OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
diesel-juhku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 30.08.2010 22:12
Paikkakunta: kauhava

OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja diesel-juhku »

ELikkäs tarttisin hyviä neuvoja mihin suuntaan kääntää pumpun ennakkoa kun pumpun mukana tuli lappu jossa kerrottiin ennakon olevan 5 astetta OT merkin vasemmalle puolelle missä asteet 20 asti. Eli ilmeisesti 5jykk no sitten ongelma asiat.. Auto lämpenee heti minuutin parin minuutin käynnin jälkeen norm. Ja vähän yli lämpöön -15 - -20 pakkasilla ja jostakin lukenut että silloin pumppu myöhäisellä luettujen eri väitteitten mukaan mutta taas toi 5jykk kuulostaa että olis liikaa ennakkoa.. Myös tyhkäynti kateissa... Sitten vielä kysyisin ehdotuksia kun auto St niin mitä asetelmaa ehdotatte jos levy on sprintterin 240mm olisko sprintterin asetelmaa joka kestää n300hv ja tulleet väännöt? Kaivataan kiireesti apua !
Avatar
RRRRMEl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 05.07.2010 17:22
Paikkakunta: EePee

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja RRRRMEl »

Kenen tekemä pumppu sulla on? Ootko kokeellu pelaako ihan normaalilla 13-15 jykk ennakolla? Onhan lukitustapin ura sopivan ohkaanen, oikeen ku on holo nii voi pian 5 astetta olla ennakot vääräs. Siinä jotaki arvootuksia :ugeek:
Avatar
diesel-juhku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 30.08.2010 22:12
Paikkakunta: kauhava

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja diesel-juhku »

En oo kokeillu muita ennakkoja kun vanhalta pumpun omistajalta tuli tuo ennakko. Ja kyl lukitus tappi on hyvä.. Oon pumpun ainaki 3 omistaja joten varmaa ei oo mutta tiettävästi ppdn tekemä.. Ja ne sanoo olevan 20jykk mut on vaan kuitenki niin vanha ettei oo ulkoista morkooliota.. :eh:
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1145
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja multiviri »

PPD:n pumput ilmeisestikin 24JYKK vaikkei morkooliakaan ole? Näin ainakin kaverin ST:ssä ppd ilman morkoolia.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tämmösessä tapauksessa ei varmaan kannata heittää noppaa enempää sen ajoitusmerkin kanssa vaan ajoittaa sen joutsenkaulalla. Ohjeita taitaa löytyä tältäkin forumilta tai ainakin googlella ?

Pumppua kun kääntää moottorin lohkoon päin niin ennakko lissäntyy.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ja joutsenkaulalla katottuna se ennakko on eri kuin tuolla lukitusmerkillä katottuna. PPD pumpuissa joutsenkaulalla 14-12 eykk koska siellä ei ajotusmerkkiä käännetä niin kuin mynällä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
diesel-juhku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 30.08.2010 22:12
Paikkakunta: kauhava

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja diesel-juhku »

pera8x kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:Kyllähän tuossa viittaa puristusmittaus ja oireet siihen suuntaan, että ajoitus on pielessä.
Oliko se nyt varma että pumppupajalla oli lukema nimenomaan ennen yläkuolokohtaa.
Kyllä se joutsenkaula poistaa tollaiset virheet, eli joutsenkaulalla ajoitus 24 astetta ennen yläkuolokohtaa niin pelittää.
samat sanat! ihan ensimmäiseks kannattaa nyt tarkistaa se TODELLINEN ajoitus ja sitä kautta sitten poissulkea niitä vikakohtia. elikkäs.. se joutsenkaula menetelmä menee kutakuinkin näin:
nyt, kun sulla on se pumppu siellä paikoillaan ja oletetaan, että se on oikeissa ennakoissaan, niin lähdetään siitä, että tarkistetaan se todellinen ennakko. otat 1 pytystä suutinputken irti pumpusta. putsaat paperilla sen suutinputken lähdön pumpun päästä ja alat pyörittään konetta ja pumppua luonnolliseen pyörimissuuntaansa. samalla, kun pyörittelet pakettia, niin tarkkailet pumpusta 1 pyty suutinputken lähtöä, että missä kohtaa alkaa dieselin pinta nousta. jossain kohtaa huomaat, että se naftan pinta heilahtaa ja nousee, siinä kohtaa tarkistat kampuran asteet. sitten alat oleen jo pikkasne kärryillä ruiskuennakosta. no, pyöräytät vielä kierroksen ja sen jälkeen tarkkailet toisen kierroksen silmä kovana, että missä kohtaa pinta alkaa nouseen suutinputken lähdössä. ja juurikin siinä kohtaa, kun pinta alkaa nousta on todellinen ruiskuennakko.

jos se todellinen ruiskuennakko on paljon pielessä siitä , mitä sen pitäis olla, niin oireet voi olla juurikin tollasia, mitä olet tässä kuvaillut. jos ei tiedä, mitä sen todellisen ennakon pitäis olla, niin siitä on hyvä lähteä, että laittelee sen vaikka aluks 15-20 astetta ennen yläkuolokohtaa. ja sitten kuuntelee kuinka kones käy ja voi vaikka koeilla jonkun verran suuntaan, taikka toiseen.


jos ei noilla ohjeilla käynti parane, niin sitten vika on jossain muualla, taikka asentajassa vikaa.

Tajusinko ihan oikeen tän. Tossa omassa kun.ennakko on 5jykk niin otan teen ohjeitten mukaan. Ja sovitaan että aina 15jykk pinta värähtää niin onko ruisku ennakko sen 15jykk vaikka pumppu olis alun perin OT ? Ei mahdu mun kupoliin.. :D pitää kyl heti kokeilla ku pääsee täältä intin ajoleiriltä takaasia kotia... Jos en tajunnu oikeen niin selittäkää tietämättömälle :roll:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Unohda se merkki pumpun sisällä kokonaan se ei liity tähän. Sitten repäset sammuttimen kellolta alipaineletkun irti ettei se vipu varmasti ole pohjassa. Sitten pyörität konetta ja katot milloin ykköspytyn paineventtiilissä nousee diisseli. Sitten katot mikä lukema kampuran pyörällä sillon on.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
diesel-juhku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 30.08.2010 22:12
Paikkakunta: kauhava

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja diesel-juhku »

Siekkinen kirjoitti:Unohda se merkki pumpun sisällä kokonaan se ei liity tähän. Sitten repäset sammuttimen kellolta alipaineletkun irti ettei se vipu varmasti ole pohjassa. Sitten pyörität konetta ja katot milloin ykköspytyn paineventtiilissä nousee diisseli. Sitten katot mikä lukema kampuran pyörällä sillon on.

No jos se olis vaikka tuo 15jykk asetanko sen miten oikeeseen ennakkoon. Jos pumpun merkki pitää unohtaa.. Vai siis ajatellessani asiaa katson missä kohdassa ruikkaa jos se on se 15 sitten otan pumpun irti käännän ennakkoon ja sama toimenpide ja ruikkii 10 ja taas sama et on siinä 5jykk vai mihkä se kannattais asentaa.. Meneekö vaikiaksi.. Taidan sekoottaa vaan..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei se varmasti ole 15 jykk jos se kone on käynyt...ensin mittaat mitä on tämän hetkinen ennakko. Mikäli se on alle halutun käännät pumppua lohkoon päin, ja mittaat uudelleen mitä tuli jne. kunnes haluamallasi tarkkuudella on oikein. Yleensä parin asteen tarkkuus riittää.

Joutsenkaulalla ennakko olisi hyvä olla 24 astetta EYKK, eli dieseliä aletaan pikkuhiljaa puristamaan sinne sylinteriin silloin kun mäntä vielä nousee ylöspäin. Ihan sama ennakko sinne ilmestyy merkistäkin ajoittamalla mutta kun se merkki voi olla ihan missä vain nyt tässä tapauksessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
diesel-juhku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 30.08.2010 22:12
Paikkakunta: kauhava

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja diesel-juhku »

veskola kirjoitti:No ei se varmasti ole 15 jykk jos se kone on käynyt...ensin mittaat mitä on tämän hetkinen ennakko. Mikäli se on alle halutun käännät pumppua lohkoon päin, ja mittaat uudelleen mitä tuli jne. kunnes haluamallasi tarkkuudella on oikein. Yleensä parin asteen tarkkuus riittää.

Joutsenkaulalla ennakko olisi hyvä olla 24 astetta EYKK, eli dieseliä aletaan pikkuhiljaa puristamaan sinne sylinteriin silloin kun mäntä vielä nousee ylöspäin. Ihan sama ennakko sinne ilmestyy merkistäkin ajoittamalla mutta kun se merkki voi olla ihan missä vain nyt tässä tapauksessa.

No tajusinki oikein en osannu selittää eli tolla tyylillä unohtaen tuo pumpun merkki yritetään saada pumppua kääntämällä se ruikkaamaan kun alapyörässä on merkki ot:n oikella puolella (yläpuolelta katsottuna) 24 eli eykk oliko nyt oikeen :D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Joutsenkaulalla ennakko olisi hyvä olla 24 astetta EYKK, eli dieseliä aletaan pikkuhiljaa puristamaan sinne sylinteriin silloin kun mäntä vielä nousee ylöspäin. Ihan sama ennakko sinne ilmestyy merkistäkin ajoittamalla mutta kun se merkki voi olla ihan missä vain nyt tässä tapauksessa.
Tuo 24 eykk:hän on vakioennakko. PPD 7mm tapeilla laitetaan 9-11 astetta myöhäsemmälle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja veskola »

No onkos tämä semmoinen PPD 7mm ihmepumppu :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
diesel-juhku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 30.08.2010 22:12
Paikkakunta: kauhava

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja diesel-juhku »

Kaveri kävi aijemmin tänä leväänä pumpun säätämäs ppdllä ja kuulemma oli ppdn oma. Ppllä asentaja katto heti ettei oo niitten tekemä koska lyö merkin jonkun kannen alle.. Tietääs minkä kannen sais varmuuden tuostakin pumpusta.. Pitää kyllä koittaa noita ennakoita miten toimii kun vklp kerkiääs vaan..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pumppu käynyt säädössä eli merkki laitettu kohdalle/tarkistettu keväällä ja nyt se merkki on kateissa. Melkoista dokumentaatiota :D

PPD voisi ostaa semmosen 7€ maalikynän niin saa piirtää ennakon siihen pumpun kylkeen. Oransin niin ei mene Mynän kanssa sekaisin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
diesel-juhku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 30.08.2010 22:12
Paikkakunta: kauhava

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja diesel-juhku »

Ei tuota mun pumppua oo siel käytetty vaan kaveri omaansa..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja veskola »

No mitäs hemmettiä tässä nyt oikein säädetään :lol:

Onko kukaan enää kelkassa mukana, minä olen tippunut aika päiviä sitten.

Kannattaa ehkä panostaa noihin kysymyksiin niin saa vähemmän vääriäkin vastauksia, eikä meille muille kasva harmaa tukka.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja arska10 »

veskola kirjoitti:No mitäs hemmettiä tässä nyt oikein säädetään :lol:

Onko kukaan enää kelkassa mukana, minä olen tippunut aika päiviä sitten.

Kannattaa ehkä panostaa noihin kysymyksiin niin saa vähemmän vääriäkin vastauksia, eikä meille muille kasva harmaa tukka.
Eihän tuosta ota selvää enää vanha Erkkikään joka on josin harmaantunut :)
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

diesel-juhku kirjoitti:Oon pumpun ainaki 3 omistaja joten varmaa ei oo mutta tiettävästi ppdn tekemä..
Tästä oletin pumpun olevan PP-Dieselin tekemä mutta jos se ei ole niin sitten en voi sanoa ennakosta mitään. Pitää ensin tietää kenen tekemä pumppu on ja sitten vasta säätää ennakko. Voit toki kokeilla sitä vakiota (joutsenkaulalla 22-24 **EYKK**) ja siitä sitten myöhäsemmälle jos käy liian karkeasti.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
diesel-juhku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 30.08.2010 22:12
Paikkakunta: kauhava

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja diesel-juhku »

Siekkinen kirjoitti:
diesel-juhku kirjoitti:Oon pumpun ainaki 3 omistaja joten varmaa ei oo mutta tiettävästi ppdn tekemä..
Tästä oletin pumpun olevan PP-Dieselin tekemä mutta jos se ei ole niin sitten en voi sanoa ennakosta mitään. Pitää ensin tietää kenen tekemä pumppu on ja sitten vasta säätää ennakko. Voit toki kokeilla sitä vakiota (joutsenkaulalla 22-24 **EYKK**) ja siitä sitten myöhäsemmälle jos käy liian karkeasti.

joo pitääpä kokeilla näillä vihjeillä. Ja toi on aika paska kun ei tosiaan tiedä varmaa pumpun tekijästä, suunnitelmis on kyllä ollu että käyttäis pumppua ppd:llä mut saa nähdä.. Pakko se on käyttää ppd:llä jos ei saa pelaamaa muute.


Kiitos kuitenki neuvoista näillä eteenpäin :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja veskola »

diesel-juhku kirjoitti:Pakko se on käyttää ppd:llä jos ei saa pelaamaa muute.
Ei ole, voi sen käyttää mynässäkin :thumbup:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

koin tarpeelliseksi mainita että kun ajoitat sitä jotsenkaula menetelmällä niin KAASUN PITÄÄ OLLA POHJASSA :D
saa jotain selvää siitä polttoaine patsaasta
w201 om605
Jesse_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 14.09.2011 01:15

Re: OM603 PUMPUN ENNAKKOON HELPPIÄ

Viesti Kirjoittaja Jesse_ »

Mun piti viime viikol säätää vapari OM602 pumpun ennakkoa aikaisemmalle mut tosta autosta puuttu se viisari mikä osoittaa noi asteet :) 13astetta taitaa olla sopiva asteluku vaparikoneelle, täl hetkel on varmaa 15-20 asteen välis : D Ostin ton mersun viime syksyn ja luulisin et tol ollaa ajettu 420tkm ilman pumpun ruuvausta, ainaki se oli ostohetkel tosi laiska. Pari kk ajelin enne ku enne ku dieselin syöttöö ruuvasin isommal.
Vastaa Viestiin