Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Haba63
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 18.02.2012 15:52
Paikkakunta: 'maalta'

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Haba63 »

tj86430 kirjoitti:Täähän on varmaan sopiva ketju Viton vanneihmettelylle (kysymyksen yleinen osa pätee ainakin jossain määrin muihinkin malleihin)

Manuaalin mukaan 7" leveälle vanteelle sopiva ET olisi (muistaakseni) 56. Näitä on kuitenkin aika vähän saatavissa, yleensä isoimmat ET:t ovat tuolla 45 paikkeilla, joissain harvoissa malleissa 50. Ongelmani on, että vaikka periaatteessa tiedänkin mikä ET on ja miten sen muutos vaikuttaa (=koska rengas tulee ulommas ja koska sisemmäs), niin minulla ei ole aavistustakaan paljonko tuosta "oikeasta" ET-luvusta uskaltaa poiketa, puhumattakaan, että tietäisin mikä on sopiva ET sitten jos mennään leveämpiin, esim. 8" vanteisiin? Sen toki tiedän, että rengas ei saa tulla korin ulkopuolelle, eikä se tietenkään saa käännettäessäkään ottaa kiinni mihinkään, mutta olettaen että nämä toteutuvat, niin onko olemassa "sääntöjä" miten ET:n pitäisi muuttua vanteen levetessä? Pitääkö esim. keskikohdan/ulkoreunan/sisäreunan pysyä paikoillaan, vai miten? (jos keskikohdan halutaan pysyvän paikallaan, pitäisi kai ET:n pysyä samana, jos taas sisäreuna pysyy paikallaan, pitäisi ET:n pienetä vanteen levetessä, jos ulkoreuna pysyy paikallaan, pitäisi ET:n kasvaa?)

Teoriatasolla haluaisin ymmärtää asiaan vaikuttavat "lainalaisuudet", käytännössä riittää jos saan tietää minkälaisilla ET:llä varustetut vanteet uskaltaa laittaa w639 Viton alle 7", 7,5" tai 8" leveinä. Renkaan leveys tulisi melko varmasti olemaan 225, ja tuumakoko joko 16" tai 17" (eli 225/60R16 tai 225/55R17)

e: ja ennen kuin kukaan ehtii kehottamaan käyttämään hakua, niin kahlasin kyllä löytämäni vanhat ketjut läpi, ja sieltä löytyikin jotain infoa, muttei suoraan tuota "teoriaa", eikä myöskään w639-mallin ET-lukuja (jotka tietysti voivat olla ihan samat kuin W638:ssa, sitä kun en tunne)

e2: vanhoissa ketjuissa puhuttiin myös vanteen kantavuudesta. Mistä sen tietää (paitsi kauppiaalta kysymällä)? Renkaan kantavuuden näkee LI:stä, mutta vanne?

Tässä vaihtoehtoja harkintaan, näitä kai tulee vaikka huru mykket. Wanhassa v.2004 Vianossa on alla A2204012302/B66471902. Tämä on 16" MB Carmenta II, 7,5J x 16 ET46. Rengas Nokian Hakka7 225/60R16 102T XL (sanokoon viisastelijat mitä haluaa). Vanne istuu hyvin ko malliin, ja Nokialainen on pitänyt tiellä, jos ESP on pettänyt. Katsastuksessa eivät ole nipottaneet (siis renkaista, kun kantavuus rittää), ainakaan täällä maaseudulla. Vanteen kantavuudesta ei ole löytynyt tietoa, mutta S-sarjalainen painaa kaiketi saman verran, eli no problemos...ainakaan vielä. Veholla varoiteltiin laakereitten kestävyydestä jos ET-luku poikkeaa autoon tarkoitetusta. Poikkeaman suuruudesta ei ollut puhetta, eikä kilometrimäärästä, milloin ongelmia on odotettavissa. Kaiketi joskus etelän reissulla... Nyt kuitenkin olleet alla muutaman vuoden.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Kiitoksia Sergeylle ja Haballe. Nyt kun vielä löytäisi jostain sopivat kohtuuhintaiset käytetyt esim. ässän alla olleet vanteet. Mieluiten 16", koska renkaat tulevat siinä koossa paljon edullisemmiksi.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Nyt sain vihdoinkin ostettua kesärenkaat ässään. Tuollaiset Advanti GTR-vanteet (20/8,5) Nokian kumeilla (265/30).

Kuva
E350CDI&A180CDI
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

tj86430 kirjoitti:Kiitoksia Sergeylle ja Haballe. Nyt kun vielä löytäisi jostain sopivat kohtuuhintaiset käytetyt esim. ässän alla olleet vanteet. Mieluiten 16", koska renkaat tulevat siinä koossa paljon edullisemmiksi.
Tarjolla olisi ässän alla olleet Carmenta vanteet, joko orkkiksina tai Ronalin tekeminä. Mistäs tietää varmuudella riittääkö tuollaisissa kantavuus?

ET on tosin vain 46, mutta ehkä sillä pärjäisi.

e: Haban viestin mukaanhan noiden pitäisi pelittää ihan hyvin, joskaan kantavuudesta ei ollut sielläkään varmaa tietoa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Mikas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 30.01.2011 07:34

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mikas »

tj86430 kirjoitti:Kiitoksia Sergeylle ja Haballe. Nyt kun vielä löytäisi jostain sopivat kohtuuhintaiset käytetyt esim. ässän alla olleet vanteet. Mieluiten 16", koska renkaat tulevat siinä koossa paljon edullisemmiksi.

Mulla ois kaupan 2 kesää ajetut DOTZ Shuriken vanteet. Olleet E320cdi alla. Ed.omistaja ostanut ja myyn koska ei miellytä omaa silmää...
naarmuttomat ja suorat
Koko 7'x16'
Jako 5x112
ET 40
KR 70,1

Päällä kumit BF Goodrich 225/55R16
Pintaa 2kpl n.2mm ja 2kpl 3-4mm silmämääräisesti katsottuna

http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1314631" onclick="window.open(this.href);return false;
W211 E320 CDI Avantgarde
Haba63
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 18.02.2012 15:52
Paikkakunta: 'maalta'

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Haba63 »

tj86430 kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:Kiitoksia Sergeylle ja Haballe. Nyt kun vielä löytäisi jostain sopivat kohtuuhintaiset käytetyt esim. ässän alla olleet vanteet. Mieluiten 16", koska renkaat tulevat siinä koossa paljon edullisemmiksi.
Tarjolla olisi ässän alla olleet Carmenta vanteet, joko orkkiksina tai Ronalin tekeminä. Mistäs tietää varmuudella riittääkö tuollaisissa kantavuus?

ET on tosin vain 46, mutta ehkä sillä pärjäisi.

e: Haban viestin mukaanhan noiden pitäisi pelittää ihan hyvin, joskaan kantavuudesta ei ollut sielläkään varmaa tietoa.
Juu, nämäkin taitavat olla Ronalin vanteet. Niissä on myös merkintä 'Si7 wa 1060',jonka kuvittelisin (jostain syystä) Puolan kielen
lyhennyksenä ja siitä käännettynä (silber 7 waga 1060) olevan 'Harmaa 7, kantavuus 1060 (kg?)'... Voi olla että menee ihan pieleen.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Hakkapeliitta4. Hyvä pito, kova melu, surkea tekninen laatu. Joka ikinen eli 4kpl on hajonnut sisäiseen vaurioon, Yksi jo viimetalvena n. 3000km kohdalla, toinen tänätalvena 9000km kohdalla ja kaksi jäljelle jäänyttä pitää ilmat sisällään mutta ei ole pyöreätä nähneetkään ja mittarissa 14300km. taino on ne taas pyöreät kun kodosvaurio on täysin ympäri asti.

225/45/17 vajaa 4v vanhat. Emäntä sanoi jo monta viikkooa sitten että auto vetelee, ajoi Muhokselta kotiin ja tässä tulos:
Kuva
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
OskuV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 05.02.2011 01:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Ohhoh, onpa todella hurjassa kunnossa renkaat! Enpä taida ihan heti ostaa Nokialaisia...
1.1.1958 hyväksyessään autoverolain eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Sergey kirjoitti:Hakkapeliitta4. Hyvä pit...
Onko mitään käryä kuinka yleistä tuo on? Itse en oo ainakaan kuullut Nokian kohdalla vastaavaa tapahtuneen. Vaan tuskimpa just sulle on sattunu kaikki huonot kappaleet. (Paitsi jos oot jostain meluvallista kaivanu renkaat :D )
E350CDI&A180CDI
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jaa et ole kuullut aikaisemmin? nämähän on surullisen kuuluisia siitä ettei ne kestä :D Nämä ostin vastoin omaa käytäntöä, uutena.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mostro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 26.10.2011 20:37

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mostro »

Mulla meni hakkikset parissa talvessa runkivikaisena vaihtoon. Oli ilmeisesti vyörenkaat kun oli kolmessa soljetkin nähtävissä... Pahin oli noin jääkiekon kokoinen pullistuma keskellä kulutuspintaa. Arvatkaapa täristikö kun motarilla päivittäin ajan. Mun renkaat oli made in russia :clap: .
Musta on voimaa, sininen sitkeyttä.
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Mitä vuosimallia nuo kumit on? Onhan nuo auttamatta jo aika vanhat, vaikkeivät alla ole kauaa olleetkaan.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ostin ne tammikuussa 2010 ja paistettu 40/2009 Sehän se kun kaksi hajosi jo vuosi sitten...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja CrbN »

Viime talven oli tenavassa alla vuonna 2000 valmistetut kumit :D Jos sitä ens talveks vaihtais kun alkaa jo vähän kovat olemaan :D
Tonnin parin romuja
Timpsula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 22.03.2011 10:38
Paikkakunta: Nälkämaa

Viesti Kirjoittaja Timpsula »

Sarjassamme mielipidekysymys: meneekö väyrysen ajettavuus kuinka paljon ja mihin suuntaan jos vaihtaa 195/65/15 -rengastuksen esimerkiksi 225/45/17 tai muuhun 17 tuuman vanne+rengasratkaisuun. En tiedä onko alustassa jotakin klappia kun tuolla nykyrengastuksellakin tärähtää routahalkeamissa aika terävästi, mutta meneeköhän tuolla 17 tuumaisella kyyti jo todella paljon kovemmaksi? Sitten toinen juttu, että paljon kun tulee kilometrejä, niin onko mahdollista pitää 17 vanteiden päällä jotakin 215-sarjan kumia vai ovatko vanteet yleensä niin leveitä että pitää olla joku 225-245 nakki. Onkohan olemassa listaa josta vanteen leveyttä ja sille asetettavia eri rengaskokoja voi ihmetellä? Mieluiten ehkä laittaisin 16 tuumaiset vanteet mutta niitä näyttää olevan käytettynä todella vähän tarjolla. Saa toki tarjota. :D
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Sergey »

225/45/17 on väyryseen todella hyvän tuntuinen rengastus. ittellä oli viimevuonna kesällä ja koko talven talvirenkaina moiset (ks. edellä hakkapeliitat)

ja sitten taas ihmettelyä: Halvat RS merkkiset vanteet. Nämä on asennettu viime syksynä rengasliikkeessä käyttäen momenttia... Näitä on tullu vastaan näissä halpis kiinavanteissa jo aiiiika monta. takuuseen tällä kertaa menee mutta kuinka moni ei edes katso/näkee liian myöhään?

useammat halkeamat siis joka ikisen pultin kohdalla.
Kuva
Viimeksi muokannut Sergey, To 17.05.2012 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
ässäanssi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 04.06.2011 12:02

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja ässäanssi »

joo vanne pulttien kireydestä. mulla oli auto viime kesänä renkaiden vaihdossa. ja tossa kevään korvilla oli vanteet maalattavana .rupesin irrottamaan vanteita osa pulteista lähti hienosti osaa joutu valehtelematta laittaa puolen toista metrin jatko varren että sai auki ja nekin nihkeesti. renggas liikkeet tai ainaskii se missä mä vaihdoin täkkäs kompuralla niin pirusti kiinni... kompura oli varmaan kontin kokonen... :D seuraavall kerralla täytyy muistaa sanoo että laittais käsin tai ristikko avaimella kiinni . vai loppuuko takuu siiihen renkaan laitossa. osaase pultti alumiini vanteeseen purra aika pahasti. tien päällä vaihtaminen aivan mahdoton toimen pide, eihän kenenkään takakonttin mahdu niin pitkää jatko vartta. on aikeissa ostaa täyttö pullo. :think: p.s kai niissä pulttien kireydessä joku momentti on ainaskkii alumiini vanteissa tai myös pelti vanteissa.
Mercedes-Benz 320 cdi w220
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Minä itse henkilökohtaisesti kiristin nuo vanteet käsipelillä 110Nm eli täysin ohjearvoon.

Asiaan. Laitoin tuohon ässään nyt made in japan Sumitomo renkaat ja jopas on pitoa! Samoten kulutuspinta on 225 leveä ja sen lisäksi hyvin pyöreät olakkeet eli käytännössä tämä on yhtä leveä kuin nankangin 245. Märkäpito on hemmetin hyvä, oikein yllätyin kun kuvio ei kuitenkaan ole mikään älyttömän tiheä. Urissa ei vetele.

Suosittelen näitä ehdottomasti näin 100km kokemuksella :D veikkaan että nämä on aika hyvät myös radalla tai Tokion vuoristoteillä.

Jos näillä 225/45/17 aikoo saksalookkia saada, tarvii siihen vähintään 10" vanteen.

Niin ja huomasin myös sen että Falkenit on Sumitomon halpamerkki.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jägermeister
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 17.03.2011 23:02

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja jägermeister »

No terve, On mietityttänyt että kun olisi aikomus laittaa keskikinin kt1 w202 mersuun että kuinka ne mahtavat sopia kun ET on 15? eikös näissä ET ole kuitenkin vakiovanteissa jotain 35 luokkaa.
Avatar
Kuurapää
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Pe 01.04.2005 10:10
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Kuurapää »

En tiedä kuuluuko asia varsinaisesti tänne, mutta kun en haulla löytänyt aihetta "vanteiden puhdistus", niin tämä lienee kuitenkin vanne + rengas-topikki. Eli siis, millä olette putsanneet vanteisiin tarttuneen jarrupaloista irtoavan ja jämähtäneen pölyn? Varsinkin kaivonkansien kanssa tapelleena en ole oikein löytänyt ratkaisua. Reiät ovat sen verta pieniä, ja jarrupöly sen verta tiukassa, että annoin n vuotta sitten lopullisesti periksi.

Kunnes, menneellä viikolla kävin vaihtamassa pari uudempaa kesärengasta alle vakiomestassa, ja asiasta tuli puhetta. Koska kummallakaan ei ollut kiire, otettiin takaset irti, ja AutoGlymin Wheel Cleaneria vanteeseen. Minuutti odottelua, pesu painepesurilla, sama uusintana, ja yli 90% ~9 vuoden aikana kertyneestä pölystä lähti. Ajattelin, että varmaan moni muukin on tapellut saman asian kanssa...
Elämä on laiffia.
-Matti Nykänen-

Saabismi on sairautta, turbosaabismi on mielisairautta...

S211 320T CDI -03
W210 220 CDI -99
Ex W201 2.0B -89
Ex W124E 200DA -95
Ex W124 200D -88
AMGE55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: To 29.12.2011 08:11

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja AMGE55 »

Kumpi koko olisi parempi amg e55 w211 koriseen eemeliin 19" vai 20" vanne. Autossa on ilmajouset! vakio korkeudella!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mulsu kirjoitti:Yokohamoja runsaita asentanut ja myynyt, yhtäkään ei joutunut laittamaan takuisiin, nastat pysyivät hyvin ja pidosta ei pahaa sanottavaa. Oikein varteenotettava rengas omassa hintaluokassaan.
Kumholle minulta ääni, jos Yokohama ei jostain syystä nappaa. Sarja vakiokokoa w124:aan alle 300 euroa töineen ja ei mitään valittamista toistaiseksi. Aivan tukevat ja hiljaiset, ja kuulemma ei tarvitse näitä myöskään takuuseen vaihdella. Kuitenkin "länsirenkaat" jos aivan halpiksimpiin kiinalaisiin vertaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Tarttis vähän tietoa 19" koottavista Brabus monoblock III vanteista. Mitkä kehät tommosiin sopii? Ei noita brabus varmaan itse ole valmistanut. Olis kiikarissa hyvä setti, mutta kaikki vanteet ovat 9,5 kokoa ja en mä eteen kyllä niin leveitä tartte.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja nj^ »

jägermeister kirjoitti:No terve, On mietityttänyt että kun olisi aikomus laittaa keskikinin kt1 w202 mersuun että kuinka ne mahtavat sopia kun ET on 15? eikös näissä ET ole kuitenkin vakiovanteissa jotain 35 luokkaa.
Rullamitta ja tämä, niin alkaa oikeat ET:t löytymään :)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3985
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kyselin tätä jo tuolla yhdessä toisessa topicissakin, mutta ehkä tämä sopii paremmin tänne.

Mulla olis yhdet alkuperäiset R129:n 8-reikäiset vanteet, 8x16 ET34. No, ne tulevat omassa W124:ssä vähän turhan ulos, kun siinä on Lokarin valmistamat sisälokasuojat, joita en kuitenkaan ajatellut ottaa pois.

Kysymys on siis sellainen, että voiko noista vanteista koneistaa pois vaikkapa noin 8mm siitä kohdasta, joka tulee pyörännapaa vasten? Tai paremminkin, jos niin tekee, niin onko siitä erityistä haittaa jollekin asialle, kuten vanteen lujuudelle? Ruuvien kierreosan pituusero esim. tarvike 8-reiässä ja alkuperäisessä on luokkaa 12mm nähtävästi (ja niin päin, että alkuperäisissä on pitempi), joten siihen nähden tuon navan vastinpinnan madaltaminen alkuperäisestä ei välttämättä olisi ihan kauhea juttu?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Älä mene koneistamaan vanteita, lujuus siinä tosiaan kärsii. Jos eivät mahdu pyörimään kunnolla, niin kapeampaa rengasta alle.
S204
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12769
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja epk »

ei kärsi lujuus, kunhan jää pultille suoraa osuutta keskilättyyn min. 5mm.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Sergey »

epk sen sanoi. ja ohuempiakin on nähty. esim ATS barock vanteissa suoraa osuutta ei ole kuin 2-3mm.

EDIT: uudemmissa mersuissa peltivanteen pultti on sama kuin osassa alumiinivanteista ja alumiinivanteen ssuoran osuus ei ole montaa milliä paksu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Camskillilta lähti tulemaan 2kpl Hankook S1 Evo2 225/40/R18 nakkeja. Pitäs 9" Futuroiden alle pyöräyttää, tuleekohan liian överi stretchi vai "just passeli" ?

Nyt on 245/40 Kumhot, ja aika olematon veny.
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3985
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Viesti Kirjoittaja Nozki »

maKe| kirjoitti:Camskillilta lähti tulemaan 2kpl Hankook S1 Evo2 225/40/R18 nakkeja. Pitäs 9" Futuroiden alle pyöräyttää, tuleekohan liian överi stretchi vai "just passeli" ?

Nyt on 245/40 Kumhot, ja aika olematon veny.
Moe,

sanoisin, ettei tuo erityisesti ole venytetty rengas tuolla vanteella (jos nyt ymmärsin kysymyksen oikein). Tuo nimittäin on vielä ihan ohjeen mukainen (siis hyväksytty) rengaskoon ja vanteen yhdistelmä; yleensähän rajusti venytetyt renkaat ovat reilusti liian kapeat, jos verrataan siihen, mikä on vanteelle hyväksytty. Mikä vannekoko on hyväksytty millekin rengaskoolle, löytyy vaikkapa tuolta:

http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin