Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Miten joillakin menee koko ajan noita periä :D mulla ei oo menny vielä yhtäkään vaikka niitä ei ookkaan säästelty. w201 perä tosin ääntää vähän. Taitaa tuon nykysen auton automaattiloota pehmentää vaihtoa niin ettei perä ja kartaanin rätit ole niin kovilla. Vaikka ei sekään mitenkään pehmeästi vaihda mutta kytkinpommeilta säästyy kuitenkin :lol: perän irrotus tosin olis eessä niitten takapuslien vaihon takia kun vaan viihtis joku päivä alottaa :?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Siekkinen kirjoitti:kytkinpommeilta säästyy kuitenkin
Manuaalillakin pitäisi voimansiirron välykset ensin kytkimella "sitoa" niin että nostaa sen verran kytkintä että välykset "katoaa" sitten vasta se äkkilähtö.

Jos tätä ei osaa niin voi olla 100% varma ettei paikat kestä. :mrgreen:
Viimeksi muokannut Mika.T, To 05.04.2012 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas.

Viesti Kirjoittaja napa »

TUUTTERO kirjoitti:homma meni niin että toi parinkympin perä hajos aika nopeesti (mitä muutakaan voi odottaa halvalta perältä) ja ny auto on ollu remontis ja pian leimas ja pitäs saada sitä ennen ehjä hiljanen perämurikka.

Semmosia saa tarjota jos on ylimääräsiä.

Niin joo ja tenavalla ei oo ajettu yli puoleenvuoteen.
mulla olis yksi w124 200E automaatin perä (olikohan sen välitys nyt jotain 3.46 tai jotain tuollaista, ei huuda, eikä välyksiäkään kovin kauheasti ole...joku vois sanoa jopa, että välyksetön) eikös tuollainen sopisi tenavaankin, kun sen takakannen siihen vaihtaa :think:

olen tuota vähän säästellyt kaverin 5 vaihteiseen w124 200E mersuun (tiedät luultavasti kenen :wink: ) mutta viimeksi mikko ainakin meinas, ettei se sitä haluakkaan :o tuossa olisi yksi vaihtoehto peräksi...

auto on onneksi jo purettu siihen malliin, että siitä saa pudottaa koko takakelkan pois, niin ei tarvitse pelkkää perää missään kurakossa ruuvata irti :D

jatketaan vaikka yv:llä, jos kiinnostaa...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mika.T kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:kytkinpommeilta säästyy kuitenkin
Manuaalillakin pitäisi voimansiirron välykset ensin kytkimella "sitoa" niin että nostaa sen verran kytkintä että välykset "katoaa" sitten vasta se äkkilähtö.

Jos tätä ei osaa niin voi olla 100% varma ettei paikat kestä. :mrgreen:
Melkeinpä aina vaan näkee sellasta että kytkin pohjaan, kaasu pohjaan ja kytkin kerralla ylös asti. Harvat osaa/tajuaa niin tehä että ensin nostaa vähän ja sitten loput. Kartaanin rätit, takapään puslat, perä ja joskus vetarit onkin sitten sen mukasia :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas.

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

cossun lukkoperä olis hyllys,jos kiinnostaa..
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Taas kerran. nyt ei voi pistää mitenkään kytkimen piikkiin. kunnon veto rauhallisin vaihdoin kotia päinlähdös ja sitte moottorijarrulle ja klapina vain kuuluu perästä. keskitappi taas poikki. tuossa iltapäivällä sen hitsasin päistä kiinni kun oli tehnyt tilaa. niin paljo itselle liikkua.

Mitähän näille tekis? kannattaisko tuo keskitappi korvata jollakin kovemmalla ja hitsata päät kiinni?
Ei ny viittisi kovin kallistakaan perää ostaa vai siirtyiskö suoraa nuohin bemarin periin?

alkaa kyllästyttää :think:
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

No, ei perät ole ainoastaan mersujen ongelma, vanhoissa fordeissa ne ei kestä senkään vertaa... Tuossa omassa Scorpiossa todellisia kilometrejä jotain 240tkm, aivan jäätävä ulina jo viidessäkympissä sopivasti vedättäessä (vaikka ylämäessä). Tollanen kuitenkin ollu jo vajaa vuoden verran. Samanlainen on nyt espoossa liikkeessä myynnissä (saman värinenkin), mutta manuaalina, taidan mennä hakemaan pois kun kävin jo ajamassakin ja sain tingittyä aika hyvään hintaan, siinä ainakin ehjä perä ja hyvät kierrokset renkaita. Saa nähdä kauanko kestää. Taidan olla tulossa hulluksi, naapurit varmaan alkaa ihmetellä kun pihaan alkaa ilmestyä liuta samanlaisia scorpioneja.... Pakko olla kesäks joku toinen peli, ei sitä koko vuotta jaksa tolla taksilla ajella :D

P.S. hieno scorpioni '90 myynnissä automaatilla ja hyvillä varusteilla (mm. ajotietokone), perä ääntää hiukan :wink:
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Nonii perä irrotettu. tappi poikki ja toisen pään hitsaus halki.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

mukava kerrata asioita. no eihän se hitsi ota tuohon valuun niin hyvin ja helposti kun normaaliin räkärautaan. vähä reilummin hitsasin sen sinne ja nyt rauhallista ajoa tiedos pariksi viikoksi :roll:
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se keskitapin kiinni hitsaus kyllä repeää hitsin vierestä koska tappi on kova ja runko teräsvalua.
sittenkun siitä lähtee hitsuksesta irti niin raudan palat tekee lopun perästä.Hitsaa enemmin lukkoon koko laitos niin alkaa kestämään tai laske vähän tehoa tai hellitä kaasujalkaa.
Toisekseen eikös sinne pitäis bemun perään nähden tunkea kunigas perää ,luulisi olla helpompi laitella paikalleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

montako tuhatta heppaa siinä sun autossa oikein on, kun noin tiuhaan menee periä?

mulla ei ole kun 2 mersun perää menny koko mersu-urani aikana. ensimmäinen meni S500SEL:istä, kun innostu leikkiin ja polttaan kumia (yhdellä renkaalla). keskitappi siitä meni samanlailla väljäks sinne reikäänsä.

toinen perä meni 200D:stä kun joskus kevät talvella meinasin jäädä jumiin. olin mökiltä pois lähdössä ja siinä on semmonen pieni ylämäki, mikä oli sitten vähän luminen. tie on semmonen, että vauhtia ei kunnolla saa ja muutenkin keinot oli vähissä. ajattelin, että vanhat renkaat, että sudidaat sieltä lumien alta pitävää pintaa esiin. noo, pääsin kyllä mäen päälle, mutta sitten kun sain mittariin yli 70 vauhtia niin alko kuulua ujellusta. sitä en edes avannut, vaan vaihdoin suoraan uuden perän tilalle.

toisaalta sitten taas farkkulankun perä kesti ilman mitään ongelmia sen n. 100tkm mitä sillä ajelin ja siinä oli suunnilleen saman verran tehoja, kun noissa kahdessa edellisessä autossa yhteensä. ja kyllä sillä taidettiin pikkasen kumiakin vinguttaa.


minkäslaisia öljyjä oot käyttäny?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

jotaki valvolinen öljyä. mutta mikään nuista peristä ei oo ollu mikää hyvä ja jo ostaessa klappia on aina löytyny, mutta hiljaisia.

Kävi mieles et seuraava perä mikä tulee niin suosista tuo keskitappi pois ja sorvata töis imacrosta se ja täpätä hitsillä tai jollain lukita se.

eihän tos oo ku ~120hv. ens viikolla olis tarkotus saada turbon pumppu ppd 7mm
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

pakko olla kuskissa/ajotyylissä jotain mielenkiintoista kun minulla on noin 300ph/600nm ja jokapäivä saa kenkää niin on kestänyt jo toista vuotta.
w201 om605
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

no eikö vähemmällä teholla saa paikat nopeemmin rikki, kun ei jaksa jauhaa kumia niin se teho jäää voimansiirtoon.

Hitsilukko perä on yks ja se kestää, mutta tekee ilkeää kääntyä kaupan pihas tiukasti. Keskitappi on se mikä menny aina. Toki toi eka perä on täkäästy 400 hevosella rikki, kun autos oli ennemmin joku superi tjs.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Sullehan pitäisi ehdottaa arvonimeä peränsärkijä :P
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sitten, kun se keskitappi antautuu, niin sen voi vielä hitsata kiinni niin, että toimii, jos ei ihan väljäks sitä aja. tosta entisestä ässästä se hitsattiin kuntoon, ku ei ollu varaa ostaa uutta perää. vaikka siinä se oli jo aika väljäkin, niin silti siitä tuli ihan hyvä ja hiljanen. tarvii vaan kunnolla putsata paikat ja riittävän suurella virralla tinata, että sulaa kunnolla.

niin tota. onko se ajotyyli muuten semmonen, että kytkimellä paukutetaan, jotta kumppa palaa tms? ei ole mun korviin kantautunu, että ihan herkästi noi perät hajoilee, paitsi jos jauhaa yhtä kumppaa. sillon kyllä hajoo.
W201 250DT 20V
w201 190E
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Tänään meni tuosta vanhasta saksantaksista perä moottoritiellä. Eipä ainakaan suuresta tehosta (olikohan 55 kw) johdu eikä ajosta muutenkaan, emäntähän tuolla ajelee. Kerran aikaisemmin käynyt sama, (w 124 ) ja eiköhän syy ole sama nytkin, eli huohotin tukossa ja tekee lämmetessään painetta niin että stefa pettää ja öljyt tulee ulos. Eipä ole tarkoitus purkaa, täytyy vaihtaa joku käytetty. Tuollahan on ainakin reilusti yli puolimiljoonaa ajettu, tai voi olla mitä tahansa. Kerran perä laakeroitu, ääni loppui silloin, ainakin satatuhatta kesti sen jälkeen.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mielestäni pienillä tehoilla saat helpommin perän rikki ja vetarit kun kitkan voittamiseen sudituksella ei riitä voima ja ollaan siinä rajoilla.
Tehokkaammalla taas helpommalla kitka voitetaan ja sutii mutta se yhdellä renkaalla sutiminen kyll'ä tappaa perän ja nopeasti.Muutenkin sinne ei öljy helposti pääse pyöriessään ja siellä on aika rääkki ja eiköhan sinisty paikat nopeasti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

pera8x kirjoitti:sitten, kun se keskitappi antautuu, niin sen voi vielä hitsata kiinni niin, että toimii, jos ei ihan väljäks sitä aja. tosta entisestä ässästä se hitsattiin kuntoon, ku ei ollu varaa ostaa uutta perää. vaikka siinä se oli jo aika väljäkin, niin silti siitä tuli ihan hyvä ja hiljanen. tarvii vaan kunnolla putsata paikat ja riittävän suurella virralla tinata, että sulaa kunnolla.

niin tota. onko se ajotyyli muuten semmonen, että kytkimellä paukutetaan, jotta kumppa palaa tms? ei ole mun korviin kantautunu, että ihan herkästi noi perät hajoilee, paitsi jos jauhaa yhtä kumppaa. sillon kyllä hajoo.
Ny tänävuonna pari satsia takarenkaita jauhettu, et kakkosella vain ja kaasu pohjaan ja vähä kurvata, niin pääsee luikkuun ja paikallaan jos jauhaa, niin ykkösellä jarrua vaste et nostaa ahdon ja sitte palaa jamppa ja johnaki välis nakkaa kakkosen.


Välykset aina päästetty ensin pois jos vähäkää on tarvinnu nytkäästä.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja napa »

jos sulla on tapana leikkiä, niin unohda nuo mersun perät, ei ne kestä sellaista kiusaamista... ainakaan nuo pikkuperät...

minäkin luulin, että tarvitset perää ajoautoon, kun sen perän sulle toin, mutta paskat, hajalle piti sekin hyvä perä rikkoa kuovittamalla :evil: kettu, kun olis tuonkin tiennyt, että tahallaan pitää kaikki yrittää rikkoa, niin olisin jollekin sellaiselle sen toimittanut, joka tarvitsee ehjää ja hyvää perää, sulla olis mennyt joku loppuun ajettu...

jos lapsettaa, niin hanki sellaiset vehkeet jotka sen kestää ja unohda mersut... (esim. bemarit kestää paremmin tuota kuminpolttoa, kun ovat paremmin suunniteltuja siltä osin)

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja AM »

TUUTTERO kirjoitti: paikallaan jos jauhaa, niin ykkösellä jarrua vaste et nostaa ahdon ja sitte palaa jamppa ja johnaki välis nakkaa kakkosen.
No ei ihme että perät paukkuu :D Mersun lukottomat perät ei kestä yhtään yhdellä renkaalla sutimista. Tai no yhtään...mutta todella helposti hajoaa tuo keskitappi.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2662
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

TUUTTERO kirjoitti: Ny tänävuonna pari satsia takarenkaita jauhettu, et kakkosella vain ja kaasu pohjaan ja vähä kurvata, niin pääsee luikkuun ja paikallaan jos jauhaa, niin ykkösellä jarrua vaste et nostaa ahdon ja sitte palaa jamppa ja johnaki välis nakkaa kakkosen.

Välykset aina päästetty ensin pois jos vähäkää on tarvinnu nytkäästä.
Nyt täytyy kyllä kysyä missä tilanteessa tuota "et kakkosella vain ja kaasu pohjaan ja vähä kurvata, niin pääsee luikkuun "-tilannetta pitää käyttää?
Kun itse olen vasta 37 vuotta laillisesti ajanut moottorikäyttöisillä laitteilla ja muutama vuosi sitä ennen vähemmän laillisesti?

Olen tainnut missata jotakin tai sitten Tuuttero ei vielä oikein osaa ajaa autoja.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

E200kompressor kirjoitti:
TUUTTERO kirjoitti: Ny tänävuonna pari satsia takarenkaita jauhettu, et kakkosella vain ja kaasu pohjaan ja vähä kurvata, niin pääsee luikkuun ja paikallaan jos jauhaa, niin ykkösellä jarrua vaste et nostaa ahdon ja sitte palaa jamppa ja johnaki välis nakkaa kakkosen.

Välykset aina päästetty ensin pois jos vähäkää on tarvinnu nytkäästä.
Nyt täytyy kyllä kysyä missä tilanteessa tuota "et kakkosella vain ja kaasu pohjaan ja vähä kurvata, niin pääsee luikkuun "-tilannetta pitää käyttää?
Kun itse olen vasta 37 vuotta laillisesti ajanut moottorikäyttöisillä laitteilla ja muutama vuosi sitä ennen vähemmän laillisesti?

Olen tainnut missata jotakin tai sitten Tuuttero ei vielä oikein osaa ajaa autoja.
mitä tosta nyt itse voisin kuvitella, että minkälaisessa tilanteessa tollain voi tehdä, niin tolla omalla entisellä farkkumesellä pääsi hienosti motarin ramppeja just noin. sateella ne on kovin luikkaita, niin toisinaan teki mieli leikkiä.. kakkonen silmässä kiihdyttää ramppiin ja siitä sitten kolmonen silmään, luisu päälle ja koko rampin pääsee hienosti kahvassa.
W201 250DT 20V
w201 190E
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2662
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

pera8x kirjoitti: mitä tosta nyt itse voisin kuvitella, että minkälaisessa tilanteessa tollain voi tehdä, niin tolla omalla entisellä farkkumesellä pääsi hienosti motarin ramppeja just noin. sateella ne on kovin luikkaita, niin toisinaan teki mieli leikkiä.. kakkonen silmässä kiihdyttää ramppiin ja siitä sitten kolmonen silmään, luisu päälle ja koko rampin pääsee hienosti kahvassa.
Toki noin voi tehdä ja itsekin kokeilin aikoinaan katuviritteisellä vajaa 6 litraisella V-8:lla kun talvikeli ja lukkoperä aiheutti aina sivuluiston satasen vauhdissa jos erehtyi polkemaan kickdownia. Mutta mitään hyötyä siitä ei ollut vaan ainoastaan suurta vaaraa itselle, muille ja kalustolle.

Varsinkin kun tahtoo kalusto hajota käsiin niin olisi syytä katsoa peiliin eikä ihmetellä miksi kuuluu murtuvien osien ääniä autosta.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noo en nyt tiedä kuinka suurta vaaraa siitä aiheutuu kalustolle, tai itselle, tai kenellekkään muullekkaan. talvikelillähän ihan normaali ohituskin menee näillä mersuilla aina kokolailla "perse rinnalla", jos ei ole kilometrien suoraa, että voi rauhassa ohittaa. ei kait siinä mitään erityistä vaaraa ole, jos auto pysyy hanskassa? mielestäni ihan normaalia liukkaalla, että renkaat välillä vähän luistaa. taikka jos jossakin tyhjässä rampissa vähän laittaa sengasta luisuun, niin eipä siinä muuta vaaraa ole, kun että täräyttää autonsa kaiteeseen. nopeudet on kohtuu hitaita liikennekkin menee kaikki samaan suuntaan. talvella varsinkin noihin ramppeihin ei taida yli 40km/h päästäkkään, tai on heti kaiteessa.

semmonen "hengen uhalla" pelleily sitten erikseen. jos jossain kaupunki alueella, koulujen läheisyydessä, tai muuten vaan jossain missä on paljon ihmisiä, vilkasta liikennettä tai muuta vastaavaa, niin siellä en näe kovin viisaaks luisutella ihan hirveesti. jostakin valoista kun lähtee ja takarenkaat vetää pikkasen sivuun, niin se nyt on vielä aika eri asia, kun se, että pitää lasettaa hirveetä ylinopeutta ja sladissa samaan aikaan, kun koululaiset ylittää tietä 100m päässä. leikkiä voi monella tapaa. voi leikkiä hullun rohkeena ja sillain, että näyttää kaikille, että "osaa". taikka voi leikkiä omaks iloks ja sillain, että ottaa muun liikenteen huomioon ja jättää leikin sikseen, jos tilanne sitä vaatii.

mitä tässä äkkiä laskeskelin, niin n.8 vuotta on aina joku mersu ollu autona. samaan aikaan on voinu olla enemmänkin mersuja, tai sitten jotain toisia autoja. tämän 8 vuoden aikana en ole kolaroinu kertaakaan sen takia, että olisin sladittanu, tai ajanu ylinopeutta, tai muuten pelleilly. enkä ole kolaroinu juuri muutenkaan. yhden postilaatikon ajoin nurin joskus 7 vuotta sitten, kun tilannen nopeus oli loskakeliin nähden liian kova. ja kuitenkin talvisin tulee ajettua enemmän, tai vähemmän luisussa. ei sitä tarvi jokapaikassa luisutella. se kyllä tarvii myöntää, että autosta on menny ihan jonkun verran osia rikki sen takia, että sillä on revitetty.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

E200kompressor kirjoitti:
TUUTTERO kirjoitti: Ny tänävuonna pari satsia takarenkaita jauhettu, et kakkosella vain ja kaasu pohjaan ja vähä kurvata, niin pääsee luikkuun ja paikallaan jos jauhaa, niin ykkösellä jarrua vaste et nostaa ahdon ja sitte palaa jamppa ja johnaki välis nakkaa kakkosen.

Välykset aina päästetty ensin pois jos vähäkää on tarvinnu nytkäästä.
Nyt täytyy kyllä kysyä missä tilanteessa tuota "et kakkosella vain ja kaasu pohjaan ja vähä kurvata, niin pääsee luikkuun "-tilannetta pitää käyttää?
Kun itse olen vasta 37 vuotta laillisesti ajanut moottorikäyttöisillä laitteilla ja muutama vuosi sitä ennen vähemmän laillisesti?

Olen tainnut missata jotakin tai sitten Tuuttero ei vielä oikein osaa ajaa autoja.

Siinä tilantees sitä tarttee, ku ei oo parempaakaan tekemistä. tietysti suljetulla alueella :problem: . Aika se jollaki pitää täälä pikku kylilläki tappaa.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

TUUTTERO kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
TUUTTERO kirjoitti: Ny tänävuonna pari satsia takarenkaita jauhettu, et kakkosella vain ja kaasu pohjaan ja vähä kurvata, niin pääsee luikkuun ja paikallaan jos jauhaa, niin ykkösellä jarrua vaste et nostaa ahdon ja sitte palaa jamppa ja johnaki välis nakkaa kakkosen.

Välykset aina päästetty ensin pois jos vähäkää on tarvinnu nytkäästä.
Nyt täytyy kyllä kysyä missä tilanteessa tuota "et kakkosella vain ja kaasu pohjaan ja vähä kurvata, niin pääsee luikkuun "-tilannetta pitää käyttää?
Kun itse olen vasta 37 vuotta laillisesti ajanut moottorikäyttöisillä laitteilla ja muutama vuosi sitä ennen vähemmän laillisesti?

Olen tainnut missata jotakin tai sitten Tuuttero ei vielä oikein osaa ajaa autoja.

Siinä tilantees sitä tarttee, ku ei oo parempaakaan tekemistä. tietysti suljetulla alueella :problem: . Aika se jollaki pitää täälä pikku kylilläki tappaa. Sitten ku tulee leikittyä niin siinä on kyllä päässä että mitä ollaan rikkomassa ja mitä siitä seuraa.

Tosta yhdellä renkaalla sutimisesta niin ei oo pahemmin tarvinnu harrastaa. Pari kaveri väittää kiven kovaa, että mulla olisi lukko kun lähtee aina molemmat pyörät, mutta ei ole. :? .



Itseppähän olen tähän paskaan astunut.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Eipä tuokaan auta yhtään mitään kun aletaan syyttelemään hirveästä lain rikkomisesta ja kuskin tyhmyydestä. Montako tapausta tiedätte jossa kuminpolton takia olis joku kuollut tai edes loukkaantunut? Suurempi riski on sillon kun ajetaan ylinopeuksia ja vieläpä alueella jossa on paljon muita ihmisiä.

Itsekkin olen silloin tällöin kumia jauhanut mutta ihme kyllä ei ole perä hajonnut vaikka yhdellä on sutinutkin. Johtuneeko siitä että perä (keskitappi) oli valmiiksi väljä kun auton ostin ja toisekseen auto on automaatti :D osta kerralla iso asd ja laita siihen vähän painetta niin kestää. Turha alkaa mitään bemarin periä sovittelemaan jos autoa ei aio pitemmälle jalostaa ja omistaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Siekkinen kirjoitti:Eipä tuokaan auta yhtään mitään kun aletaan syyttelemään hirveästä lain rikkomisesta ja kuskin tyhmyydestä. Montako tapausta tiedätte jossa kuminpolton takia olis joku kuollut tai edes loukkaantunut? Suurempi riski on sillon kun ajetaan ylinopeuksia ja vieläpä alueella jossa on paljon muita ihmisiä.

Itsekkin olen silloin tällöin kumia jauhanut mutta ihme kyllä ei ole perä hajonnut vaikka yhdellä on sutinutkin. Johtuneeko siitä että perä (keskitappi) oli valmiiksi väljä kun auton ostin ja toisekseen auto on automaatti :D osta kerralla iso asd ja laita siihen vähän painetta niin kestää. Turha alkaa mitään bemarin periä sovittelemaan jos autoa ei aio pitemmälle jalostaa ja omistaa.
Tarkotus olis pitää autoa niin kauan kun siinä on järkeä. Konetta kun tehtiin niin mitään kuitteja en säilyttäny, Koska tulee omaan käyttöön ja harvat niitäki arvostaa. ens viikolla turbon pumppu ppd 7mm.
Kesällä tarkotus hakea eskon putiikista tuo om605 kones ja maltilliset 300hepoa ottaa vain.

Mites nuo isoperät saa sopivaan w201 koriin?
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Peränvaihto viikonloppu tulossa. Taas. ja taas.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Niin no tuohon en kyllä osaa vastata :lol: laipat ei ole ongelma mutta minkälainen kiinnitys noissa w201 pikkuperissä on?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin