SAA POISTAA

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja oltzi »

Siekkinen kirjoitti:Paljonkos tuli kahen baarin ahtopaineilla? :D
Jotain ihan laitonta :lol:
2.5 tuli 320hv ja 500nm mutta pakopaineet oli 3 :thumbdown: voiko mikään muu ahistaa ku 16 pakopesä?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

oltzi kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Paljonkos tuli kahen baarin ahtopaineilla? :D
Jotain ihan laitonta :lol:
2.5 tuli 320hv ja 500nm mutta pakopaineet oli 3 :thumbdown: voiko mikään muu ahistaa ku 16 pakopesä?
Lyhyt pakosarja? Onko hukkaporttia ja jos on niin minkälainen? Mikä pumppu tässä oli ku en lukenu noita ekoja? Pysyyhän nuo kuitenkin jokseenkin "sallituissa rajoissa" kun ne on vaan puoli baaria enemmän kuin ahtopaine.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja BTriker »

-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja BTriker »

-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

12 pesä ahistaa ainakin jos tehoja alkaa ottamaan. Mutta tässä jos on 16 pesä niin ei sen pitäis hirveästi ahdistaa. Mikäs ahdin tässä on? Tai lähinnä siipikoot? Orkkispakosarjat on itse todettu huonoksi pakopaineen osalta. Myös orkkishukkaportti on ihan liian pieni superiin. Meinaa ahot karkailla siitä tavotteesta. Mikä pumppu tässä sitten on? Oletin sitten että puhuit tästä autosta etkä sun omasta :D Ja luulis että vääntöjä olis enemmän. Itellä tuli kapeakantisesta jo noin 80mm3 syötöllä tuo 500Nm.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja BTriker »

-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja oltzi »

hx 40 super 16, mynän 7mm, kkd pakosarja ja 60mm kiinan portti. 3,5" putki yhdellä vaimentajalla ja yhdellä resonaattorilla.

eihän vakio kansi ahista?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja BTriker »

-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja veskola »

taitaa kallistua ajoitukseen tämä homma jos kaikki on muuten kunnossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja oltzi »

veskola kirjoitti:taitaa kallistua ajoitukseen tämä homma jos kaikki on muuten kunnossa.
Oikein!? Koska tyhjä käynti on tonnin eikä saa tippumaan vivustosta?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ei varmasti ahista pakopuoli liikaa. Noilla pitäis tosissaan päästä yli 400 hepan. Tai riippuu toki onko pumppu ihan ensimmäisiä 110cm3 tuotolla vai viimesimpiä 150-170 tuotolla. Ja vakiokannella menee kyllä 500 heppaa rikki ettei siitä ole kiinni. Sitten tämä peruskysymys että pohjaako kaasuvipu kaasu pohjassa? Ja tarkista se ruiskutusennakko. Onko pumpussa sammutinvivussa mitään rajottimia?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja oltzi »

Siekkinen kirjoitti:Ei varmasti ahista pakopuoli liikaa. Noilla pitäis tosissaan päästä yli 400 hepan. Tai riippuu toki onko pumppu ihan ensimmäisiä 110cm3 tuotolla vai viimesimpiä 150-170 tuotolla. Ja vakiokannella menee kyllä 500 heppaa rikki ettei siitä ole kiinni. Sitten tämä peruskysymys että pohjaako kaasuvipu kaasu pohjassa? Ja tarkista se ruiskutusennakko. Onko pumpussa sammutinvivussa mitään rajottimia?
pumppu on viimeisimpiä. en tiiä pohjaako. nii joo siitä pitiki kysyä että voiko liika tyhjäkäynti johtua siitä sammutin vivusta jossa on nyt se rikastus?

huome hakee leima ja muutokset lappuun jos vaan töitte jälkee ehtii. ei paljon nappaa ropata mitää ku on nii pähee nyt ajaa toi 8)
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja BTriker »

-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

oltzi kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Ei varmasti ahista pakopuoli liikaa. Noilla pitäis tosissaan päästä yli 400 hepan. Tai riippuu toki onko pumppu ihan ensimmäisiä 110cm3 tuotolla vai viimesimpiä 150-170 tuotolla. Ja vakiokannella menee kyllä 500 heppaa rikki ettei siitä ole kiinni. Sitten tämä peruskysymys että pohjaako kaasuvipu kaasu pohjassa? Ja tarkista se ruiskutusennakko. Onko pumpussa sammutinvivussa mitään rajottimia?
pumppu on viimeisimpiä. en tiiä pohjaako. nii joo siitä pitiki kysyä että voiko liika tyhjäkäynti johtua siitä sammutin vivusta jossa on nyt se rikastus?

huome hakee leima ja muutokset lappuun jos vaan töitte jälkee ehtii. ei paljon nappaa ropata mitää ku on nii pähee nyt ajaa toi 8)
Onkohan tämäkin pumppu säädetty niin että sisältä syötöt täysillä ja sammutinvivulla rajoitettu? Ja siitä sitten ulkonen syötön säätö. Se kuitenkin on varmaa että jos kaasuvipu ei pohjaa niin paljon hevosia jää uupumaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sekin on varmaa, että pumpun pitää käydä normaalia tyhjäkäyntiä silloin kun kaasuvaijeri ei sitä pumpun vipua panttaa. Millainen tyhjäkäynnin korotin tässä on, alipaine vai oikea sähkösäädin. Tuolta kun ottaa ohjauksen pois niin mitä tapahtuu ? Jos ei silti käy tyhjäkäyntiä niin pumppupajalle koko laitos takaisin. Muutenkin kannattaisi kysyä aina aluksi sen pumpun tekijältä kun hänenhän se parhaiten pitäisi tietää.

Perusasioita, mutta onhan se kaasuvaijeri nyt varmasti riittävän löysällä...entäs se ennakko ja kampiakselin merkki, miten varmasti se on oikein ? Ei siinä paljoa häviä jos vähän alkaa kääntämään lisää ennakkoa ja katsoo mitä tapahtuu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja oltzi »

vaijeri on löysällä. 80% varmuudella on ennakko oikein.. :D sähköthän tässä on vielä hiukan sekasin ja alipaineet. voi olla ehkä sekin? vai miten näissä ns. ryyppy toimii? eli kylmänä käy vähä aikaa korkeemmalla?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja oltzi »

ei tullu leimaa ku päästöjä liikaa :D 4,85 :lol: ja sitten alko höpöttää et pitäis olla joku vtt:n päästö lappu. lupas sen selvittää ja äsken soittiki että 88 joulukuusta alkaen tarvii ja tää on 88 tammikuussa rekisteröity :thumbup:

kotiin ku pääsin ni huomasin et mersu on ruvennu kuulostaa mersulta. eli hirmu koli koli käynti ääni?

nii ja ennen päästömittausta katsuri sano että kohta nähdään onko mynä pumppu. ei kuulemma ollu :lol:
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja veskola »

oltzi kirjoitti: vai miten näissä ns. ryyppy toimii? eli kylmänä käy vähä aikaa korkeemmalla?
Se riippuu millainen pumppu sulla on ?

88 joulukuusta, no ei ole teidänkään katsastusmiehet ihan kartalla, vai onko tämä alunperin ollut bensamoottorinen ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja oltzi »

veskola kirjoitti:
oltzi kirjoitti: vai miten näissä ns. ryyppy toimii? eli kylmänä käy vähä aikaa korkeemmalla?
Se riippuu millainen pumppu sulla on ?

88 joulukuusta, no ei ole teidänkään katsastusmiehet ihan kartalla, vai onko tämä alunperin ollut bensamoottorinen ?
nyt on paha sanoo onko turbon pumppu vaiko vaparin?

no ei todellakaan ole niin ku joutuu soittelee ja kyselee miten asiat menee :lol:

ei oo ollu bensa. ihan alkuperäinen TDT. mites se sitten menee näitten kohdalla? ollu simmone mielikuva ettö ois joku 91-92 alkaen joihin tarvii sen vtt:n.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos se on papeerattu suomeen ennen 1/1992 ja on diesel niin ei ole mitään epäselvyyttä. Kyseinen inssi taitaa olla niitä katsastusopiston apukoululaisia :D

Tähän tyhjäkäyntiasiaan ei vaikuta se onko vaparin vai turbon pumppu vaan se pökäle pumpun takakannen yläreunassa. Se on joko alipaineella tai sitten sähköllä.


Kuva a) Sähkösäätimellä: http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva b) Alipainesäätimellä: http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

On sulla siellä kumpi tahansa niin testaa miten vaikuttaa ohjausletkun tai johdon irroittaminen, jos nimittäin "säädin" jostakin syystä pitää tyhjäkäyntiä liian suurena. Sähköisessä yleensä kun johdon irroittaa se tyhjäkäynti pienenee mutta voi käydä myös toisin.

Vaparin ja turbon pumpuissa on erona alipainekello pumpun päällä sammutinkellon vieressä, se päästää turbossa täydet syötöt valloilleen kun ahtopaine nousee. Kun sulla on St niin seiköhän pumppupaja ole sinne jonkinlaisen täyden syötön kellon askarellut, jollei sitten käytä sitä originaalia. Tähän liittyen yksi tärkeä asia, jos sielä on se alkuperäinen, ne on joskus sillä tavalla rikki ettei ne anna täyttä syöttöä suuremmilla ahtopaineilla. Siitä voi johtua heikko vääntö/teho.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jos siinä sammutinvivussa on sylinteri johon tulee ahtopaine niin sitten on ainakin vaparin pumppu. Ja aika reippaat alasyötöt siellä on jos kerran yli 4 menee savutus eikö siitä tule jo automaattisesti ajokielto vaikka leimaa oliskin? Mulla oli alle kahen kun viime kuussa polkasin.

Itse kun ruuvasin kunnolla syöttöä (suomeksi täysille) niin jouduin säätämään tyhjäkäynnin niin alas ettei käy kylmänä ilman sitä sähköstä säädintä. Mutta nyt käy kuumana 700-800 kierrosta ja kylmänä 600 luokkaa. Säädä vaan sitä tyhjäkäyntiä pienemmälle jos se on häirihtevän kovalla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja BTriker »

-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ajotus, esikammio rikki tai vaikka suutinputki poikki mutta sillon käy vajailla ja pumppu kastuu selvästi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja oltzi »

veskola kirjoitti:Jos se on papeerattu suomeen ennen 1/1992 ja on diesel niin ei ole mitään epäselvyyttä. Kyseinen inssi taitaa olla niitä katsastusopiston apukoululaisia :D

Tähän tyhjäkäyntiasiaan ei vaikuta se onko vaparin vai turbon pumppu vaan se pökäle pumpun takakannen yläreunassa. Se on joko alipaineella tai sitten sähköllä.


Kuva a) Sähkösäätimellä: http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva b) Alipainesäätimellä: http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

On sulla siellä kumpi tahansa niin testaa miten vaikuttaa ohjausletkun tai johdon irroittaminen, jos nimittäin "säädin" jostakin syystä pitää tyhjäkäyntiä liian suurena. Sähköisessä yleensä kun johdon irroittaa se tyhjäkäynti pienenee mutta voi käydä myös toisin.

Vaparin ja turbon pumpuissa on erona alipainekello pumpun päällä sammutinkellon vieressä, se päästää turbossa täydet syötöt valloilleen kun ahtopaine nousee. Kun sulla on St niin seiköhän pumppupaja ole sinne jonkinlaisen täyden syötön kellon askarellut, jollei sitten käytä sitä originaalia. Tähän liittyen yksi tärkeä asia, jos sielä on se alkuperäinen, ne on joskus sillä tavalla rikki ettei ne anna täyttä syöttöä suuremmilla ahtopaineilla. Siitä voi johtua heikko vääntö/teho.
sähköinen. johdon irrotus ei vaikuttanut päästöihin. katsuri käski käydä ajamassa jos auttais ja sillä reissulla sen irrotin.

tässä on sylinteri sammutin vivun yhteydessä. mutta siis sammutin kellon vieressä olevan mötikän päältä saa nyt sitten syöttöjä pienemmälle? ja tietty siltä täyden syötön kellolta letku irti. ja kuulemma pitäs kaasu vivuston liikettä rajoittaa ettei mene pohjaan.

edellisen st 123 mersun katsastin vain ottamalla morkoolilta letkun irti.

mutta nyt kun ryyppy on saatu päälle ni jatketaan sitä! :thumbup: :lol:
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

oltzi kirjoitti:sähköinen. johdon irrotus ei vaikuttanut päästöihin. katsuri käski käydä ajamassa jos auttais ja sillä reissulla sen irrotin.

tässä on sylinteri sammutin vivun yhteydessä. mutta siis sammutin kellon vieressä olevan mötikän päältä saa nyt sitten syöttöjä pienemmälle? ja tietty siltä täyden syötön kellolta letku irti. ja kuulemma pitäs kaasu vivuston liikettä rajoittaa ettei mene pohjaan.

edellisen st 123 mersun katsastin vain ottamalla morkoolilta letkun irti.

mutta nyt kun ryyppy on saatu päälle ni jatketaan sitä! :thumbup: :lol:
Joo ei vaikuta päästöihin vaan tyhjäkäyntiin. Nyt meni vaan sekavaksi. Onko siinä pumpussa siis morkooli? Vai mitä tarkotat täyden syötön kellolla? Sääjä siitä ruuvista sammutinvipua alaspäin niin päästöt laskee. Ja käy jossakin korjaamolla ottamassa päästöt niin saa sääjellä. En tiiä tarviisko sitä morkoolinkaan letkua irrottaa kun ei siellä hirveästi pitäis ahtojen nousta paikallaan polkiessa :D olen kyllä silti itekkin irrottanut.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja veskola »

joo taitaa olzilla olla juhannusryyppy siinä määrin päällä ettei lue mitä aina kirjoitetaan.

Katsastuksen on pari kolme tapaa menna:
- Hoidat ruuvilla/mutterilla sen sylinterin ohjaaman haarukan sillain, että stop vipu liikkuu hitusen enemmän stoppausasentoon -> alasyöttö pienenee
- Morkoolin letku tukkeen/irti -> yläsyöttö on yhtä suuri kuin alasyöttö
- Väännät pumpun takakannen alta, hei olethan pyytänyt siihen pikasäätötulpan, kierroslukuruuvia monta kierrosta ulospäin -> Syöttöä aletaan pienentämään jo matalilta kierroksilta
- Rajoitat kaasuvipua (edellä olevien pitää kyllä jo riittää)

Jonkin siinä pumpussa on pielessä jos se valmistamisen jälkeen käy liian suurta tyhjäkäyntiä, kun ei kerran aiheudu siitä sähkömötikästäkään -> pumppupaja kommentoi/korjaa...

Siinä on Siekkinen luultavasti tälläinen:

Kuva

Mynän tapa toteuttaa morkooli vaparipumppuihin. Ruuvien ja sylinterin sijainti vaihtelee...mulla esimerkiksi se on tuonne yläviistoon, kello 14:00 suuntaan. Esimerkiksi kuvan kellossa kiristetään mutteria kierretangon päässä -> alasyöttö laskee ja vieressä olevaa ruuvia tuodaan ulos päin-> yläsyöttö laskee. Nämä on vaikeita ruuveja kun mersuista tulee niin paljon mustaa videoissa. Kuvan oikeasta reunasta selviää, että 20 astetta EYKK on oikeahko ennakko pumpun merkille.

Yksi tärkeä asia on tarkistaa, että tuota haarukkaa akselissa kiinni pitävä pikkumutteri ei ole päässyt löystymään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja BTriker »

-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tuollasen pumpun olenkin nähnyt ja tuolla ylhäällä sanoinkin että jos sammutinvivussa on sylinteri johon tulee ahtopaine niin pumppu on vaparin pumppu. Siinä tuli kuvan kanssa kattavat ohjeet siihen miten päästöt saadaan kuriin. Tuosta voit samoten säätää sitten yläsyöttöä isommalle että tulee isommat tehot lappuun. Kuvittelen että pajalla on laitettu kannen sisältä syötöt täysille ja tuosta sääjellään sitten oman mielen mukaan. Kannattaa kuitenkin varmistaa onko näin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se niin on, että kannen sisälle ei tarvii enää kurkistella, sehän se koko homman idea on ollut kautta aikojen. Kierroslukuruuvilla tarvii joskus käydä, mulla ei vain meinannut mennä kansi tai oikestaan se reijän tulpparuuvi enää kiinni kun piti vetää kierroslukuruuvi katsastussäätöihin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: Oltzin 124 TDT ---> ST:x

Viesti Kirjoittaja oltzi »

juu kuvanlainenhan se on. kiitos avuista!

perän vaihto menossa. oli muuten murikka kahdella pultilla kiinni joista toinen lähti sormin auki :shock: :lol:
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Vastaa Viestiin