307 2.4d ahtaminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
suonsyrjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 10.06.2012 21:04

307 2.4d ahtaminen

Viesti Kirjoittaja suonsyrjä »

eilisen illan koetin haulla selata mutta ainakaan äkkiseltään ei tuollaisen ahtamisesta ollut mitään juttua,ja suurin osa sitten 5 pyttyisen turbottamisesta.
tarkoituksena tuosta ei ole mitään ratavermettä tehdä vaan käyttöön hieman lisää vääntöä, ja tiedetään konetta vaihtamalla kulku jo inan paranis, mutta mittarin mukaan tuolla on rullattu vasta 350 000 ja voisi jopa ehkä pitää paikkaansa. ja juu isomalla koneellakin nuita olis ollu myynnissä, mutta oli evukas, likellä ja ennen kaikkee tarpeeks iso lava. (2.1x4.1)
eli kysynkin hieman kokemuksia tai edes täältä linkkiä topikkiin ylipäätään tuosta nelimukisen ahtamisesta. korin puolesta hieman ahdas mutta ei tekemätön paika. ja miten muuten tuollaisen muutoskatsastus?
Avatar
kooäss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Su 11.01.2009 21:31
Paikkakunta: kokemäki

Re: 307 2.4d ahtaminen

Viesti Kirjoittaja kooäss »

Eiköhän se kone pikkusen tehon lisäyksen kärsi jos vaan muuten kunnossa, ja hualehtii riittävästä jäähdytyksestä.
Eikös tota oo tehty om617 koneella? Vai jollain viäl ärjymmällä? Muutoskatsastukseen vertailukohteeks tehokkain malli ja semmosesta autosta alustaosat jarrut yms. tai jos samat ni sit todistus siitä. Teholappu sit tarvitaa viä lisäks.
Noista muutoskatsastuksista ainaki löytyy juttua foorumilla.
-kooäss-
W123 300td "uljas ratsu" https://picasaweb.google.com/1133522377 ... 39/DropBox
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
suonsyrjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 10.06.2012 21:04

Re: 307 2.4d ahtaminen

Viesti Kirjoittaja suonsyrjä »

no nyt kun hetken googlettelin niin selvisi koneen tyyppi eli om616 ja sitten löytyi ainakin moottorista asiaa täältä enempikin,koneenkoolla kun ei täällä väki tunnu paljoa kirjoittelevan... tuohon turbon pako/imusrajat ilmeisesti inan hakusemassa kuin 5 pyttyseen. sedaneista ja farkuista löyty juttua mutta nuista pakuista ei juurikaan.
tiedä sitten toisko tuohon 5 pyttynen kone vaparina juurikaan hytötyä ja ilmeisesti jonkin verran nappuloita tarviis vaihtaa, ainakin koneen korvakeet. mutta miten loota ja kardaani ? sedanissa tulee aski kait vähän taaksepäin..
ei sillä onhan tuolla nytkin pärjätty, mutta alavääntöä kaipais hieman lisää. toista tonnia kun nakkaa lavalle niin ylämäki lähtö vaatii jo hieman kikkailua. eli mitään mahdottomia ahtoja ei haeta vaan alle baarin pysyttäs
tuota ennen mersu kokemukset rajoittuu puolikesää omistuksessa oleeseen 123 koppaseen 300d vermeeseen jolla oli rullattu vaatimattomasti 785 000, olis korin ja koneen puolesta vielä menty mutta volvon maasturi mälläs kaiteeseen. dieselit kyllä tulleet tutuksi, isoin pihalla oleva on 6.5 litranen neloskone

passeli ahdin olisi hyllyssä, joten kiinnostas imu ja pakosarja tai sitten jos jollain olis leikuuttettuja laippoja niin kyllä sitä vois heppaillakkin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18042
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 307 2.4d ahtaminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=414778#414778" onclick="window.open(this.href);return false;

Laitoin OM616:een STT turbosarjan, juurikin vääntöä tuli erinomaisen mukavasti lisää.
Mitattiin 93,5 hv / 4300 rpm ja 190,1 Nm / 2550 rpm, tehtaan ilmoittama vaparille 72/4400 ja 137/2400.
wiimax.fi
Avatar
kooäss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Su 11.01.2009 21:31
Paikkakunta: kokemäki

Re: 307 2.4d ahtaminen

Viesti Kirjoittaja kooäss »

Tiädä sit tosiaan sen vaparin om617 vaihtemisen hyödystä. jos 2.4 konees o 65-72 heppaa ja 3.0 konees o 80-88 ja nyyttoneis eroo 137-172. Tiadot perustuu autowiki.fi sivustoon. Tietty toi om617 kestäs vaparina paremmi varmaa vedättämistä vaparina ku om616 turbona mut kyl turbon tuoma alavääntö on varmaanki paljon huomattavampi. Molemmissa vaihtoehdoissa lienee puolensa. Eiköhän se 5mukinen kone sovi samaan vaihdelootaan et ei joutus ku koneen korvat hommaa alkup. 300koneisest, menee kyl arvauksen puolelle toi koneenvaihtohomma...
-kooäss-
W123 300td "uljas ratsu" https://picasaweb.google.com/1133522377 ... 39/DropBox
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 307 2.4d ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Eikös tuohon mallisarjaan kuulu esim. 310D, eli se OM 602, 100hv ja 2.9 vitosena.
Se kone menee tuohon nokille aika helpolla... ja säädetyllä pumpulla aika hyvin juoksee ;)
Kauppatoriltahan noita koneita löytyy ja tarkotan sitä esikammio konetta, en väykän suoraruutta konetta...
suonsyrjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 10.06.2012 21:04

Re: 307 2.4d ahtaminen

Viesti Kirjoittaja suonsyrjä »

no niin ahdin hankittu ja sen verta asiaa kyselty jot se penkitys todistus pitää olla, sekä yhteneväisyys todistus isommasta mallista... mutta mihinkä tuon kokose liiterin saa keskisuomessa penkkiin?
nyt kun rupesin rekisteri otetta selaamaan on toisella sivulla teksti mallimerkinta 307d-602d-3.5t/3700 eli onko tuo nyt sitten rinnastettavissa 602,seen?
en tiedä onko esson baari juttuja mutta eräs tuttu puheli että olisi aikanaan ollu jäärata autona ahdettu 123 koppanen 240,ppi johon oli pakosarja lyhenetty 5 pyttysen turbo vermeen pakosarjasta
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 307 2.4d ahtaminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

mikä kenellekkin on keskisuomea :roll: kainuussa saa vaikka kuorma-auton penkkiin :P
w201 om605
suonsyrjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 10.06.2012 21:04

Re: 307 2.4d ahtaminen

Viesti Kirjoittaja suonsyrjä »

niin juu jyväskylä nyt kait kuuluu keskisuomen lääniin... pari penkkiä on täällä tiedossa, toinen ei ota ku nyky kippoja lastutukseen ja toisessa on tullu ladaa käytettyä mutta tilat on hieman ahtaat ton kokoselle vermeelle..
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 307 2.4d ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Junnu »

suonsyrjä kirjoitti:... toisella sivulla teksti mallimerkinta 307d-602d-3.5t/3700 eli onko tuo nyt sitten rinnastettavissa 602,seen?...
Onhan se... Siis se on verrattavissa siihen W602:een, eli onko se TN1, vai oisko tuo Bremen Transporter parempi nimi. No, kaappi mersuksi niitä suomessa kutsutaan.
Eli siis se sinun auto on verrattavissa noihin 207-410D malleihin.

Tehoja noihin saa helppo nostaa... koska esim. siitä 3 sarjasesta löytyy tehokkaampi malli, 100 hevosvoimanen.

Joka tapauksessa. Tehojen lisäys on helppoa. Koska alusta on niiltä osin samoja...
MUTTA.. kokeileppsa saada lisää kantavuutta :arrow: Menee akselit vaihtoon.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: 307 2.4d ahtaminen

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kokkolassa on myös linnus-auto missä onnistuu isompien autojen penkitys.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin