kasaan. Muista vielä se säätö hässäkkä sieltä kardaanitunnelista herkistää ja rasvata hyvin... on melko varmasti juntturassa ja ei toimi niinkuin sen kuuluis vaan vetää sitä koko murikkaa vinoon...

Ja ne jarruletkujen ja putkien liitokset kyllä saattaa vaatia putkien ja mahdollisesti myös letkujen uusinnan... Jos tarvii putki uusia ni sitten sivareilla siitä nipan vierestä poikki ni saa hylsyn siihen nippaan kiinni... jos siis ei ole jo vedetty pyöreeksi... silloin voi vielä koittaa vastakierrehylsyllä mut luultavasti menee vaan poikki jos on niin kovaa kiinni...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230C kesähuoltoa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Termarissa on kyllä jumitus vikaa jos käy ensin ylempänä ennenkuin aukeaa.Itsellä ei missää autossa ole käyttäytynyt ehjä termari noin.
eli se jumii ja jousi vetää ,vetää ja lämpö on jo aukemisen ylikun ja sitten bo-joing....auki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin