Takatukivarren joku pallonivel.
Takatukivarren joku pallonivel.
Eli käytin emännän autua katsastuksessa ja sellane vika oli että pitäs takatukivarren pallonivel, vasenpuoli ulompi vaihtaa, mitähän tuo tarkotta tai millä nimikkeellä kyseistä osaa vois kaupasta kysellä? kyseessä mb 230E vm-92 w124.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 213
- Liittynyt: Su 31.10.2010 21:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Takatukivarren joku pallonivel.
Tarkoittaa alatukivarren ulompaa kumilaakerointia, ns. narinahelaa tai puslaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 213
- Liittynyt: Su 31.10.2010 21:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Takatukivarren joku pallonivel.
niin, jäi kertomatta että 2 hyvää alatukivartta löytyy Jyväskylästä. puh 0407558535
Re: Takatukivarren joku pallonivel.
Nii hoksasithan että kyseessä on kuskin puolelta takaa joku osa. Millä nimellä minä tuota voin hakea kaupasta? takatukivarren ulompi kumilaakerointi?
Taka-alatukivarren ulompi hela. Narinahelaksi myös kutsuttu.LaFleur kirjoitti:Nii hoksasithan että kyseessä on kuskin puolelta takaa joku osa. Millä nimellä minä tuota voin hakea kaupasta? takatukivarren ulompi kumilaakerointi?
Sangen veemäinen vaihtaa tavanomaisilla työkaluilla, mutta omallaan vaihto käy vartissa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Takatukivarren joku pallonivel.
Jos palloksi kutsuu, niin se etummainen pallo: "raidetangoksi" kutsuvat.
Eli voit tarkastaa itse:
Tunkilla tukivarresta rengas irti maasta, ja jos käsiotteella klo 3 ja 9 heiluu, niin se raidetanko.
Ja jos alhaalta ylöspäin nostaen, niin narinahela (hiukan vaikea tuntea)... Paremmin saa vastauksen rengasraudalla vääntäen narinahelan mutterin ja renkaan vanteen välistä. sormi narinahelan suojakumin päälle, niin tuntee välyksen vääntäessä.
Eli voit tarkastaa itse:
Tunkilla tukivarresta rengas irti maasta, ja jos käsiotteella klo 3 ja 9 heiluu, niin se raidetanko.
Ja jos alhaalta ylöspäin nostaen, niin narinahela (hiukan vaikea tuntea)... Paremmin saa vastauksen rengasraudalla vääntäen narinahelan mutterin ja renkaan vanteen välistä. sormi narinahelan suojakumin päälle, niin tuntee välyksen vääntäessä.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Takatukivarren joku pallonivel.
Onko tyyris tuo narinahela? Olisko minkäänlaisia jippoja vaihtamiseen?
Re: Takatukivarren joku pallonivel.
Alle 30 euroa ja korjaamolla vaihtuu alle puolessa tunnissa.
wiimax.fi
Re: Takatukivarren joku pallonivel.
Ota sen helan päälle sopiva hylsy, jonka ulkohalkaisija on hitusen pienempi, kuin sen narinahelan ulkohalkaisia.
Rengas pois, alatukivarren ulompi ruuvi auki hela hahlosta pois.
Sitten sopivan pitkällä 12mm ruuvilla äskeinen hylsy narinahelan päälle kiinni niin, että pultin kanta on hylsypäässä ja mutteri narinahelan toisessa päässä. Ruuvi siis niin päin, ettet hakka kierteitä sököksi
Ruuvin tarkoitus on pitää hylsy paikoillaa, kun hakkaat sitä riittävän suurella moskalla.
Ja ei kun mäiskimään.
Uuden narinahelan laitat samalla tapaa hylsy helaan kiinni ja naputtaen, mutta putsaa reikä hiekkapaperilla ruosteesta ja laita sopivasti liukastetta.
Tärkeintä on, että ET PAINA UUTTA HELAA SEN SYDÄMMESTÄ SISÄLLE...
Menee uusi hela sököksi.
Kyllä se sinne menee. Sopivalla pitkällä ruuvilla voit "ulosvetäjä jumppana" sen tehdä...
Mutta kuluu kovasti aikaa, kun säädät sopivia prikkoja ja holkkeja. Joten suosittelen lämpimästi tossa mainitsemaani hylsy ruuvilla helaan kiinni ja mäiskimään menetelmää
Jos ei ole uskomattoman piukassa, niin kolmesta kuuteen hyvin osuttua voimakasta lyöntiä, niin lähtee liikkeelle ja loppu onkin sitten helppoa
Rengas pois, alatukivarren ulompi ruuvi auki hela hahlosta pois.
Sitten sopivan pitkällä 12mm ruuvilla äskeinen hylsy narinahelan päälle kiinni niin, että pultin kanta on hylsypäässä ja mutteri narinahelan toisessa päässä. Ruuvi siis niin päin, ettet hakka kierteitä sököksi

Ruuvin tarkoitus on pitää hylsy paikoillaa, kun hakkaat sitä riittävän suurella moskalla.
Ja ei kun mäiskimään.
Uuden narinahelan laitat samalla tapaa hylsy helaan kiinni ja naputtaen, mutta putsaa reikä hiekkapaperilla ruosteesta ja laita sopivasti liukastetta.
Tärkeintä on, että ET PAINA UUTTA HELAA SEN SYDÄMMESTÄ SISÄLLE...
Menee uusi hela sököksi.
Kyllä se sinne menee. Sopivalla pitkällä ruuvilla voit "ulosvetäjä jumppana" sen tehdä...
Mutta kuluu kovasti aikaa, kun säädät sopivia prikkoja ja holkkeja. Joten suosittelen lämpimästi tossa mainitsemaani hylsy ruuvilla helaan kiinni ja mäiskimään menetelmää

Jos ei ole uskomattoman piukassa, niin kolmesta kuuteen hyvin osuttua voimakasta lyöntiä, niin lähtee liikkeelle ja loppu onkin sitten helppoa

W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Takatukivarren joku pallonivel.
Terve, vika lienee jo korjattu mutta ulompi pallonivel ei ole mikään ongelma vaihtaa 124:seen. Suurin työ on saada nivelen pultti auki. Ensin sisäpää auki ja alas tunkilla, sitten ulkopää ja viilapenkissä uusi pallo paikalleen ja osat takaisin auton alle.
Re: Takatukivarren joku pallonivel.
Oon aina avannut vain ulkopään ruuvin ja vääntänyt kamat sivuun.
Iskari jousi ja siäpään ruuvi pysyvät kiinni.
Iskari jousi ja siäpään ruuvi pysyvät kiinni.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Takatukivarren joku pallonivel.
Ja on muuten ketun tiukassa. Itellä ei suostunu lähtemään ennenkuin tarjos pillillä lämpöä ja mäiski samanaikaisesti.jvk210cdi kirjoitti:Ota sen helan päälle sopiva hylsy, jonka ulkohalkaisija on hitusen pienempi, kuin sen narinahelan ulkohalkaisia.
Rengas pois, alatukivarren ulompi ruuvi auki hela hahlosta pois.
Sitten sopivan pitkällä 12mm ruuvilla äskeinen hylsy narinahelan päälle kiinni niin, että pultin kanta on hylsypäässä ja mutteri narinahelan toisessa päässä. Ruuvi siis niin päin, ettet hakka kierteitä sököksi![]()
Ruuvin tarkoitus on pitää hylsy paikoillaa, kun hakkaat sitä riittävän suurella moskalla.
Ja ei kun mäiskimään.

190E -88
Re: Takatukivarren joku pallonivel.
"Narinahelasta" oli kyse, ei sitä noin voi vaihtaa.pekkak kirjoitti:Ensin sisäpää auki ja alas tunkilla, sitten ulkopää ja viilapenkissä uusi pallo paikalleen
wiimax.fi