Automaatti talvikelillä
Automaatti talvikelillä
Tervehdys!
Kuinkas on, mites tuollainen automaattivaihteinen mese käyttäytyy talvikelillä, jos autossa ei ole ASD:tä eikä ASR:ää (lähinnä W124)? Itselläni ei ole kokemusta... Onko huoleton ajaa vai lähteekö herkästi luistoon? Tietenkinhän tuo riippuu siitä miten laatikko on säädetty, mutta niinkuin yleensä?
Kuinkas on, mites tuollainen automaattivaihteinen mese käyttäytyy talvikelillä, jos autossa ei ole ASD:tä eikä ASR:ää (lähinnä W124)? Itselläni ei ole kokemusta... Onko huoleton ajaa vai lähteekö herkästi luistoon? Tietenkinhän tuo riippuu siitä miten laatikko on säädetty, mutta niinkuin yleensä?
No kyllä omasta mielestä automaatti on huomattavasti manuaalia vaivattomampi talvella. Liikkeellelähtö on helppo suorittaa erittäin pehmeästi ja muutenkin vetoa on mukavampi säännöstellä kun ei tarvitse kytkimen kanssa pelleillä.
Viimeksi muokannut Mauri H., Su 27.06.2004 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvin kulkee. Pihastani pitää nousta tielle mäkeä ylös. Ei ole jäänyt jumiin varsinkaan kun laitoin 50 kg hiekkasäkkejä taka-akselin päälle kuormaksi. Vakautti menoa kummasti. Perä lähtee luistoon mutkissa jos antaa kaasua, mutta sehän on ihan mukavaa. Normaalisti ajettaessa menee vakaasti. Kokemusta on sekä kitkakumeista että nastoista. Saahan auton jumiin jos polkee kaasua liikaa, mutta automaattihan kulkee ilman kaasun painamistakin. (lähtee siis liikkeelle)
W124 280 TE vm-93
yhden talven w116 tomaatilla ja kitkoilla taivaltaneena ei voi kuin kehua käyttäytymistä. Mennä puksuttaa rauhallisesti, mutta jos haluaa sladitella niin se onnistuu kontrolloidusti kaasua antamalla.
Yleinen suomalainen asenne tuntuu kuitenkin olevan takaveto + tomaatti + kitkat = hulluhan se on.
Kateellisten panettelua, sano.
Yleinen suomalainen asenne tuntuu kuitenkin olevan takaveto + tomaatti + kitkat = hulluhan se on.
Kateellisten panettelua, sano.
Koneella on koneen tahti
Automaatin pykältäminen
Samaa mieltä edellisten kanssa, että automaatilla pääsee talvella(kin) paremmin liikkeelle kuin manuaalilla.
MUTTA
Pahin taipumus on alhaiset ohitusnopeudet (60 - 80 km/h). Jos joudut esmes vastaantulijan takia vedättämään raskaammin, niin todennäköisesti laatikko pykältää pienemmälle, jolloin vetävät luiskahtaa. ASD pystynee korjaamaan nuo(kin) virheet.
MUTTA
Pahin taipumus on alhaiset ohitusnopeudet (60 - 80 km/h). Jos joudut esmes vastaantulijan takia vedättämään raskaammin, niin todennäköisesti laatikko pykältää pienemmälle, jolloin vetävät luiskahtaa. ASD pystynee korjaamaan nuo(kin) virheet.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Re: Automaatin pykältäminen
Mutta eikös nämä mersun perät ole ilman lukkoa lähes järkiään? Ei se silloin niiiin herkästi heitä sivulle kuten kitkalukko mikä vippaa perän valoista suoraan lähtiessä välittömästi sivulle kun vähän reilummin kaasua painaajorma-k kirjoitti:Samaa mieltä edellisten kanssa, että automaatilla pääsee talvella(kin) paremmin liikkeelle kuin manuaalilla.
MUTTA
Pahin taipumus on alhaiset ohitusnopeudet (60 - 80 km/h). Jos joudut esmes vastaantulijan takia vedättämään raskaammin, niin todennäköisesti laatikko pykältää pienemmälle, jolloin vetävät luiskahtaa. ASD pystynee korjaamaan nuo(kin) virheet.

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Re: Automaatin pykältäminen
Riippuu laatikosta. Laurelin laatikolla onnistui helposti, mutta Mersuni loota ei ole siihen hommaan omiaan, koska pakki kytkeytyy päälle vasta kun keppi on ollut R-asennossa pari sekuntia.juha kirjoitti:Ainoa miinus tomaatissa & talvessa & abs jarruissa on se että heijaaminen kiinni jäädessä on vaikeaa
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Mielestäni automaatti on tosihyvä talvellakin.
Se mahdollinen heijaus on tosiaan vähän hitaanpaa, kun joutuu odottaan pakin kytkeytymistä jarrut pohjassa.
Ainut huono kokemus mulla oli kaverin mersusta jossa oli takajarrut vähän tehottomat (oliko sitten palat loppu vai pääsylinteriisä vikaa)sen vauhti oli risteyksissä vaikee saada hiljeneen, ellei painannu jarrua voimakkaammin. Veto tahtoi jäädä päälle takapyöriin. Enkä ihmettele jos joku ajaa tämmösellä automaatilla talvella ekan kerran niin ei välttämättä osta itselleen automaatillista autoa ikinä.
Se mahdollinen heijaus on tosiaan vähän hitaanpaa, kun joutuu odottaan pakin kytkeytymistä jarrut pohjassa.
Ainut huono kokemus mulla oli kaverin mersusta jossa oli takajarrut vähän tehottomat (oliko sitten palat loppu vai pääsylinteriisä vikaa)sen vauhti oli risteyksissä vaikee saada hiljeneen, ellei painannu jarrua voimakkaammin. Veto tahtoi jäädä päälle takapyöriin. Enkä ihmettele jos joku ajaa tämmösellä automaatilla talvella ekan kerran niin ei välttämättä osta itselleen automaatillista autoa ikinä.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
sama sanottavaa täältäkin.. tosin 126sella.. kiinni jäädessä tosin automaatti on hieman vaivalloisempi irrotettava.. ei anna laittaa vauhdissa pakkia päälle= ei voi heijata edes takas niin nopeasti kuin manu laatikolla...Timo K. kirjoitti:yhden talven w116 tomaatilla ja kitkoilla taivaltaneena ei voi kuin kehua käyttäytymistä. Mennä puksuttaa rauhallisesti, mutta jos haluaa sladitella niin se onnistuu kontrolloidusti kaasua antamalla.
Yleinen suomalainen asenne tuntuu kuitenkin olevan takaveto + tomaatti + kitkat = hulluhan se on.
Kateellisten panettelua, sano.
Automaattia en moiti, mutta ASD on aika kimurantti liukkailla.
Itse joudun työmatkallani usein lähtemään melkoiseen ylämäkeen valoista. Jos katu on liukas, kuten se aina on lumikeleillä juuri valojen kohdalla, tuppaa perä menemään poikittain. Eikä se ole ollenkaan hauskaa, kun kummallakin kupeella on autot.
Tosi tarkkana pitää olla, kun perälukko menee päälle ja molemmat takapyörät luistavat. Sivuluisu on tosi herkässä. Siinä eivät auta edes uudet nastarenkaat.
No, olen rakentamassa systeemiä, jolla uskon eliminoivani ongelman. Ehkä ensi talvena voin jo kertoa siitä enemmän.
Itse joudun työmatkallani usein lähtemään melkoiseen ylämäkeen valoista. Jos katu on liukas, kuten se aina on lumikeleillä juuri valojen kohdalla, tuppaa perä menemään poikittain. Eikä se ole ollenkaan hauskaa, kun kummallakin kupeella on autot.
Tosi tarkkana pitää olla, kun perälukko menee päälle ja molemmat takapyörät luistavat. Sivuluisu on tosi herkässä. Siinä eivät auta edes uudet nastarenkaat.
No, olen rakentamassa systeemiä, jolla uskon eliminoivani ongelman. Ehkä ensi talvena voin jo kertoa siitä enemmän.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Kyllähän se perää tuupaa sivuun mutta mielestäni aika vähän, ja sentään ajelen aina kitkoilla.spede10 kirjoitti:Automaattia en moiti, mutta ASD on aika kimurantti liukkailla.
Kuitekin jos on niin liukas että pienellä kaasunkäytöllä sutii molemmat pyörät niin miten se auto ylipäätään lähtee liikeelle jos vaan yksi pyörä sutii?
Toki farkun suurempi taka-akselimassa edesauttaa liikkeellelähtöä melkoisesti, mutta ainahan sedaniin voi lastata 70 kg hiekkaa konttiin.
Kuitekin jos on niin liukas että pienellä kaasunkäytöllä sutii molemmat pyörät niin miten se auto ylipäätään lähtee liikeelle jos vaan yksi pyörä sutii?
Sanopa se! Lahdessa ongelmana on juuri tuo mäkinen maasto ja sen takia liukkaat valoristeykset. Täällä rekkamiehet suorastaan rakastavat kaupungilla ajoa ja me muut tukkeutuneita risteyksiä tai mäkiä.
Ilaman muuta lukkoperä auttaa, kun vain malttaisi käyttää kaasua rauhallisesti, ettei mene luiston puolelle. Vikahan on korvien välissä, ei autossa. Malttia. malttia!
Sanopa se! Lahdessa ongelmana on juuri tuo mäkinen maasto ja sen takia liukkaat valoristeykset. Täällä rekkamiehet suorastaan rakastavat kaupungilla ajoa ja me muut tukkeutuneita risteyksiä tai mäkiä.
Ilaman muuta lukkoperä auttaa, kun vain malttaisi käyttää kaasua rauhallisesti, ettei mene luiston puolelle. Vikahan on korvien välissä, ei autossa. Malttia. malttia!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Automaatti + Talvi
Aiemmissa Volvoissani, takavetoisia automaatteja luonnollisesti, oli yhdessä lukko ja muissa ei. 75 kg sepeliä takakontissa paransi talviominaisuuksia kummasti. Volvon lukko toimi kiinteänä alueella 5 - 40 km/h, en koskaan oikein tullut sinuiksi sen kanssa.
Asun aika pahassa paikassa ( pari jyrkkää mäkeä ) ja ajattelin kauhulla 2 tonnin auton nostamista ojasta, mutta ei mitään ongelmaa. Mersussa on tosin ASR. En ole käyttänyt lisäpainojakaan vaan tiukan paikan tullen kytkenyt ASRn pois päältä.
Kiinteä Volvon ( kemppi) lukko kaivaa sisäkaarteen puolelta maata mutta ASR ei jolloin toinen takapyörä ei pyri lyömään joutilasta ja paremmin nousee.
Automaatti muutenkin rauhoittaa ajoa ja pistämällä kiinteän ykkösen tai kakkosen silmään niin pahastakin paikoista on selvitty.
Luotan lisäksi vielä nastarenkaisiin.
Asun aika pahassa paikassa ( pari jyrkkää mäkeä ) ja ajattelin kauhulla 2 tonnin auton nostamista ojasta, mutta ei mitään ongelmaa. Mersussa on tosin ASR. En ole käyttänyt lisäpainojakaan vaan tiukan paikan tullen kytkenyt ASRn pois päältä.
Kiinteä Volvon ( kemppi) lukko kaivaa sisäkaarteen puolelta maata mutta ASR ei jolloin toinen takapyörä ei pyri lyömään joutilasta ja paremmin nousee.
Automaatti muutenkin rauhoittaa ajoa ja pistämällä kiinteän ykkösen tai kakkosen silmään niin pahastakin paikoista on selvitty.
Luotan lisäksi vielä nastarenkaisiin.
S320L -97
Re: Automaatti + Talvi
Minä täten siis luotan myös sinun nastoihisi konepellissäni/tuulilasissanimarkku kirjoitti:
Luotan lisäksi vielä nastarenkaisiin.

Mielestäni nastarenkaat pitäisi kieltää, saataisiin laitettua parempia asfaltteja eikä tarvitsisi joka talven jälkeen taas kauhistella niitä nastapeltien kuntoja...
[/avautuminen] [/offtopic]
[b][size=75]Porsche 944
ex 124CEA[/b][/size]
ex 124CEA[/b][/size]
ABS/ASD +manuaaliloota on hyvä yhdistelmä, menee vaikka 30cm hankea mäkeä ylös toi 190d ja liukkaalta lähtee liikkelle kuin pieni eläin. Liukkaalla jarruttaminenkin tapahtuu erittäin tehokkaasti, autokoulun opettajani totesi ettei ole nähnyt ABS autoa joka pysähtyy yhtä lyhyelle matkalle.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Automaatti + Talvi
Tosiasia on se että jos valtaosa väestä ei ajaisi nastoilla, ei noilla kitkoilla tekisi yhtään mitään. Nastat karhentavat jäisen tienpinnan niin että lamellit saavat pitoa, koitahan ajaa kitkoilla peilijäällä, ei paljoa naurata, mutta jos yksikin nasta-auto on mennyt edellä helpottuu ajaminen huomattavasti,TomiT kirjoitti:Minä täten siis luotan myös sinun nastoihisi konepellissäni/tuulilasissanimarkku kirjoitti:
Luotan lisäksi vielä nastarenkaisiin.![]()
Mielestäni nastarenkaat pitäisi kieltää, saataisiin laitettua parempia asfaltteja eikä tarvitsisi joka talven jälkeen taas kauhistella niitä nastapeltien kuntoja...
[/avautuminen] [/offtopic]
Nimimerkki viime jouluaattona kuperalla mutkatiellä aivan litimärällä ja ihan tuoreella peilipinnalla kitkoilla, ei päässyt mihinkään vaan veti koko ajan ojaan ennen kuin joku ohitti Volvolla ja teki hiukan jälkeä tiehen nastoillaan, sitten jo ajaminen sujui jotenkin kun ajeli jäljissä.
Että näin, monet kitkoilla ajavat itkevät nastoista, mutta eivät ajattele yhtään pidemmälle.
Aivan, kyllä nasta on vielä Suomessa poikaa! Tielaitoksen kaveri totesi viime talvena eräässä radiohaastattelussa, että nastarenkaiden optimiosuus talvirenkaista on 20%. Silloin tiet pysyvät talvella sopivan karheina.
En voisi kuvitellakaan, että vetäisin kitkoilla lähes kahden tonnin koppia jääkelillä. Kun on kerran kitkoilla kokenut sen, että yhdistelmä jää ylämäkeen ja lähtee luisumaan taaksepäin, kiroaa kitkat alimpaan hornaan!
Onneksi ei tullut ketään taakse ja hermo piti ettei tullut paniikkia, niin päästiin onnellisesti alas ja pysyttiin tiellä.
Kitkat ovat varmasti ihan käypäset, jos köröttelee vain pääteillä. Nehän ovat yleensä puhtaat, suolatut tai hiekoitetut.
En voisi kuvitellakaan, että vetäisin kitkoilla lähes kahden tonnin koppia jääkelillä. Kun on kerran kitkoilla kokenut sen, että yhdistelmä jää ylämäkeen ja lähtee luisumaan taaksepäin, kiroaa kitkat alimpaan hornaan!
Onneksi ei tullut ketään taakse ja hermo piti ettei tullut paniikkia, niin päästiin onnellisesti alas ja pysyttiin tiellä.
Kitkat ovat varmasti ihan käypäset, jos köröttelee vain pääteillä. Nehän ovat yleensä puhtaat, suolatut tai hiekoitetut.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
No mä asun maalla aika korvessa eikä viimeistä 5 kilometriä koskaa suolata, lisäksi on hiekkainen yksityistie ja jyrkästi nouseva ja kaartuva mäki kotipihalle, eli vauhtia ei voi ottaa yhtään.spede10 kirjoitti:Kitkat ovat varmasti ihan käypäset, jos köröttelee vain pääteillä. Nehän ovat yleensä puhtaat, suolatut tai hiekoitetut.
Kaksi talvea on kitkolla mennyt jo kivuttomasti, kiitos ASD:n ja automaatin, pahimmilla pääkallokeleillä kun ottaa lunkisti niin pärjää. Pää-asiassa kyllä ajelen pääteillä jotka tosiaan on suolattu, ja siksi kitkat onkin alla.
Mutta tämä kommentti siis siksi että kyllä kitkoilla pärjää, ainoastaan se peilijää on paha olosuhde, muuten menee aivan kivuttomasti kun pitää järjen mukana ja muistaa auton painon.