w140 ilmastointi
w140 ilmastointi
noniin, kesä tulee ja sitä rataa. tossa kevät talvesta ostin ton mesen, kun oli vielä viileät ilmat, joten en päässy testaan ilmastoitia. myyjän mukaan huollettu, mutta mistä noista sitten tietää, että onko, vaiko ei ole huollettu.
nyt kuitenkin kelien lämmettyä, kun sitä ilmastointia alkais tartteen, niin eipä tule kylmää ilmaa. toi on vuosimallia 96 ja sillä yksinkertasemman näkösellä säätösysteemillä, mistä sitten valkataan, että kuinka kylmää, taikka kuumaa ja minne puhalletaan jne. mistä alkaa vikaa tutkimaan, vai pitääkö vaan ajella ilmastointi huoltoon ja antaa niiden selvittää, että toimiiko, vaiko ei?
nyt kuitenkin kelien lämmettyä, kun sitä ilmastointia alkais tartteen, niin eipä tule kylmää ilmaa. toi on vuosimallia 96 ja sillä yksinkertasemman näkösellä säätösysteemillä, mistä sitten valkataan, että kuinka kylmää, taikka kuumaa ja minne puhalletaan jne. mistä alkaa vikaa tutkimaan, vai pitääkö vaan ajella ilmastointi huoltoon ja antaa niiden selvittää, että toimiiko, vaiko ei?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w140 ilmastointi
Tuollainen jossa on nappulat kolmessa osassa ja kaksi pientä digitaalinäyttöä http://k6jrf.com/MB_AAC.html" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Laita huoltotilaan ja tutki onko tarpeeksi painetta (sensorit, valikko 7, pitäisi olla lämpötilasta riippuen muistaakseni jossakin 4-8 bar välillä kun ilmastointi ei ole käytössä. Jos on nolla, sitten korjaamolle täyttämään ja tutkimaan mistä vuotaa.
Laita huoltotilaan ja tutki onko tarpeeksi painetta (sensorit, valikko 7, pitäisi olla lämpötilasta riippuen muistaakseni jossakin 4-8 bar välillä kun ilmastointi ei ole käytössä. Jos on nolla, sitten korjaamolle täyttämään ja tutkimaan mistä vuotaa.
Re: w140 ilmastointi
ei ole tommonen kolmiosanen systeemi, vaan yksosanen, missä yks isompi näyttöpaneeli.
jaahas, kuinkas ton saa huoltotilaan? ensimmäinen tämän koppanen ässä meikäläisellä täynnä uutta tekniikkaa. ja kaiken lisäks ensimmäinen auto, missä ylipäätään on ilmastointi.
jaahas, kuinkas ton saa huoltotilaan? ensimmäinen tämän koppanen ässä meikäläisellä täynnä uutta tekniikkaa. ja kaiken lisäks ensimmäinen auto, missä ylipäätään on ilmastointi.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w140 ilmastointi
jaahas. löysinkin haun avulla tietoa ja pääsin huoltovalikkoon. paineita näytti nollaa. sitten kuitenkin kokeilin vielä painaa täyttö venttiilistä, niin kyllä sieltä jotain tuli. ei kyllä mitenkään paineella. no, jos ne on alle yhden paarin, niin varmaan näyttää nollaa. tarvii varmaan viedä jonnekkin ilmastointi huoltoon.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w140 ilmastointi
tässäpä ohjeita...
http://www.continentalimports.com/ser_ic40142.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=4h-XKumd ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=f8sotb4x ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.continentalimports.com/ser_ic40142.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=4h-XKumd ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=f8sotb4x ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: w140 ilmastointi
jees, kiitosta vaan. pääsin plärään noita vikakoodejakin ja ihan kivastihan niitä siellä tuntui olevan. kuinkas noi nollataan? en päässy noita juutuubi ohjeita katteleen, ku en oo kotona just. pistän tässä iltasella viä listaa vikakoodeista, jos ne aukenis jollekki muulle paremmin, ku mulle.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w140 ilmastointi
noniin. nyt pääsin kotio koneelle.
tässä vähänvikakoodi listaa:
-EB 1227
-EB 1228
-EB 1231
-EB 1232
-EB 1233
-EB 1418
-EB 1417
-EB 1416
-E FF
tässä vähänvikakoodi listaa:
-EB 1227
-EB 1228
-EB 1231
-EB 1232
-EB 1233
-EB 1418
-EB 1417
-EB 1416
-E FF
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w140 ilmastointi
eikö kukaan osaa sanoa, kuinka noi vikakoodit nollataan? mitä tota lontoota nyt lueskelin, niin ymmärrän kyllä, että mistä on vikakoodi tullut/jäänyt. mutta tarkottaako noi nyt sitten sitä, että joku laite on kokonaan pimeenä, vai ulkona jostain ohjearvoista, vai vaan sitä, että joskus on ollu jotain häikkää? ainakin akunkengän olen kertaalleen ottanut irti yhden "remontin" yhteydessä. voiko siitä jäädä jotain vikakoodeja?
mitä tuolta juutuubista noita kattelin, niin tarvis varmaan olla joku testeri, että pääsee pistokkeesta lukeen ja nollaan vikakoodeja. noo, kohta puoliin käyn jossain ilmastointi paikassa lataamassa uudet mehut systeemiin/testaamassa systeemin tiiviyttä, niin ainakin selviää sitten se, ettei vaan ole siitä kiinni, että on liemet lopussa. mutta jostainhan ne on kait poiskin menneet, jos paineet on nollissa.
mitä tuolta juutuubista noita kattelin, niin tarvis varmaan olla joku testeri, että pääsee pistokkeesta lukeen ja nollaan vikakoodeja. noo, kohta puoliin käyn jossain ilmastointi paikassa lataamassa uudet mehut systeemiin/testaamassa systeemin tiiviyttä, niin ainakin selviää sitten se, ettei vaan ole siitä kiinni, että on liemet lopussa. mutta jostainhan ne on kait poiskin menneet, jos paineet on nollissa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w140 ilmastointi
En maalaile piruja seinälle mutta taitaa olla yleinen vuotopaikka näillä höyrystin.
Kohtalaisen työläs vaihtaa.
Linkki http://www.restoreyourmercedes.com/air% ... ement.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kohtalaisen työläs vaihtaa.
Linkki http://www.restoreyourmercedes.com/air% ... ement.html" onclick="window.open(this.href);return false;
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: w140 ilmastointi
Vie ensin typellä kokeiltavaksi.
Säästyy turhat varaosat ja työt.
.
Säästyy turhat varaosat ja työt.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: w140 ilmastointi
Ei tarvisi kun muutama bar typpeä joka työntää kylmäainejämät edellään ja sitten vuodonetsintälaitteella haistelemaan. Pari minuuttia ja vuoto paikallistettu.
Tuollainen D-TEK SELECT tyylinen on näppärä http://www.ytmpumput.fi/tyhjiotekniikka ... donetsinta" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuollainen D-TEK SELECT tyylinen on näppärä http://www.ytmpumput.fi/tyhjiotekniikka ... donetsinta" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: w140 ilmastointi
pera8x kirjoitti:eikö kukaan osaa sanoa, kuinka noi vikakoodit nollataan? mitä tota lontoota nyt lueskelin, niin ymmärrän kyllä, että mistä on vikakoodi tullut/jäänyt. mutta tarkottaako noi nyt sitten sitä, että joku laite on kokonaan pimeenä, vai ulkona jostain ohjearvoista, vai vaan sitä, että joskus on ollu jotain häikkää? ainakin akunkengän olen kertaalleen ottanut irti yhden "remontin" yhteydessä. voiko siitä jäädä jotain vikakoodeja?
mitä tuolta juutuubista noita kattelin, niin tarvis varmaan olla joku testeri, että pääsee pistokkeesta lukeen ja nollaan vikakoodeja. noo, kohta puoliin käyn jossain ilmastointi paikassa lataamassa uudet mehut systeemiin/testaamassa systeemin tiiviyttä, niin ainakin selviää sitten se, ettei vaan ole siitä kiinni, että on liemet lopussa. mutta jostainhan ne on kait poiskin menneet, jos paineet on nollissa.
Tuolla neuvottiin näin ->> http://www.eclassbenz.com/2010/02/how-t ... functions/
"Here's how you clear the codes: (1) go back to the error code retrieval mode; (2) press both AUTO buttons together for 5 seconds; (3) the screen will show EFF; (4) shut the ignition off."
Re: w140 ilmastointi
noniin. tossa eilen räpläilin noita vikakoodeja ja tänään sitten aamukahvien jälkeen koitin mennä nollaileen, niin olinkin ilmeisesti onnistunu jo edellisellä kerralla jotenkin nollaan kaikki. nyt siellä valikoissa ei ole yhtään vikakoodia. pelkästään se FF kohta ja sitten yks täysin tyhjä kohta. tiedä sitten onko systeemi menny sekasin, vai onko vikakoodit hävinny.
ja tosiaan työkaverin kautta sain "ajan" halpaan ilmastointi huoltoon. parisen viikkoa joutuu venaileen, mutta tuskinpa tässä ajassa vielä niin kuuma tulee, että tarvis huolestua. sitten ainakin selviää se, että vuotaako koko systeemi ja mistä.
EDIT: niin ja kiitosta vaan kaikille jälleen hyvistä neuvoista.
ja tosiaan työkaverin kautta sain "ajan" halpaan ilmastointi huoltoon. parisen viikkoa joutuu venaileen, mutta tuskinpa tässä ajassa vielä niin kuuma tulee, että tarvis huolestua. sitten ainakin selviää se, että vuotaako koko systeemi ja mistä.
EDIT: niin ja kiitosta vaan kaikille jälleen hyvistä neuvoista.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w140 ilmastointi
Minun entiseen w140:een oli aikoinaan vaihdettu höyrystin merkkihuollossa, laskun mukaan työveloitus oli noin 10 000,- markkaamiksu.s kirjoitti:En maalaile piruja seinälle mutta taitaa olla yleinen vuotopaikka näillä höyrystin.
Kohtalaisen työläs vaihtaa.
Linkki http://www.restoreyourmercedes.com/air% ... ement.html" onclick="window.open(this.href);return false;

S213
Re: w140 ilmastointi
no joo, merkkihuolloilla tuo velotuspuoli on aina ollu meikäläisen lompakolle vähän liikaa suhteessa tehtyyn työhön.Timppa kirjoitti:Minun entiseen w140:een oli aikoinaan vaihdettu höyrystin merkkihuollossa, laskun mukaan työveloitus oli noin 10 000,- markkaamiksu.s kirjoitti:En maalaile piruja seinälle mutta taitaa olla yleinen vuotopaikka näillä höyrystin.
Kohtalaisen työläs vaihtaa.
Linkki http://www.restoreyourmercedes.com/air% ... ement.html" onclick="window.open(this.href);return false;
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w140 ilmastointi
palataas taas takas asiaan.
käväsin nyt perjantaina kaverilla ilmastointihuollossa. eka tehtiin pikanen vuototesti pelkällä paineilmalla. ei havaittavaa vuotoa. sitten imastiin järjestelmä tyhjäks, jonka jälkeen ladattiin se reilu kilon uutta ainetta järjestelmään + kaiketi jotain öljyä. no laitteet rupes toimiin ja hienosti toimin sen kaks päivää..
tänään sitten aamulla töihin lähdettäessä paloi koko ajan EC valo. sitten räpläsin jotain ja sain valon pois päältä, elikkä ilmastoinnin "päälle". no ei tule kylmää. sitten järjestelmästä katteleen, niin ainakin sen mukaan systeemissä on samat paineet, kun juuri latauksen jälkeenkin. ja paineanturi ainakin toimii, testattu siinä samalla, kun koeponnistettiin paineilmalla. paineilmamittari ja auton järjestelmän paineanturin lukema meni käsikädessä. samaten sen verran olen tutkinut, että kun ilmastoinnin laittaa päälle, niin kompressori kyllä pyörii, mutta kylmää ei tule mistään. samaten, kun kattelee järjestelmän lämpötiloja niin jokapaikassa on vähintään se, mitä ulkoilmassakin. ihmehomma.
sitten, kun tota EC nappia renkkasin ja ihmettelin, että lähteekö kompura päälle, niin havaitsein, että pikkasen nousee paineet systeemissä. jos se on lepotilassa 5 baaria, niin renkkaamalla sen voi saada 6-7 baariin. ja sillon, kun ilmastointi toimi, niin paine oli muistaakseni jotain 14 baaria tms. eli jostain syystä ei vaan pelitä. olisko kenelläkään antaa lisää vinkkiä mistä alkaa vikaa etsimään? vikakoodeda kattelin, niin ainakaan vielä ei ollu tullu mitään. ja sekin ihmetyttää, että kompura kuitenkin selvästi pyörii, kun sille on tarvetta. ihan kuin aineet ei liikkuis. voiko siellä olla joku tukos jossain tms?
käväsin nyt perjantaina kaverilla ilmastointihuollossa. eka tehtiin pikanen vuototesti pelkällä paineilmalla. ei havaittavaa vuotoa. sitten imastiin järjestelmä tyhjäks, jonka jälkeen ladattiin se reilu kilon uutta ainetta järjestelmään + kaiketi jotain öljyä. no laitteet rupes toimiin ja hienosti toimin sen kaks päivää..
tänään sitten aamulla töihin lähdettäessä paloi koko ajan EC valo. sitten räpläsin jotain ja sain valon pois päältä, elikkä ilmastoinnin "päälle". no ei tule kylmää. sitten järjestelmästä katteleen, niin ainakin sen mukaan systeemissä on samat paineet, kun juuri latauksen jälkeenkin. ja paineanturi ainakin toimii, testattu siinä samalla, kun koeponnistettiin paineilmalla. paineilmamittari ja auton järjestelmän paineanturin lukema meni käsikädessä. samaten sen verran olen tutkinut, että kun ilmastoinnin laittaa päälle, niin kompressori kyllä pyörii, mutta kylmää ei tule mistään. samaten, kun kattelee järjestelmän lämpötiloja niin jokapaikassa on vähintään se, mitä ulkoilmassakin. ihmehomma.
sitten, kun tota EC nappia renkkasin ja ihmettelin, että lähteekö kompura päälle, niin havaitsein, että pikkasen nousee paineet systeemissä. jos se on lepotilassa 5 baaria, niin renkkaamalla sen voi saada 6-7 baariin. ja sillon, kun ilmastointi toimi, niin paine oli muistaakseni jotain 14 baaria tms. eli jostain syystä ei vaan pelitä. olisko kenelläkään antaa lisää vinkkiä mistä alkaa vikaa etsimään? vikakoodeda kattelin, niin ainakaan vielä ei ollu tullu mitään. ja sekin ihmetyttää, että kompura kuitenkin selvästi pyörii, kun sille on tarvetta. ihan kuin aineet ei liikkuis. voiko siellä olla joku tukos jossain tms?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w140 ilmastointi
Kuivain täynnä?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: w140 ilmastointi
täynnä mitä? kuivainta ei vaihdettu tai mitään muutakaan tossa pikahuollossa. annettiin vaan olla alipaineessa sen puolisen tuntia ja ladattiin täyteen. voisko toi kuivain olla syypää?JeremyH kirjoitti:Kuivain täynnä?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w140 ilmastointi
Kuivaimen kunnon voi testata pelkästään koittamalla kädellä kuivaimen molemmista putkiyhteistä mikä on lämpötilaero.
Eli jos kuivain on tukossa, niin kuivaimelta lähtevä putki höyrystimelle on paljon kylmempi kuin kuin lauhduttimelta tulevan putken lämpötila.
Vika voi olla expansioventtiilissäkin, eli ei ruiskuta enää riittävästi kylmäainetta höyrystimelle. ( Voi olla ettei automaattista paisuntaventtiiliä ei ole lainkaan, vaan kymäaine siirtyy kapillaaria pitkin höyrystimelle.)
Eli jos kuivain on tukossa, niin kuivaimelta lähtevä putki höyrystimelle on paljon kylmempi kuin kuin lauhduttimelta tulevan putken lämpötila.
Vika voi olla expansioventtiilissäkin, eli ei ruiskuta enää riittävästi kylmäainetta höyrystimelle. ( Voi olla ettei automaattista paisuntaventtiiliä ei ole lainkaan, vaan kymäaine siirtyy kapillaaria pitkin höyrystimelle.)
Re: w140 ilmastointi
jepajee. tais vika löytyä. tai siis ainakin osasyyllinen, vaikke itse vika vielä olekkaan selvillä. nyttemmin jokusen päivän perästä kun taas kattelin järjestelmää, niin ilmastointi systeemin paineet on nollissa. vuotaa jostain kaikki aineet pihalle ja siinä kaiketi sitten syypää koko vaivaan. enään tarvis selvittää, että mikä vuotaa ja mistä.
tarvii varmaan mennä jonnekkin ilmastointi firmaan selvittään vuotopaikkaa, että pääsee räplään laitteet kuntoon. onneks on kesälomat ja aikaa räplätä kaikkee ylimäärästä.
ja kiitosta vaan kaikille vinkkiä ja neuvoja antaneille.
tarvii varmaan mennä jonnekkin ilmastointi firmaan selvittään vuotopaikkaa, että pääsee räplään laitteet kuntoon. onneks on kesälomat ja aikaa räplätä kaikkee ylimäärästä.
ja kiitosta vaan kaikille vinkkiä ja neuvoja antaneille.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w140 ilmastointi
Eikö sinne viime täytössä laitettu väriaineita sekaan?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: w140 ilmastointi
T.Y.P.E.L.L.Ä
.
Ja osaavassa ilmastointihuollossa....alipainetesti ei kerro aina totuutta, kuten aikaisemmin on todettu saattaa jopa jonkun tiivistevuodon aiheuttaman vuodon testin aikana "imaista" pitäväksi.
Ja se typpitestikin pitää tehdä oikein, molemmista "piireistä".
Paineilmaa sinne ei kannattaisi ehkä pistää....kosteutta, epäpuhtauksia jne.
.

Ja osaavassa ilmastointihuollossa....alipainetesti ei kerro aina totuutta, kuten aikaisemmin on todettu saattaa jopa jonkun tiivistevuodon aiheuttaman vuodon testin aikana "imaista" pitäväksi.
Ja se typpitestikin pitää tehdä oikein, molemmista "piireistä".
Paineilmaa sinne ei kannattaisi ehkä pistää....kosteutta, epäpuhtauksia jne.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: w140 ilmastointi
tässä viime "huollossa", mikä kaverin kanssa tehtiin, niin siinä ei laitettu väriainetta. mutta sitä edellisessä oli kuulemma laitettu. soittelin tonne, mistä auton ostinkin ja koitin vähän selvittää vika mahdollisuuksia ja takuita ilmastoinnin toiminnasta. kun piti olla huollettu ja toimiva. mutta niin sitä vaan autokauppias taas kusettia asiakasta, eikä ota vastuita. noo ei voi mitään. itte on kaikki tehtävä. sano kuitenkin, että oli niillä viime syksynä huollettu ja laitettu väriaineet ja kaikki. mutta eihän niitä siellä enään ole, kun sen jälkeen imastiin tyhjäks siinä meijän omassa "huollossa".
tarvii varmaan viedä jonnekkin, missä ne saa selvittää, että mistä vuotaa, niin pääsee sitten vaihtaan jotain sika kalliita osia. onneks kelit on tälläsiä, ni ei niin paljoa v*tuta koko ilmastointi.
tarvii varmaan viedä jonnekkin, missä ne saa selvittää, että mistä vuotaa, niin pääsee sitten vaihtaan jotain sika kalliita osia. onneks kelit on tälläsiä, ni ei niin paljoa v*tuta koko ilmastointi.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E