Taas keskuslukituksesta (W123)
Taas keskuslukituksesta (W123)
Eli olen tässä yrittänyt opiskella mutta kysytäänpä silti vielä kun en aivan vastaavaa löytänyt...
Autot tuntuvat tykkäävän kun niillä ajetaan eli talviseisonnan aikana on tuo W123:n keskuslukko näemmä ruvennut reistailemaan. Se tuntuu toimivan joskus vaan useimmiten ei. Onhan sitä ennenkin pärjätty ihan hyvin ilman keskuslukkoa joten sen puutehan nyt ei olisi niin suuri ongelma vaan kun tuo mokoma ajon aikana nähtävästi kuitenkin kerää painetta sen verran että avaa ovet niin kaikki pitää luonnollisesti lukita joka kerta erikseen. Lisähupina on että kun painaa vaikkapa matkustajan puolen takaoven nupin alas nousee samalla etuoven nuppi ylös, painetta siis on järjestelmässä? Kun nappeja painelee muutaman kerran niin ne eivät enää jaksa nousta kuitenkaan ylös. Ja tosiaan, joskus aina järjestelmä toimii moitteettomastikin. Jotenkin turhauttavaa ja aikaavievää.
Mutta mistäs sitten vianetsiminen kannattaa aloittaa?
Autot tuntuvat tykkäävän kun niillä ajetaan eli talviseisonnan aikana on tuo W123:n keskuslukko näemmä ruvennut reistailemaan. Se tuntuu toimivan joskus vaan useimmiten ei. Onhan sitä ennenkin pärjätty ihan hyvin ilman keskuslukkoa joten sen puutehan nyt ei olisi niin suuri ongelma vaan kun tuo mokoma ajon aikana nähtävästi kuitenkin kerää painetta sen verran että avaa ovet niin kaikki pitää luonnollisesti lukita joka kerta erikseen. Lisähupina on että kun painaa vaikkapa matkustajan puolen takaoven nupin alas nousee samalla etuoven nuppi ylös, painetta siis on järjestelmässä? Kun nappeja painelee muutaman kerran niin ne eivät enää jaksa nousta kuitenkaan ylös. Ja tosiaan, joskus aina järjestelmä toimii moitteettomastikin. Jotenkin turhauttavaa ja aikaavievää.
Mutta mistäs sitten vianetsiminen kannattaa aloittaa?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Taas keskuslukituksesta (W123)
onkos siinä kuskin etuovessa se keskuslukon suunnan vaihtaja, jos se ei aina pellaa kunnolla 

mullon pelkkiä romuja vaan
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: Taas keskuslukituksesta (W123)
Jeps, yleensä se kuskin ovessa oleva letkuhässäkkä on syynä toimimattomuuteentouhottaja kirjoitti:onkos siinä kuskin etuovessa se keskuslukon suunnan vaihtaja, jos se ei aina pellaa kunnolla
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Re: Taas keskuslukituksesta (W123)
Itellä samoja oireita, pitääpi tutkia tuo 

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: Taas keskuslukituksesta (W123)
Olenkohan mä nyt ihan väärässä, kun mielestäni takaovien ja matkustajan etuoven mekanismien kuuluisi olla sellaiset, että kun nupin painaa alas, se ei kuitenkaan liikuta sitä alipainesylinteriä toiseen asentoon? Silloin ei pitäisi tapahtua etuovessa mitään, kun painaa takaoven lukkoon. Voi olla, että olen keksinyt koko jutun...
Anyways, noin äkkiä kuulostaisi kyllä minunkin mielestäni siltä, että syyllinen voisi olla se kuskin oven ohjausventtiili. Silleen sen kai saisi selville, että avaa kuljettajan oviverhoilun ja irrottaa siitä ohjausventtiilistä letkut. Kolme niitä siihen tulee; yksi on alipaineen syöttö konehuoneesta (tai alipainesäilöltäkö se oli?) kokokeltaisella letkulla, yksi on lukitseva linja ja yksi on avaava linja. Niissä on keltainen letku, jossa toisessa vihreä raita ja toisessa punainen raita. Ihan vaikka imaisemalla lukitsevaa linjaa voi kokeilla, että lukitseeko se ja vastaavasti imaisemalla avaavan linjan kanssa. Ja testatessa pitäisi olla venttiililtä irti sekä avaava että lukitseva linja, jotta korvaavaa ilmaa pääsee järjestelmään sille puolelle, jota ei olla imaisemassa.
Mulla on jossain niitä alipainekaavioitakin, voin vaikka meilillä toimittaa, jos on tarvetta. Mainitsemani letkujen värikoodit on yhdestä sellaisesta kaaviosta, enkä ollenkaan takaa, että on oikein. Muistelisin, että siinä ainakin avaavan ja sulkevan linjan värit olivat ristissä, ja siksi en niitä tähän nyt eritellytkään, että kumpi on kumpi...

Anyways, noin äkkiä kuulostaisi kyllä minunkin mielestäni siltä, että syyllinen voisi olla se kuskin oven ohjausventtiili. Silleen sen kai saisi selville, että avaa kuljettajan oviverhoilun ja irrottaa siitä ohjausventtiilistä letkut. Kolme niitä siihen tulee; yksi on alipaineen syöttö konehuoneesta (tai alipainesäilöltäkö se oli?) kokokeltaisella letkulla, yksi on lukitseva linja ja yksi on avaava linja. Niissä on keltainen letku, jossa toisessa vihreä raita ja toisessa punainen raita. Ihan vaikka imaisemalla lukitsevaa linjaa voi kokeilla, että lukitseeko se ja vastaavasti imaisemalla avaavan linjan kanssa. Ja testatessa pitäisi olla venttiililtä irti sekä avaava että lukitseva linja, jotta korvaavaa ilmaa pääsee järjestelmään sille puolelle, jota ei olla imaisemassa.
Mulla on jossain niitä alipainekaavioitakin, voin vaikka meilillä toimittaa, jos on tarvetta. Mainitsemani letkujen värikoodit on yhdestä sellaisesta kaaviosta, enkä ollenkaan takaa, että on oikein. Muistelisin, että siinä ainakin avaavan ja sulkevan linjan värit olivat ristissä, ja siksi en niitä tähän nyt eritellytkään, että kumpi on kumpi...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Taas keskuslukituksesta (W123)
Internetin ihmeellinen maailma, löytyi mm. tämmöinen:
Vacuum lock troubleshooting
Tarkoitushan on tietysti myydä tätä kirjaa, silti ihan mielenkiintoinen pätkä.
Vacuum lock troubleshooting
Tarkoitushan on tietysti myydä tätä kirjaa, silti ihan mielenkiintoinen pätkä.
Re: Taas keskuslukituksesta (W123)
Sellainen tyyppivika noissa on ollut, että alipaine liitännän t-haara pakkaantuu tukkoon ajansaatossa sieltä jarrutehostimen letkun luota. Ota liitos auki, ja poraa 1mm paksulla terällä se liittimen haara auki. Todennäköisin vika on murtunut/katkennut alipaineletku jossainkohdin järjestelmää. Kuuntele korvat höröllään hiljaisessa paikassa kuuluuko sammuttamisen jälkeen suhinaa jostain ovesta, peräluukusta tai jalkatiloista.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 28
- Liittynyt: Ke 03.11.2010 12:39
Re: Taas keskuslukituksesta (W123)
Edesmenneessä W123. Keskuslukituksen temppuilut aiheutui mittariston takana olevan imuputkien liitoskohdan kasaan imeytymisestä. Toki kohteita voi olla muuallakin, mutta tämä oli sillä kertaa. Eli jos liitos kumi on kovin "löysä" imuputkissa niin se menee kasaan eikä alipainetta ole enää liitoksen toisella puolella...
SLC 350
SLC 280
SLC 230.6
508D
OM 508D
Daimler Phoenix
SLC 280
SLC 230.6
508D
OM 508D
Daimler Phoenix