Katti pois, tilalle yksi iso vai kaksi pientä rööriä?
Katti pois, tilalle yksi iso vai kaksi pientä rööriä?
Nonii. Pakoputkienkin kanssa on varmaan väännetty kun on turpoja väsätty ja muuta. Mutta mites on laita, kun kohteena on -89 300TE,mistä nyppäistään katti pois? Nyt tilanne on se, että koneelta tulee kaksi putkea, jotka yhtyvät etupenkkien kohdalla. Tästä Y-haarasta jatkuu yksi putki katille, ja tässä osuudessa on myös lambda-anturi. Anturi on määrä säilyttää. Vakioratkaisussa katilta lähtee takapäästä kaksi putkea, jotka ovat pulttilaipoilla kiinni takapöntölle menevillä putkilla.
Eli putkien lukumäärä edestä laskien on: kaksi --- yksi ---katti---kaksi.
Vaan entä nyt. Otetaanko Y-haarakappale etupäähän ja Y:n yläpalkeista suorat putket kohti takapönttöä (Y:n "jalkaosa" eteenpäin, siihen yhteen putkeen jossa lambda) , VAI pistetäänkö Y-kappale taaksepäin ja sitten yksi iso putki lähtemään lambdalta taaksepäin?
Hitsarimme pelkää yhdessä isossa putkessa virtausten menevän sekaisin, liekö asiassa perää?
(Ja saikohan tästä nyt kukaan mitään tolkkua? )
Eli putkien lukumäärä edestä laskien on: kaksi --- yksi ---katti---kaksi.
Vaan entä nyt. Otetaanko Y-haarakappale etupäähän ja Y:n yläpalkeista suorat putket kohti takapönttöä (Y:n "jalkaosa" eteenpäin, siihen yhteen putkeen jossa lambda) , VAI pistetäänkö Y-kappale taaksepäin ja sitten yksi iso putki lähtemään lambdalta taaksepäin?
Hitsarimme pelkää yhdessä isossa putkessa virtausten menevän sekaisin, liekö asiassa perää?
(Ja saikohan tästä nyt kukaan mitään tolkkua? )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Sinäpä oletkin vaikeammassa tilanteessa, kun sulla lukee otteessa tuo "vähäpäästöinen". Meikulla lukee vaan että katalysaattori, ja lyijytöntä polttoainetta käytettävä. Tällöin riittää, kun hommaa Veholta otteen ns. vaatimuksenmukaisuustodistuksesta, jossa vakuutetaan että auto täyttää valmistusajankohtansa päästönormit myös ilman kattia. Todistuksen saamisen jälkeen katin voi poistaa ja todistuksen kanssa auton muutoskatsastaa.
Sen verran hommassa voisi porsaanreikää olla, että tuossa vaatimuksenmukaisuustodistuksen otteessa mainitaan autoja tehdyn sekä katilla että ilman kattia. Sama pätee tietysti -89 mallin 230E:henkin eli tekniseltä puolelta ei todistuksen saaminen autoosi pitäisi olla vaikeaa. Mutta se rekisteriotteessa kummitteleva "vähäpäästöinen" voi nostaa tien pystyyn. Kannattaa nyt kysyä tätä vielä konttuurilta.
Lambdan ei pitäisi seota katin poistosta. Kattihan on lambdan jälkeen, eli kyllä se lambda aina haistelee (ja antaa tietonsa ECUlle) puhdistamattomista pakokaasuista. Sikäli ongelmia voi tulla, jos esim pakokaasujen nopeudet tms. liikkeet muuttuvat uuden putken myötä ja lambda joutuu jotenkin merkillisiin pyörteisiin yms ja arvaa sitten pakokaasujen sisällön väärin. Tätäkin varten tässä utelen, kumpi ratkaisu katin tilalle on parempi, yksi iso vai kaksi pienempää rööriä vai ihanko välipönttö.
Sen verran hommassa voisi porsaanreikää olla, että tuossa vaatimuksenmukaisuustodistuksen otteessa mainitaan autoja tehdyn sekä katilla että ilman kattia. Sama pätee tietysti -89 mallin 230E:henkin eli tekniseltä puolelta ei todistuksen saaminen autoosi pitäisi olla vaikeaa. Mutta se rekisteriotteessa kummitteleva "vähäpäästöinen" voi nostaa tien pystyyn. Kannattaa nyt kysyä tätä vielä konttuurilta.
Lambdan ei pitäisi seota katin poistosta. Kattihan on lambdan jälkeen, eli kyllä se lambda aina haistelee (ja antaa tietonsa ECUlle) puhdistamattomista pakokaasuista. Sikäli ongelmia voi tulla, jos esim pakokaasujen nopeudet tms. liikkeet muuttuvat uuden putken myötä ja lambda joutuu jotenkin merkillisiin pyörteisiin yms ja arvaa sitten pakokaasujen sisällön väärin. Tätäkin varten tässä utelen, kumpi ratkaisu katin tilalle on parempi, yksi iso vai kaksi pienempää rööriä vai ihanko välipönttö.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Äänenvaimentaja katittomassakin versiossa on katalysaattorin paikalla, eli semmoinen varmaan kannattaisi laittaa.Aku P kirjoitti:Tätäkin varten tässä utelen, kumpi ratkaisu katin tilalle on parempi, yksi iso vai kaksi pienempää rööriä vai ihanko välipönttö.
Haaroitus pöntön jälkeen, niin saat liitettyä vanhaan takaosaan
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Hmm. Ja justiinsa kun olin miettimässä omaan olemukseen sopivaa thüningia -- sellaista mikä ei näy, ennen kuin auto on katollaan penkalla...
Onkoos luvassa, etä jos suoraa putkea käyttää, niin mökä kasvaisi kovaksi? AKE:n "hyvät" sivut mainitsevat vaan, että meluarvoissa on pysyttävä ja muuten saa värkätä suht vapaasti.
Onkoos luvassa, etä jos suoraa putkea käyttää, niin mökä kasvaisi kovaksi? AKE:n "hyvät" sivut mainitsevat vaan, että meluarvoissa on pysyttävä ja muuten saa värkätä suht vapaasti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No sepä tässä on kun siitä katista ei ole jäljellä juuri mitään. Tai ei ole ainakaan ensi talven jälkeen.enska kirjoitti:Voi olla että joutuu laittaan Magnaflown "kisakatin" tilalle tai tyhjentää orggis jos siitä on mitään jäljellä "raaps" raaps" ajon jälkeen
No, pitää miettiä. Mutta tuohon 1 iso vs 2 pientä-kysymykseen jos joku osaisi jotain sanoa. Alkaisi ensi viikolla tuo kesälomakin, niin saisin kulutettua siitä päivän, pari epäortodoksisesti mersun alla maatessa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97