Bensa 124:set
Bensa 124:set
aikomuksena olisi toteuttaa ainakin vuosikymmenen takaraivossa tykyttänyt fantasia ensimmäisestä mersusta. ja nimenomaan 124:en. bensa versio pitää olla kun ei ajoa ihan mahottomasti tule, ja tiisseleille en itse osaa oikein mitään tehdä. kysyisinkin nyt mielipiteitä, että mikä tekniikka yhdistelmä voisi lähtökohtaisesi olla huolettomin, aiempi ylläpitohan tietysti vaikuttaa paljon. menohaluihin piisaa snadi motti, ylläpito ja luotettavuus on tärkeimmät koska kakkoskulkineesta on kyse. kiitos!
Re: Bensa 124:set
Neloskoneina moottorivaihtoehtoina on M102 (200, 200E ja 230E) sekä uuempi M111 (200E/E200 ja 220E/E220). Kaikkihan on iha hyvia ja luotettavia patoja, 200:n jättäisin pois laskuista, koska se on kaasarilla.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: Bensa 124:set
Itse ehtisin loppuvuoden -92 tuonne -93 alun 220e 16-venttiilisen ja tuossa haarukassa on vielä ei-vesivärit.Vanhemmat kestää paremmin ruostetta.Automaatti ehdoton ja tieten jos ilmastointi mutta sitten jo kapenee osto alue ja autotkin muuttuu isokoneisiksi.Vanhemmalla koneella omat ongelmansa ruiskuilla ja uudemmilla omansa.
Pitäisi vielä tietää etsitkö ihan priimus yksilöä vai tavallista käyttistä ja millaisia lisävarusteita kaipaat järjestyksessään.
Farkku,sedan tai coupe ja onhan vielä capriolet.
Pitäisi vielä tietää etsitkö ihan priimus yksilöä vai tavallista käyttistä ja millaisia lisävarusteita kaipaat järjestyksessään.
Farkku,sedan tai coupe ja onhan vielä capriolet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Bensa 124:set
juuri tuota vaihteisto hommaakin mietinkin, niistä kun mersusta puhuttaessa kuulee ja lukee kaikenlaista. pihassa kaksi pirssiä joista toinen on automaatti, että eipä se mikään kulttuuri shokki ole.atlas kirjoitti:Itse ehtisin loppuvuoden -92 tuonne -93 alun 220e 16-venttiilisen ja tuossa haarukassa on vielä ei-vesivärit.Vanhemmat kestää paremmin ruostetta.Automaatti ehdoton ja tieten jos ilmastointi mutta sitten jo kapenee osto alue ja autotkin muuttuu isokoneisiksi.Vanhemmalla koneella omat ongelmansa ruiskuilla ja uudemmilla omansa.
Pitäisi vielä tietää etsitkö ihan priimus yksilöä vai tavallista käyttistä ja millaisia lisävarusteita kaipaat järjestyksessään.
Farkku,sedan tai coupe ja onhan vielä capriolet.
lisävarusteilla ja varusteilla ylipäätään ei merkitystä, kivahan niitä leluja on olla jos sattuu olemaan. perus sedan koppa, ja sanotaanko näin että hyvä yksilö; talossa kun asuu kaksi natiaista ei autot brännäriltä näytä vaikka sitä olisivatkin

Re: Bensa 124:set
Laitetaan tähän, velhot tietänee.
Tallissa olis läjä osia M102 (230E) mutta toinen farkku on tuolla uudemmalla tekniikalla eli M111(220E).
Kysymys kuuluukin mitkä osat menee päittäin vai meneekö mikään?
Siis ihan noi perus huolto-osat, tulpat/johdot, suodattimet ym ym.
Tallissa olis läjä osia M102 (230E) mutta toinen farkku on tuolla uudemmalla tekniikalla eli M111(220E).
Kysymys kuuluukin mitkä osat menee päittäin vai meneekö mikään?
Siis ihan noi perus huolto-osat, tulpat/johdot, suodattimet ym ym.
Re: Bensa 124:set
Ei käy mitään osia keskenään noista koneista.Sama on kyllä laatikon kiinnitys.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Bensa 124:set
Juu...eikun katselet nettiauto kovasti läpi ja mietit hyvän vaihtoehdon.paztori kirjoitti:juuri tuota vaihteisto hommaakin mietinkin, niistä kun mersusta puhuttaessa kuulee ja lukee kaikenlaista. pihassa kaksi pirssiä joista toinen on automaatti, että eipä se mikään kulttuuri shokki ole.atlas kirjoitti:Itse ehtisin loppuvuoden -92 tuonne -93 alun 220e 16-venttiilisen ja tuossa haarukassa on vielä ei-vesivärit.Vanhemmat kestää paremmin ruostetta.Automaatti ehdoton ja tieten jos ilmastointi mutta sitten jo kapenee osto alue ja autotkin muuttuu isokoneisiksi.Vanhemmalla koneella omat ongelmansa ruiskuilla ja uudemmilla omansa.
Pitäisi vielä tietää etsitkö ihan priimus yksilöä vai tavallista käyttistä ja millaisia lisävarusteita kaipaat järjestyksessään.
Farkku,sedan tai coupe ja onhan vielä capriolet.
lisävarusteilla ja varusteilla ylipäätään ei merkitystä, kivahan niitä leluja on olla jos sattuu olemaan. perus sedan koppa, ja sanotaanko näin että hyvä yksilö; talossa kun asuu kaksi natiaista ei autot brännäriltä näytä vaikka sitä olisivatkin
On ne isokoneisetkin hyviä jos kulutus ei ole ykkös kriteeri.Täälläkin on myynnissä e400 ja on erikoinen peli jonka arvo vaan nousee ja on kaikki lisävarusteet.
Sitten coupet on myös jossakin vaiheessa kovaa valuuttaa mutta taitaa kyllä olla hyvä kuntoiset sedanitkin kun sellaisen löytää.
Kuiteskin hyvin tehty auto jonka käyttökustannukset on pieniä ja laadukas auto ei kulu käytössä kuin muut merkit.
eikun surffaamaan nettiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Bensa 124:set
Noilla kriteerein E220 M111 lähtee ääni täältä. Jos automaattia hinkuat, niin muista sitten, että ne on nelivaihteisia ja maantiajossa on satasen marssivauhdilla jo melkein 3000 kierrosta taulussa. Mekaaninen vaihteisto kulkee paljon pienemmällä meluamisella (...ja kulutuksella). Mulla joskus farkkulankku E220 automaatilla tykkäsi bensasta melkein yhtä lailla kuin nykyinen S211 E430, jossa harvoin kierrokset käy edes kahdessa ja puolessa tonnissa moottoritielläkään ajaen.
Jos ultimate kakkosautoa haet, niin minä ainakin katselisin E320, E400/420 tai E500
Suuntaan... 
Jos ultimate kakkosautoa haet, niin minä ainakin katselisin E320, E400/420 tai E500


Re: Bensa 124:set
Jospa sinne on pistetty väärää osaa esim perää kun eihän tommonen ole mahdollista että satasessa 3000rpm kierroksia 

-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Bensa 124:set
Kyllä se vaan mahdollista on koska minun 230 farkku automaatti -92 näyttääpi juuri nuo lukemat, eli 100 km/h ja kierrokset 3000 r/min.
Mitään osia ei ole vaihdettu vaan on alkuperäinen perä ja vaihteisto. Niinpä bensa kelpaa, ei tahdo päästä millään alle 10 l/100 km.
Mitään osia ei ole vaihdettu vaan on alkuperäinen perä ja vaihteisto. Niinpä bensa kelpaa, ei tahdo päästä millään alle 10 l/100 km.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Bensa 124:set
Joo. Ihan alkuperäinen ASd-perä siinäkin oli. Olisko ollut, että todellisen nopeuden ollessa 100, oli kierroksia kokotarkkaan 2900. Bensa maistui. Silllä pääsi tosiaan maantiajossa nätisti ajen samoihin kuin tuolla kasipaavolla. Meikäläisen seka-ajossa (=ei varsinaista kaupunkiajoa) kulutus tietenkin oli piirun pienempi.
Re: Bensa 124:set
Osta tuo http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6&t=116234" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei 124, mutta aika lähellä kuitenkin. Mitä nyt pari numeroa...
Ei 124, mutta aika lähellä kuitenkin. Mitä nyt pari numeroa...

Re: Bensa 124:set
Kehutaan m111 konellisia pieniruokaisiksi mutta pihiys menee tossa kierroksissa.Sinnehän kannattaa jo pistää harvempi perä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Bensa 124:set
Kui mä muistelen että mulla on satasessa tyylii 2500rpm? Vasta jossain 110km/h 3000rpm. Muistelisin että aika samois oli kierrokset kun ton 230E kanssa mikä on 5 vaihteinen manuaali.
En mee kyl varmaks sanoo kun ei oo toi 220 ollu ajossa nyt hetkeen.
En mee kyl varmaks sanoo kun ei oo toi 220 ollu ajossa nyt hetkeen.
Re: Bensa 124:set
Mulla oli ennen 200E joka vie tehtaan mukaan 120km/h vauhdissa 9,3l/100km ja nyt on 400E joka vie tehtaan mukaan 11l/100km. Eli maantieajossa ei kannata isompikoneista pelästyä. Todennäköisesti halvimmaksi tulee ostaa mahdollisimman hyväkuntoinen yksilö, koska parin sadan remontilla kattaa jo tuon kulutuseron pitkäksi aikaa. Koneen koolla ei taida luotettavuuden kannalta oli juuri merkitystä. M102/M103 koneissa on usein käyntihäiriöitä joiden syytä voi olla vaikea paikallistaa, mutta harvemmin kuitenkaan jättävät tielle.
c203 180K -05
Re: Bensa 124:set
no huh huh! toihan olikin pienimuotoinen ylläri. juu olisihan sillä tarkoitus osikeen työmatkojakin ajella, johon sisältyy semmoset 15km haivei ajoa per suunta.. taitaapi siis kiikarit kääntyä kohti manuaaleja, vaikka kieltämättä automaatti on näin iän eli laiskistumisen myötä muuten oma suosikki. btw, iso kiitos mielipiteistä jo tässä kohtaa kaikille, antaa tulla lisää!RH kirjoitti:Noilla kriteerein E220 M111 lähtee ääni täältä. Jos automaattia hinkuat, niin muista sitten, että ne on nelivaihteisia ja maantiajossa on satasen marssivauhdilla jo melkein 3000 kierrosta taulussa. Mekaaninen vaihteisto kulkee paljon pienemmällä meluamisella (...ja kulutuksella). Mulla joskus farkkulankku E220 automaatilla tykkäsi bensasta melkein yhtä lailla kuin nykyinen S211 E430, jossa harvoin kierrokset käy edes kahdessa ja puolessa tonnissa moottoritielläkään ajaen.
Jos ultimate kakkosautoa haet, niin minä ainakin katselisin E320, E400/420 tai E500Suuntaan...

Re: Bensa 124:set
paztori kirjoitti:no huh huh! toihan olikin pienimuotoinen ylläri. juu olisihan sillä tarkoitus osikeen työmatkojakin ajella, johon sisältyy semmoset 15km haivei ajoa per suunta.. taitaapi siis kiikarit kääntyä kohti manuaaleja, vaikka kieltämättä automaatti on näin iän eli laiskistumisen myötä muuten oma suosikki. btw, iso kiitos mielipiteistä jo tässä kohtaa kaikille, antaa tulla lisää!RH kirjoitti:Noilla kriteerein E220 M111 lähtee ääni täältä. Jos automaattia hinkuat, niin muista sitten, että ne on nelivaihteisia ja maantiajossa on satasen marssivauhdilla jo melkein 3000 kierrosta taulussa. Mekaaninen vaihteisto kulkee paljon pienemmällä meluamisella (...ja kulutuksella). Mulla joskus farkkulankku E220 automaatilla tykkäsi bensasta melkein yhtä lailla kuin nykyinen S211 E430, jossa harvoin kierrokset käy edes kahdessa ja puolessa tonnissa moottoritielläkään ajaen.
Jos ultimate kakkosautoa haet, niin minä ainakin katselisin E320, E400/420 tai E500Suuntaan...
Mulla on w202 220 bensa automaatti -96, moottoritie ajoa työmatkan puitteissa 90% 23km/sivu, mittarinopeus 120-130kmh. Kulutus on tasasesti 9.4-9.9ltr/100km.
Mutta samoja lukemia suurin piirtein vie perheen toinen "auto" (Primera 1.6 -04) näillä nopeuksilla. Bensana molemmissa käytän 95e10.

-96 C220 Elegance Automaatti
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Re: Bensa 124:set
Nyt kun vertailuksi meni, niin oma 230ce automaatilla ja mittarinopeus 100 -> kierrokset 2850. ASD perä
Re: Bensa 124:set
iha pirruuttaa piti eiline työrupiama käyä tomaatilla: mittarisatasella rundit ~1990.. ja kysseesä on '01 voyager 3.3v6 bensa, keskikulutus 12.
Re: Bensa 124:set
Jos ajat haiveilla 30 km päivässä, on aivan sama, millä autolla sen teet. Työmatkan kokonaispituus on ratkaisevampaa ja vasta pitkillä työmatkoilla alkaa polttoaineenkulutuksella olla merkitystä. Jos työmatka on esim. 100 km päivässä, vaikuttaa yhden litran bensankulutuksen muutos nykyhinnoilla 1,70 euroa päivässä. Tätä kun vertaat tupakan, saunakaljan tai ruokaostosten hintaan, huomaat, että sen perusteella ei autoa kannata valita, saman rahan säästää paljon helpommin muussa kulutuksessa. Polttoaineenkulutuksen kanssa on vain niin mukava vouhottaa, vaikka kukaan tuskin hankkii omaa autoa säästääkseen polttoainetta, vaan siirtyäkseen kohtuullisen mukavasti ja aikaa säästäen paikasta toiseen.paztori kirjoitti:...no huh huh! toihan olikin pienimuotoinen ylläri. juu olisihan sillä tarkoitus osikeen työmatkojakin ajella, johon sisältyy semmoset 15km haivei ajoa per suunta.. taitaapi siis kiikarit kääntyä kohti manuaaleja, vaikka kieltämättä automaatti on näin iän eli laiskistumisen myötä muuten oma suosikki. btw, iso kiitos mielipiteistä jo tässä kohtaa kaikille, antaa tulla lisää!
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Bensa 124:set
Eikä niille tarvitsekaan juuri mitään tehdä, 124:n dieselkoneilletiisseleille en itse osaa oikein mitään tehdä

wiimax.fi
Re: Bensa 124:set
Eikä niille juuri tehdäkään, sen vuoksi ne savuttavat ja haisevat ,-)dealer kirjoitti:Eikä niille tarvitsekaan juuri mitään tehdä, 124:n dieselkoneilletiisseleille en itse osaa oikein mitään tehdä
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Bensa 124:set
Pitihän se testata kun ei ole tullut pantua merkille. En tiedä paljonko eroa välityksissä 124:een
"Kenttäkokemuksen" mukaan kulutuksessa eroa ei muodostu litraakaan sadalla näiden kahden nopuden vlillä.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
"Kenttäkokemuksen" mukaan kulutuksessa eroa ei muodostu litraakaan sadalla näiden kahden nopuden vlillä.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
-96 C220 Elegance Automaatti
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Re: Bensa 124:set
omassa 230 te 5v manuaalissa on satasessa kierroksia 2250-2300. 80 jos ajaa, niin kiekat on alle 2000 rpm.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: Bensa 124:set
1993-1996 mallinen E220 M111 moottorilla ja automaatilla. On mielettömän mukava auto ja tuo motti on siis parikytä vuotta uudempaa teknologiaa kuin edelliset, nykyään antiikkiset M102 moottorit. Manuaalin ja automaatin kulutusero on pieni. Niin pieni että itse en ko. syystä manuaalilla ajele.
Tietysti 320 oli kans aika kiva niin ja 300... ja 280. 200 ei ollu kiva
kaikkia on ollut mutta positiivisin yllätys oli nimenomaan tuo M111 220.
Tietysti 320 oli kans aika kiva niin ja 300... ja 280. 200 ei ollu kiva

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Bensa 124:set
kulutusta lienee jo pyöritelty riittävästi. löytyneekö eroja kestävyydessä, automaatti kärsii tietysti laiminlyödyistä öljynvaihdoista mutta voiko olettaa että asiallisesti pidetty tomaatti rokkaa vielä reilusti +500tkm?
Re: Bensa 124:set
Jos aski pettää niin korjaa sen kerran ja sitten ei enää tarttekaan.
aski ei kestä jos peruutus vauhdissa pistää eteenpäin vaihteen ,no mikään automaatti ei sitä kestä.
Ja mersun aski niin täällä suositellaan talvella käyttämään paikallaan lämpimäksi tai käännettävä auto kohti meno suuntaa edellisenä iltana kun pakki saa täydet paineet niin kylmänä se sitten monesti onkin se ongelma numero yksi.
Muuten mersun askit on kestävimmästä päästä.
aski ei kestä jos peruutus vauhdissa pistää eteenpäin vaihteen ,no mikään automaatti ei sitä kestä.
Ja mersun aski niin täällä suositellaan talvella käyttämään paikallaan lämpimäksi tai käännettävä auto kohti meno suuntaa edellisenä iltana kun pakki saa täydet paineet niin kylmänä se sitten monesti onkin se ongelma numero yksi.
Muuten mersun askit on kestävimmästä päästä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-