om602 2.5 turbo ja 7mm turbo asiaa
Re: superin rakentelu alkaa!
Kannattaisiko sinun itse nyt vähän opiskella asiaa, eikä uskoa ihan mitä tahansa höpöhöpöjuttuja. Noilla kertomuksen osilla tuo moottori ei edes pyöri vaikka veivillä väännettäisiin. Tästä samasta asiasta varoiteltiin nimimerkkiä tooteroakin joten eikö tuotakaan tekstiä sitten voi ottaa tosissaan jos oma tietämys asiassa on nollan tasolla. En suosittele minkään moottorin tai auton rakentamista tältä pohjalta, saat vain itsesi tai jonkun ulkopuolisen lopulta hengiltä.
Aloita nyt vaikka tästä sivustolta katsomalla liikkuvat kuvat: http://www.howstuffworks.com/engine1.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Ota sen jälkeen selvää voiko mersun moottoria porata 2,9 litraiseksi ja mieti sitten kannattaako se dieselissä ja jos ei niin miksi ei.
"om605 on vaan niin hiton kallis...."
Sitten tämmösten kommenttien perusteella myös kannattaa unohtaa koko projekti, perusmoottorin on näiden ST projektien halvin komponentti. Tästä ei kyllä ST moottoria synny koskaan...
Aloita nyt vaikka tästä sivustolta katsomalla liikkuvat kuvat: http://www.howstuffworks.com/engine1.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Ota sen jälkeen selvää voiko mersun moottoria porata 2,9 litraiseksi ja mieti sitten kannattaako se dieselissä ja jos ei niin miksi ei.
"om605 on vaan niin hiton kallis...."
Sitten tämmösten kommenttien perusteella myös kannattaa unohtaa koko projekti, perusmoottorin on näiden ST projektien halvin komponentti. Tästä ei kyllä ST moottoria synny koskaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: superin rakentelu alkaa!
Paljonko tälläisestä Woimakoneesta joutui pulittamaan?jusbe37 kirjoitti:TUUTTERO kirjoitti:Kai se punasena pysyy niin kauan ku ei ajeta. Paukkumaalihan lähtee painepesurillaki irti vaikka olis kuivunu parivuotta.
veikkaan kans että lähtee irti ku kivet kolisoo, mutta ei nyt ainakaan oo lähteny mistään maali ku on pyöritelly noita hallin lattialla...
ja 2 viikon päästä varmaan saadaan jo kuvaa uudesta koneesta!om602 tuli hankittua.. porattu 2.9 litraseks, 606 kanget ja sprintterin turbomännät ymymym.

E 300 D
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
Re: superin rakentelu alkaa!
jusbe37 kirjoitti:napa kirjoitti:minä olen ainakin tippunut aikoja sitten jo kärryiltä, että mikä kone tuonne oikein on tulossaMika.T kirjoitti:2.9l ja 606 kanget...mutta jotenkin nyt haisee siltä, että ollaan kädet lykätty kyynärpäitä myöden paskaan... eli pitkäiskuinen OM602 (sama juttu 601 ja 603 kohdalla) on se huonoin mahdollinen aihio rakentaa ST konetta...
606 kanget, niin sinne on täytynyt löytyä jotku tosi matalat männät, ettei ne kurki liikaa sylintereistävai onko sittenkin kyseessä jotku muut, kuin OM606 kanget
Moottori on ammattilaisen rakentama eikä mikään nyrkkipaja räpellys..
Noin on vaan minulle sanottu että sprintterin männät ja 606 kiertokanget.
ammattilainen varmasti, mutta minkä alan...

ja jos sielä sprintterin männät niin mikä kansi? onko tämä nyt suorasuihkukone? nuo männät kun ei taida kammiotten kanssa päästä yläkuolokohtaan..
Re: superin rakentelu alkaa!
jk25 kirjoitti:Paljonko tälläisestä Woimakoneesta joutui pulittamaan?jusbe37 kirjoitti:TUUTTERO kirjoitti:Kai se punasena pysyy niin kauan ku ei ajeta. Paukkumaalihan lähtee painepesurillaki irti vaikka olis kuivunu parivuotta.
veikkaan kans että lähtee irti ku kivet kolisoo, mutta ei nyt ainakaan oo lähteny mistään maali ku on pyöritelly noita hallin lattialla...
ja 2 viikon päästä varmaan saadaan jo kuvaa uudesta koneesta!om602 tuli hankittua.. porattu 2.9 litraseks, 606 kanget ja sprintterin turbomännät ymymym.
kaverilta ostin puoli ilmaseks ja se on valmiiks rakennettu superturbo kone. rullilla kävi niin yli 400 heppaa irti tuosta koneesta
Re: superin rakentelu alkaa!
Se lohko on pitkällä iskulla tehty 2,9 . Vähän niinku sprintterin alakerta periaattees.
Re: superin rakentelu alkaa!
Innolla kuvia odotelles mitähän helv*ttiä tästä rojektista viel syntyy ku tuolta tiedon pohajlta ruvetaan rakentaan.



W204
w123 Bagged Limousine
W124 superurpo
w123 Bagged Limousine
W124 superurpo
Re: superin rakentelu alkaa!
Minäkin kerran lainasin kaverin muijjaa........ ei se niin hyvä ollut vaikka oli upottanut rahaa häneen 300 000mk..jusbe37 kirjoitti:
kaverilta ostin puoli ilmaseks ja se on valmiiks rakennettu superturbo kone. rullilla kävi niin yli 400 heppaa irti tuosta koneesta
Ei edes ... sorry oli ihan pakko...

Laitahan nyt kuvia moottorista,sähköistä,turbosta,välijäähdyttimestä jne.....
Minäkin olin kerran missin kanssa samassa sateessa.....


Hyvät on perät.......
Auti
Re: superin rakentelu alkaa!
Elekee nyt jätkät manatko, eikö ensimmäiset superit ollut tehty tuosta 2.9:stä. Muistaakseni esim. Veetulla oli eka kone sellanen... ja kenellä muilla...
No jaa...
Puurot ja vellit on sekasin tämän topicin alottaneella kaverilla.
Siitä 2.9:stä saa ihan hyvän, kunhan pari asiaa tekee...
Eli männät möhköstä / vitosta. Öljyruutat sieltä löytyykin valmiina (ainakin tuosta ambulanssi pakun koneesta).
Kanget kannattaa ottaa suorasuihkutus sprinteristä. Sekin on siis OM602 kone.
Ahtimeksi "sopivan pieni" HX35 Super...
Ja tulee aika hyvin alhaalta vääntävä n. 300 hv kone.
Tietenkin cuuleri ja vaihteistön öljynjäähdytys kuntoon.
Mulla on tuollanen kone... Just sopiva pakuun
Itellä on tuollanen 310D crossipyörän kuletusautona... ja ja... Perkele... Ihan mukava sillä on kiusata muita kanssa liikkujia.
No jaa...
Puurot ja vellit on sekasin tämän topicin alottaneella kaverilla.
Siitä 2.9:stä saa ihan hyvän, kunhan pari asiaa tekee...
Eli männät möhköstä / vitosta. Öljyruutat sieltä löytyykin valmiina (ainakin tuosta ambulanssi pakun koneesta).
Kanget kannattaa ottaa suorasuihkutus sprinteristä. Sekin on siis OM602 kone.
Ahtimeksi "sopivan pieni" HX35 Super...
Ja tulee aika hyvin alhaalta vääntävä n. 300 hv kone.
Tietenkin cuuleri ja vaihteistön öljynjäähdytys kuntoon.
Mulla on tuollanen kone... Just sopiva pakuun

Itellä on tuollanen 310D crossipyörän kuletusautona... ja ja... Perkele... Ihan mukava sillä on kiusata muita kanssa liikkujia.
Re: superin rakentelu alkaa!
Ei kait..... aikoinaan oli litra/100hv... siitähän se alko vuonna 02-03.. Tarkemman luvun saat (Pekalta).. sit vaan alkanut hirviä villitys...Junnu kirjoitti:Elekee nyt jätkät manatko, eikö ensimmäiset superit ollut tehty tuosta 2.9:stä.
Muistaakseni -04 oli pohjanmaalla +300hp mersuja..... oisko se ollut kovajuttu.... olikos silloin jo internettiä?


Hyvät on perät.......
Auti
Re: superin rakentelu alkaa!
Tämähän on hieno projekti! älkää heti pilatko kaikkea
jos tästä kuvia sais ni vielä mukavempi olis seurata 


Re: superin rakentelu alkaa!
Tomiko kirjoitti:Tämähän on hieno projekti! älkää heti pilatko kaikkeajos tästä kuvia sais ni vielä mukavempi olis seurata
kuvia saatte heti ku saan koneen haettua pihaan

Re: superin rakentelu alkaa!
Viton tai minkään muunkaan isommalla porauksella olevalla olevasta ei koskaan saa hyvää, ihan vain sen takia että ennemmin tai myöhemmin se kannentiiviste hajoaa. Älkää tehkö niin kuin Veetu teki, älkää ainakaan ajako itteänne kuoliaaksi kännissä tai edes selvinpäinkään poliisia karkuun. Ei tainnut Veetu ehtiä testaamaan kannentiivistettä niinkään pitkään kun koko laitos meni palasiksi.Junnu kirjoitti:Siitä 2.9:stä saa ihan hyvän, kunhan pari asiaa tekee...Eli männät möhköstä / vitosta.
Muut pyrkii eroon Viton ylikoon porauksista ja nämäherrat kehuu, että on komea peli...on se kunnes se sanoo PUFffff... tietysti jos se kerta rullilla riittää.
Käyttöauton siitä saa mutta teho pitää silloi rajoittaa luokkaan 200hp ja silloinkin varautua kannen aukaisuun noin 50 000 - 100 000 km välein. Punasille kardaaneille taitaa tuo 200 hp olla ihan kova juttu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: superin rakentelu alkaa!
Saako noilla punasilla rispektit aakkosbaarissa....veskola kirjoitti: Punasille kardaaneille taitaa tuo 200 hp olla ihan kova juttu.


Hyvät on perät.......
Auti
Re: superin rakentelu alkaa!
Ei saa mutta mersuforumilla saa. Morjens Kimmo, kovia projekteja kesälomalaisilla, kohta pitäs mennä talliin kun koko päivä on mennyt vatuloidessa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: superin rakentelu alkaa!
Minä se vaan lomailen.. mitään asioista en tiedä, mutta pirun mukava on kommentoida... pappa be taalaar.... 


Hyvät on perät.......
Auti
Re: superin rakentelu alkaa!
veskola kirjoitti:Punasille kardaaneille taitaa tuo 200 hp olla ihan kova juttu.

Re: superin rakentelu alkaa!
saa tuon 400 normi 602 koneestakin kuhan kantta kaivertaa ja nokan laittaa.toki pumppu pitää olla jonkun kunnon pajan tekemä.yli 400 on saatu penkis ja sillä vehkeellä on vartillaki koitettu.muistaakseni jotain alle 13 aikoja ajeltu 

Re: superin rakentelu alkaa!
Oikeestikko? ihan näin meidän kesken aikuisten..... ja sitten lappua tai ei lappua vaan videoo rek.num ja penkkitodistus nettiin....please....Keltsi kirjoitti:saa tuon 400 normi 602 koneestakin kuhan kantta kaivertaa ja nokan laittaa.toki pumppu pitää olla jonkun kunnon pajan tekemä.yli 400 on saatu penkis ja sillä vehkeellä on vartillaki koitettu.muistaakseni jotain alle 13 aikoja ajeltu
ei jäis n'ää jutut ihan aakkosbaari asteelle....
ps. minä melkein näin kerran naapurinrouvan tussun...


Hyvät on perät.......
Auti
Re: superin rakentelu alkaa!
on tuo kaveri tällä voorumilla ollu joskus,sen tekemät koneet on aina ollut kohtuu voimasia
saman sällin vehkeet oli virittäjissäkin...606 remmillä ja turbolla.sitä penkki lappua tuskin tulee mut route 67 sivuilla ja videoilla se auto saattaa löytyä kiihdyttämässä.ja olin paikalla kun punanen 190 kisko varttia,meni hienosti kapee kantisena
jokainen tietysti uskoo mitä haluaa mut kyllä 602 tbossa on varmasti kestävää potentiaalia,itellä n.300 hienosti toimivaa heppaa toimi joka päiväsenä kulkineena n.vuoden päivät ja kilsoja tuli 30 tuhatta
mut kun ei vauhtista puntittanu niin ne ei kestäny
aiheen sivustahan tää vuodatus on mut kapee 602 on sopivasti kutitettuna varmasti kestävämpi kun toi mitä ny tehään täs topikis
voi toki olla etten oo ymmärtäny mikä toi kone ny lopuksi on...





Re: superin rakentelu alkaa!
No kai siitä normi 2,5 litrasesta on602 saa tehoa samassa suhteessa mitä 603:sesta.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: superin rakentelu alkaa!
Saa enemmänkin suhteessa koska momenttipiste sulkeutuu siinä mallissa.
2,9 litraisesta sukusiitosmoottorista ei saa kuin pahan mielen vaikka sen olisi kasannut Isä Valtonen. Ton kokoiselle poraukselle ei tarvitse kuin näyttää aatamin aikaista 7mm pumppua niin se horosoo sylintereiden välistä...
2,9 litraisesta sukusiitosmoottorista ei saa kuin pahan mielen vaikka sen olisi kasannut Isä Valtonen. Ton kokoiselle poraukselle ei tarvitse kuin näyttää aatamin aikaista 7mm pumppua niin se horosoo sylintereiden välistä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: superin rakentelu alkaa!
niin no jos sen loppuun ajettuun 2,9l koneeseen laittaa niin sitten hajoo....
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Re: superin rakentelu alkaa!
Ihan sama minkä verran sillä on ajettu ja vaikka olisi miten plaanattu tasot puhtaaksi. Sylintereiden väliin jää niin vähän materiaalia ja siitä puuttuu vesijäähdytys, joka löytyy tavallisesta 2,5 koneesta. Ensin sinistyy se metalli ja sitten väsyy kannentiivisteen metallirenkaat ja sitten hupsahtaa paineet sylinteristä toiseen ja lopuksi öljykanavaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: superin rakentelu alkaa!
602 2.5 mosa 440hv 609nm ja vartilla 12.66s 187km/h ,mutta tuohon aikaahan pumpusta ei lähtenyt kuin 135kuutiota ja auto oli savuton. tämänpäivän pumpuillahan siitä olisi voinut lähteä jotain ihan muuta tai sitten ei
Re: superin rakentelu alkaa!
Mie ajelin 70tkm 350koneella hx35 holsetilla ja sen aikasella 7mm pumpulla (-07) syötöt tapissa 1,7-1.8 ahdoilla ilman minkäänlaisia ongelmia (tai no laatikko antautu isolohkon murhaavan alaväännön alla
)
Eikä sillä nyt mitenkään erikoisen sievästi todellakaan ajettu. Koneella oli ajettu ilman avaamista se 235tkm ennenkuin auto tuli minulle, ja sen jälkeen kone sai vähän päivitystä polttoaine ja hengityspuolelle. Edelleen ilman koneen avaamista, ja vakio pakoputkikin siinä oli jonka kanssa pakopaineet varmasti huiteli taivaissa.
Kyllä ne "isolohkotkin" kestää ihan hyvin kun ei hae niitä viimeisiä hevosia. Ripeänä käyttiksenä toimii upeasti alavääntönsä vuoksi.
Täällä vaan näyttää olevan joku ihimeen pakokauhu noita "isolohkoja" vastaan.

Eikä sillä nyt mitenkään erikoisen sievästi todellakaan ajettu. Koneella oli ajettu ilman avaamista se 235tkm ennenkuin auto tuli minulle, ja sen jälkeen kone sai vähän päivitystä polttoaine ja hengityspuolelle. Edelleen ilman koneen avaamista, ja vakio pakoputkikin siinä oli jonka kanssa pakopaineet varmasti huiteli taivaissa.
Kyllä ne "isolohkotkin" kestää ihan hyvin kun ei hae niitä viimeisiä hevosia. Ripeänä käyttiksenä toimii upeasti alavääntönsä vuoksi.
Täällä vaan näyttää olevan joku ihimeen pakokauhu noita "isolohkoja" vastaan.
Re: superin rakentelu alkaa!
veskola kirjoitti:Ihan sama minkä verran sillä on ajettu ja vaikka olisi miten plaanattu tasot puhtaaksi. Sylintereiden väliin jää niin vähän materiaalia ja siitä puuttuu vesijäähdytys, joka löytyy tavallisesta 2,5 koneesta. Ensin sinistyy se metalli ja sitten väsyy kannentiivisteen metallirenkaat ja sitten hupsahtaa paineet sylinteristä toiseen ja lopuksi öljykanavaan...
Piti oikein käydä mittaamasta, kun oma susi lohko makaa pöydällä. Sylinterien väliin jää 10mm tavaraa ja jos sylinterit porataan 2mm isommaksi, niin siihen jää 6mm tavaraa vain ja se ei oo paljoa.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: superin rakentelu alkaa!
veskola kirjoitti:Saa enemmänkin suhteessa koska momenttipiste sulkeutuu siinä mallissa.
2,9 litraisesta sukusiitosmoottorista ei saa kuin pahan mielen vaikka sen olisi kasannut Isä Valtonen. Ton kokoiselle poraukselle ei tarvitse kuin näyttää aatamin aikaista 7mm pumppua niin se horosoo sylintereiden välistä...
niin muuten tuosta pumpusta ku mulle tulee tuohon mynäpumppu viistetyillä tapeilla. onko se hyvä vaihtoehto vai vaihanko suosiolla jonkun toisen?
Re: superin rakentelu alkaa!
Jos tuo kaksi milliä on halkaisijan lisäys jää kannasta jäljelle 10-2=8mm.TUUTTERO kirjoitti:...Piti oikein käydä mittaamasta, kun oma susi lohko makaa pöydällä. Sylinterien väliin jää 10mm tavaraa ja jos sylinterit porataan 2mm isommaksi, niin siihen jää 6mm tavaraa vain ja se ei oo paljoa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: superin rakentelu alkaa!
olikos sulla mitään cooleria siinä? pikkasen ruvennu taas himottaan, josko sitä pikkasen piristelis itsekkin isolohkoa.Mika.T kirjoitti:Mie ajelin 70tkm 350koneella hx35 holsetilla ja sen aikasella 7mm pumpulla (-07) syötöt tapissa 1,7-1.8 ahdoilla ilman minkäänlaisia ongelmia (tai no laatikko antautu isolohkon murhaavan alaväännön alla)
Eikä sillä nyt mitenkään erikoisen sievästi todellakaan ajettu. Koneella oli ajettu ilman avaamista se 235tkm ennenkuin auto tuli minulle, ja sen jälkeen kone sai vähän päivitystä polttoaine ja hengityspuolelle. Edelleen ilman koneen avaamista, ja vakio pakoputkikin siinä oli jonka kanssa pakopaineet varmasti huiteli taivaissa.
Kyllä ne "isolohkotkin" kestää ihan hyvin kun ei hae niitä viimeisiä hevosia. Ripeänä käyttiksenä toimii upeasti alavääntönsä vuoksi.
Täällä vaan näyttää olevan joku ihimeen pakokauhu noita "isolohkoja" vastaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E