E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Kiitos. Selkes asia näin Nokialaisella nettiä käyttävällekin.
W213 220d +W242 electric drive
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Hyvä seurata tätä öljy topikia kun aina kysytään ja jaaritellaan mutta mielenkiitoa on kuitenkin kovasti kun kävijä määrä on tällä hetkellä jo 900 silmäparia.
taitaa olla ikuisuus kysymyksiä nämä aiheet ja pitisi perustaa top ten johon tämä pääsisi tilalle numero yksi ja heti perässä olisi diesel moottorien viritys ja kestävyys .

taitaa olla ikuisuus kysymyksiä nämä aiheet ja pitisi perustaa top ten johon tämä pääsisi tilalle numero yksi ja heti perässä olisi diesel moottorien viritys ja kestävyys .










-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Nostellaas tätä kun painin näiden ikuisuuskysymysten äärellä. Ongelmana on nyt öljynpaineet jotka ei varmasti monen mielestä olis edes ongelma mutta heti siitä joutuu tänne kirjottamaan kun jotain muutosta tapahtuu
Eli kun ostin tuon w124 om603 turbon niin myyjä sanoi että koneessa on sisässä teboilin 10w60 öljyt ja paineet pysyikin hyvänä koko ajan. Lämpimänä tyhjäkäynnillä ei laskenut oikeastaan ikinä alle kolmen baarin. Tuossa mittarissa ei ole sitä stopparia joten viisari nousee vielä reilun sentin kolmen baarin merkin jälkeen. Mutta sitten yhtenä päivänä normaalisti risteykseen ajaessa ihmettelin kun paineet tippu viisarin verran alle kahen baarin. Eli yhtenä päivänä tippu reilulla baarilla. Vaihoin koneeseen alkuun valvolinen 10w40 öljyt ja paineet pysyi täysin samana eli laski vaihe päällä viisarin verran alle kahen baarin. No, vaihoin 500 kilsan jälkeen valvolinen 10w60 öljyt joilla täysin sama homma. Pysyy kyllä kylmänä tapissaan mutta lämpimänä laskee alas. Onko tuo nyt vika vai öljyjen ominaisuus?
öljynjäähytin jäi tuossa ennen valvolineen siirtymistä pois mutta sillon oli kuitenkin talvi ja kovat pakkaset joten ei se öljy liian kuumana käynyt. Ja myös valvolineen siirtymisen jälkeen alkoi savuttaa reilusti sinistä. Oikeastaan koko ajan käydessä lämpimänä ja kylmänä.


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
olisko sulla alkanut se öljynpainemittari/anturi toimimaan
3 bar. tyhjäkäynnillä (varsinkin automaatilla vaihde päällä), ei missään tapauksessa ole sen merkki, että kone olisi "tikissä", vaan lähinnä kertoo öljynpainemittarin/anturin ongelmasta... vaikka turbokoneessä nyt hieman parempi tuotto kai onkin ö-pumpulla, ei sekään luultavasti niin ole rakennettu, että +3 bar. pitää tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella/öljyillä 10w-40 öljyllä (10w-60 öljyillä saattaa paine olla anturilla hyvinkin tuota, mutta kyllä siinä jo voitelu kärsii kylmällä koneella...)
tyhjäkäynnillä ö-paine saa olla alle 0.5 bar. kunhan se heti pomppaa sinne 3 bar. heti kun koneelle antaa kierroksia, eli jossain 600 rpm ö-paine voi olla 1.5bar. ja 900 rpm on paine jo 3 bar. ja kaikki on ok.
10w-60 öljy on muutenkin liian paksua normaali käyttöön, runko/kiertokangen laakerit ja erityisesti nokka-akseli/nostajat (tässä nokka asiassa lähinnä M102 ja M103 bensakoneet) kärsii pahimmassa tapauksessa voitelun puutteesta, vaikka öljynpaineet olis anturilla mitä tahansa yli 3 bar. eli noin paksu öljy, kuin 10w-60 ainoastaan kisakäyttöön, jossa todella tarvitaan tuollasta "kuumapäätä" ja silloinkin pitää muistaa koneen lämmityskäyttö tehdä asiallisesti, eikä lähdetä puolikylmillä öljyillä kurvailemaan...
500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...

tyhjäkäynnillä ö-paine saa olla alle 0.5 bar. kunhan se heti pomppaa sinne 3 bar. heti kun koneelle antaa kierroksia, eli jossain 600 rpm ö-paine voi olla 1.5bar. ja 900 rpm on paine jo 3 bar. ja kaikki on ok.
10w-60 öljy on muutenkin liian paksua normaali käyttöön, runko/kiertokangen laakerit ja erityisesti nokka-akseli/nostajat (tässä nokka asiassa lähinnä M102 ja M103 bensakoneet) kärsii pahimmassa tapauksessa voitelun puutteesta, vaikka öljynpaineet olis anturilla mitä tahansa yli 3 bar. eli noin paksu öljy, kuin 10w-60 ainoastaan kisakäyttöön, jossa todella tarvitaan tuollasta "kuumapäätä" ja silloinkin pitää muistaa koneen lämmityskäyttö tehdä asiallisesti, eikä lähdetä puolikylmillä öljyillä kurvailemaan...
500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Mittarissa on ollut vikaa.Lämpimänä tyhjäkäynnillä ei laskenut oikeastaan ikinä alle kolmen baarin.
wiimax.fi
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Teboil Gold 5w40 litkua ei kannata laittaa muutaku moottorisahan teräketjujen voiteluun. Alkoi nostajat pitämään meteliä kyseiseen öljyyn siirtymisen johdosta. Diamond on parempaa.
E 300 D
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Kuvittelin että noilla öljyillä paineet oliskin korkealla. Vaihe päällä kierrokset on siinä jossain 600 kohilla ja paine on lämpimänä yleensä aina viisarin alle kahen ja viisarin yli kahen välillä. Ilman vaihetta kierrokset on vähän korkealla (n.850) ja silloin paineet on suunnilleen kahen ja kolmen baarin välissä tai hiukan yli. Riippuu kuinka vasta on polettanut. Mitenkäs tuo sininen savu? Onko muilla ollut noitten öljyjen kanssa tuota ongelmaa? Kannentiiviste on vasta vaihettu ja venttiilivarrenkumit on ehjät. Auto ei huohota ollenkaan tyhjäkäynnillä mutta vedossa jonkin verran ilmansuodattimen väristä päätellen. Huohotinputki on siis irrallaan ja osottaa ilmansuodatinta kohti (K&N suoraan turbossa kiinni). Mahtaako se vaan imeä imusarjasta ja ahtoputkista sitä öljyä koneeseen?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Hyvä tietää tämäkin, itsellä tippuu jo toukokuun keleillä tyhjäkäynnillä moottoritiepoljetuksen jälkeen jonnekin 0,6 paikkeille ja kesähelteillä vielä alemmas. Valvolinen 5-40:t siis edelleen sisällä. Enpä taida vaihtaa kesäksikään paksumpia, jos vaikutusta mittarinnäyttöön ei ole, halvemmalla pääsee kun painaa liikennevaloissa sen verran kieppiä koneeseen että ovat paineet vaikka ykkösessäSiekkinen kirjoitti:N Eli yhtenä päivänä tippu reilulla baarilla. Vaihoin koneeseen alkuun valvolinen 10w40 öljyt ja paineet pysyi täysin samana eli laski vaihe päällä viisarin verran alle kahen baarin. No, vaihoin 500 kilsan jälkeen valvolinen 10w60 öljyt joilla täysin sama homma. Pysyy kyllä kylmänä tapissaan mutta lämpimänä laskee alas.

Tämä on kanssa ikuisuuskysymys, tuossa omassa autossa oli ehkä vähän enemmän paineita tyhjäkäynnillä edellisen omistajan mineraaleilla. Nyt ne on olleet kuumana joutokäynnillä tuota 0,5-0-8 barin luokkaa eikä mitään ole hajonnut eikä öljyä kulu. Ei se kabiiniin asti kuultavasti taida kilkattakaaan. Kun ei tuo mittarikaan ole mikään tarkkuusinstrumentti, niin eiköhän se kannata tällä vaan mennä.
No jaa, viime aikoina on ykkösen nostaja (vuodesta 2007 lähtien usein tyhjäkäynnillä naputellut) jäänyt kanittamaan joskus myös liikkelle lähtiessä. Pahimmillaan tasainen raksutus kuuluu parin-kolmen kilsan verran ennen kuin nostin palaa ruotuun. Liekkö tuostakaan syytä ihan paniikkikohtausta saada...?

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Jos usvaa tulee reippaasti niin pystyisikös hajusta päättelemään et onko öljy vai p-aine joka käryää? Tiedätin tän varmaan mutta jos epäilee p-ainetta niin suutin kerrallaan pois pelistä. Jos usvantulo lakkaa jonkin kohdilla tietää jatkaa tutkintaa siitä kohtaa. Sun kulkineessa ilmeisesti alko yhtäkkiä tuo oire? Suuttimeen menny roska tms. Yleensä se kait kuuluu käyntiäänessä mutta ei aina.Siekkinen kirjoitti:Kuvittelin että noilla öljyillä paineet oliskin korkealla. Vaihe päällä kierrokset on siinä jossain 600 kohilla ja paine on lämpimänä yleensä aina viisarin alle kahen ja viisarin yli kahen välillä. Ilman vaihetta kierrokset on vähän korkealla (n.850) ja silloin paineet on suunnilleen kahen ja kolmen baarin välissä tai hiukan yli. Riippuu kuinka vasta on polettanut. Mitenkäs tuo sininen savu? Onko muilla ollut noitten öljyjen kanssa tuota ongelmaa? Kannentiiviste on vasta vaihettu ja venttiilivarrenkumit on ehjät. Auto ei huohota ollenkaan tyhjäkäynnillä mutta vedossa jonkin verran ilmansuodattimen väristä päätellen. Huohotinputki on siis irrallaan ja osottaa ilmansuodatinta kohti (K&N suoraan turbossa kiinni). Mahtaako se vaan imeä imusarjasta ja ahtoputkista sitä öljyä koneeseen?
Ahtoputkea imusarjankohdilta kun aukaisee niin näkee meneekö öljyä sitäkautta koneeseen. Ittekkin tälleen tarkistanu muutaman kerran et tartteeko cooleri pesua/öljytyhjennystä. Sit kun tarttee pukkaan pienellä poralla reiän muovipäätyyn alimpaan kohtaan ja käyn ajamassa lenkin. Tukin reiän sitten vaikka "lättäruuvilla". Toimii tossa mun tapauksessa kun paineet on orkkissäädössä.
Tbo:n öljyruutat männille ei taida 1bar ö-paineilla toimia joten siinä mielessä öljynpaineella on jotain merkitystä? (sullahan tässä ei ole ongelmaa jos auton oma mittari näyttää oikein) Saaneeko männän tappikin osan voitelusta näiden ruuttien kautta? Kuuman ajon jälkeen jälkikäytön aikana varsinkin tarttis paineitten olla kohdillaan. M-öljyn jäähdytin voi olla ihan tarpeellinen kapistus kesähelteillä kun vetää isoa kärryä tms. Omassakin kaipaa puhdistuksen kun sitä tässä kattelin.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Haju on melko kitkerä ja pistävä. Yhden esikammion vian tiiän varmaks mutta voiko se aiheuttaa tuollasta? Siitä tulee myös naputus käyntiin. Yks kuula on siis hävinnyt. Suutinkärjet uusin joku aika sitten kaikki. Oire tuli siis öljymerkin vaihduttua mutta en varmaks sano oliko sitä jo aiemmin. Heti öljyt vaihettuani huomasin tuon.Jari Ke kirjoitti:Jos usvaa tulee reippaasti niin pystyisikös hajusta päättelemään et onko öljy vai p-aine joka käryää? Tiedätin tän varmaan mutta jos epäilee p-ainetta niin suutin kerrallaan pois pelistä. Jos usvantulo lakkaa jonkin kohdilla tietää jatkaa tutkintaa siitä kohtaa. Sun kulkineessa ilmeisesti alko yhtäkkiä tuo oire? Suuttimeen menny roska tms. Yleensä se kait kuuluu käyntiäänessä mutta ei aina.
Ahtoputkea imusarjankohdilta kun aukaisee niin näkee meneekö öljyä sitäkautta koneeseen. Ittekkin tälleen tarkistanu muutaman kerran et tartteeko cooleri pesua/öljytyhjennystä. Sit kun tarttee pukkaan pienellä poralla reiän muovipäätyyn alimpaan kohtaan ja käyn ajamassa lenkin. Tukin reiän sitten vaikka "lättäruuvilla". Toimii tossa mun tapauksessa kun paineet on orkkissäädössä.
Tbo:n öljyruutat männille ei taida 1bar ö-paineilla toimia joten siinä mielessä öljynpaineella on jotain merkitystä? (sullahan tässä ei ole ongelmaa jos auton oma mittari näyttää oikein) Saaneeko männän tappikin osan voitelusta näiden ruuttien kautta? Kuuman ajon jälkeen jälkikäytön aikana varsinkin tarttis paineitten olla kohdillaan. M-öljyn jäähdytin voi olla ihan tarpeellinen kapistus kesähelteillä kun vetää isoa kärryä tms. Omassakin kaipaa puhdistuksen kun sitä tässä kattelin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
napa kirjoitti: tyhjäkäynnillä ö-paine saa olla alle 0.5 bar. kunhan se heti pomppaa sinne 3 bar. heti kun koneelle antaa kierroksia, eli jossain 600 rpm ö-paine voi olla 1.5bar. ja 900 rpm on paine jo 3 bar. ja kaikki on ok.
Paljonkohan sulla on tyhjäkäynti?? +-300rpm??
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
bensakoneissa yleensä jotain 750 (+-50 rpm) ja dieselissä suunnilleen sama... 300E:ssä taisin tyhjäkäynnin säätää niin, että vapaalla (P tai N asennossa) kierrokset oli 700 rpm ja vaihde päällä 600 rpmdansku kirjoitti:napa kirjoitti: tyhjäkäynnillä ö-paine saa olla alle 0.5 bar. kunhan se heti pomppaa sinne 3 bar. heti kun koneelle antaa kierroksia, eli jossain 600 rpm ö-paine voi olla 1.5bar. ja 900 rpm on paine jo 3 bar. ja kaikki on ok.
Paljonkohan sulla on tyhjäkäynti?? +-300rpm??

tuo edellinen esimerkki tais olla mun 300E:stä, jossa siis 600 rpm ö-paine oli n. 1.5 bar mittarin mukaan (todellisesta ei mitään hajua, nuo sähköiset mittarit kun kuitenkin on aina ns. viitteellisiä...), mutta kun antoi hieman kierroksia, ö-paine nousi heti sinne 3 bar. lukemaan...öljynä oli kylläkin 20w-50 mineraali, koska muut ei enää pysyneet sisällä


tuo tieto, että ö-paine saa olla alle 0.5 bar. tyhjäkäynnillä on ihan mersun ohjekirjassakin mainittu muistaakseni, tehtaan "virallinen kanta asiaan" se kuitenkin on... ja joku 0.3-0.5 bar. on yleensä se öljynpaineen merkkivalonkin "kytkeytymis paine", jos autossa sellainen sattuu olla...
kun mietit miten vaikka mersun OM60X öljynkierto on toteutettu, eli sama ö-pumppu 4, 5 ja 6 mukisissa koneissa (poikkeuksena turbokoneet, niissä pumppua on kai "ratastettu" tehtaalla, että saadaan hieman paremmat paineet alakierroksille, koska öljyn tarve on niin paljon suurempi, eli turbo, ö-ruiskut männille), vaikka ö-pumpun tuottoa pitäisi parantaa jo suhteessa sylinterimääräänkin, kun hukkapaikkojakin on enemmän... tuollainen hammaspyöräpumppu joka mersussakin on, ei kovin paljoa painetta pysty tekemään kun kierrokset laskee riittävästi, ja varmasti joku +500 000 km alkaa näkymään myös sen kunnossa... lisäksi laakerivälykset tuskin enää on ihan tehtaan toleransseissa...
tyhjäkäynnillä ei siis kannata pelästyä pienistä ö-paineista, ei siellä koneessakaan mitään suuria pintapaineita silloin kohdistu laakereihin, mutta 1000 rpm ja siitä yli, olisi syytä löytyä jo kunnolla niitä ö-paineita... tyhjäkäynnillä joku 2 bar. ö-paineita on jo tosi hyvä tilanne (lämpimillä öljyillä ja joku 5w-40 öljy)
500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
No enemmän kuin ok. Eihän mulla ole 900 rpm:ssa oikein kuumalla koneella kuin häthätää 1napa kirjoitti:
tyhjäkäynnillä ö-paine saa olla alle 0.5 bar. kunhan se heti pomppaa sinne 3 bar. heti kun koneelle antaa kierroksia, eli jossain 600 rpm ö-paine voi olla 1.5bar. ja 900 rpm on paine jo 3 bar. ja kaikki on ok.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Ai jaajk25 kirjoitti:Teboil Gold 5w40 litkua ei kannata laittaa muutaku moottorisahan teräketjujen voiteluun. Alkoi nostajat pitämään meteliä kyseiseen öljyyn siirtymisen johdosta. Diamond on parempaa.

Melkein lähtee kuulo kun avaa konepellin


MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Ja nämähän käy sentään lähtöjään kauniisti, jos noihin teedeeiihin vertaa.jupehalm kirjoitti:Ai jaajk25 kirjoitti:Teboil Gold 5w40 litkua ei kannata laittaa muutaku moottorisahan teräketjujen voiteluun. Alkoi nostajat pitämään meteliä kyseiseen öljyyn siirtymisen johdosta. Diamond on parempaa.Ei sitä ainakaan tuossa omassa betonimyllyssä huomaa. Muutenkin niin paljon meteliä koneessa. Aina vaan toimii. Tuota olen tuonne OM602 kaadellut. 10tkm välein vaihto eli kolmesti vuodessa. Tietysti parempaan ja kalliimpaan autoon eri öljyt..
Melkein lähtee kuulo kun avaa konepellinIhan kun joku hakkaisi alasimeen vasaralla. On ne dieselit vaan karuja laitteita.
Meillä ajetaan veneen dieselissä Teboilin farmoililla huhtikuusta joulukuuhun, mahtaiskohan moinen pyöriä kesäkauden om603:ssakin. Ei maksa paljoa - ja veneeseen sitä hankittiin juuri sillä järkeilyllä että jos se jossain täyttä päivää putki punaisena ajavassa kyntötraktorissa toimii niin miksei sitten jatkuvasti vähän ylämäkeen käyvässä Perkinssissä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
617:toista koneessa on tullu käytettyä ympäri vuoden Valtra 10w-30 öljyä, shellin valmistamaa, edullisen hintansa takia 60€ 20 litraa. Seuraavaksi varmaan tulee ostettua Mobilin delvakkia 10w-30, kun näky puuilossa olevan samalla 60€ 20 litraa hinnalla. Paineet kesällä lämpöisellä moottorilla 2 ja talvella 2,5!
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Mä nyt oikein eilen katselin, miten ne paineet nousee. Ensin töistä kotiin motaria pitkin, pihassa tyhjäkäynnillä 0,5 luokkaa. Nouseehan ne siitä kun kaasua antaa, mittari 3:ssa kun koneessa kieppejä 1800-1900.
Mene, tiedä sitten mutta niin tuo vaan taas aamulla toi 80 km töihin ja ehtoolla takaisin.
Mene, tiedä sitten mutta niin tuo vaan taas aamulla toi 80 km töihin ja ehtoolla takaisin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: E300D -93, mitä öljyä koneeseen?
Mä ajoin sitten loppujen lopuksi kolme 10 tkm öljynvaihtoa tuolla ekalla sivulla mainitsemallani Shell Rimula R6M 10W-40 öljyllä. Pelitti hyvin mutta jouduin lisäämään öljynvaihtovälillä ehkä yhteensä litran verran.
Päämekaanikko suositteli kokeilemaan Nesteen Turbo LXE 10W-40:tä.

20 l kannu oli luokkaa 93,- e. Tää pelas helevetin hyvin ja öljynkulutus jotakuinkin puolittui eli oli luokkaa 0,5 l / 10 tkm. Näillä ajoin yhteensä kolme öljynvaihtoväliä kunnes päämekaanikko ilmoitti ostavansa mun 250D:n - vaivaiset 305 tkm mittarissa. Tällä olisin ajanut jatkossakin.
Päämekaanikko suositteli kokeilemaan Nesteen Turbo LXE 10W-40:tä.
20 l kannu oli luokkaa 93,- e. Tää pelas helevetin hyvin ja öljynkulutus jotakuinkin puolittui eli oli luokkaa 0,5 l / 10 tkm. Näillä ajoin yhteensä kolme öljynvaihtoväliä kunnes päämekaanikko ilmoitti ostavansa mun 250D:n - vaivaiset 305 tkm mittarissa. Tällä olisin ajanut jatkossakin.
1991 W140 300 SE