c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
turmalingrun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.05.2012 23:44

c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja turmalingrun »

Ostin vuosi sitten keväällä -94 vuoden c124 E320 mersun. Hyviä kilometrejä on kertynyt jo päälle 20tkm eikä valittamista ole ollut tätä ennen muutenkaan.

Kävin Itävallassa huhtikuun alussa ja ongelmat alkoivat paluumatkalla. Tyhjäkäynti alkoi seilaamaan risteykseen tullessa ja moottoritiellä esiintyi pientä pätkimistä.

Suomeen päästyäni ongelma paheni ja nyt auto on ollut tallissa jo kuukauden. Käynnistäessä moottori käy moitteettomasti, mutta kaasua painettaessa käynti seilaa tuhannenkin kierroksen väliä. Risteyksiin tullessa kierrokset aaltoilevat eikä auto pysy käynnissä. Kabiiniin tulee kauhea bensankatku, Lisäksi auto vie päälle 20l/100km, kun normaalilukemat ovat kympin pintaan. Tasaisessa ajossa käynti pätkii ja jättää välistä.

Sytkäpuoli on kunnossa (eikä oireet muutenkaan täsmää), bensapumput toimivat, kaasuläpän toiminnan olen tsekannut ja imuvuodotkin tarkastettu. Koko koneen johtosarja vaihdettu muutama vuosi sitten. Kone käy ilmeisesti liian laihalla, jolloin ecu lykkää lisää bensaa kehiin. Tähän viittaisi myös viive ja nykäisy kaasua painettaessa.

Oli pakko kysyä täältä, kun tällä hetkellä alkaa ideat olemaan vähissä. Mieleen tuli lisäilmaluistin falskaus, mutta tässä mallissa se on ilmeisesti integroitu kaasuläppäsysteemiin. Pystyykö sitä tutkimaan/putsaamaan mitenkään vaihtamatta koko osaa? Ilmamassamittariakin ehdin epäillä, mutta en keksi, miten se vaikuttaisi kulutukseen. Vikakoodeja en ole vielä lukenut. Kenelläkään ideoita?
E320 C124 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vikakoodi olisi kyllä hyvä mutta kyllä tyhjäkäyntiaaltoilu viittaa kaasuläppäkoteloon.Toisaalta suuri kulutus on voinut tuhota kattiakin ja lambda on pois pelistä mutta päästötestissä näet sen ja mittailemalla lambdaa mutta ensin pitää saada muilta osin auto pelaamaan ensin.
Toi pätkäisy taas ja kulutuskin niin hapertuneisiin johtosarjoihin joka on tavallista.
tässä kuvia ja kertomuksia:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... b3#p798962" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
turmalingrun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.05.2012 23:44

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja turmalingrun »

Kiitos vastauksesta.

Moottorin satunnainen pätkiminen alkoi noin tuhatta kilometriä ennen tyhjäkäynnin ongelmia. Sittenkin ongelma oli lähinnä satunnaista ja taajama-ajossa. Moottotienopeuksilla ei ongelmia ennenkuin nyt. Kulutuskin pomppasi vasta tyhjäkäyntiongelmien myötä.

Johtosarjat hyvässä kunnossa ainakin sytyspuolelta, mitä olen satunnaisesti kuoria availlut. Nykiminenkin liittyy enemmän kaasupolkimen asennonvaihtoon: kaasun lisäys tai hölläys saa aikaan nykäksen. Toisaalta rivakampi kiihdytys sujuu ongelmitta. Tehohäviötä en ole myös juurikaan havainnut.

Täytyypi lukea se vikakoodi tosiaan.
E320 C124 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voisiko myös ilmamassamittari tehdä tollasta?
no se selviää vikakoodiluvussa ja kun on star käytössä näkee myös sen IMM arvoja ja sitä kautta toimiiko kun joskus taitaa herjata IMM vikaa mutta se vika ei ole korjautunut vaihdolla ja vika onkin muualla ja joihinkin malleihin on vain aika kalleitaIMM mittarit.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
7u0mas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 30.08.2010 17:33

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja 7u0mas »

Itsekkin tutkisin ilmamäärämittarin.
Avatar
turmalingrun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.05.2012 23:44

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja turmalingrun »

Kiitos vastauksista!

Kävin veholla Olarissa tänään luetuttamassa koodit. Pikahuollon kaverilta sain ala-arvoista palvelua, mutta huoltotiskillä palvelu pelasi ja sain auton sisään saman tien. Maksoi 35.49€, eli ihan kohtuullinen. Mukaan sain myös nivaskan papereita ja selityksiä.

Antoi koodit:

4 Air mass flow meter (B2/5) air mass flow implausibly high / Air mass flow meter (B2/5) open circuit

9 Oxygen sensor (G3/2) sensor voltage too large / too cold or open circuit / sensor voltage implausible (huomautuksena 12/92 eteenpäin: Fault code may be displayed allthough no fault exists)

46 Variable resonance intake manifold switchover valve (Y22/6) short circuit to positive / open circuit/short circ. to ground

Lisäksi näytti kerran koodia:

24 Crankshaft position sensor (L5) + tukku selityksiä


IMM:ää herjaa, mutta tuo koodi 46 kuulostaa mielenkiintoiselta. Mikähän se on ja onko kokemuksia? Joku imusarjan venttiili se on.
E320 C124 -94
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Resonanssi läppä on imusarjan keskellä oleva möykky. Kuva

Pohjassa on sähköllä toimiva solenoidi jota ohjataan 12 voiltilla. (kuvan alaosassa näkyvä metalliosa). Joka on sinulla ilmeisesti oikosulussa tai sitten vika on johdoissa.
Kun otat läpän käteen niin tarkista samalla ettei itse läppä jumittele kun rarovasti kääntelet sitä.
Avatar
turmalingrun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.05.2012 23:44

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja turmalingrun »

Avasin juuri sen. Toimii tosiaan ilmeisesti alipaineella ja ottaa ilman siitä juuresta pienen suodattimen kautta. Läppä ei ole jumissa, mutta solenoidista en tiedä. Mitenköhän tätä voisi jotenkin hellästi testata? Jollain säädettävällä tasajännitelähteellä?

Läpällä ilmeisesti saadaan alavääntöä yms aikaan. Voisiko tämä kuitenkaan olla syy tyhjäkäynnin aaltoiluun?

Resonanssiläpästä juttua: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=374522" onclick="window.open(this.href);return false;

IMM:n testasin perinteisellä yleismittarilla. Antoi koneen käydessä pinnille 1 jännitteen 1V. Toisessa testissä auto starttivirralla sain ykkös-pinniin myös lukemat 1V, kun puhalsin IMM:n läpi ilmaa (puhaltamatta näytti järjettömiä lukemia). Tuntusisi siis olevan oman järjen mukaan kunnossa vai pitäisikö jännitteiden olla jotain muuta?

Johdoista en ole löytänyt mitään ongelmaa mistään kohtaa autoa. Resonanssiläpän virtajohdon myös tarkistin. Moottorin johtosarja vaihdettu huoltokuittien mukaan 50tkm sitten.
E320 C124 -94
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Kannattaa myös tarkastaa ne huohotinletkut. Yksi tulee ilmastoinnin kompuran jalustasta imusarjaan noin 25 cm pitkä ( Mustaan muoviseen) ja toinen menee muovisesta imusarjasta, sen ppitkän letkun vierestä alumiiniseen imusarjan noin 10 cm pitkä. Vuodot aiheuttavat häiriöitä alipaineeseen ainakin. :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

turmalingrun kirjoitti:Avasin juuri sen. Toimii tosiaan ilmeisesti alipaineella ja ottaa ilman siitä juuresta pienen suodattimen kautta. Läppä ei ole jumissa, mutta solenoidista en tiedä. Mitenköhän tätä voisi jotenkin hellästi testata? Jollain säädettävällä tasajännitelähteellä?

Läpällä ilmeisesti saadaan alavääntöä yms aikaan. Voisiko tämä kuitenkaan olla syy tyhjäkäynnin aaltoiluun?

Resonanssiläpästä juttua: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=374522" onclick="window.open(this.href);return false;

IMM:n testasin perinteisellä yleismittarilla. Antoi koneen käydessä pinnille 1 jännitteen 1V. Toisessa testissä auto starttivirralla sain ykkös-pinniin myös lukemat 1V, kun puhalsin IMM:n läpi ilmaa (puhaltamatta näytti järjettömiä lukemia). Tuntusisi siis olevan oman järjen mukaan kunnossa vai pitäisikö jännitteiden olla jotain muuta?

Johdoista en ole löytänyt mitään ongelmaa mistään kohtaa autoa. Resonanssiläpän virtajohdon myös tarkistin. Moottorin johtosarja vaihdettu huoltokuittien mukaan 50tkm sitten.
Sen resonanssiläpän johdon pitäisi tulla nokka-akselin etupäässä olevasta metallisestä pyöreästä mötikästä. Käsittääkseni se ohjaa läppää kierroksien mukaan ja alipaine kalvo kääntää läppää. :thumbup:
Meseillään
Avatar
turmalingrun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.05.2012 23:44

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja turmalingrun »

Siihen mötikälle (jos oikein ymmärsin mitä tarkoitit) menevät johdot ovat eri johtoja kuin resonanssiläpältä lähtevät. En kuitenkaan keksinyt mihin ne tarkalleen johtavat, mutta läpän johdot (3kpl) lähtevät moottoritilan takaosaa päin.

Alipaineletkut tuntuivat olevan kunnossa.

Osaako muuten kukaan sanoa mitä virkaa on kahdella irtonaisella johdolla, joiden päissä kaksinapaiset liittimet, ja yhdellä maadoituskaapelilla (ovat samassa nipussa)? Johdot haarautuvat siitä pyöreälle "mötikälle" menevästä johdosta. Ovat olleet irtonaisina koko minun aikani.
E320 C124 -94
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

turmalingrun kirjoitti:Siihen mötikälle (jos oikein ymmärsin mitä tarkoitit) menevät johdot ovat eri johtoja kuin resonanssiläpältä lähtevät. En kuitenkaan keksinyt mihin ne tarkalleen johtavat, mutta läpän johdot (3kpl) lähtevät moottoritilan takaosaa päin.

Alipaineletkut tuntuivat olevan kunnossa.

Osaako muuten kukaan sanoa mitä virkaa on kahdella irtonaisella johdolla, joiden päissä kaksinapaiset liittimet, ja yhdellä maadoituskaapelilla (ovat samassa nipussa)? Johdot haarautuvat siitä pyöreälle "mötikälle" menevästä johdosta. Ovat olleet irtonaisina koko minun aikani.
Minulla tulee kaksi napainen pistoke ja johto resonanssiläpälle. Yksi alipaineletku tulee imusarjasta läpälle. Auton malli on 320 TE vm. 1993. Onkohan läppän malli muuttunut 1994 valmistuneissa? :thumbup:
Meseillään
Avatar
turmalingrun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.05.2012 23:44

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja turmalingrun »

Otin kaasuläppäkotelon irti ja avasinkin sen. Päällisin puolin näyttää olevan ok, johdot kunnossa ja mekaanisesti tuntuu toimivan. Ulkopuolin ihan uuden näköinen. Enempää en uskaltanut enkä osannut tehdä. Pystyykö tuolle oikein mitään itse tekemäänkään?? Sähköjohtoja olen avannut melkoisen paljon ja kaikki tuntuu olevan kunnossa.

Koteloon tulee alipainejohto joka on johdettu kaasuläpän alapuolelle. Mikä tämän funktio on? Jollain tavoin se ilmeisesti lykkää läpän ohi ilmaa. Tyhjäkäynnin säätö kuitenkin hoituu kai kaasuläpän avulla eikä siihen pitäisi olla ylimääräistä letkua. Alipainejohto menee kuskinpuoleisen lokasuojan päälle olevaan pikku laatikkoon johon tulee sähkö ja jatkuu siitä jonnekin lokasuojan sisään. Voisiko tämä falskata ylimääräistä ilmaa koneeseen?

Nyt alkaa olemaan taas ideat vähissä. Kannattaisiko suosiolla tilata uusi kotelo esimerkiksi täältä http://www.bba-reman.com/catalogue/Prod ... duct=10716" onclick="window.open(this.href);return false; vai olisiko jollain foorumilaisella vielä ideoita?

Lambda-anturin voisin toki vielä tarkistaa, mutta en oikein keksi missä muuallakaan vika voisi olla.


Ja kiitos tosiaan kun olette jaksaneet vastailla!
E320 C124 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja atlas »

Alipaine vuoto selviää ihan imemällä putkesta ja luulen että lopkarin päällemenevä putki voisi mennä hiilisäiliöön.
solenoidin voit mittailla ensin yleismittarilla että onko virtapiiri ehjä ja sitten pienellä sulakkeella johdon väliin 12v ja eikös se ennanon säätö nokalle toimi 12voltilla muutenkin.
eli pientä sulaketta ensin ja se tosiaan palaa ensin ennenkuin tulee savut.Kanttiaallollakin oleva toimilaite voi sitä kokeilla hetkellisesti jatkuvalla 12voltilla.
Lambda mittaukseen ja mites se kampura antura kun sieltäkin herjaa?
Päästömittauskin antaa jotain osviittaa onko imuvuoto tai lambda sökö.
Toisaalta lambdalta tulee herjaa ja sen avullahan ecu säätää seosta ja olisiko että siellä selvästi pätkii.Liiallinen kulutuskin viittaa lambdaan.
Keljuttaahan se lähteä uusilla osilla summamutikassa kokeilemaan mutta niin tekee korjaamotkin.
Ja nämä ovat kaikki täällä saadut avut arvailua ja päätös on sinulla!
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Samuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ti 04.01.2011 21:06

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja Samuli »

turmalingrun kirjoitti:Avasin juuri sen. Toimii tosiaan ilmeisesti alipaineella ja ottaa ilman siitä juuresta pienen suodattimen kautta. Läppä ei ole jumissa, mutta solenoidista en tiedä. Mitenköhän tätä voisi jotenkin hellästi testata? Jollain säädettävällä tasajännitelähteellä?

Läpällä ilmeisesti saadaan alavääntöä yms aikaan. Voisiko tämä kuitenkaan olla syy tyhjäkäynnin aaltoiluun?

Resonanssiläpästä juttua: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=374522" onclick="window.open(this.href);return false;

IMM:n testasin perinteisellä yleismittarilla. Antoi koneen käydessä pinnille 1 jännitteen 1V. Toisessa testissä auto starttivirralla sain ykkös-pinniin myös lukemat 1V, kun puhalsin IMM:n läpi ilmaa (puhaltamatta näytti järjettömiä lukemia). Tuntusisi siis olevan oman järjen mukaan kunnossa vai pitäisikö jännitteiden olla jotain muuta?

Johdoista en ole löytänyt mitään ongelmaa mistään kohtaa autoa. Resonanssiläpän virtajohdon myös tarkistin. Moottorin johtosarja vaihdettu huoltokuittien mukaan 50tkm sitten.
Tuota ilmamassamittaria suosittelisin kyllä vielä kokeilemaan... mulla teki juuri sen takia tommosia nykimisiä ja pätkimisiä ja myös tyhjäkäynti humppasi...
Motonetinkin mittari oli sitten ihan mallia Bosch... ihan vaan kun hintoja kattelet...
Avatar
turmalingrun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.05.2012 23:44

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja turmalingrun »

Kiitos vastauksista!
Vi****skäyrä alkaa taas pikku hiljaa nousta.

Lambdan vaihdoin, ei vaikuttanut mitään.

Kaasuläppäkotelon ostin käytetyn (täältä foorumilta), mutta tulos oli nolla. Tietysti on pieni mahdollisuus, että tuo uusikin kotelo on jotenkin epäkunnossa. Vähän olivat johdot sisältä haperot. Vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei vika ollut kaasuläppäkotelossa, sillä ongelmat jatkuivat identtisinä.

Nyt on kyllä pakko nostaa omat kädet ylös ja etsiä apua. Sainkin tuossa jonkun järkevän mersuista tietävän korjaajan yhteystiedot. Katsotaan jos hän osaisi tälle jotain tehdä. Oma osaaminen meinaa rajoittua enää osien vaihteluun.

IMM voisi tietysti ollakin, mutta en viitsisi sokkonakaan ostella... Tyhjäkäynti on periaatteessa ok, mutta ongelma tulee esiin kun painan tasaisesti kaasua vaihde vapaalla (manuaaliaski).
E320 C124 -94
Avatar
turmalingrun
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.05.2012 23:44

Re: c124 E320 -94 tyhjäkäynti aaltoilee ja kulutus suuri

Viesti Kirjoittaja turmalingrun »

Vika korjattu! Löysin erittäin asiantuntevan kaverin apuun ja todettiin ensin vikakoodien avulla ja tarkemmin oskilloskoopilla mitaten IMM:n antavan yli 3V jännitettä joutokäynnillä. No tämähän ne seokset on sekoittanut. Hain uuden anturan ja homma alkoi pelittämään.

En olisi kyllä itse uskonut rikkinäisen IMM:n aiheuttavan näin massiivista vikaa, vaikka siitä täällä foorumillakin on ollut puhetta.

Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt heti viedä tälle kaverille katseltavaksi. Tunsi mersut ja omisti viimesen päälle Boschin korjaamolaitteistot. Tosin sain yhteystiedot vasta tällä viikolla.


Niin ja jos joku kaipaa Espoossa mersukorjaamoa niin:
Autohuolto Palle Lähteenmäki Kivenlahden teollisuusalueella
Maksoin tunnin hommasta 50e ja muutenkin mukava kaveri. Kokemusta tuntui olevan ja uskaltaisin väittää laitteiden olleen parempien kuin Veholla. Vikakoodin luku hoitui näppärästi samoista pinneistä. Antoi myös koodeille selitykset suoraan suomeksi.
E320 C124 -94
Vastaa Viestiin