KonetohtoriAPUVA + Daamin perä rypistyy

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

KonetohtoriAPUVA + Daamin perä rypistyy

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Osio 1. No tämä aamuna tuo viidellä pytyllä käynti ilmeni taas - tultiin siis "Volvolla" 26 km, eikä ykkönen (ilmeisesti, tulpanhattu aika tavalla viileämpi kuin muut, voi toki johtua ajoviimastakin) lähtenyt mukaan koko matkalla. Kiesi jäi siis hovimestarin hoiviin ja matka Manseen jatkui bussilla. Veikkasi, että tulpat alkavat olla kypsät (ajettu 30.000+ km) ja ne ensi töiksi vaihtoon. Lupasi tsekata myös johdot, mutta muuhun ei ole tänään aikaa, sillä tulin keskelle pahaa ruuhkaa keittiön oven kautta :twisted: Virranjakaja on vasta 20.000 km ajettu ja reilun vuoden vanha, joten sitä en ensimmäisenä epäilisi. Jos näistä ei kummitus löydy, niin onko muita veikkauksia? Siis tämä oli virallinen APUVA-huuto :D

Osio 2. Niinhän siinä käy itse kullekin rouvalle, että iän myötä sitä korppuuntuu. Daamin kohdalla tämä tarkoittaa, että tavaratilan pohja- ja osin reunaverhouksetkin ovat hissukseen alkaneet käpristyä kulmistaan koirankorville - tuo ilmaus ehkä on lähinnä totuutta, joskaan ei aivan tarkka. Mutta tietänette mitä ajan takaa.

Millähän nuo saisi taas siististi tavaratilan muotoja tiiviisi mukaileviksi, kuten ovat alkuaan olleetkin. Itse verhoilut ovat täysin ehjät, puhtaat ja kulumattoman oloiset. Siten nuo käppyräiset reunustat ovat ikävä kosmetologinen virhe.
Onko kukaan tehnyt moista kauneusleikkausta sydänkäpysensä takalistoon :shock: ?
Itselle tulee mieleen vain yksi konsti: otetaan verhoilut irti, kostutetaan kevyesti ja painetaan silitysraudalla mutkat suoriksi. Mahtaako toimia ja ennenkaikkea; pysyneekö kuosissaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

W126 kirjoitti:Jokainen moottori melkeinpä sillon tällöin jättää yhden välistä, mutta näissä maailman tasaisemmin käyvissä M103:sa sen vaan huomaa selvemmin itse en näkisi/näe mitään syytä huoleen...(Vaikka Jukka N:n M103 käykin virheettömästi ) ennenkun käynti alkaa olla pätkivää vähän isommillakin kierroksilla.
Aku P kirjoitti:Ei se nyt ihan tuhatta taida oikeasti olla, olisiko mittarin mukaan lämpimässä koneessa vaihde vapaalla joku 800 kieppiä. Mittarin näyttötarkkuuden + jaotuksen huomioiden uskoisin, että suht samoissa pyörii kuin teikäläiselläkin. Ainakaan käynti ei poikkea muista vastaavista. Paitsi siitä Jukan koneesta, missä ilmeisesti ei kierrokset heijaa sitäkään vähää kuin näiden enemmistössä...
Mikäs siihen nyt on tullut? Onkohan se saanut liiaksi huomiota osakseen? :mrgreen:

Noh, itse asiaan. Jos ei tuo onkelma parane tuolla tulppien / piuhojen vaihdolla, niin eiköhän vika ole sitten virranjakajassa. Eikös se alkanut temppuilemaan sen jälkeen, kun olit pessyt konetta? Ehkä se kosteus ei ole vieläkään päässyt pois sieltä "pöntöstä", varsinkin kun eilen ja tänäänkin oli taas hieman kosteampi ilma. Tuskin siinä mitään varsinaista vikaa voi olla, jos kilometrejä on kertynyt vain vaivaiset 20000. Ei sen kyllä tuolla matkalla pitäisi vielä kauheasti paskottua; omalla vj:llä on ajettu nyt jotakuinkin 100tkm, ja toimii vielä loistavasti.
Viimeksi muokannut PM, Pe 06.06.2003 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
makijt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 29.04.2003 11:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Käpristelyä

Viesti Kirjoittaja makijt »

Tuota konttia ja muotoja tarkemmin tuntematta tuli mieleen seuraava:

Ottaa tarvittavat verhoilut irti ja liimaa niiden takapinnalle käpristeleviin kohtiin jostain ohuesta jäykästä materiaalista "jäykisteet" jotka on tietenkin leikattu ensin oikean muotoisiksi.
-makijt-

1988 Honda Goldwing GL1500
1999 C 200 Esprit automat
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Jeps

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vastaan tuohon jälkimmäiseen "ryppyilyyn": asia on huomattu täälläkin, ja vieläpä kolmessa Mersussa. Kaikissahan pohjamatto on sellaista pirun vahvaa, jäykkää kudosta, ja reunoilla kiertää joku vahviste, olisiko muovia? Johtuisiko se tästä vahvikkeesta tuo iän myötä eläminen? Eli kaksi erilaista materiaalia vastatusten?

Jos konttiin pääsee kosteutta, kudos imee sen ja turpoaa, kuivaa taas ja kutistuu... ? Vaikka itse matto onkin aikas hyvin vetää hylkivä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Ryppyjä :)

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Itse olen pessyt tuon 126:n peräkontin verhoilut yhden kerran. Otin verhoilut irti ja mäntysuovalla ja juuriharjalla pesin.

Kuivauksen jälkeen, ajattelin kanssa silittää maton, mutta jätin sen kuitenkin vähän käppyrälle. Ennen pesua matto oli kyllä suora, mutta kosteus käpristi sen... minua tuo ei haittaa tippaakaan, pääasia että kontti on puhdas ja että moottori käy 6:lla.

Suosittelen silitysrautaa. Ei varmasti mene miksikään. Sen verran hyvää materiaalia matto on.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Ryppyjä :)

Viesti Kirjoittaja Aku P »

W126 kirjoitti: Kuivauksen jälkeen, ajattelin kanssa silittää maton, mutta jätin sen kuitenkin vähän käppyrälle. Ennen pesua matto oli kyllä suora, mutta kosteus käpristi sen... minua tuo ei haittaa tippaakaan, pääasia että kontti on puhdas ja että moottori käy 6:lla.
.
Tässä kohdassa Jukka on varmaan alkanut raastaa tukkaansa molemmin käsin.

***

Vakavasti puhuen, tulpissakin tuo vika voip olla. Olen antanut kertoa itselleni, että vallankin Boschin tulpissa on jo uutena melko usein pimeitä yksilöitä, ja samaten niillä voivat tulla kilometrit täyteen kuin veitsellä leikaten. Eli tämän kummemmasta ei välttämättä ole kyse. Tulpat vaihtaisin ja johdot mittaisin.
Jos kohta voihan sen virranjakajankin tsekata, ties vaikka sieltä olisi yksi nokka murtunut tms. Valmistusviallisia kun voi sattua niidenkin joukkoon.
:?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Kukkuu

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No hovinarri siinä soitteli ja oli tuikannut uudet kynttilät koneeseen. Kuulemma taas käy ja kukkuu kuudella kuten pitääkin. Taisi olla Bosch-tuotteille 30.000 km se kriittinen ikä. Ihan hyvin, ei voi moittia - muinoin Lancia söi tulpat kymppitonnissa ja Helkama Minin Demm-moottori 200-300 kilsan välein :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Kukkuu

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jukka N. kirjoitti:No hovinarri siinä soitteli ja oli tuikannut uudet kynttilät koneeseen. Kuulemma taas käy ja kukkuu kuudella kuten pitääkin. Taisi olla Bosch-tuotteille 30.000 km se kriittinen ikä. Ihan hyvin, ei voi moittia - muinoin Lancia söi tulpat kymppitonnissa ja Helkama Minin Demm-moottori 200-300 kilsan välein :shock:
Hovinarrin (se mies muuten käyttää koivistolaista karvahattua kesät talvet, näyttää siltä kuin olisi ottanut vakavissaan kehotuksen vetää xxxxx päähänsä) soittoa tässä odotellaan täälläkin. Katsovat, etttä mitä tuli tehtyä sen huristavan kannatinlaakerin kanssa. Ilmeisesti rättinivel menee uusiksi. Mitässitä muuta ihminen perjantaina kaipaakaan kuin uutta tiukkaa kumia alakertaan....mersusta puhumattakaan.

Hyvä kun selksi viiden pytyn arvoitus.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Kahtellaan

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No hovimerstari totesi, että johdoissakin saattaa piillä vielä vilungin paikka. Auto oli nimittäin lähtenyt kiltisti kuudella, kun sitä siirrettiin pihalta halliin. Se jää sitten nähtäväksi, mutta ehken väsynyt tulppa välttämäti lopeta laulua kertaiskulla.
Perjantai-iltaan kuuluvat myös aivan tuoreeltaan savustetut ahvenet. Eilen käytiin appiäijän kanssa nostamassa kolmisenkymmentä raitapaitaa. Sen verran vuorokaudessa kahteen ansaan lankeaa. Tänään savustus uusiksi, ellei Esteri asetu poikkiteloin kiihkeitä kalantuoksuisia katiskankokeilijoita kohtaan - ja taas on Solifer vaarassa lähteä käsistä....
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Platinum-tulpat

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Ovatten jotkut harrastajat, etenkin ne joiden konehuone on niin täynnä että tulpanvaihtoonkin täytyy varata puoli vuorokautta ja reippaasti sidetarpeita, siirtyneet käyttämään Boschin "Platinum" -tulppia. Vaihtoväli noin 80,000km. Maksavat vaan mansikoita.

Itsellä oli tapana etenkin vanhempia (kärjellisellä sytkällä varustettuja)bensakoneita käyttäessä kiltisti vaihtaa öljyjen&filtterien ohella (tavalliset)tulpat ja virranjakajan helyt kansineen aina kymppitonnin välein. Kävi 27-vuotias Taunuskin taatusti aina kuudella pytyllä.

Jos kohta haluaisi parannusta tulppapuolelle niin itsellä on ainakin pahuksen hyvää kokemusta Boschin "Super" nelikärkitulpista. Hyvä käynnistyvyys, kestävät pitkään. Vastaavasti joskus nähtyjä kärjettömiä tulppia en voi suositella mihinkään autoon, vaativat puolalta niin paljon potkua että esimerkiksi yksi pikkuinen Fiesta ei lähtenyt enää ollenkaan käyntiin niillä :-D

Henkka
"Pitäis vaihtaa hehkutulpat"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Kahtellaan

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jukka N. kirjoitti: Perjantai-iltaan kuuluvat myös aivan tuoreeltaan savustetut ahvenet. Eilen käytiin appiäijän kanssa nostamassa kolmisenkymmentä raitapaitaa. Sen verran vuorokaudessa kahteen ansaan lankeaa. Tänään savustus uusiksi, ellei Esteri asetu poikkiteloin kiihkeitä kalantuoksuisia katiskankokeilijoita kohtaan - ja taas on Solifer vaarassa lähteä käsistä....
Nyt menee jo tosi offtopiciksi. Tämä viesti vielä, pliis. Vallankin, kun ei voi jättää toteamatta, että eikös sen Esterin juuri pitäisi kalalta...
Ja kateeksi käy. Meikäläisen illassa on juttukeikka nuortenleirille. Ihan OK muuten, mutta jos vanhat merkit paikkansa pitävät, tarjolla on ahventen sijaan vaan grillimakkaraa.

Minkä merkkiset tulpat koneessa muuten oli? Nimenomaan Boschin kynttilöillä kun on tapana ymmärtääkseni todeta, että se on kerrasta poikki sanon suoraan sen... joku NGK voisi olla hyvä valinta, jos tätä pelkää.
Toisaalta, voisi kyllä kuvitella että johonkin (mihin?) väärään väliin on hiipinyt kosteutta, joka sitten on häipynyt auton seistessä ja lämpötilojen konehuoneessa näin lämmitessä. :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kukkuu

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jukka N. kirjoitti:No hovinarri siinä soitteli ja oli tuikannut uudet kynttilät koneeseen. Taisi olla Bosch-tuotteille 30.000 km se kriittinen ikä.:

:?: 30 000 km yksikärkitulpilla? Eikös ne kannattaisi vaihtaa jo 10 000 km:n, max. 15 tkm:n välein. Itse ainakin olen tehnyt niin, poislukien tietty nelikärkitulpat. Merkki on ollut aina Bosch, ei ongelmia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kyllä yksikärkisetkin kestävät, Isäukon ooppelissa on 50.000km ajetut sytytystulpat. Koko rotjakkeella on ajettu vasta 356.000km.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

OK

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

OK, saattaavathan ne kestää. 8/81 päivätyn huoltokirjan mukaan sen ajan Mersuihin suositeltiin kynttilöiden vaihtoa 20 tkm:n välein, tsiigasin äsken.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Melkoinen vaikutus

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllä tuo tulppasavotta taisi mennä hiukan pitkäksi. Pienoisen perstaisen anaalyysin tuloksena hovisepon kanssa totesimme, että kone on käynyt ajoittain peräti neljälläkin. Siis kovasti olivat tulpat kypsät. Kärkien väri tosin oli varsin oikea vaalean kahvin ruskea. Hovinarri ei sen kummemmin värisilmäänsä kyllä ylistänyt, kehui käyttöä vähäiseksi kun useimmiten istuu sen päällä :shock:
Mutta nyt vaihtelun vuoksi koneessa on NGK, toinen vaihtoehto Denso :roll: kuulosti jotenkin epämääräiseltä. Hovikätyri kertoi muutenkin sivujuonteena, että kyllä eurooppalaiset saisivat ottaa oppia jaappaninpojista, jos sähkölaitteista, laakereista ja nivelistä puhutaan. Muussa ei sitten niinkään - sanoi mies, joka '72-mallista lapsenpaskanväristä Corollaa hitsaili.
Mutta nyt kulkee Mersu kuin viitamaan piru, tasaista ja puhdikasta on veto ja alipainemittarikin pysyy mukavasti siellä arabeille nolomalla puolella - vaikka kyllä se silti kaiken syö, minkä tankkiin kaataa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pitääkin koettaa ÄNGEEKOOn tulppia itsellekin sitten seuraavaksi.

Niin se muuten digikamera + kuvaruutu hämäävät, että vasta nyt tajusin jotta meitin TE on samaa 172-väriä kuin tuo jiiännän W126. Näin kuvia katselleena ja omaa autoa silmäilleenä olisin ollut valmis väittämäät, että autot eivät missään nimessä ole samansävyiset. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Väriero

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kun laitoit maililla kuvaa farkusta, oli täysin satasen saletti siitä, että TE on tummempi. Tämä 172-väri näyttää olevan erinomaisen herkkä erilaisille valaistusolosuhteille. Sopivalla pilvipoudalla tai katuvaloissa se on lähes hopeanharmaa, synkemmällä kelillä tumman ruskea ja tietyssä valossa miltei musta. Taitaa sopivasti syynättyänä tuo väri osua oikeaan antrasiittiin vain kerran pari päivässä :shock: Ja sittenkin vaikuttaa se, mistä kulmasta valo tulee ja kuinka korkealla aurinko on. Melkoinen kameleontti 8)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Jep

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä tuo Bornit on kanssa sellainen väri että vaikea sanoa millainen se oikeasti on. Välillä aivan lila, välillä tumman harmaa ja sitten tietty kaikki variaatiot tuosta välistä.
Vastaa Viestiin