300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24 ja käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Muutin ketjun otsaketta hiukan raflaavammaksi. Postailen tähän ketjuun väliaikatietoja liittyen oman auton tekniikkapuolen vikoihin niin ei tuu jokasesta probleemasta tehtyä uutta.
Viimeksi muokannut wehis, Ma 28.05.2012 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Tänään saapui kiinan pojalta tilattu ilmamäärämittarin potikka. Toivottavasti on soiva peli. Lisäksi Merteililtä hain nokka-akselin anturin, kun onnistuin hajottamaan entisen - oli kuumuudesta menny aika haperoks.

edit: Joo ja virranjakajan kansi ja pyörijäkin ovat nyt mallia Bosch.
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Nyt on vaihdettu potikka, mutta tuossa uudessa ei oltu tukittu sitä säätöruuvin reikää. Tietääkö kukaan mitä siitä ruuvista säädetään? Sen verran testasin, että ylimmän ja keskimmäisen liittimen välinen resistanssi muuttuu siitä ruuvista.
Vanha nokka-akselin tunnistin oli ihan palasina ja nyt on uus paikallaa.
Mites tuon kaasuvivuston kuuluisi toimia? Mittasin kaasuläpän kytkintä ja painettaessa kaasu pohjaan ei löydy kontaktia nastojen 2 ja 3 väliltä, mutta kun konehuoneesta kädellä painaa vivuston aivan pohjaan niin silloin kytkin kytkee.
Kaasun ollessa pois ei nastojen 2 ja 1 välillä ole kontaktia eli kytkimessä on varmaankin jotain vikaa. Vai ajaako läppä automaattisesti kiinni, kun kääntää virrat päälle?
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Tuli korjailtua alkuperästä viestiä ja tää o ylmääränen.
Viimeksi muokannut Manu300cea24, Ke 30.05.2012 00:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

wehis kirjoitti:Nyt on vaihdettu potikka, mutta tuossa uudessa ei oltu tukittu sitä säätöruuvin reikää. Tietääkö kukaan mitä siitä ruuvista säädetään? Sen verran testasin, että ylimmän ja keskimmäisen liittimen välinen resistanssi muuttuu siitä ruuvista.
Vanha nokka-akselin tunnistin oli ihan palasina ja nyt on uus paikallaa.
Mites tuon kaasuvivuston kuuluisi toimia? Mittasin kaasuläpän kytkintä ja painettaessa kaasu pohjaan ei löydy kontaktia nastojen 2 ja 3 väliltä, mutta kun konehuoneesta kädellä painaa vivuston aivan pohjaan niin silloin kytkin kytkee.
Kaasun ollessa pois ei nastojen 2 ja 1 välillä ole kontaktia eli kytkimessä on varmaankin jotain vikaa. Vai ajaako läppä automaattisesti kiinni, kun kääntää virrat päälle?
Siis tarkotat kaasuläpän asentotunnistinta?
Se ei ole potikka mallia vaan se tunnistaan tyhjäkäynin jollakin navoilla ja osakaasun ja sitten täyskaasun.
Ja kaasuläppä on pelkästään jousien varassa ei ajele sähkösesti läppää kiinni.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Noniin. Luulin, että kaasuläpän asentotunnistin olisi kytkin. No on se sitäkin, mutta sisällä on myös pari liukuvastusta...osanumero tuolle palikalle on 0065459424. Ainakin yks kylmäjuotos tuolta löytyi, eli idle-asennossa ei ollut kontaktia kytkinpuolella.
Vastusten arvot vaihtelivat melko lineaarisesti toisissa navoissa (full load -> idle) 2,27kohm-2,97kohm ja toisissa (full load -> idle) 2,82kohm-2,12kohm.
Ja ei tietenkään piirikaavioissa mitään mainintaa noista vastuksista...

edit: pari kuvaa osasta
Kuva

Kuva
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Hyvä. Täysin uutta tietoo ainakin mulle.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Sit jos joku osais kertoo, et pitääkö kaasuläpän kytkimessä kärjen "full load" sulkeutua, kun kaasupoljin painetaan pohjaan?
edit: auton ollessa sammuksissa/ilman akkua.
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Nyt ois korjattu kaasuläpän asentotunnistin paikallaan ja tuntus toimivan, ainakin yleismittarin mielestä, sekä "idle" että "full load" -asennoissa. En kuitenkaan saanu ruiskua takaisin paikoilleen tai lähinnä kumikaulusta muljahtamaan kaasuläppäkotelon kauluksen ympärille. Jospa lämpimämmällä ilmalla ja kuumailmapuhaltimen avustuksella suostuisi menemään..
Siellähän on kaasuläppäkotelon kyljessä vasteet joiden välillä vivuston tulisi varmaankin liikuskella ja nythän täyskaasun puolella jää ainakin pari senttiä vajaaksi vasteesta, eli vaijerinsäätöhommia myös tiedossa..
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Jaahas...nyt kun korjasin tuon kaasuläpän asentotunnistimen niin ilmestyy vikakoodi #10 "Throttle position switch - closed throttle position fault (idle)" ja auto ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä. Nappasin piuhan liittimestä irti ja kas kummaa käy tyhjäkäyntiä, ottaa kierroksia eikä vikakoodiakaan ilmesty.
Lisäksi ilmestyi koodi #7 "TNA-signal (rpm) at CFI control module illogical"
Vanha tuttu #9 "Current to EHA is illogical" on myös läsnä. Virrat päällä ja kone sammuksissa on EHAn virta vain 3,2mA kun pitäisi olla 20mA. Liekö ECU paskana sitten...
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

MASsin kun laittoi huolellisesti paikalleen niin sai hävitettyä tuon #7 vikakoodin.
Mikä ihmeen servo on imusarjan alla? Siitä lähtee vivusto kaasuläpälle ja se hurisee jatkuvasti kun virrat on käännetty päälle.
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

wehis kirjoitti:MASsin kun laittoi huolellisesti paikalleen niin sai hävitettyä tuon #7 vikakoodin.
Mikä ihmeen servo on imusarjan alla? Siitä lähtee vivusto kaasuläpälle ja se hurisee jatkuvasti kun virrat on käännetty päälle.
Mulla ainakin siellä majaa pitää vakkarin moottori systeemi.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Sellasta en tiennyt tossa olevankaan. Ei ainakaan oo mitään viikseäkään sitä varten..
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Sen verran vastaan että duty cycle pitäisi olla noin 46-50% tietämissä. Korkeampi kuin 50, niin seos on laihalla.
Pienempi kuin, niin auto käy rikkaalla. Ei muutaku eha toimintakuntoon sitten moottori lämpöiseksi. Ja uusi mittaus ja säätöä seos ruuvista seosta rikkaammaksi. Ei ihme että auto ei tahdo käydä jos se saa vaan lähinnä happea...
Sen jälkeen kun seokset o kunnossa niin päästämittaus ja jos kusee niin puristuspaineiden mittaus. Jos puristuspaineet kusee, niin todennäköisesti venttiilivika. Jos auto pöllyttää sinistä savua niin venavarren kumit on paskana tai mäntävika. Syökö öljyä? Ei luulis olevan vielä mäntävikaa kun noin laihalla seos on. Minusta taitaa tuo öljyn palaminenen rikastuttaa seosta.
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kannattaa tutustua minun topickiin mese.fi forumilla. Siellä on paljon asiaa.

Itse aloittaisin siitä että säästäisin tuon kaasuvivuston Oikeisiin asetuksiin

Seuraavaksi lukisin kaikki vikakoodit ja kävisin paikat läpi
Jäljelle pitäisi jäädä ainoastaan yksi vikakoodit kampiakselin asento tunnistin. Sitä ei saa pois. Herjaa sitä vaInka toimii. Se jos ei toimi niin ei auto käynnisty.
Nyt kun vikakoodit on poissa ja kaikki pitäisi toimia, niin sitten seoksen säätöön. Duty cycle 50% tavotteena läpösellä koneella tyhjäkäynnillä
220.128 Black Mirror
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Morjes Kryptonite.
Oon topikkias käynytkin tavaamassa ja pitää tuo vivusto säätää kohdalleen, mutta se ei varmaankaan vaikuta EHAn virtaan. Sen pitäisi olla luokkaa 20mA, kun virrat on päällä ja moottori ei käynnissä (KOEO, key on engine off), mutta kun tuossa omassa on vaan jotain 3mA ja käynnissä ollessa vähän päälle 2mA. EHAn säätö ei vaikuta tuohon KOEO-virtaan.
Enkä saa duty cyclee mitattua, koska EHAn vikakoodi on päällä eli duty cycle jököttää jatkuvasti lukemassa 90%.
Tällä hetkellä siis 16-napaisesta liittimestä löytyy siis ainoastaan EHAn ja kampiakselin tunnistimen vikakoodit.
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Tietääkseni ehan ohjaus tulee suoraan ruiskuboxilta. Jos ohjaus ei toimi, niin taitaapi olla ruiskuboxi kaput. Minulla olisi ehjä eha tarjolla. + paljon muita osia.

Aloitetaan, Onko autosi ASR-luistonestolla? Tärkeitä tietoja vivuston säätöä varten.

http://www.w124performance.com/service/ ... 0-1010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ylemmän ohjeen mukaan jos autostasi puuttuu ASR ja jos löytyy, niin alemman ohjeen avulla. Ja jos autossasi on ASR ja 5-vaihteinen automaatti, automaatti-ilmastoinnilla, niin minulta löytyy nuo kaikki boxit

Automaatti ja ASR: M104.980 , W124 & W129


Vivuston säätö:

-Tarkista osien jouhuea liikkuvuus ja vaihda uuteen tervittaessa.

1.Löysennä kaasuvaijerin "muttaria" (29) kunnes kaasuvaijerin jousi (26) on jännityksestä vapaa.

2.Aloita säätäminen avaamalla yhdystangon (21) ruuvi ja tämän jälkeen tee sama tangolle (51).

3.Tarkista että kaasuläppäanturin läppä on kiinni asennossa.

4.Käännä sytytysvirta päälle, jolloin kaasuläppäanturin läppä hakee tyhjäkäyntiasennon.

5. Korjaa yhdystangon pituus (21) kiristämällä ruuvi jonka aikaisemmin avasit.

6. Käännä sytytysvirta pois.

7. Säädä yhdystangot (50 & 51) kääntämällä vivut (52 & 53) potentiometrissa (R25) olevia "tyhjäkäyntivasteitaan" (74 & 75) vasten. )
Vipuvarret eivät saa liikkua säädön aikana kaasuanturin tyjäkäyntiasennosta ja saman aikaisesti
käännä vipuvartta (8 ) moottoriin päin kunnes yhdystanko, messinkiputki (20) on täysin vedetty ulos kokopituuteen.

8. Kiristä ruuvi yhdystangosta (51)

Huomautus, (yhdystanko (50) ei ole ollut säädettävissä vuoden 1990 jölkeen.

9. Säädä ruuvista (11a) vaijeri aivan löysäksi ja jonka jälkeen käännä vipuvarren (52) nuolipää vipuvarren (75) stopparia vasten, kiristä ruuvista (11a) siihen asti kunnes nuolen päät vipuvarsissa (52) ja (75) kohtaavat


Kaasuvaijerin säätö:

1. Kaasuvaijerin jousen (26) tulee olla täysin vapaa jännityksestä kaasun ollessa vapaana, jos näin ei ole niin säädä mutterista (29)

2.Käännä virta päälle, ei käyntiin.

3. Kaasupoljin pohjaan (ei kick-downille asti)

Vipuvarren (53) pitää olla kaasuanturin max-kaasustopparia (76) vasten ja olla täysin vapaa jännityksestä (eli vaipuvarsi osuu stoppariin muttei kuitenkaan paina vipuvartta stopparia vasten väkisin) (R25)

4. Hienosäädä tarvittaessa ruuvista (32), joka löytyy kuskin jalkatilasta, paljastuu kun ottaa suojamuovin kuskipuolen koelaudan alta pois
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

ps
löytyy jos kiinnostusta:

Ruiskutusboxi A0125450032[09] 160€ (uus pari tonttua)
Eha, polttoaineen paineen säädin A0000703962, 100€ (uus 200€)
220.128 Black Mirror
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jospa otat ensin yj-releen irti käydessä niin muuttuuko käynti koska jos sähköruiskussa on vikaa niin ecu ei kyllä ole käytössä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Kryptonite kirjoitti:ps
löytyy jos kiinnostusta:

Ruiskutusboxi A0125450032[09] 160€ (uus pari tonttua)
Eha, polttoaineen paineen säädin A0000703962, 100€ (uus 200€)
EHAa miulla on 2kpl eli en tartte. Ruiskuboksi (CIS-E, N3) miulla on eri numerolla, 0095454132. Tiiä sitten sopiiko ristiin vai ei.

Boksit:
Kuva
Viimeksi muokannut wehis, La 16.06.2012 08:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Kryptonite kirjoitti:Tietääkseni ehan ohjaus tulee suoraan ruiskuboxilta. Jos ohjaus ei toimi, niin taitaapi olla ruiskuboxi kaput. Minulla olisi ehjä eha tarjolla. + paljon muita osia.

Aloitetaan, Onko autosi ASR-luistonestolla? Tärkeitä tietoja vivuston säätöä varten.

http://www.w124performance.com/service/ ... 0-1010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ylemmän ohjeen mukaan jos autostasi puuttuu ASR ja jos löytyy, niin alemman ohjeen avulla. Ja jos autossasi on ASR ja 5-vaihteinen automaatti, automaatti-ilmastoinnilla, niin minulta löytyy nuo kaikki boxit

Automaatti ja ASR: M104.980 , W124 & W129


Vivuston säätö:

-Tarkista osien jouhuea liikkuvuus ja vaihda uuteen tervittaessa.

1.Löysennä kaasuvaijerin "muttaria" (29) kunnes kaasuvaijerin jousi (26) on jännityksestä vapaa.

2.Aloita säätäminen avaamalla yhdystangon (21) ruuvi ja tämän jälkeen tee sama tangolle (51).

3.Tarkista että kaasuläppäanturin läppä on kiinni asennossa.

4.Käännä sytytysvirta päälle, jolloin kaasuläppäanturin läppä hakee tyhjäkäyntiasennon.

5. Korjaa yhdystangon pituus (21) kiristämällä ruuvi jonka aikaisemmin avasit.

6. Käännä sytytysvirta pois.

7. Säädä yhdystangot (50 & 51) kääntämällä vivut (52 & 53) potentiometrissa (R25) olevia "tyhjäkäyntivasteitaan" (74 & 75) vasten. )
Vipuvarret eivät saa liikkua säädön aikana kaasuanturin tyjäkäyntiasennosta ja saman aikaisesti
käännä vipuvartta (8 ) moottoriin päin kunnes yhdystanko, messinkiputki (20) on täysin vedetty ulos kokopituuteen.

8. Kiristä ruuvi yhdystangosta (51)

Huomautus, (yhdystanko (50) ei ole ollut säädettävissä vuoden 1990 jölkeen.

9. Säädä ruuvista (11a) vaijeri aivan löysäksi ja jonka jälkeen käännä vipuvarren (52) nuolipää vipuvarren (75) stopparia vasten, kiristä ruuvista (11a) siihen asti kunnes nuolen päät vipuvarsissa (52) ja (75) kohtaavat


Kaasuvaijerin säätö:

1. Kaasuvaijerin jousen (26) tulee olla täysin vapaa jännityksestä kaasun ollessa vapaana, jos näin ei ole niin säädä mutterista (29)

2.Käännä virta päälle, ei käyntiin.

3. Kaasupoljin pohjaan (ei kick-downille asti)

Vipuvarren (53) pitää olla kaasuanturin max-kaasustopparia (76) vasten ja olla täysin vapaa jännityksestä (eli vaipuvarsi osuu stoppariin muttei kuitenkaan paina vipuvartta stopparia vasten väkisin) (R25)

4. Hienosäädä tarvittaessa ruuvista (32), joka löytyy kuskin jalkatilasta, paljastuu kun ottaa suojamuovin kuskipuolen koelaudan alta pois
Miulla on vm.1992, mutta tuossa vivussa (50) on kyllä ruuvi, josta sitä voi säätää. Liekö sitten joskus vipu vaihdettu.
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Manu300cea24 kirjoitti:
wehis kirjoitti:MASsin kun laittoi huolellisesti paikalleen niin sai hävitettyä tuon #7 vikakoodin.
Mikä ihmeen servo on imusarjan alla? Siitä lähtee vivusto kaasuläpälle ja se hurisee jatkuvasti kun virrat on käännetty päälle.
Mulla ainakin siellä majaa pitää vakkarin moottori systeemi.
Nyt pitää varmistaa mikä moottori tuo on. Sehän voi myös olla moottori tuossa kuvassa (vasemmalla alhaalla):

Kuva
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Jippiaijjee! Vanhan ECUn tilalle laitettu, Kryptonitelta ostettu ja oikealla osanumerolla varustettu, boksi ja kas kummaa kun alkaa löytymään oikeansuuruista jännitettä ja virtaa. Ekaa kertaa tuossa autossa sain säädettyä Duty Cyclee, eikä jäänyt yhtään vikakoodia päälle lukuunottamatta kampiakselin tunnistimen koodia. EHAn virtakin pyöri 0mA:n molemmin puolin. No säätelin samalla kaasuvivuston ja ilmamäärämittarin potikan.
Ainoaksi viaksi jäi pätkiminen reilussa 6000 rpm:ssä. Osaisko joku kertoo mistä vois johtua? Ainakin EHAn väärät säädöt aiheuttaa tuollaista.
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja atlas »

Rajoitinhan on bensapumpun releessä????
no katso mitkä kierros arvot on releen päällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

atlas kirjoitti:Rajoitinhan on bensapumpun releessä????
no katso mitkä kierros arvot on releen päällä.
Ei tossa oo mitää erillistä bensapumpun relettä. Mittaristossa punanen alkaa kai jostain 7000:sta?
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Nyt en kyllä muista paljonko toi kone kiertää, mutta ennen punarajaa alko pätkiminen :)
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja atlas »

wehis kirjoitti:Nyt en kyllä muista paljonko toi kone kiertää, mutta ennen punarajaa alko pätkiminen :)
Miksei sulla ole kun mielestäni tuossa vielä on ?
Vai onko se poistettu?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

atlas kirjoitti:
wehis kirjoitti:Nyt en kyllä muista paljonko toi kone kiertää, mutta ennen punarajaa alko pätkiminen :)
Miksei sulla ole kun mielestäni tuossa vielä on ?
Vai onko se poistettu?
Ainakin ao. kuvan mukaan bensapumppujen ohjauksesta vastaa MAS.

Kuva

Tuossa tosin mainitaan, että pumpuille menee virta mm. kun koneen pyörimisnopeus on välillä 400-6450 (+/-50) rpm eli siitä vois maksimikierrokset päätellä.
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja wehis »

Edistystä tapahtuu eli nyt on säädetty pulssisuhde sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla 46-55% paikkeille. Tyhjäkäyntihän säädetään ruiskun päältä ja kierrosten seoksen säädin EHAsta.
Aiemmin mainittu pätkiminen tapahtuu 5500rpm:ssä. Voisko olla et paikallaan ollessaan auto ei kierrä tuon enempää ja liikkeessä ollessaan kiertää enempi?
1992 300CE-24 Aut. 124.051, M104.980KE
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300ce-24, käynnistymis- ja päästöongelmat

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

wehis kirjoitti:Edistystä tapahtuu eli nyt on säädetty pulssisuhde sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla 46-55% paikkeille. Tyhjäkäyntihän säädetään ruiskun päältä ja kierrosten seoksen säädin EHAsta.
Aiemmin mainittu pätkiminen tapahtuu 5500rpm:ssä. Voisko olla et paikallaan ollessaan auto ei kierrä tuon enempää ja liikkeessä ollessaan kiertää enempi?
Kyllä, automaatti ei anna kiertää enempää parkissa eikä vapaalla! ja pätkiminen johtuu siitä. Tulee rajotin vastaan..
220.128 Black Mirror
Vastaa Viestiin