SL 4.50 W 107 VM 1976 avon käynti
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: To 26.04.2012 18:53
SL 4.50 W 107 VM 1976 avon käynti
Ostin MB SL 4.50 Veekasin koneella, ruisku on mekaaninen k-jettronik. Auto ei ota kierroksia eli onko alipaineletkut vai jokin muu pielessä. Kun hieman painaa läppää alaspäin niin pumppu lähtee pyörimään ja käy tyhjäkäyntiä mutta tukehtuu sen jälkeen kun painaa kaasua. Voiko olla niin että polttoaineen paineet tippuu josta johtuen kone sammuu? Pitänee varmaan mitata paineet. Onko vastaavaa ongelmaa ilmennyt jollain muulla? Alattelin jos vaikka jokin alipaine osa on rikki, että alipaine järjestelmä menee sekaisin jostain vuodosta tai vastaavaa? Kaikilla kahdeksalla auto käy mutta jotain häikkää on kun startatessa alipainetta ei tule tarpeeksi eikä läppä liiku alas eikä pumppu lähde pyörimään. Voiko olla niin, että jos ei ole ilmanpuhdistimen koppa paikoillaan niin ei alipainetta kerry tarpeeksi? kokeiltu on mutta ei vaikuta asiaan. Olisi kiva kuulla mitä kannattaisi yrittä tehdä asialle että sasimme kaksin kehräämään:) Positiivista on se ettei konevikaa ole kun käy kaikilla pytyillä nätisti.
Re: SL 4.50 W 107 VM 1976 avon käynti
Ööö, ilmeisesti tuolla pumppu termillä tarkoitat joka tilanteessa moottoria ja kun sanot ettei pumppu lähde pyörimään tarkoitat ettei moottori lähde käyntiin? Ilmanputsarikotelollahan ei ole asian kanssa juurikaan tekemistä ja se "ilmamassamittarin" läppä ei isoa liikettä varmaan startatessa teekään. Jos ois alipainevuoto niin melkein veikkaisin että se ensimmäisenä näkyis ettei käy tyhjäkäyntiä kunnolla...Jos ei ota kierroksia niin melkein veikkaisin että bensa loppuu tai sitte tulee hulluna liikaa, mutta sitte pitäis jo melkein tulpatki kastella...eli yksinkertaisinta lienee ensimmäisenä vaihtaa polttoainesuodatin, jos ei se auta niin hifistelijä mittailis järjestelmä- ja ohjauspaineet ja vähemmän hifistelijä purkais ja putsais ohjauspainesäätimen(haulla löytyy varmasti ohjeita) ja jos ei sekään tepsis niin sitte mittailis ja kattois et paineet ok. Mutta kannattaahan sun nyt jokatapauksessa silmäillä nuo alipaine- sun muutki letkut samalla että ovat ok. Niin ja tietysti se että tankissa on bensaa eikä se oo ikivanhaa. Perusasioista liikkeelle ja järjestelmällisesti eteenpäin niin eiköhän se vika paljastu.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: To 26.04.2012 18:53
Re: SL 4.50 W 107 VM 1976 avon käynti
Anteeksi epäselvät termit asioissa, eli pumpulla tarkoitan polttoainepumppua, eli starttivaiheessa pitäisi mennä päälle kun starttaa. Kun tarpeeksi tulee imua niin sitten pitäisi läpän laskea ja kun imua tulee tarpeeksi. Polttoaineen paineet varmaan kannattaakin mitata kun tuntuu että bensa loppuu kun tukehtuu kun painaa kaasua. Eli painemittari kiinni ja sitten testaamaan häviääkö paineet. Bensat on vaihdettu, suodatin ja pumppu ovat uusittu. Ajattelin että voiko uudessa pumpussa olla eri paineet kuin vanhassa eli pitääkö painetta säätää jotenkin? Voiko paineensäädin olla tukossa, että tekee kiusaa siksi, ettei saa ainetta? Voiko olla niin ettei alipaineletkut jos ne on edellinen omistaja laittanut vääriin paikkohin ja se sotkee käyntiä? Sain täältä foorumin linkeistä kartan alipaineletkuille ja pitäisikin olla oikein. Hall anturin johto oli yhdessä toisiinsa, minkä johdosta kipinä hävisi välillä, kipinä tulee joka pytylle oikein ja sytytysjärjestyskin on oikea. Voiuko olla mahdollista, että ilmamassayksikössä on jokin jumissa ja ei toimi siksi? Tai se paineensäädin jumittaa? Onko kokemuksia asiasta?
Pienellä riskillä ostin auton kun ei ollut käyntikuntoinen, mutta olin tietoinen asiasta että ruisku voi sohlata:) Eli positiivisin mielin ollaan liiketeessä... kiitos neuvoista, eikun sorvin ääreen niinkuin sanotaan........
Pienellä riskillä ostin auton kun ei ollut käyntikuntoinen, mutta olin tietoinen asiasta että ruisku voi sohlata:) Eli positiivisin mielin ollaan liiketeessä... kiitos neuvoista, eikun sorvin ääreen niinkuin sanotaan........
Re: SL 4.50 W 107 VM 1976 avon käynti
Näin muutama pohdinta:
- pumpulle on lähes "aivan sama", kunhan painetta on riittävästi, jakajayksikkö hoitaa paineensäädön
- sinulla on ilmeisesti vanhemman malli K-jetronic, jossa polttoainepumpun toimitaa ohjataan määränjakajan ilmaläpän liikkeillä ja startin heärtevirralla.
- mikäli auto raksuttaa tyhjäkäyntiä käyntilämpöiseksi saakka asiallisesti, niin vika voisi olla väärin säädetyssä sytytyksessä, rajussa ilmavuodossa imusarjassa, (jolloin seos on säädetty väärin) tai tukkeutuneessa määränjakajassa. Jos taas moottori käy vain kylmänä tyhjäkäyntiä, mutta hyytyy lämmetessään voisi vika olla ohjauspanesäätimessä. Kannattaisi ohittaa alkuun polttoainepumpun rele, jotta se ei häiritse mittauksia.
- k-Jetin painemittaamine vaatii muutamantietynlaisen liittimen ja hieman perehtymistä vekottimen "sielunelämään"
edit: niin vastaus "mannintilan" kysymykseen: mm. kaikki nuo esittämäsi kysymykset ovat mahdollisia vikoja, ne pitää vain yksi kerrallaan eliminoida. K-Jetronic on niin yksinkertainen vekotin, ettei tuo ole mahdoton rasti.
Timppa
- pumpulle on lähes "aivan sama", kunhan painetta on riittävästi, jakajayksikkö hoitaa paineensäädön
- sinulla on ilmeisesti vanhemman malli K-jetronic, jossa polttoainepumpun toimitaa ohjataan määränjakajan ilmaläpän liikkeillä ja startin heärtevirralla.
- mikäli auto raksuttaa tyhjäkäyntiä käyntilämpöiseksi saakka asiallisesti, niin vika voisi olla väärin säädetyssä sytytyksessä, rajussa ilmavuodossa imusarjassa, (jolloin seos on säädetty väärin) tai tukkeutuneessa määränjakajassa. Jos taas moottori käy vain kylmänä tyhjäkäyntiä, mutta hyytyy lämmetessään voisi vika olla ohjauspanesäätimessä. Kannattaisi ohittaa alkuun polttoainepumpun rele, jotta se ei häiritse mittauksia.
- k-Jetin painemittaamine vaatii muutamantietynlaisen liittimen ja hieman perehtymistä vekottimen "sielunelämään"
edit: niin vastaus "mannintilan" kysymykseen: mm. kaikki nuo esittämäsi kysymykset ovat mahdollisia vikoja, ne pitää vain yksi kerrallaan eliminoida. K-Jetronic on niin yksinkertainen vekotin, ettei tuo ole mahdoton rasti.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: To 26.04.2012 18:53
Re: SL 4.50 W 107 VM 1976 avon käynti
Kiitokset tiedoista:) Eli vika kerrallaan vaan härkää sarvista kiinni. Kaikki sanoo että yksinkertainen vekotin mutta ehkä se onkin niin että asiaan pitää vaan perehtyä. Pistelen taas viestiä siitä jos saamme vikoja pois:) palailemisiin, alkaa olla niin avokelit että pieni polte baanalle....
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: To 26.04.2012 18:53
Re: SL 4.50 W 107 VM 1976 avon käynti
Alkaahan niitä vikoja löytyä, eli kaasuläppä oli säädetty väärin. NS poropeukalo oli kiertänyt sen väärään korkeuteen eli säädettiin se niin nyt kone käy jo avaimesta startaten, eli edistystä:) Nyt vielä kun jostain saamme jenkkimallin 4.5 L veekasin alipaineletkujen kartan että ne tulee oikein niin jovot, sitten rupee kasi kehräämään ja ei muuta kuin siirtokilvillä tuulitukat ottamaan... Eli kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu......