Hyvät kelit ovat pääasiassa jatkuneet, joten niin on myös "kevätsiivous":
Otin käyttöön viime vuonna Englannista tilaamani nahanhoitosarjan. Muistin virkistämiseksi kuva:
Testasin sen takapenkin "välikappaleeseen" jonka saa kätevästi mukaan ja taloon sisään. Sillä oli hyvä testata värin kesto sekä opetella prosessi. Työvaiheet ovat seuraavanlaiset:
1. Pyyhitään pinta kostealla liinalla
2. Käsitellään cleanerilla
3. Hierotaan cleaner nahan huokosiin mukana tulevalla pehmeällä "kynsiharjalla"
4. Annetaan vaikuttaa 5min
5. Hierotaan uudestaan ja pyyhitään pois kostealla liinalla
6. Annetaan kuivaa 60min
7. Käsitellään hoitoaineella
8. Lisätään hoitoainetta tarpeen mukaan
Nuo tuotteet toimivat varsin hyvin. Cleaner voisi ehkä olla vähän tehokkaampaa. Aineet ovat kuitenkin helppoja levittää ja niillä tuntuu perstuntumalla olevan aidosti puhdistava ja pehmeyttävä vaikutus. Lisäksi tuo "lopputulos" tuoksuu heeelvetin hyvälle! Melkeinpä tuon tuoksun takia ostamisen arvoinen hoitoaine. Parempi tuoksu kuin AutoGlymin nahanhoitoaineessa.
Tämä hoitoaine jättää tyypillisen öljyisen pinnan, mutta se tuntuu aidosti "imeytyvän" nahkaan ja lakkaa olemasta tahmainen parissa päivässä. Lisäsin valtaosaan pinnoista toisen "annoksen" hoitoainetta. SECin nahkaverhoilu tuntuu nyt todella mukavalta istua ja tuntea käsillään...
Eniten tässä autossa tulee hoivattua takatiloja, kun ne ovat käytännössä uudenveroiset. Apukuskin penkkikin on kohtalaisen hyvä. Siinä on vähän nahalle tyypillistä patinaa, mutta patinoitunutta nahkaa olen alkanut viime aikoina arvostaa. Sen sijaan kuskin penkki on monesta paikkaa hieman haljennut ja sieltä tyypillisestä nurkasta täysin rikki. En tiedä vielä mitä teen sen kanssa, käsittelenkö vain aineella, korjautanko jotain osia, ja/tai värjäytänkö joiltain osin. Oikeaa pigmenttiä mulla on jo hyllyssä, tämän setin mukana tullutta.
Sisustan putsaus jatkui verhoilun siistimisellä. Käytin tähän AutoGlymin Interior Shampoota. Suihkutetaan pinnalle ja hierotaan kostealla liinalla. Välillä pestään liina vedessä.
Sisusta on paikoittain todella törkyinen, kaikki ei edes lähde kerralla. Toistaiseksi tämä "vähän parempi" lopputulos riittää, kun välillä tekee mieli ajaakin.
Takajalkatilat tuli tietysti myös jynssättyä:
Verhoilun "syyt" tietysti samaan suuntaan.

Ja turvavyöt ym. detailit tuli myös puhdistettua.
Ovet ovat auton monimutkaisin paikka pestä, siinä mielessä siis, että vaativat eniten eri puhdistus-/hoitoaineita. Nahalle em. setti, "koville" nahkaosille AutoGlymin nahanpuhdistusaine, verhoilulle Interior Shampoo, kumi-/muoviosat Bumper Carella ja tietysti oma asiansa ovat ulkopuoliset ja väliosat, joihin normaali autoshampoopesu sekä lasit ym. joille omansa.
Kattoverhoilu tuli myös pestyä. Se oli ehkä näkyvimmin paskainen sisustan osa tässä autossa. Sen tautta tuli jopa käytettyä autoa ammattilaisilla sisäpesussa 2011. Muistelen maksaneeni 50-100 euroa siitä lystistä, ja lopputulos oli tällainen:
Oli ehkä surkeimmin käyttämäni eurot tämän auton kanssa. En suosittel LPR:n pesukatua, ainakaan sisäpesujaan.
Testasin sinne tuota edellä mainittua AutoGlymin Interior Shampoota:
Lopputulos oli jo sinnepäin, täytyy toistaa pesu joskus tulevaisuudessa. Tämmöisenäänkin kelpaa käyttikseen

Salama saa tuon näyttämään paskaisemmalta kuin se elävässä elämässä näyttää.
Ikkunoista lähti viimeiset näkyvät "tuningit" eli erilaiset varashälyttimien tarrat:
Käytin tällaista Motonetin terää, maksoi pari euroa. Suosittelen lämpimästi. Ei kannata kuulemma ostaa sitä halvinta jota Motonetistä saa, tämä tapaus on paras. Lubeksi tietysti riittävästi saippuavettä tms, jotta terä ei naarmuta lasia.
Sivuprofiili siistiytyi huomattavasti kun sai turhat tarrat pois sotkemasta kliinejä linjoja.
Sisusta kun alkoi olla kuosissa niin siirryin ulkopuolelle.
Kattoon, A/C-pilareihin ja takakonttiin perussetti eli pesu Big Orange shampoolla (ei-vahapohjainen) sekä Korrekin TFX-kestovaha.
Muille maalatuille pinnoille lisäksi Sonaxin claybar, käyttäen lubena Sonaxin ikkunanpesuainetta... Joillekin erityisen kärsineille pinnoille käytin Carlaken vanhan maalin kliineriä tai TurtleWaxin Rubbing Compoundia (hiomatahnaa) elvyttääkseni pintaa vähän. Lopputulos on varsin siedettävä ympäri autoa.
Helmathan tässä ovat heikoimmassa kunnossa, maalit ovat lähteneet lentoon etenkin kaarien puolelta. Itse kaaret tulevat hyvänä kakkosena, takakaarista en osaa sanoa ovatko peltiä vai pakkelia. Kummallakin puolella vähän alkavaa kuplaa. Takarekisterikilven lähellä oli kanssa yksi alkava ruoste. Ympäri autoa näkyy siellätäällä "retusoituja" kolhuja ja korjauksia, maalausrajoja ja viimeistelytöitä jotka jättävät toivomisen varaa. Ns. "brightwork" eli kromi-/alumiinilistat tässä ovat lähes kauttaaltaan vaihtokunnossa. Käyttikseksi tämä kuitenkin menettelee ja toivon että tämä auto tulee laitettua vielä koriltaan kuntoon tulevina vuosina.
Nokkapelti tässä näyttää hyvältä uuden maskin ja emblemin kanssa.
Maalin yleispeilaus on varsin hyvä ympäri autoa.
Semmoista. On mahtavaa puunata ensimmäistä kertaa autoa ihan kunnolla, kun on puolitoista vuotta stressattu kaikenlaisen mekaanisen kanssa. Nyt kun on voima ja tekniikka suurin piirtein kunnossa, niin pääsee tähän naatiskeluvaiheeseen.
Kertokaa jos halajatte lisää kuvia, voisin niitä nyt ottaa, kun auto on puhas.
