sivuvilkut
sivuvilkut
Katselin hakutoimintoa. Oli paljon asiaa sivuvilkuista.
Mutta....mulla on heinäkuussa -85 rekisteröity W 201:n. Se on tuotu -00 maahan. Se on muutaman kerran leimattu jo ilman sivuvilkkuja.
Onko siihen laitettava sivuvilkut?
Nim. kohta leimalle
Mutta....mulla on heinäkuussa -85 rekisteröity W 201:n. Se on tuotu -00 maahan. Se on muutaman kerran leimattu jo ilman sivuvilkkuja.
Onko siihen laitettava sivuvilkut?
Nim. kohta leimalle
Itse olen hakenut biltemasta alkuperäisen näköisiä -> keltaset 10,9 Eur/kpl ja kirkkaat euron kalliimpia.
Likasuojaan kannattaa teipata vaikka maalarinteipillä riittävä alue johon reijän merkkaa ja samalla maalipinta säästyy turhilta jäljiltä.
Poralla pieni reikä alkuun ja paineilmasahalla reikä suorakaiteen malliseksi. Reunoihin maalia ja johdot etuvilkkujen johtojen väliin.(vilkuissa on valmiit liittimet)
Johdot olen vetänyt työntämälla rautalangan ensin uudesta vilkunreijästä etukulman vilkulle ja johto perään - aikaa prosessiin ei mene pitkään.
ps. On joskus hirvittänyt hurauttaa ihan ehjään ja naarmuttomaan peltiin reikää.
Likasuojaan kannattaa teipata vaikka maalarinteipillä riittävä alue johon reijän merkkaa ja samalla maalipinta säästyy turhilta jäljiltä.
Poralla pieni reikä alkuun ja paineilmasahalla reikä suorakaiteen malliseksi. Reunoihin maalia ja johdot etuvilkkujen johtojen väliin.(vilkuissa on valmiit liittimet)
Johdot olen vetänyt työntämälla rautalangan ensin uudesta vilkunreijästä etukulman vilkulle ja johto perään - aikaa prosessiin ei mene pitkään.
ps. On joskus hirvittänyt hurauttaa ihan ehjään ja naarmuttomaan peltiin reikää.

Re: sivuvilkut
On tainnut virkamieheltä jäädä aikaisemmilla kerroilla jotain huomaamatta, kun ei ole noiden puuttumista huomannut. 1.1.1985 lähtien sivuvilkut on pakolliset. Vois tietenkin ihan piruuttaan koittaa, että meneekö läpi tollasenaa ja jos tulee sanomista, niin kysyä perustelut miksi aikaisemmin on leimattu ilman vilkkuja.target kirjoitti:Katselin hakutoimintoa. Oli paljon asiaa sivuvilkuista.
Mutta....mulla on heinäkuussa -85 rekisteröity W 201:n. Se on tuotu -00 maahan. Se on muutaman kerran leimattu jo ilman sivuvilkkuja.
Onko siihen laitettava sivuvilkut?
Nim. kohta leimalle

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Kävin alkuvuodesta autoa katsastamassa ja siitähän puuttuu sivuvilkut. Katsastusmies totesi että "tossahan ei noita sivuvilkkuja ole kun on Saksasta ja näin vanha". Ja siinä se, asia oli sillä todettu ja läpi meni
Kosla on kertaalleen leimattu aiemmin Suomessa (ed. omistaja) eikä ilmeisesti silloinkaan ole asiasta tullut huomautusta. Itse menin tähän katsastukseen sillä mielellä että katsotaan mitä siitä sanotaan. Ainakin tämän vuoden ajelen ilman sivuvilkkuja

Kosla on kertaalleen leimattu aiemmin Suomessa (ed. omistaja) eikä ilmeisesti silloinkaan ole asiasta tullut huomautusta. Itse menin tähän katsastukseen sillä mielellä että katsotaan mitä siitä sanotaan. Ainakin tämän vuoden ajelen ilman sivuvilkkuja

- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Kerran näin Jeep Grand Cherokeen (USA -mallisen), jossa oli sivuvilkku kiinnitetty suuntavilkun "reunaan" - Suomen kilvissä. No, joka tapauksessa mitenköhän tätä voisi soveltaa Mersuihin, ettei tarvitsisi porailla ehjiin pelteihin reikiä? Perheessäni on huonoja kokemuksia sivuvilkkujen laitosta (merkkiliikkeessä) - pistää vihaiseksi
. Ja mitenköhän katsastussetä suhtautuisi moiseen innovaatioon?

-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Peilivilkut
Omaan W126:een tuli uudet etusiivet ja niihin ei porattu vilkunreikiä. Auto katsastettiin juuri ennen maalausta, joten ainakin tämän kesän voi ajaa huoletta.
Jos joskus katsastusmies haluaa vilkut, niin ajattelin laittaa ne peileihin. En viitsi tehdä reikää lokasuojaan. Tai sitten teen
orkkis-vilkut on kyllä tallessa johtoineen.
Jos joskus katsastusmies haluaa vilkut, niin ajattelin laittaa ne peileihin. En viitsi tehdä reikää lokasuojaan. Tai sitten teen

- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2153
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Itsellä on tarkotus ens kesänä hommata etee uudet pellit ja samalla jättää ne vilkuttomiksi, eli siirtää vilkut peileihin ostamalla semmoset m3-look vilkkupeilit. Paremman näkönen peileissä, vaikkei vilkkuja kovin usein tulekkaan käytettyy 

X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Mersussa näkyy sivulle muutenkin
mutta kai se turvallisuusasia on. Kahteen olen vilkut laittanut. Onneksi johdon pujotus käy ainakin 124:ssa rautalangalla. Paras tehdä pituussuunnassa sen verran löysä reikä, että sen saa myös helposti otettua pois kun vaihtaa lamppua tms.
Oman W124:n kanssa menin katsastukseen ilman että olin laittanut vilkkuja enkä mitään muutakaan ollut autoon tehnyt. Kaikki meni läpi ok, mutta lopussa katsastusmies totesi, että muuten hyvä mutta vilkut puuttuu. Eli pyysi kk kuluessa uudelleen näyttämään. No sitten jätin homman viimeiseen päivään ja kuinka ollakaan just kun olin menossa, niin katkesi virta-avain virtalukkoon ja niin meni yhdellä päivällä yli kuukauden. Ja taas koko auto uusintarekisteröintikatsastukseen ja maksu sen mukaan.
Oman W124:n kanssa menin katsastukseen ilman että olin laittanut vilkkuja enkä mitään muutakaan ollut autoon tehnyt. Kaikki meni läpi ok, mutta lopussa katsastusmies totesi, että muuten hyvä mutta vilkut puuttuu. Eli pyysi kk kuluessa uudelleen näyttämään. No sitten jätin homman viimeiseen päivään ja kuinka ollakaan just kun olin menossa, niin katkesi virta-avain virtalukkoon ja niin meni yhdellä päivällä yli kuukauden. Ja taas koko auto uusintarekisteröintikatsastukseen ja maksu sen mukaan.
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Kyllä ne pitää laittaa. Itsellä on -85 auto ja tuotu -87 vuonna suomeen. Katsastusmies alko tänä vuonna kitisemään, että vilkut pitäis laittaa. Selittelin, että jos auto on ollut lähes 20 vuotta suomessa eikä siihen ole tarvinut sivuvilkkuja asentaa, niin onhan se kumma jos ne nyt ois pitäny asentaa. Selitys meni läpi ja vilkkuja ei tarvi laittaa.
Samalla katsastusmies selitti, että joihinkin -85 ja sitä vanhempiin tuotuihin autoihin ei tarvitse asentaa, mutta siitä on erikseen maininta rekisteriotteessa.
Samalla katsastusmies selitti, että joihinkin -85 ja sitä vanhempiin tuotuihin autoihin ei tarvitse asentaa, mutta siitä on erikseen maininta rekisteriotteessa.
Re: peileihin
Hei kertokaas mistä näitä vilkullisia sivupeilejä saa W124:een. Ei viittis millään ruveta neitseelliseen peltiin reikää sorvaamaan. Olis sitten saman tien "lievä tuning".riviit kirjoitti:mulla meni 124C parista leimasta läpi ilman sivuvilkkuja... ja sitten inssi yllättäen ne vaati! laitoin vilkulliset sivupeilit ja johan kelpas
Tai saako vanhaan peiliin asiallisesti sivuvilkun kiinni? Kommentteja kokemuksista

EDIT: tai onko uutta tietoa tähän AKE: näkyvyyskulmavaatimuksiin, ohessa Adenauer300:n lainaus:
Tuo Aken:n vaatimus ei todellakaan selvitä mitään, eli sen perusteella mitä lukemastani ymmärrän voi ilmeisesti ake vaatia jopa useampia sivusilkkuja samalle puolelle ( voidaan toteuttaa myös yhdellä valolla???),
vai tarkoitataako tuo sitä, että jos etusuuntavalaisin täyttää laissa merkityt "näkyvyyskulmavaatimukset" (näkyvyys 5 - 60astetta korin sivulinjasta mitattuna), niin niitä ei tarvita. Tämän vaatimuksen muuten W126 mersun etuvilkku pitäisi kyllä täyttää?!

Autoni vuosimalli on 1991
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Sivuvilkuista
Löysin eilen Osaset-liikkeestä sivupeilien taustohin liimattavat led-nauhat. Niissä on E-hyväksyntä ja kävin jopa näyttämässä niitä katsastussedälle. Ovat lailliset jos ne asentaa siten että päädyssä oleva led valo näkyy taaksepäin auton kylkilinjasta 5 asteen kulmassa viistoon katsottaessa.
Ongelma on vaan se että ko. valot eivät ole niitä kaikkein tyylikkäimpiä. Siksi ajatus kampeaakin lokasuojiin liimattaviin led-sivuvilkkuihin. Sellaiset jos laittaa niin vilkku ei kuitenkaan tule aivan oikeaan paikkaan, jos piuhan meinaa vetää vaikka kylkipanelin alle piiloon.
Se neitseelliseen pintaan puhkaisu on "muistaaakseni" ihan kivaa puuhaa
mutta ei auton pelteihin mielestäni.
Ongelma on vaan se että ko. valot eivät ole niitä kaikkein tyylikkäimpiä. Siksi ajatus kampeaakin lokasuojiin liimattaviin led-sivuvilkkuihin. Sellaiset jos laittaa niin vilkku ei kuitenkaan tule aivan oikeaan paikkaan, jos piuhan meinaa vetää vaikka kylkipanelin alle piiloon.
Se neitseelliseen pintaan puhkaisu on "muistaaakseni" ihan kivaa puuhaa

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Itsellä oli autona Jenkeistä muuttoautona tuotu Volvo 960 Farmari 2,3 turbolla vm 91. Siinä oli sivuvilkkujen paikalla ollut jenkkien pakolliset sivuhuomiovalot, jotka auton tullessa Suomeen -93 poistettiin. Koloihin laitettiin Volvo -merkit, ei mitään vilkkuja tai valoja.
Isäni katsasti auton kahtena vuotena ja itse myös kahtena vuotena (auto talossa 98 - 02), eikä koskaan kukaan sanonut mitään sivuvilkkujen puutteesta. Auto ostettin paikallisesta Volvo-liikkeestä ja myytiin toisen merkin liikkeeseen Vantaalle. Myyjät eivät edes huomioineet ko. "puutetta".
Isäni katsasti auton kahtena vuotena ja itse myös kahtena vuotena (auto talossa 98 - 02), eikä koskaan kukaan sanonut mitään sivuvilkkujen puutteesta. Auto ostettin paikallisesta Volvo-liikkeestä ja myytiin toisen merkin liikkeeseen Vantaalle. Myyjät eivät edes huomioineet ko. "puutetta".
Oma talous:
MB E 200 CDI A -99
työn puolesta:
MB E 220 CDI T A -04
MB E 200 CDI A -03
Ex MB E 220 CDI T A -01
Ex MB E 200 CDI -00
+ lukuisia tähdettömiä keltakupuja
MB E 200 CDI A -99
työn puolesta:
MB E 220 CDI T A -04
MB E 200 CDI A -03
Ex MB E 220 CDI T A -01
Ex MB E 200 CDI -00
+ lukuisia tähdettömiä keltakupuja
1.1.1985 jälkeen rekistöröityyn autoon kuuluu ne sivuvilkut pakollisena varustuksena. Oon ollu mukana useissa katsatuksissa mm. saksantuontien kanssa. Jotkut katsastusmiehet eivät ole huomioineet (unohduksissaan) koko vilkkuasiaa.
Mutta se ei ole peruste, jos joku edellinen katsatusinssi on unohtanut tarkistaa ne, etteikö vilkut lain mukaan tulisi olla autossa. Niitä on pitänyt laittaa siten jälkeenpäin vaikka useamman vuoden päästä. Laki on laki.
Ja siinä laissa on tietty pykälä että jos vilkut näkyy sivulle riittävän pienestä kulmasta katsoen, erillisiä sivuvilkkuja ei tarvitse asentaa. Noh, tämä laki on edelleen voimassa. Mutta kun ajatellaan autonvalmistajia / maahantuojia, he ovat ottaneet tämän asian varmasti selville ennekun ovat tuhansiin mersuihin ruvenneet tekemään vilkunpaikkaa. Karrikoiden, jos suomimesessä on kyljessä vilkku, kuuluu se olla myös saksantuonnissa.
Olen yrittänyt vedota tähän riittävään näkyvyyteen pariin otteeseen, mutta sanoohan se jo maalaisjärkikin, että jos vastaavissa suomiautoissa on ne vilkut, niin ei niitä ilman syytä ole niihin asennettu, ts. kulma liian suuri.
Ei siinä nyt mitään suurempaa ongelmaa tule. Laittaa ne vilkut ja sillä siisti. Ottaa vilkunpaikat selville vastaavasta suomiautosta. Ei tarvii sitte jännittää joka ikinen vuosi katsastuksessa.
ja ei kai noita lakeja ihan ihmisten kiusaksi ole keksitty, vaan ihan meidän kaikkien turvallisuuden lisäämiseksi.
Mutta se ei ole peruste, jos joku edellinen katsatusinssi on unohtanut tarkistaa ne, etteikö vilkut lain mukaan tulisi olla autossa. Niitä on pitänyt laittaa siten jälkeenpäin vaikka useamman vuoden päästä. Laki on laki.
Ja siinä laissa on tietty pykälä että jos vilkut näkyy sivulle riittävän pienestä kulmasta katsoen, erillisiä sivuvilkkuja ei tarvitse asentaa. Noh, tämä laki on edelleen voimassa. Mutta kun ajatellaan autonvalmistajia / maahantuojia, he ovat ottaneet tämän asian varmasti selville ennekun ovat tuhansiin mersuihin ruvenneet tekemään vilkunpaikkaa. Karrikoiden, jos suomimesessä on kyljessä vilkku, kuuluu se olla myös saksantuonnissa.
Olen yrittänyt vedota tähän riittävään näkyvyyteen pariin otteeseen, mutta sanoohan se jo maalaisjärkikin, että jos vastaavissa suomiautoissa on ne vilkut, niin ei niitä ilman syytä ole niihin asennettu, ts. kulma liian suuri.
Ei siinä nyt mitään suurempaa ongelmaa tule. Laittaa ne vilkut ja sillä siisti. Ottaa vilkunpaikat selville vastaavasta suomiautosta. Ei tarvii sitte jännittää joka ikinen vuosi katsastuksessa.

Re: sivuvilkut
Vanhaa ketjua ylöspäin, jos jotakuta sattuis kiinnostamaan. Eli katsastusmies vaati sivuvilkut Saksasta tuotuun w124 mersuuni. En halunnut porata ruostereikiä ehjiin lokasuojiin, joten laitoin sivuvilkut etupuskurin takayläkulmaan. Pienet pyöreät kirkkaat fiat coupen vilkut istuu oikein nätisti siinä. Ja kelpas katsatuksessa, kun ovat yli 35 sentin korkeudella maasta ja näkyyävät 5-60 asteen kulmassa auton perän kohdalta katsottuna. Olisin laittanut peileihin, mutta ei löytynyt mistään vaatimusten mukaisia peilivilkkuja. Mutta hyvä tuli näinkin 

Re: sivuvilkut
Tuon etuvilkun taaksepäinnäkymisen tulkinnan mukaan sivuvilkkua tuskin tarvitsee ainakaan W124, W201 tai W126- malleihin, vaikka ne suomi-autoissa toki onkin. Ainoa kerta kun olen joutunut asian kanssa tekemisiin, oli silloin kun ajoin Audi 80:llä (-92). Rekisteröintikatsastuksesta meni läpi ilman sivuvilkkuja ja sen jälkeen 5 vuotta vaikka joka kerta katsastettiin eri asemalla.
Mutta riippuu siis miten pykälää tulkitaan. En tiedä miten sen etuvilkun taaksepäinnäkyvyyttä virallisesti mitataan. Sillä tavallahan se varmasti selviää.
Mutta riippuu siis miten pykälää tulkitaan. En tiedä miten sen etuvilkun taaksepäinnäkyvyyttä virallisesti mitataan. Sillä tavallahan se varmasti selviää.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: sivuvilkut
itse laitoin tuohon omaan farkkuun bilteman tarrakiinnitteiset ledi sivuvilkut katsastukseen, johtoja en tietysti alkanut kytkemään, kun se riittää, että ne vilkut on, toimivuudesta ei ole mitään vaatimusta
maksavat 10 € pari ja ovat ihan siedettävän näköiset...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: sivuvilkut
Mulla ne kyllä vilkuttelikin niitä ja tarkkaan syynäs, että on oikeat e-merkinnät lasissa.
Re:
epk kirjoitti:Kerkko kirjoitti: ja ei kai noita lakeja ihan ihmisten kiusaksi ole keksitty, vaan ihan meidän kaikkien turvallisuuden lisäämiseksi.
niin suurin osa,ne saatanan jauhopäät vois ottaa sinne jonkun päättämään joka oikeasti tietäis jostain jotain.
Just näin,eihän noilla sivuvilkuilla ole MITÄÄN merkitystä,etu-ja takavilkut näkyy myös sivuille ja paljon paremmin kuin nää pienet viivat. Aikaamyöten sinne alle kuitenkin siunaantuu ruostetta ja sitte sitä taas paklaamaan ja maalaamaan!!! Älyttömiä määräyksiä,mutta näitähän meillä riittää... Tästähän vois aloittaa uuden ketjun kokonaan,vai onko jossain jo aloitettu? No,aloitan sitten tieliikenneasetuksista,laista wtf. Risteävälle ajoradalle oikealle ei edelleenkää saa kääntyä punaisten palaessa. Turhauttavaa seisomista. Riittävän varovaisuuden huomioonottamisella jota tolkutetaan monissa muissakin tieliikennetoiminnoissa voitaisiin asia sallia.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: sivuvilkut
Menee vähän eri merkkiin, mutta esim. tuossa http://www.nettiauto.com/buick/regal/4850225" onclick="window.open(this.href);return false; on surullinen esimerkki, miten asetuksia osataan tulkita kuin piru. Alkuperäinen parkki/vilkku - joka näyttää siis nimenomaan sivulle eikä eteen - ei ole kelvannut ja noin 10 cm päässä on hyväksytty sivuvilkku 

ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: sivuvilkut
Tollanen sivuvilkkuviritys tuli siis tehtyä. 

Re: sivuvilkut
Onko tuo nappi mersun oma?saban kirjoitti:Tollanen sivuvilkkuviritys tuli siis tehtyä. [ http://img195.imageshack.us/img195/6026/12060037.jpg ]
Re: sivuvilkut
Ei oo, sillä (tässä ketjussa ylempänä):Calevi kirjoitti:Onko tuo nappi mersun oma?saban kirjoitti:Tollanen sivuvilkkuviritys tuli siis tehtyä. [ http://img195.imageshack.us/img195/6026/12060037.jpg ]
saban kirjoitti:Vanhaa ketjua ylöspäin, jos jotakuta sattuis kiinnostamaan. Eli katsastusmies vaati sivuvilkut Saksasta tuotuun w124 mersuuni. En halunnut porata ruostereikiä ehjiin lokasuojiin, joten laitoin sivuvilkut etupuskurin takayläkulmaan. Pienet pyöreät kirkkaat fiat coupen vilkut istuu oikein nätisti siinä. Ja kelpas katsatuksessa, kun ovat yli 35 sentin korkeudella maasta ja näkyyävät 5-60 asteen kulmassa auton perän kohdalta katsottuna. Olisin laittanut peileihin, mutta ei löytynyt mistään vaatimusten mukaisia peilivilkkuja. Mutta hyvä tuli näinkin
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: sivuvilkut
Kiitos selvennyksestä, passaa hyvin meikäläisen rojektiin!Nozki kirjoitti:Ei oo, sillä (tässä ketjussa ylempänä):Calevi kirjoitti:Onko tuo nappi mersun oma?saban kirjoitti:Tollanen sivuvilkkuviritys tuli siis tehtyä. [ http://img195.imageshack.us/img195/6026/12060037.jpg ]
saban kirjoitti:Vanhaa ketjua ylöspäin, jos jotakuta sattuis kiinnostamaan. Eli katsastusmies vaati sivuvilkut Saksasta tuotuun w124 mersuuni. En halunnut porata ruostereikiä ehjiin lokasuojiin, joten laitoin sivuvilkut etupuskurin takayläkulmaan. Pienet pyöreät kirkkaat fiat coupen vilkut istuu oikein nätisti siinä. Ja kelpas katsatuksessa, kun ovat yli 35 sentin korkeudella maasta ja näkyyävät 5-60 asteen kulmassa auton perän kohdalta katsottuna. Olisin laittanut peileihin, mutta ei löytynyt mistään vaatimusten mukaisia peilivilkkuja. Mutta hyvä tuli näinkin

Re: sivuvilkut
Mitä muuten laki sanoo näistä peilin sisään (ei ulkop.) asennettavista?
http://www.ebay.com/itm/2-Amber-33-SMD- ... 0454809647" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=B_XMzMi9RIA" onclick="window.open(this.href);return false;
Voisi välttää puhkomasta reikiä kylkiin.
http://www.ebay.com/itm/2-Amber-33-SMD- ... 0454809647" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=B_XMzMi9RIA" onclick="window.open(this.href);return false;
Voisi välttää puhkomasta reikiä kylkiin.
Re: sivuvilkut
Sivuvilkut on mielenkiintoinen keskustelun aihe ajasta riippumatta. Se ei ole ollut samalla tavalla muuttuva, kuin tullin kantama autovero. Syyksi laittaisin taloudellisen intressin, eli autovero jo määrällään on saanut aktiiviset kansalaiset kyselemään oikeuksiensa perään, ja kyseenalaistamaan virkamiesten mielivaltaiset ja Suomenvaltion sopimien sitovien sopimusten vastaiset verotuspäätökset.
Katsastuksessa olemme samojen perusteiden pohjalta tehtyjen sopimusten tulkinnan äärellä. Yksittäistapauksessa intressi ei aina ole suuren suuri kuten sivuvilkkujen tapauksessa. Yhtä kaikki sivuvilkku vaatimus toisesta Yhteisömaasta käytettynä tuotuun ajoneuvoon, joka on täyttänyt voimassa olevat katsastusmääräykset tuontivaltiossa (katsastus vielä tuontivaiheessa voimassa) liippaa läheltä tekniseen tuontiesteeseen.
Kävin viime vuoden puolella keskustelua Trafi:n kera aiheesta Sprinter kuorma-autoksi rekisteröinti jo Saksassa tai Suomessa ja väliseinän lujuuslaskelma, hyväksyntä katsastuksessa Suomessa hyväksytty jo katsastuksessa Saksassa, Suomen tekemät varaumat EU:n katsastusdirektiiviin. Aiheeseen liittyy vielä "ns auktorisoidut" autonrakentaja yritykset Suomessa. Näiden firmojen väliseinät menevät katsastuksessa mukisematta läpi.
Olen mitellyt menneisyydessä tullin kanssa autoveron määrästä ja laskenta perusteesta omien sekä tuttujen ajoneuvojen osalta huomattavan monta kertaa, enkä ole hävinnyt yhtään asiaa.
Ns kaksoisvakuutukseen liittyvän kantelun oikeuskanslerille sen sijaan "hävisin" (Nikulan ollessa oikeuskanslerina), vaikka minulla oli Saksasta otettu voimassa oleva liikennevakuutus, johon oli liitetty vielä "green card", josta ilmeni, että Suomi oli allekirjoittajavaltio sopimuksessa, joka takasi kyseisen liikennevakuutuksen olevan voimassa Suomessa. Oikeuskanslerinviraston toteamus oli, että ei anna aihetta moitteisiin, koska Suomi on jo haastettu Yhteisön tuomioistuimeen ko. asian osalta. Suomi tuomittiin myöhemmin ko. asian osalta, mutta kuinka moni on saanut rahansa takaisin, eli viitsinyt ja jaksanut hakea valituksella aiheettomasta vakuutuksen ottamisesta aiheutuneen rahallisen vahingon valtiolta.
Jos nyt joku sanoisi, että oikein meni, koska Suomihan oli jo haastettu asiassa.....niin asiaa vain pitkitettiin. Samoihin aikoihin oikeuskansleri puuttui Valtioneuvoston istunnossa lapissa sijaitsevan luonnonsuojelualueen asiassa käsittelyyn, ja totesi ettei sellaista päätöstä voida Valtioneuvostossa tehdä, koska Suomi todennäköisesti joutuisi päätöksen johdosta vastaamaan Yhteisöjen tuomioistuimeen.
No miten tämä kaikki edellä "paasattu" liittyy sivuvilkkuihin....olen porannut/leikannut kahteen 124:een ja yhteen 190:een ehjään siipeen ruostuvat reiät sivuvilkuille. On ketuttanut, mutta en ole jaksanut pyytää kirjallista valituskelpoista päätöstä katsastusasemalta sivuvilkkujen asentamisvaatimuksesta käytettynä Saksasta itse maahantuomaani ajoneuvoon, jolla on ollut voimassa oleva katsastus tuontimaassa eli Saksassa. Lopputulemasta en ole satavarma mutta lähes...toki koko valitusprosessin ajan ajoneuvohan on käyttökiellossa. Viime mainitusta vahingosta korvauksen saaminen Suomessa on mahdotonta, vaikka poikkeuksiakin melkein vastaavanlaisesta tapauksesta onkin.
Katsastuksessa olemme samojen perusteiden pohjalta tehtyjen sopimusten tulkinnan äärellä. Yksittäistapauksessa intressi ei aina ole suuren suuri kuten sivuvilkkujen tapauksessa. Yhtä kaikki sivuvilkku vaatimus toisesta Yhteisömaasta käytettynä tuotuun ajoneuvoon, joka on täyttänyt voimassa olevat katsastusmääräykset tuontivaltiossa (katsastus vielä tuontivaiheessa voimassa) liippaa läheltä tekniseen tuontiesteeseen.
Kävin viime vuoden puolella keskustelua Trafi:n kera aiheesta Sprinter kuorma-autoksi rekisteröinti jo Saksassa tai Suomessa ja väliseinän lujuuslaskelma, hyväksyntä katsastuksessa Suomessa hyväksytty jo katsastuksessa Saksassa, Suomen tekemät varaumat EU:n katsastusdirektiiviin. Aiheeseen liittyy vielä "ns auktorisoidut" autonrakentaja yritykset Suomessa. Näiden firmojen väliseinät menevät katsastuksessa mukisematta läpi.
Olen mitellyt menneisyydessä tullin kanssa autoveron määrästä ja laskenta perusteesta omien sekä tuttujen ajoneuvojen osalta huomattavan monta kertaa, enkä ole hävinnyt yhtään asiaa.
Ns kaksoisvakuutukseen liittyvän kantelun oikeuskanslerille sen sijaan "hävisin" (Nikulan ollessa oikeuskanslerina), vaikka minulla oli Saksasta otettu voimassa oleva liikennevakuutus, johon oli liitetty vielä "green card", josta ilmeni, että Suomi oli allekirjoittajavaltio sopimuksessa, joka takasi kyseisen liikennevakuutuksen olevan voimassa Suomessa. Oikeuskanslerinviraston toteamus oli, että ei anna aihetta moitteisiin, koska Suomi on jo haastettu Yhteisön tuomioistuimeen ko. asian osalta. Suomi tuomittiin myöhemmin ko. asian osalta, mutta kuinka moni on saanut rahansa takaisin, eli viitsinyt ja jaksanut hakea valituksella aiheettomasta vakuutuksen ottamisesta aiheutuneen rahallisen vahingon valtiolta.
Jos nyt joku sanoisi, että oikein meni, koska Suomihan oli jo haastettu asiassa.....niin asiaa vain pitkitettiin. Samoihin aikoihin oikeuskansleri puuttui Valtioneuvoston istunnossa lapissa sijaitsevan luonnonsuojelualueen asiassa käsittelyyn, ja totesi ettei sellaista päätöstä voida Valtioneuvostossa tehdä, koska Suomi todennäköisesti joutuisi päätöksen johdosta vastaamaan Yhteisöjen tuomioistuimeen.
No miten tämä kaikki edellä "paasattu" liittyy sivuvilkkuihin....olen porannut/leikannut kahteen 124:een ja yhteen 190:een ehjään siipeen ruostuvat reiät sivuvilkuille. On ketuttanut, mutta en ole jaksanut pyytää kirjallista valituskelpoista päätöstä katsastusasemalta sivuvilkkujen asentamisvaatimuksesta käytettynä Saksasta itse maahantuomaani ajoneuvoon, jolla on ollut voimassa oleva katsastus tuontimaassa eli Saksassa. Lopputulemasta en ole satavarma mutta lähes...toki koko valitusprosessin ajan ajoneuvohan on käyttökiellossa. Viime mainitusta vahingosta korvauksen saaminen Suomessa on mahdotonta, vaikka poikkeuksiakin melkein vastaavanlaisesta tapauksesta onkin.