
S210
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
katson sen sulle päivän aikana ja kirjoitan vastauksen tänne sit 

Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Noniin yritin mittailla mutta ei oikein voi kunnolla mitata, paras kun on monen kokoisia hylsyjä koska sen näkee sit vasta mikä niistä passaa.. mutta Ruotsalaisesta mersuforumista sain mitat kuitenkin:teinitähti kirjoitti:Eli siis tuo navan kumi joka liikkui ihan sormilla, niin minkä kokoisella jutulla sen saa painettua ulos paikaltaan?pasi84 kirjoitti:puslia? mitä kannakeita tarkoitat sillä? Jouduin käyttämään hylsyjä lisäks, ei ollu bilteman pakassa ihan sopivaa hylsyä.. voin mitata sulle mitä halut tietää huomena, jos selität mitä halusit tietää..teinitähti kirjoitti:Itselläkin kohta ajankohtaista irrotella noita puslia joita bilteman "ulovetäjällä" otit irti niin tohtisikohan udella tuon osan halkaisijaa joka painaa puslan ulos? olisiko 36 vai 38mm halkaisijaltaan?
Ulosvetämiseen tarviit 41mm hylsyn ja sisäänpainamiseen 32 ja 36mm. En sit tiiä miten tuo pitää paikkaansa.
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
uusi kumi paikallaan


maalattu

Maalaan takapalkin ja alatukivarret samalla maalilla niin ei tarvii hiekkapuhaltimella ottaa koska tämä maali käy laitaa ruosteenkin päälle. Hiekkapuhaltimella en pääse joka rakoon kuitenkaan niin tuntuu turhalle sillä ottaa sit.



maalattu


Maalaan takapalkin ja alatukivarret samalla maalilla niin ei tarvii hiekkapuhaltimella ottaa koska tämä maali käy laitaa ruosteenkin päälle. Hiekkapuhaltimella en pääse joka rakoon kuitenkaan niin tuntuu turhalle sillä ottaa sit.
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
10p.pasi84 kirjoitti:uusi kumi paikallaan![]()
[ http://www1.garaget.org/gallery/images/113/112672/112672-f41aee9ebdc4e2d44dfe1f7eba6f73ee.jpg ]
[ http://www1.garaget.org/gallery/images/113/112672/112672-a64c78b32a72885a76515f1d0c10818c.jpg ]
maalattu![]()
[ http://www1.garaget.org/gallery/images/113/112672/112672-c650786b89d63609dee219566319b1b9.jpg ]
Maalaan takapalkin ja alatukivarret samalla maalilla niin ei tarvii hiekkapuhaltimella ottaa koska tämä maali käy laitaa ruosteenkin päälle. Hiekkapuhaltimella en pääse joka rakoon kuitenkaan niin tuntuu turhalle sillä ottaa sit.

-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Kiitoksia mitoista! Yritän tehdä itselleni tuollaisen ulosvetimen, pitää hankkia paria erikoista putken pätkää ja niistä tehdä ulosvetäjä!pasi84 kirjoitti:Noniin yritin mittailla mutta ei oikein voi kunnolla mitata, paras kun on monen kokoisia hylsyjä koska sen näkee sit vasta mikä niistä passaa.. mutta Ruotsalaisesta mersuforumista sain mitat kuitenkin:teinitähti kirjoitti:Eli siis tuo navan kumi joka liikkui ihan sormilla, niin minkä kokoisella jutulla sen saa painettua ulos paikaltaan?pasi84 kirjoitti:puslia? mitä kannakeita tarkoitat sillä? Jouduin käyttämään hylsyjä lisäks, ei ollu bilteman pakassa ihan sopivaa hylsyä.. voin mitata sulle mitä halut tietää huomena, jos selität mitä halusit tietää..teinitähti kirjoitti:Itselläkin kohta ajankohtaista irrotella noita puslia joita bilteman "ulovetäjällä" otit irti niin tohtisikohan udella tuon osan halkaisijaa joka painaa puslan ulos? olisiko 36 vai 38mm halkaisijaltaan?
Ulosvetämiseen tarviit 41mm hylsyn ja sisäänpainamiseen 32 ja 36mm. En sit tiiä miten tuo pitää paikkaansa.
Hyvännäköistä jälkeä kyllä tulee kun maalaat nuo osat

Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Joo yritän tehä nyt heti kunnon työn
Aikaa menee tosi paljon mutta en halu fuskaa.. vaikka kyllä nuo osat vois jättää maalaamattakin, mutta jotenkin tuntuu paremmalle kun ne maalaa nyt samalla.
Jos jaksan niin klo.22.30 maalaan kolmanteen ja viimeiseen kertaa. Sit voisin huomena aloittaa alatukivarsien hiomisen ja niiden uusien kumien laiton ja sit lopuksi maalaamisen.
Uusin myös parkkijarrun vaijerit ja takajarrut menee kokonaan uusiks. Yks bensaputki pitää kanssa vaihtaa joka menee pumpusta filtteriin.
Vetopyörästö vaihdetaan toiseen koska nykyinen on kulumassa loppuun ja sen remontti maksaisi 5000kr (noin 500 euroa) joten ei kannata, ostan romuttomolta toisen, e430 vetopyörästön, saan näin alas kierrokset moottoritie ajossa eikä tarvii muutenkaan rääkyttää moottoria turhaan. Olen laskenut että e430:en vetopyörästöllä kierrokset ovat 120km/h nopeudessa noin 2200r/min, muuten se on 3000r/min originaalivetopyörästöllä.

Jos jaksan niin klo.22.30 maalaan kolmanteen ja viimeiseen kertaa. Sit voisin huomena aloittaa alatukivarsien hiomisen ja niiden uusien kumien laiton ja sit lopuksi maalaamisen.
Uusin myös parkkijarrun vaijerit ja takajarrut menee kokonaan uusiks. Yks bensaputki pitää kanssa vaihtaa joka menee pumpusta filtteriin.
Vetopyörästö vaihdetaan toiseen koska nykyinen on kulumassa loppuun ja sen remontti maksaisi 5000kr (noin 500 euroa) joten ei kannata, ostan romuttomolta toisen, e430 vetopyörästön, saan näin alas kierrokset moottoritie ajossa eikä tarvii muutenkaan rääkyttää moottoria turhaan. Olen laskenut että e430:en vetopyörästöllä kierrokset ovat 120km/h nopeudessa noin 2200r/min, muuten se on 3000r/min originaalivetopyörästöllä.
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Mitäköhän vaihdelaatikon äly tykkää tuommosesta vaihdosta? Muistelisin että on ollut juttua että laatikko ei pelaa jos vaihdetaan eri välityksellä oleva perä, tietäjät kertokoon lisää
Hyvää projektointia, tällä väykyllä ajaa vielä pitkään kun olet malttanut tehdä hommat huolella

Hyvää projektointia, tällä väykyllä ajaa vielä pitkään kun olet malttanut tehdä hommat huolella

W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
noniin 430:sen perävaihe ostettu. Automaatin pitäis toimia hyvin, Ruotsalaisen mersu forumin mukaan.. Ainut on että se vaihtaa aikasemmilla kierroksilla(mun jären mukaan)..
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
En ostanutkaan 430 perää... soitin kahteen eri mersun liikkeeseen tänään ja kummatkin olivat enemmän tai vähemmän sitä mieltä että vaihteisto ei tykkää sellaisesta muutoksesta. Joten huomena vien alkuperäisen perän remontoitavaksi, laakerien vaihto siinä edessä, muuten hyvässä kunnossa. Maksaa noin 5000kr (noin 500 euroa). Romuttomalta en viiti ostaa koska hinnat ovat noin 2-300 euroa, ja ne ovatkin sit mennyt pitkästi, yli 200000km joten ei kannata. Tämä nykyinen on mennyt 260000km joten ongelmat alkais kohta taas muuten jos romuttomalta ostaisin.
Ja firma minne jätän perän remonttiin sanoi myös tosta perän vaihdosta että just automaattivaihteisto ei tykkää vaihdosta toiseen perään koska se tunnistaa kardaanin pyörimisnopeuden vai oliko se auton vauhdin ja sit tulee ongelmia.
Ja firma minne jätän perän remonttiin sanoi myös tosta perän vaihdosta että just automaattivaihteisto ei tykkää vaihdosta toiseen perään koska se tunnistaa kardaanin pyörimisnopeuden vai oliko se auton vauhdin ja sit tulee ongelmia.
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Noniin, perä on nyt tänään viety yhteen firmaan korjattavaksi, siihen vaihetaan laakerit ja tiivisteet.
Tänään tallissa sain laitettua uudet kumit alatukivarsiin ja hioin ne ja otin vähän hiekkapuhaltimella. Huomena otan vielä vähän ruosteita pois ja sit maalaan ne.


Tänään tallissa sain laitettua uudet kumit alatukivarsiin ja hioin ne ja otin vähän hiekkapuhaltimella. Huomena otan vielä vähän ruosteita pois ja sit maalaan ne.


Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Eipäs maalatakkaan vielä alatukivarsia. Tilasin eilen fosforihappoa jolla saa ruosteen kokonaan pois, joten odotan että saan hapot kotiin niin sit maalaan
Nyt seuraavaksi on vuorossa kardaaniakselin pois otto ja alustan laittoa.

- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
hienoa jälkeä olet saanut aikaseksi !!!
mistä sait happoa tilattua??? 


Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Kiitos!
Happoa tilasin täältä ruotsista osoitteesta:
http://www.smedjans.com/
tilasin sitä 5 litraa, eiköhän ens viikolla pitäis tulla. Ei kuulema pilaa kumiosia eikä muovia. Laitan sitten myös takajarrusatulat happo-uintiin

http://www.smedjans.com/
tilasin sitä 5 litraa, eiköhän ens viikolla pitäis tulla. Ei kuulema pilaa kumiosia eikä muovia. Laitan sitten myös takajarrusatulat happo-uintiin

- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
pasi84 kirjoitti:Kiitos!Happoa tilasin täältä ruotsista osoitteesta:
http://www.smedjans.com/
tilasin sitä 5 litraa, eiköhän ens viikolla pitäis tulla. Ei kuulema pilaa kumiosia eikä muovia. Laitan sitten myös takajarrusatulat happo-uintiin



Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Olisko fiksu idea ruiskutella kotelosuoja-ainetta noiden alatukivarsien sisäpintoihin maalauksen jälkeen? Etu-alatukivarsiahan on ainakin monissa mersuissa mennyt, kun ruoste on päässyt nakertamaan tukivartta sisältäpäin.
S204
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Meillä volvolla joskus työkavereitten kanssa tehtiin sian mahalääkkeestä (sitruunahappo) seos 200l muovi tynnyriin ja siellä lioteltiin lohkoja ja alustanosia ruosteesta pois ja meillä oli vielä iso osienpesukoneen vieres lämpimässä missä porisi
. oli aika tehokasta kun päivässä lähti jo kaikki ruosteet...

mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Sitruunahappo on kätevää jos ei ole kiire, mutta mites kun pinta jää sellaseksi mustaksi niin haittaako se maalaamista?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Ei haittaa, sen voi maalata suoraan päälle ja happo alla suojaa ruosteelta myös. Kiitos vinkistä Jonze tosta kotelosuoja-aineesta, laitan sellaista sit maalin päälle, just sisäpuolelle missä jousikin on. Samalla pikkusen isonnan vedenpoistoreikiä ennen maalausta.
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Noniin nyt n tilattu osia autoon
Uudet jarrut taakse (brembo levyt, ate jarrupalat+parkkijarrukengät, ate jarruvaijerit) ja bensafiltteri ja kallistuksenvakaajan tangot taakse ja kardaaniakselin keskilaakeri ja uudet hardylevyt.

Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Noniin..jarrujen asennussarjat tilattu tänään ja tilasin mersulta uuden bensaputken joka on ruostunut..
Alustassa on aika paljon kiven hakkaamia..

Kallistuksenvakaajan tangon kiinnitys..

Ruostunut bensaputki

Akkutilasta, ison pyöreän reiän hitsaan umpeen kun siinä oli vaan kuminen läpivienti aikasemmin. Toinen reikä on akun ilmaletkulle oleva läpivienti joka oli alkanut ruostumaan ympäriltä, uutta peltiä siihen tulee..

Alustassa on aika paljon kiven hakkaamia..

Kallistuksenvakaajan tangon kiinnitys..

Ruostunut bensaputki

Akkutilasta, ison pyöreän reiän hitsaan umpeen kun siinä oli vaan kuminen läpivienti aikasemmin. Toinen reikä on akun ilmaletkulle oleva läpivienti joka oli alkanut ruostumaan ympäriltä, uutta peltiä siihen tulee..

Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Noniin aloin sovitteleen uutta peltiä akkukoteloon..

alapuolelta..

pisteillä laitettu nyt ensin, 1,25mm peltiä(vahvistuspeltiä).

Huomena haen perän, se on nyt remontoitu valmiiks.

alapuolelta..

pisteillä laitettu nyt ensin, 1,25mm peltiä(vahvistuspeltiä).

Huomena haen perän, se on nyt remontoitu valmiiks.
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Auton perä nyt suihkutettu hapolla, saa nähä sit minkä näköiseks se sit muuttuu..

alusta suihkutettu hapolla niistä kohdista missä oli ruostetta.

Akkutilan uusi pelti sai myös suihkun ja penslauksen hapossa


alusta suihkutettu hapolla niistä kohdista missä oli ruostetta.

Akkutilan uusi pelti sai myös suihkun ja penslauksen hapossa

Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Ymmärinkö oikeen että tuolle happo käsittellylle pinnalle ei tarvi tehdä mitään ennen maalausta?
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
201 2.0E
124 200D
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Mielenkiintoista rojektia
Samaa korjausta kun meitinki Wäyrylle tehty ja siellä samaa mitä meillä pitäis tehdä
hyviä kuvia ja kerrontaa!


hyviä kuvia ja kerrontaa!
Kahden tähden ja Linttalla lähden.
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Joo ei tarvii tehdä mitään käsitetylle pinnalle ennen maalausta, mutta happoa täytyy laittaa tuollloin kahteen kertaan jos haluaa että se toimii ruostesuojana, eli ensin laitat yhden kerran (joko ruiskuttamalla tai pensselillä), anna kuivua kunnolla ja hapon vaikuttaa rauhassa (muutama tunti, ite odotan päivän ennen seuraavaa kerrosta), sitten toinen kerros ja anna itsekuivua. Tällöin happo toimii ruostesuojana ja siihen päälle suoraan maali kun toinen happokerros on kuivunut ensin.Eikhi kirjoitti:Ymmärinkö oikeen että tuolle happo käsittellylle pinnalle ei tarvi tehdä mitään ennen maalausta?
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Toutahan pittää tilata itellekki.
Saattaa helpottaa noitten ruostepilkkojen korjausta ja voipi olla ettei kuki heti kuukauden päästä uudestaan
Saattaa helpottaa noitten ruostepilkkojen korjausta ja voipi olla ettei kuki heti kuukauden päästä uudestaan

202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
201 2.0E
124 200D
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Joo vaikuttaa hyvälle ainakin
Muuten vaihdan myös nuo hydraaliputket iskareille taakse, kaikki putket menee vaihtoon. Laitan kupariputket tilalle.

Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Noniin... vaihdan siis iskareitten kaikki hydraaliputket (kupari/nikkeli putkiin). Jarruputket takajarruille vaihdan uusiin samalla. Tämän päivän hommat tallissa:
Tasonsäätimen venttiilin kautta öljyn tyhjennys(ja paineen poisto samalla) 11mm avain ilmaruuviin.

aikasemman omistajan aikana tullut oma liitos yhteen putkeen, ei taida olla mersun tehtaalta lähtösin..
klemmarikin vedetty ihan pojhaan=väärän kokoinen

takajarruputket irroitettu abs/esp yksiköstä

etulokarin luona menevä putki tasonsäätöön, aika ruostunut on, menee uusiks sit myös

etulokarissa tämäkin putki, tasonsäätöön..

alkanut irroittamaan putkia venttiilistä..

vaihdan jarruletkut myös uusiin.
Tasonsäätimen venttiilin kautta öljyn tyhjennys(ja paineen poisto samalla) 11mm avain ilmaruuviin.

aikasemman omistajan aikana tullut oma liitos yhteen putkeen, ei taida olla mersun tehtaalta lähtösin..
klemmarikin vedetty ihan pojhaan=väärän kokoinen

takajarruputket irroitettu abs/esp yksiköstä

etulokarin luona menevä putki tasonsäätöön, aika ruostunut on, menee uusiks sit myös

etulokarissa tämäkin putki, tasonsäätöön..

alkanut irroittamaan putkia venttiilistä..

vaihdan jarruletkut myös uusiin.
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
Ihan mielenkiinnosta, onko auto muuten Svensksåld? Näyttää olevan monin kohdin tosi paljon rupisempi kun tuo oma vm.97, joka on viettänyt tosin vasta pari talvea täällä sohjolassa. Sitä ennen siis saksassa sellaisilla seuduilla, jossa ei ilmeisesti paljoa ole suolattu.
Tosin etupalkki omassakin vaatii lähivuosina jonkinlaisen remontin. Varmaan etsin purkuautosta "uuden", remontoin sen valmiiksi ja vaihdan päikseen. Uusi marmoritiskillä maksanee niin paljon ettei varmaan voi edes harkita...
Tsemppiä, tuostahan tulee yhtä hyvä kuin uutena ja autoa siitä saat moniksi vuosiksi eteenpäin kun olet käynyt sen noin perusteellisesti läpi. Tarkoittanee samalla myös sitä, ettei sitä voi, eikä ainakaan kannata myydä moniin vuosiin. Hienoa jälkeä
.
Tosin etupalkki omassakin vaatii lähivuosina jonkinlaisen remontin. Varmaan etsin purkuautosta "uuden", remontoin sen valmiiksi ja vaihdan päikseen. Uusi marmoritiskillä maksanee niin paljon ettei varmaan voi edes harkita...
Tsemppiä, tuostahan tulee yhtä hyvä kuin uutena ja autoa siitä saat moniksi vuosiksi eteenpäin kun olet käynyt sen noin perusteellisesti läpi. Tarkoittanee samalla myös sitä, ettei sitä voi, eikä ainakaan kannata myydä moniin vuosiin. Hienoa jälkeä

Musta on voimaa, sininen sitkeyttä.
Re: S210 peräpään laitto alkanut!
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602124/0" onclick="window.open(this.href);return false;AP-race/lake kirjoitti:mistä sait happoa tilattua???
Lisää tietoa: www.skg.fi